Cykelvasan

YipYip

Ny medlem
Gick med
23 Jul 2010
Hoj
2001 TDM 850
Nu har jag stora planer på att köra cykelvasan 45 i augusti. Mest för att ha något slags mål med min träning som nuförtiden mest består av cykelturer.

Någon annan som ska göra det, har gjort det eller har funderat på det?

Ska släpa mig iväg imorgon och införskaffa en Marin Bolinas Ridge 29er hade jag tänkt då min nuvarande MTB är ett riktigt vrak.

Gick med
29 Apr 2009
Hoj
RD07A
Jodå trampa förra och ska på det igen, dock 90km, uppdaterat utrustningen lite:

2013
20120613-000216-4.jpg

2014
attachment.php

Bifogat

• EVOu (1).jpg
    EVOu (1).jpg
    140.6 KB · Visningar: 1,002

YipYip

Ny medlem
Gick med
23 Jul 2010
Hoj
2001 TDM 850
Najs :tummenupp

Tror kanske att 90 skulle vara lite i överkant för mig för att vara första gången.
Ska dock komma igång med nya hojen och se hur den känns. Går den riktigt bra kanske jag slår till på hela direkt.

Har ingen aning om vilken terräng det är och bor man i Halland är det lite dåligt med långa uppförslut att träna i :gnissla
Brukar dock köra utmed havet där det finns några kortare backar och körde i somras drygt 4 mil på lite över 2 timmar. Det var på en rätt slutkörd heldämpad biltemacykel dessutom så jag siktar på betydligt bättre tider på en ny 29er med lockout.

Vad jag förstår är det ingen särskilt tuff terräng utan mestadels går det på hyfsat breda stigar?

Gick med
29 Apr 2009
Hoj
RD07A
Ja en cyclocross är inte att rekommendera för det var konstant stötigt och ryggen dog, i slutändan handlade det bara om överlevnad/ta sig i mål =)

Men visst det är inte särskilt avancerad terräng för en mtb, största kruxet är i princip alla andra deltagare som man ska försöka hålla reda på utan att krascha, mkt folk blir det. En del stök o bök terrängmässigt är dock att räkna med för oss amatörer och med en helstel cykel som jag ånga fram på väntade jag bara på att den där kålfiberframgaffeln skulle snäppa rakt av i de värsta utförsbackarna.

Det är alltifrån asfalterad väg (13km/90km 2013) till grusväg, löpspår/skidspår till lite knixigare stigar, sommaren 2013 var ju överlag fin men det regna en del inför loppet så bitvis var det vattensjuk mark och duktigt halt även om det inte regna under själva loppet.

Jag använder vätskerygga och även om det inte är livsviktigt i.o.m. så pass många depåer så är det skönt att veta att man aldrig cyklar torrt så att säga. Vill man bara ta sig i mål är det ingen jätteutmaning men vill man trampa på så går det att ta ut sig och lite till :tummenupp

YipYip

Ny medlem
Gick med
23 Jul 2010
Hoj
2001 TDM 850
Ja en cyclocross är inte att rekommendera för det var konstant stötigt och ryggen dog, i slutändan handlade det bara om överlevnad/ta sig i mål =)

Men visst det är inte särskilt avancerad terräng för en mtb, största kruxet är i princip alla andra deltagare som man ska försöka hålla reda på utan att krascha, mkt folk blir det. En del stök o bök terrängmässigt är dock att räkna med för oss amatörer och med en helstel cykel som jag ånga fram på väntade jag bara på att den där kålfiberframgaffeln skulle snäppa rakt av i de värsta utförsbackarna.

Det är alltifrån asfalterad väg (13km/90km 2013) till grusväg, löpspår/skidspår till lite knixigare stigar, sommaren 2013 var ju överlag fin men det regna en del inför loppet så bitvis var det vattensjuk mark och duktigt halt även om det inte regna under själva loppet.

