Cykelproblem

dumbo

Mjutt
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Gbg
Hoj
På gång
Någon här kanske kan svara på detta. Jag vet att det finns fler än jag som cyklar trampcykel här.

Jag har haft problem med att ekrar går av i mitt bakhjul.
Jag har fått orginalhjulet omekrat på garanti, jag har fått ett nytt hjul på garanti och fått båda dessa hjulen fixade ett antal gånger åxå. Jag tröttnade och beslutade mig för att köpa ett helt nytt hjul. Valde en fälg som, vad jag kunnat läsa mig till, ska vara bättre än den fälg som satt på orginalhjulet. Cyklade en månad och så går en eker av igen.
Alla ekrarna kan vara spännda och fina, som de ska, tills helt plötsligt, några på vänster sida blir lösa och en eller flera ekrar går av.
Detta händer alltid på vänster sida, av någon anledning. De går alltid av vid navet.

Någon här som har någon teori om vad det kan vara? Är det så att fälgen ändå är för mjuk? Det som sitter där nu är en Mavic MA3 (tror jag, kan inte kolla just nu). Dubbelbottnad aluminiumfälg.

Jag väger ju några kilon, men inte extremt mycket. Lite drygt 90kg. Jag cyklar nästan bara i stan/på landsväg. Visst borde det hålla för det?

Någon som vet om något cykelforum?

Tack på förhand!
 

Flagga

Tycker om "Bling-Bling"
Gick med
12 May 2003
Ort
HockeyTown i E-län
Hoj
Prylkittad Fazer med extra klistermärken.
Originally posted by Dumbo:Cyklade en månad och så går en eker av igen.

Har aldrig hört på maken...? :confused:

Cyklar själv året runt och har aldrig knäckt någon eker utan att smälla. Då har det dock gått tre (!) ramar också, så det var "rejäla" smällar.

MA3 ska väl dessutom vara en Touringfälg, annars får du väl prova T224 nästan gång.

Såvida du inte "hoppar" ner från trottoarerna låter det nästan som om någon sabbar för dig, fast jag väger själv cirka 70kg så det kanske är en dålig jämförelse.

Har tyvärr inga tips på cykelforum, när jag höll på med sånt hette det Newsgroups.

Men...eftersom du bor i Gbg kan du väl prova att prata med Cykelcity (kanske dom du handlat hos?). De kan det mesta, även bygga hjul. Har själv köpt min racer där, och mina Mavic Open Sup är fortfarande kanon efter mååånga mil.
 
Last edited:

dumbo

Mjutt
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Gbg
Hoj
På gång
Jag har aldrig varit med om liknande innan heller. Nog för att ett och annat hjul blivit skevt men...
Dock har några cykelhandlare sagt att det är fler än jag som har haft liknande problem.

Nej, jag hoppar inte ner för trottoarkanter och reser mig i sadeln om det är något gupp eller så...

CykelCity har jag handlat hos vid ett par tillfällen. Inte det nya hjulet dock. Men jag kan ju gå dit och prata med dem. De verkar ju kunna sina saker rätt bra iaf.
 

Gustav1

Vem var det som kastade?
Gick med
29 Aug 1982
Ort
Växjö
Hoj
Suzuki SV650S -03
Det var som fan...

Har misshandlat fem cyklar nu, varje cykel har rullat ohälsosamt många mil, flest på bakhjulet. Men jag har aldrig varit i närheten av att bryta av en eker. Fälgarna blir ju givetvis skeva som satan efter ett tag och ekrarna börjar bli lösa...

Nä, sabotage är nog snarare svaret på gåtan, tyvärr.
 

John

:rofl
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Västerås
Hoj
FZR 1000T -91
Troligen är det ett fel i ramen, i fästningen till navet.

Felaktig slipning/pressning på formen för bakaxeln gör att det blir ett felaktigt tryck på navet, som i sin tur för över det till den svagaste länken, ekern, som ger upp.

Jag kan till 75% säga att detta är felet.

/C.ykelmekaniker



edit: Det är då i alla fall knappast din vikt som är problemet.. :D
 

dumbo

Mjutt
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Gbg
Hoj
På gång
John skrev:
Troligen är det ett fel i ramen, i fästningen till navet.

