Cykeltävling på allmän väg i Vellinge.

Gick med
12 Apr 2003
Ort
.
Hoj
Ducati 996 biposto -01
Personligen så tror jag inte att de mössklädda hipsterna som cyklar som laglösa galningar inne i stan, är dom som träna ute på våra fina Motor(cykel)vägar. Som någon annan nämnde tidigare i tråden är att det blir rätt komisk med en fot på vardera sida. :glömdet

Alla på cykel släpper verkligheten runt sig och ersätter den med sin egen att de är de enda på vägen och kan bete sig hur fan de vill.

Period.
 
Gick med
16 Oct 2007
Ort
Gustavsberg
Hoj
Honda XL 250s, -81, Pinarello -00, Ridley -06, Specalied -10, Cervelo -12, Canyon -14,, Suzuki TL 1000R -99, KTM 1290 SA -16. Vivace- 19.Husqvarna 300TE -20, KTM 890 Duke R -22
Snart skall jag cykla hem från jobbet, -det skall bl spännande.
Varje dag är det en nära döden upplevelse, men fantastiskt uppiggande.:banana

Det är kul med sådana här trådar, för det är alltid massa tomtar som tror sig kunna trafikreglerna som uttalar sig ...
 

VBK

Mas.
Gick med
7 Oct 2007
Ort
Helsingborg.
Hoj
2010 Yamaha FZ1n
Snart skall jag cykla hem från jobbet, -det skall bl spännande.
Varje dag är det en nära döden upplevelse, men fantastiskt uppiggande.:banana

Det är kul med sådana här trådar, för det är alltid massa tomtar som tror sig kunna trafikreglerna som uttalar sig ...

Nu kan jag inte trafikreglerna som gäller för cyckelmuppar,, men det kan omöjligt vara ok att dagligen backtränia i typ 12 km i timmen var dag i backen upp från min lilla by, och helst 3-4 spandexbrallor i bredd som gärna bankar i biltaket när man kör om. Ja det är ju 70 där så från andra hållet funkar det ju.

Men jag kanske skall ta cyckelbalan som finns med bilen ist.


Skärp till sig alla med pedaler, ni är fan mindre odödliga än mig när jag sitter i sadeln!
 

litzter

Medlem
Gick med
11 Apr 2003
Ort
Norsborg
Hoj
Aprilia Tuono V4r aprc abs -14
Nu kan jag inte trafikreglerna som gäller för cyckelmuppar,, men det kan omöjligt vara ok att dagligen backtränia i typ 12 km i timmen var dag i backen upp från min lilla by, och helst 3-4 spandexbrallor i bredd som gärna bankar i biltaket när man kör om.

Hade nån bankat i mitt biltak så hade jag antagligen testat hållbarheten på ramen med slägghammarn, man rör fan inte nån annans bil/mc/cykel ... :3freak

Påminner mig om för 2år sen, höll på och jobba och det var bara en fil öppen för bilar, rivit bort asfalten på både cykelbanan och körbanan, en cyklist cyklar på körbanan men hade antagligen gått snabbare att kliva av och promenera, en taxi ligger bakom och tutar några centimeter bakom (cykelbanan ligger 50cm ifrån där han cyklar), självklart stannar cyklisten helt och taxin touchar honom, han ramlar inte men ska ringa polisen, militären, säpo, fbi och antagligen star trek federationen, hela världen håller på att gå under.
taxichaffisen helt kolugn tar cykeln som han lutat mot taxin å slänger den i buskarna visar fingret och drar vidare, garvade så jag höll på å pissa på mig.

sen måste jag bara fråga alla som kör racercyklar till och från jobbet, funkar det verkligen bra när man får punka av ett sandkorn?
 

doolar

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jan 2009
Ort
Limhamn
Hoj
BMW R1200RS -16 Honda NSR125R -89
Cyklister är av ondo, typ alltid, förutom när jag själv cyklar till jobbet. Men jag kan ju till skillnad från de flesta andra på jonne trafikreglerna, bara en sån sak?!? Sen om jag lever som jag lär, det är en annan femma. :hihi
 

929newbie

Ny medlem
Gick med
29 Apr 2014
Ort
Hägersten
Hoj
fireblade -01
Alla på cykel släpper verkligheten runt sig och ersätter den med sin egen att de är de enda på vägen och kan bete sig hur fan de vill.

Period.

Ok om du tycker det så fine, men det är inte bara cyklister som lever i sin egna bubbla i trafiken.
Och att följa trafikförordningen så är det inte många varken bilister, motorcyklister, cyklister eller gångtrafikanter som följer den :crash

Hur många av oss här inne använder blinkers eller visar med armen varje gång vi byter fil eller kör ut ur en rondell, jag gör det inte.
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Ok om du tycker det så fine, men det är inte bara cyklister som lever i sin egna bubbla i trafiken.
Och att följa trafikförordningen så är det inte många varken bilister, motorcyklister, cyklister eller gångtrafikanter som följer den :crash

Hur många av oss här inne använder blinkers eller visar med armen varje gång vi byter fil eller kör ut ur en rondell, jag gör det inte.