Jag använder vätskerygga och även om det inte är livsviktigt i.o.m. så pass många depåer så är det skönt att veta att man aldrig cyklar torrt så att säga. Vill man bara ta sig i mål är det ingen jätteutmaning men vill man trampa på så går det att ta ut sig och lite till :tummenupp

Haha ja den första cykeln såg inte helt ultimat ut :gnissla

Okej ja det är väl ungefär den uppfattningen jag fått om spåren också. Funderade på det där med vattenrygga men jag har ett bälte med 3 små flaskor som man kan ha runt sig istället. Har faktiskt inte testcyklat med det än men tänkte göra det också snart. Har iaf beställt handskar (både hel och halvfingrade) med lite dämpning i för det är något jag kan känna av ganska snabbt.

Sen får jag nog investera i ett par nya SPD pedaler också för det har jag vant mig vid så när jag cyklar utan trillar fötterna gärna av :D

Gick med
29 Apr 2009
Hoj
RD07A
Jag trampar med XT-pedaler (med cage) och jag tittade på XTR-pedalerna först som ser fina ut men det verkar vara ganska mkt strul med dem = alltifrån lager till axlar som går av/Aj!

Hur som så är skorna nog snäppet viktigare, jag valde efter mkt om och men Scott Team BOA då killen i butiken inte själv kunde berättiga priset för "PRO"-dojjan så Team fick duga. Galet komfortabla men man bör tänka på att de är ganska stora i storlekarna , fungerar för mig men det är inte långt ifrån att de är för lösa i hälen. Testade alltifrån Specialized till Diadora men Scott satt bäst, Shimano fung. inte alls för mina fötter = för smala.

Cykelvasan... Är det terräng lr?

MTB-motionslopp = terräng men inte grotta runt i trialtempo, typ.

Strongliquid

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Jul 2005
Hoj
Scott.
Najs :tummenupp

Tror kanske att 90 skulle vara lite i överkant för mig för att vara första gången.
...
Vad jag förstår är det ingen särskilt tuff terräng utan mestadels går det på hyfsat breda stigar?..

Jag körde förra året. På en 28" scott hybrid.
Allt beror väl på vilken tid du har som mål. Själv kan jag väl säga att jag inte hade något direkt mål. Men kanske ett undermedvetet på under 5 timmar iaf. Slutade på 4.53 ca.

Tanken var nog att jag skulle komma till målet på cykel åtminstonde.

Hade inte tränat något speciellt. Cyklade som längst före loppet ca 2.5 mil, och detta var typ 2-3 gånger, minst 2 månader före loppet.

Terrängen var ganska lätt. Tror man kan köra med en lite högre 4wd bil hela banan, typ Kia sorento eller liknande. Bara för att beskriva på något vis.

Många bromsade i en del nedförsbackar, varpå jag låg kvar bakom dessa i början och bromsade med. Efter andra kontrollen så kom jag på andra tankar och höll till vänster när de till höger bromsade.

Kanske att man kör i år igen. Känns som att det kan vara roligare andra året när man vet lite mer vad det handlar om och vad för tid man körde på förra gången..

YipYip

Ny medlem
Gick med
23 Jul 2010
Hoj
2001 TDM 850
Jag trampar med XT-pedaler (med cage) och jag tittade på XTR-pedalerna först som ser fina ut men det verkar vara ganska mkt strul med dem = alltifrån lager till axlar som går av/Aj!

Hur som så är skorna nog snäppet viktigare, jag valde efter mkt om och men Scott Team BOA då killen i butiken inte själv kunde berättiga priset för "PRO"-dojjan så Team fick duga. Galet komfortabla men man bör tänka på att de är ganska stora i storlekarna , fungerar för mig men det är inte långt ifrån att de är för lösa i hälen. Testade alltifrån Specialized till Diadora men Scott satt bäst, Shimano fung. inte alls för mina fötter = för smala.

Jag köpte mina gamla SPD från Biltema. De kommer från tillverkaren Wellgo och hör och häpna står det faktiskt kvar på pedalen. Är nog en av mycket få saker som inte fått en stor biltemadekal istället.

Hur som helst har de funkat kanon i flera år och endast nu rostat mer eller mindre sönder efter att ha fått stå utomhus hela vintern. Enligt vad jag kunnat läsa mig till är de oväntat lätta också men det kan nog kvitta för min del med några gram hit eller dit.
Iallafall blir det nog ett par sådana till iaf under sommaren när det ska tränas. Sen får vi se om de står sig eller om jag får investera innan loppet.