Felaktig slipning/pressning på formen för bakaxeln gör att det blir ett felaktigt tryck på navet, som i sin tur för över det till den svagaste länken, ekern, som ger upp.

Jag kan till 75% säga att detta är felet.

/C.ykelmekaniker



edit: Det är då i alla fall knappast din vikt som är problemet.. :D

Om det nu är det som är problemet, hur kan man åtgärda det? finns det något annat sätt än att skaffa ny ram/cykel?


Tack alla andra för länktips och grejer!
 

jtds

Yamaha
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Skåne/Sunnanå
Hoj
2008 Yamaha R6 Blå
Skorpan skrev:

är det någon som vet om denna modellen är något att ha??
har en på G nämligen för 1750:- ny i kartong.
måste ju få upp konditionen,är helt slut efter 30mila rundan igår... :crash
 

Gustav1

Vem var det som kastade?
Gick med
29 Aug 1982
Ort
Växjö
Hoj
Suzuki SV650S -03
Den duger nog till bak- och framhjul, ett tag i alla fall.
 

John

:rofl
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Västerås
Hoj
FZR 1000T -91
dumbo skrev:
Om det nu är det som är problemet, hur kan man åtgärda det? finns det något annat sätt än att skaffa ny ram/cykel?

Om det är detta som är felet, så kan du mäta upp det med en micrometer eller liknande på godset i ifästningen.
Dessutom behöver du mäta upp vinkeln på ifästningen. Det kan diffa väldigt väldigt lite för att innebära en kraftigt ökad belastning på hjulet.

Var är det för affär du köpt och servat cykeln på?
 

dumbo

Mjutt
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Gbg
Hoj
På gång
Det är tjockleken på godset i hjulaxelns led som man ska mäta?

Vinkeln som ska mätas är alltså fälgens alt. navets vilkel i förhållande till ramen?
Det skulle alltså vara så hjulaxeln är något närmare marken, eller vad man ska säga, på vänstersidan så att ekrarna på vänstersidan får ta upp större delen av kraften?
Tänker jag rätt? Hur mäter man upp detta?

Givetvis kan säkert en verkstad hjälpa mig med detta, men det är alltid bra att vara så påläst som möjligt.

Cykeln är en Nishiki Hybrid 402 som jag köpt på Sportson.
Servat den har jag gjort på Sportson och även ett gäng andra ställen, beroende på vilket som varit närmast när jag behövt hjälp sas. Det är ju inte alltid jag varit i stan när detta hänt utan även när jag varit ute på tur.

Underbart att någon äntligen har någon annan teori än "Jag vet inte.", "Dålig kvalitet på ekrarna." eller "För mjuk fälg." att komma med.

Hoppas verkligen att detta är problemet och att jag kan få det åtgärdat så att jag kan börja cykla igen. Har blivit så less på det med allt detta strul.
 

John

:rofl
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Västerås
Hoj
FZR 1000T -91
Ska rita lite bilder så jag kan förklara bättre. Svar kommer strax, med bilder. :D

dumbo skrev:
Det är tjockleken på godset i hjulaxelns led som man ska mäta?

Vinkeln som ska mätas är alltså fälgens alt. navets vilkel i förhållande till ramen?
Det skulle alltså vara så hjulaxeln är något närmare marken, eller vad man ska säga, på vänstersidan så att ekrarna på vänstersidan får ta upp större delen av kraften?
Tänker jag rätt? Hur mäter man upp detta?

Givetvis kan säkert en verkstad hjälpa mig med detta, men det är alltid bra att vara så påläst som möjligt.

Cykeln är en Nishiki Hybrid 402 som jag köpt på Sportson.
Servat den har jag gjort på Sportson och även ett gäng andra ställen, beroende på vilket som varit närmast när jag behövt hjälp sas. Det är ju inte alltid jag varit i stan när detta hänt utan även när jag varit ute på tur.

Underbart att någon äntligen har någon annan teori än "Jag vet inte.", "Dålig kvalitet på ekrarna." eller "För mjuk fälg." att komma med.

Hoppas verkligen att detta är problemet och att jag kan få det åtgärdat så att jag kan börja cykla igen. Har blivit så less på det med allt detta strul.
 