Rent statistiskt så är det väl bara hälften av bilisterna som använder blinkers där det ska användas. :död
Själv gör jag mitt bästa för att alltid använda den där det ska. Ibland missar jag det, men det är väldigt sällan.

I övrigt så har vi en del velocipedtävlingar på vägarna hemmavid, gärna dessutom på de roliga hojvägarna. Har inga problem med det alls.
 
Gick med
12 Apr 2003
Ort
.
Hoj
Ducati 996 biposto -01
Ok om du tycker det så fine, men det är inte bara cyklister som lever i sin egna bubbla i trafiken.
Och att följa trafikförordningen så är det inte många varken bilister, motorcyklister, cyklister eller gångtrafikanter som följer den :crash

Hur många av oss här inne använder blinkers eller visar med armen varje gång vi byter fil eller kör ut ur en rondell, jag gör det inte.

Majoriteten här kör på rätt sida av vägen och har inte undermåliga bromsar, samt fungerande lysen och tuta.

Sen kör inte majoriteten här på gångbanor heller.
 

max350

Yamaha RD-2Takt
Gick med
23 Jan 2006
Ort
Örnsköldsvik
Hoj
83 Yamaha RD350 MT Racing 60c, Strömsholm 4800 B&R Cyclepro 50cc Race Bullit 50cc Sundeam Speedmaster 60cc
Elitcyklarna är väl minsta problemet? Nu ser man sällan sånna här uppe...

Men när det gäller cyklister så är det bara en typ jag stör mig på. Vardagscyklaren med in-ear lurar på max volym som fan inte kan lära sig att om man inte kliver av cykel jäveln har man fan ingen företrädesrätt på vanliga övergångställen utan bara cyklar på och verkar hoppas att bilarna ska stanna för dom!!!
Senast igår fick jag tvärbromsa för en med bilen.

När jag själv är ute å amatörcyklar (typ 5ggr om året) så är jag väldigt noga med att ha koll på att bilförare och MC förare ser mig innan jag korsar vägar, än om det är cykelöverfart eller inte då jag är 100% säker på att jag kommer förlora om vi gå in i en fysisk duell med varandra...

Varit med om Barnvagsmorsor som går över korsningar med gångbana helt utan att kolla sig för ett skit, där dom iofs har företräde, men personligen skulle jag aldrig lita på att en vänstersvängade bil inte råkar missa mig när jag styr omkring på en unge i vagnen.

Äntligen:D ett ett föredöme för SH kollektivet:rolleyes:
 
Gick med
16 Oct 2007
Ort
Gustavsberg
Hoj
Honda XL 250s, -81, Pinarello -00, Ridley -06, Specalied -10, Cervelo -12, Canyon -14,, Suzuki TL 1000R -99, KTM 1290 SA -16. Vivace- 19.Husqvarna 300TE -20, KTM 890 Duke R -22
Om en bilist eller motorcyklist kör så nära att man kan banka i taket eller på hjälmen, Då kör de för nära cyklisten.
De skall hålla ett tillräckligt stort avstånd för att värna om den oskyddade trafikantens säkerhet (Typ cyklist, fötgängare, mopedist, rullskidåkare etc.)
 
Gick med
16 Oct 2007
Ort
Gustavsberg
Hoj
Honda XL 250s, -81, Pinarello -00, Ridley -06, Specalied -10, Cervelo -12, Canyon -14,, Suzuki TL 1000R -99, KTM 1290 SA -16. Vivace- 19.Husqvarna 300TE -20, KTM 890 Duke R -22
Och cyklister på allmän väg i klunga åhhhh dont get me started grrrr! :D
Håll till höger för helvete! I rad går dom ju att samspela med, men när det ska liggas i bredd gnnnn aaarghh! :)

[/url]

Problemet med ett led till höger är att klungan blir dubbelt så lång, som om man kör i två led.
Ett annat problem är att om man kör i ett led till höger så ignorerar bilisterna cyklisterna fullständigt och kör förbi väldigt nära på ett trafikfarligt sätt. Det är inte kul när det kommer susande 2-ton mördarmaskin, 20cm från vänster armbåge....

Man måste ta plats. Både i livet och som cyklist, -annars blir man överkörd :fakta
Ett ytterligare problem är alla psykfall som kör bil, -de är svåra att skydda sig i från.

Man skall vara snäll i trafiken det tjänar man alltid på .:tummenupp
 
Nyheter
ExploreBike: Gotland Grand National 2.0

Foto: Creativeflipp Gotl...

Uppdaterad Kawasaki Ninja 1000SX

Kawasaki har uppdaterat sin...

Uppdaterad Triumph Trident 660

Triumph har presenterar en ...

Bike med Stark Varg på GGN!

Nu är vi på plats på GGN 2....

Nya Honda CB1000 Hornet presenterad

25YM Honda CB1000 Hornet ...

SVT sänder Gotland Grand National 2.0

SVT Sport och Nordic Sport ...

Sista finputsningen med Vargen inför GGN!

I söndags körde jag sista t...

Stark Future ska erövra mc-världen och bildar team med Swecon i enduroklassikern!

Pressrelease, 2024-10-21, S...

Energica i konkurs och upplöst

Energica är i konkurs och b...

Kawasaki Ninja 1100SX uppdateras

Kawasaki har uppdaterat sin...

Top