Jag körde förra året. På en 28" scott hybrid.
Allt beror väl på vilken tid du har som mål. Själv kan jag väl säga att jag inte hade något direkt mål. Men kanske ett undermedvetet på under 5 timmar iaf. Slutade på 4.53 ca.

Tanken var nog att jag skulle komma till målet på cykel åtminstonde.

Hade inte tränat något speciellt. Cyklade som längst före loppet ca 2.5 mil, och detta var typ 2-3 gånger, minst 2 månader före loppet.

Terrängen var ganska lätt. Tror man kan köra med en lite högre 4wd bil hela banan, typ Kia sorento eller liknande. Bara för att beskriva på något vis.

Många bromsade i en del nedförsbackar, varpå jag låg kvar bakom dessa i början och bromsade med. Efter andra kontrollen så kom jag på andra tankar och höll till vänster när de till höger bromsade.

Kanske att man kör i år igen. Känns som att det kan vara roligare andra året när man vet lite mer vad det handlar om och vad för tid man körde på förra gången..

Jag har väl egentligen som enda mål att komma fram också. Dock snabbare än tidigare års sämsta tid :gnissla
Den var dock nästan 4,5 timmar på 45 km så det är jag inte så orolig för om inte hojen eller jag går sönder på vägen.

Nä bromsa i nedförsbackarna sysslar jag inte med i onödan om det inte är oländig terräng. Speciellt inte med SPD pedaler. Kommer ju köra med en hard tail isåfall så blir det för guppigt får man väl sakta ner men i gengäld ska ju 29" hjulen äta upp en del ojämnheter bättre.

sp20

Medlem
Gick med
7 Jan 2006
Hoj
Massa trampcyklar
Upplevde vasan 90km 2012 som lite stötig men lättåkt .
Främst de anlagda "grusvägarna" skakade en del , fjädring fram rekommenderas .
Som jag kommer ihåg det är de sista 45 bättre .
Anmäld 90km motion ( mål 3:30 )

M

YipYip

Ny medlem
Gick med
23 Jul 2010
Hoj
2001 TDM 850

Najs men jag vet inte vad G1 är för nivå. Eller vad pyramidintervaller är för något.

Jag brukar köra samma slinga här i Halmstad. Det är ca 2 km asfalt genom stan, sedan någon mil genom skog och kuperad terräng med bara några kortare asfaltssträckor i mitten. Sen är jag framme i Tylösand och därifrån är det lite olika hur jag kör. Antingen samma väg tillbaka igen eller om jag har lite bråttom ca 1 mil plan asfalt hela vägen hem. Har även hänt att jag gett mig ut längre ut på landet på asfaltsvägar men det är riktigt segt med gamla hojen. Trivs bäst i skogen.
Provade en annan slinga utmed Nissan men där var så jäkla trångt och igenväxt så med nya hojen lär styret slå i trädstammarna. Känns mycket bredare än gamla.

Upplevde vasan 90km 2012 som lite stötig men lättåkt .
Främst de anlagda "grusvägarna" skakade en del , fjädring fram rekommenderas .
Som jag kommer ihåg det är de sista 45 bättre .
Anmäld 90km motion ( mål 3:30 )

M

Framdämpare-check!
Nya handskar med dämpade handflator-check!

Just nu nojar jag mer över att jag vill ha en fungerande framskärm. Förslag på någon som passar på en 29er?
Gärna billig då den säkerligen går sönder förr eller senare.

Bosse!

Medlem
Gick med
4 Jun 2011
Hoj
Yamaha FZ1-N -08
Anmäld till CykelVasan 90 i år. Har absolut ingen erfarenhet av något liknande tidigare men tror att det kan bli kul :) Anmälde mig då jag vill ha något som kan motivera en till att röra på sig och bli smal(are).
Har för tillfället inget mål med tävlingen utan vill bara ta mig från start till mål.