John

:rofl
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Västerås
Hoj
FZR 1000T -91
Den här bilden är från en cykel jag precis har börjat en totalrenovering av. Håller på att strippa den på allt, ska slipa om ramen och lacka och göra fint med nya lager osv... det var förresten den här cykeln jag har plockat höga hastigheter med... Har kört om en tant i en bil på 90-väg.. :rolleyes:

I alla fall, på den här bilden ser du bakramen och ifästningen för bakhjulet bakifrån. Hjulaxeln skall gå i den horisontella linjen emellan ramarna.
Godset kan vara så att det är snett i den här vinkeln som visas genom att det fått sig en smäll eller helt enkelt är en miss i produktionen (troligast..).
Det kan vara godsets tjocklek som spökar, därför du bör mäta tjockleken på både punkt 1 och 2, och jämföra med motsvarande platser på andra ifästningen.

Vidare bör du mäta vinkeln mellan godset och hjulaxelns led, som är uppritat i grova överdrifter.
Det kan vara klurigt i u med att man måste fixa en fast punkt att mäta vinkeln med. Ta exempelvis ett litet kopparrör och lägg i spåret för hjulaxeln.




dumbo skrev:
1. Det skulle alltså vara så hjulaxeln är något närmare marken, eller vad man ska säga, på vänstersidan så att ekrarna på vänstersidan får ta upp större delen av kraften?
Tänker jag rätt? Hur mäter man upp detta?


2. Cykeln är en Nishiki Hybrid 402 som jag köpt på Sportson.
Servat den har jag gjort på Sportson och även ett gäng andra ställen, beroende på vilket som varit närmast när jag behövt hjälp sas. Det är ju inte alltid jag varit i stan när detta hänt utan även när jag varit ute på tur.

3. Underbart att någon äntligen har någon annan teori än "Jag vet inte.", "Dålig kvalitet på ekrarna." eller "För mjuk fälg." att komma med.

1. Så skulle det också kunna vara, att hela bakramen blev felaktig i produktionen. Detta är dock en ganska stor miss av fabriken, det är lättare att en mindre miss kommer igenom kvalitetskontrollen. Ska fundera på hur man bäst mäter upp detta. Troligen längden på ramen från övre delen på sadelstolpen, men det blir lite inexakt. Ska klura på det.

2. Nishiki gör ganska bra cyklar. Jag har fått uppfattningen att deras produktion håller ganska hög kvalitet, så det är nog inte genomgående för cyklarna.
Sportson däremot, jag vet inte hur de är på din ort, men här i Västerås har jag upplevt dem som halvt nonshalanta (stavning?).
Kan ju vara en dålig dag för de jag pratat med, men de har inte så hög status hos mig.

3. Teori, som sagt... :)
Antingen är det något liknande eller så har du haft vääldigt oflyt när det gäller måndagsexemplar på fälgar. :D :skrämd
 

Bifogat

  • dscf0166.jpg
    dscf0166.jpg
    82.8 KB · Visningar: 246

John

:rofl
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Västerås
Hoj
FZR 1000T -91
Då ska vi se, bild 2.
Taget ungefär ifrån översta punkten på sadelstolpen.
Fokusen ville inte riktigt vara med, varken på den här bilden eller förra. :rolleyes:

Likaså här bör du mäta tjockleken på godset i punkt 1 och 2, samt vinkeln för hjulaxeln, precis som i den förra beskrivningen.

Felet behöver ju inte rätta sig efter några enkla regler, så vinkeln och tjockleken kan ju vara fel hur som helst, så jag röstar på många mätpunkter.


Lycka till! :tummenupp
 

Bifogat

  • dscf0167.jpg
    dscf0167.jpg
    69.1 KB · Visningar: 219

dumbo

Mjutt
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Gbg
Hoj
På gång
Tack så mycket. Nu är det lite klarare hur du menar. Jag måste kolla upp detta. Måste bara hitta lite lämpliga "verktyg".

Om det nu jag nu skulle hitta ett fel här. Kan jag själv fixa detta eller bör jag lämna cykeln till en verkstad?

Om det är tjockleken i godset som spökar borde jag bara kunna fila till det?
Hur mycket är acceptabelt att det skiljer?

Om det skulle vara vinkeln som är fel måste detta vara lite svårare att rätta till väl?

Jag har precis som du fått intrycket av att Nischiki gör bra cyklar, dessutom till ett rätt överkomligt pris. Cykeln som sådan känns väldigt gedigen och jag trivs bra med att cykla på den.
Jag har ett par vänner som har Nishiki och de är mkt nöjda med sina cyklar.

Vad gäller Sportson så har jag lite olika erfarenheter beroende på butik och säljare. Ibland har jag mötts av samma nonschalans som du men de har även varit väldigt villiga att hjälpa många gånger. De har kanske inte haft ambitionen att VERKLIGEN gå till botten med problemet. Jag menar om ekrar går sönder gång på gång, med olika hjul så borde de kunna anta att det kan vara något annat än hjulet.
Nåja.

Detdär med höga hastigheter är kul. Jag var på väg att köra om en bil på 70-väg, men jag fick kasta mig på hejdaren eftersom det kom en refug lite längre fram.
Jag har som ambition i livet att åka fast för fortkörning på cykel. :)
 

John

:rofl
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Västerås
Hoj
FZR 1000T -91
Om det är tjockleken på godset är det bara att fila och fila.
Egentligen ska du kräva en ny ram på garantin, men det kan ju innebära lite duster, men det är det rätta, egentligen.

Och tänk såhär. Visst kan det vara acceptabelt med en viss differans i vinkel/gods, men hur liten skillnaden än blir, så innebär en diff att det blir ökad belastning.
Vilket i sin tur innebär att fälgen åter igen går sönder, även fast det kanske inte tar lika kort tid.

Så, mitt svar, kanske inte din cykelhandlares svar; Ingen differans är acceptabel. Vi snackar max en micrometers differans mellan tjockaste och tunnaste stället.

Och har nu Sportson gett sig på att fixa det, mät upp det här lite, och om det kan stämma, förklara det för dem vad som är felet, och de kommer förstå. Förhoppningsvis får du då en ny ram, för du hävdar att ingrepp på en redan härdad ram innebär att den försvagas... :cool:
(vilket den absolut gör, det är ingen lögn..)


Höga hastigheter är riktigt skojigt. Jag har 84.2 som rekord, och då i den utförslöpan körde jag om en tant i en vit Nissan Micra. På 90-väg. :D
 

dumbo

Mjutt
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Gbg
Hoj
På gång
Ja, det kan kanske bli lite knepigt att få en ny ram på garanti med tanke på att garantitiden gått ut. Åas kan man ju alltid hota med Sverker. :)
Vi får se hur det löser sig.

Tack för hjälpen!
 

Zeb_Macahan

Bettingansvarig
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Borensberg
Hoj
KTM 690 Enduro -08
Det finns ju kolfiberfälgar.. spring och köp :fakta

//jaG

dumbo skrev:
Någon här kanske kan svara på detta. Jag vet att det finns fler än jag som cyklar trampcykel här.

Jag har haft problem med att ekrar går av i mitt bakhjul.
Jag har fått orginalhjulet omekrat på garanti, jag har fått ett nytt hjul på garanti och fått båda dessa hjulen fixade ett antal gånger åxå. Jag tröttnade och beslutade mig för att köpa ett helt nytt hjul. Valde en fälg som, vad jag kunnat läsa mig till, ska vara bättre än den fälg som satt på orginalhjulet. Cyklade en månad och så går en eker av igen.
Alla ekrarna kan vara spännda och fina, som de ska, tills helt plötsligt, några på vänster sida blir lösa och en eller flera ekrar går av.
Detta händer alltid på vänster sida, av någon anledning. De går alltid av vid navet.

Någon här som har någon teori om vad det kan vara? Är det så att fälgen ändå är för mjuk? Det som sitter där nu är en Mavic MA3 (tror jag, kan inte kolla just nu). Dubbelbottnad aluminiumfälg.

Jag väger ju några kilon, men inte extremt mycket. Lite drygt 90kg. Jag cyklar nästan bara i stan/på landsväg. Visst borde det hålla för det?

Någon som vet om något cykelforum?

Tack på förhand!
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top