Har hittills cyklat lite (ca 35 km) på en gammal 26" MTB jag fick av min bror. Planerar dock att köpa en sån här när lönen kommer: http://www.bike-discount.de/shop/k1275/a108914/aim-sl-29-bluenwhite.html
Vad jag förstår är den bra överlag (för de pengarna) förutom gaffeln som är en Suntour. Kan dock inte tänka mig att den inte ska fungera till mig.

sp20

Medlem
Gick med
7 Jan 2006
Hoj
Massa trampcyklar
Anmäld till CykelVasan 90 i år. Har absolut ingen erfarenhet av något liknande tidigare men tror att det kan bli kul :) Anmälde mig då jag vill ha något som kan motivera en till att röra på sig och bli smal(are).
Har för tillfället inget mål med tävlingen utan vill bara ta mig från start till mål.

Har hittills cyklat lite (ca 35 km) på en gammal 26" MTB jag fick av min bror. Planerar dock att köpa en sån här när lönen kommer: http://www.bike-discount.de/shop/k1275/a108914/aim-sl-29-bluenwhite.html
Vad jag förstår är den bra överlag (för de pengarna) förutom gaffeln som är en Suntour. Kan dock inte tänka mig att den inte ska fungera till mig.
Kan du köpa på nätet så kan du lika gärna köpa en mycket bättre cykel begagnat i swe för liknande pengar .

YipYip

Ny medlem
Gick med
23 Jul 2010
Hoj
2001 TDM 850

Härligt med fler som tänker som jag även om jag ju egentligen tänkte börja med mjukisvarianten CV 45 :p
Köpte igår en Marin Bolinas Ridge 29er för 5200 nånting. Tänkte ta första riktiga testrundan imorgon om jag hinner. Har en fullspäckad vecka framför mig men sålänge jag hinner skriva färdigt en uppsats imorgon förmiddag så ger jag mig ut.

Cyklade mängder förra sommaren. Blev några mil i veckan på vandringsstigar iaf. Så nu gäller det att komma igång igen :)

sp20

Medlem
Gick med
7 Jan 2006
Hoj
Massa trampcyklar
Om du vill komma bra förberedd till CV så kör så mycket tröskelträning du bara orkar :)
dvs den nivå du orkar ligga på i tävlingsfart i 1 timme .
Kör typ 2 x 20 med 5-10 min imellan på typ grusväg så förbättrar du dig snabbt .
kombinera med ex 4 x 4 på lite högre intensitet för att pendla över mer på syreupptagsträning men med fortsatt lite mindre höjning av tröskel .
Du hittar snabbt den nivå du orkar hålla med hjälp av en pulsmätare ( nåja ) eller allra helst en effektmätare ( överkurs i ditt fall än så länge , men vänta bara några år :) )

sp20

Medlem
Gick med
7 Jan 2006
Hoj
Massa trampcyklar
Och allvarligt , alla ni som funderar på att köpa en ny cykel för 5-6000 .
Tänk om :huvet
Det är rena skiten jämfört med en begagnad från ca 7000 som då är specad med nivån XT-komponenter ( vilket är att föredra för alla som betalar själva ) och dessutom typ Reba-nivå på gaffel ( som ändå är första nivån du kommer bli nöjd med om du fortsätter cykla ) . Dessutom sannolikt kolfiberram och väger flera kilo mindre än de ni tänkt .
Ta reda på vad ni ska ha för storlek och kolla sen blocket eller allra helst happymtb.org :fakta

YipYip

Ny medlem
Gick med
23 Jul 2010
Hoj
2001 TDM 850
Här har vi min nya rackare.

CAM00455.jpg

Körde drygt 2 mil idag och har inget alls att klaga på faktiskt. Växlarna klickar i perfekt, reglagen känns väldigt bestämda, bra rull på 29 tummarna och även om jag förstår att det finns betydligt bättre framgafflar så är denna betydligt bättre än min förra så det är ett uppsving för mig. Känns sjukt skönt med lock-out funktionen också.
Skulle väl inte göra något med lite mindre mönster i däcken för mer rull på landsväg men det hinner jag väl slita ner innan CV :p Är i vilket fall som helst skönt med mönster på de sandiga stigarna man har här på kusten.

Nyheter
Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO