En svarsgrupp fick ranka cyklister på en skala mellan människa och apa. Fler än häften av deltagarna ansåg att de cyklande inte är fullt mänskliga. Enligt forskarna avspeglas detta i ett aggressivt beteende.
Mellan 2007-2012 skadade sig 44 000 cyklister så allvarligt att de tvingades uppsöka akutvård, och av dem hade drygt var tionde person krockat med ett motorfordon. Men av de 153 cyklister som dog under perioden berodde det i 69 procent av fallen på en kollision med ett fordon – vanligtvis en personbil.
Nu presenteras en undersökning som kan förklara varför bilisterna är så dåliga på att undvika cyklister. I Transportation Research har australienska forskare beskrivit studien där de drar slutsatsen att vissa bilister ser cyklister som inte fullt mänskliga. Detta skulle enligt forskarna förklara många förares aggressivitet gentemot cyklisterna.
Forskarna bad 442 australiensare ranka den genomsnittliga cyklisten på en skala från apa till människa. Den här typen av apa/människa-diagram har tidigare använts för att kartlägga synen på andra minoriteter. De australiensiska forskarna lät dem även använda ett diagram som ska skildra ett slags evolution – från kackerlacka till människa.
Avspeglar ett aggressivt beteende
I svarsgruppen ingick även de som identifierade sig själva som cyklister – trots detta svarade fler än häften av deltagarna att de inte betraktade cyklister som fullt mänskliga. Bland ickecyklisterna landade omdömet i snitt för de två diagrammen på att cyklister är till 45 procent mänskliga. Gruppen som själva såg sig som cyklande var mer generösa – de ansåg att cyklister är till 70 procent mänskliga.
– Idén här är att om du betraktar en grupp som inte fullt mänskliga så är det mer sannolikt att du beter dig aggressivt mot dem, säger professor Narelle Haworth, chef för the Centre for Accident Research and Road Safety vid Queensland University of Technology och en av författarna bakom studien, till Motherboard.
Enligt forskarna avspeglas attityden i bilisternas beteenden. Enligt deras studie berättade 17 procent av deltagarna att de någon gång avsiktligt blockerat en cyklists väg med sin bil. Elva procent uppgav att de avsiktligt kört nära en cyklist – och nio procent att de avsiktligt prejat cyklister.
Mellan 2007-2012 skadade sig 44 000 cyklister så allvarligt att de tvingades uppsöka akutvård, och av dem hade drygt var tionde person krockat med ett motorfordon. Men av de 153 cyklister som dog under perioden berodde det i 69 procent av fallen på en kollision med ett fordon – vanligtvis en personbil.
Nu presenteras en undersökning som kan förklara varför bilisterna är så dåliga på att undvika cyklister. I Transportation Research har australienska forskare beskrivit studien där de drar slutsatsen att vissa bilister ser cyklister som inte fullt mänskliga. Detta skulle enligt forskarna förklara många förares aggressivitet gentemot cyklisterna.
Forskarna bad 442 australiensare ranka den genomsnittliga cyklisten på en skala från apa till människa. Den här typen av apa/människa-diagram har tidigare använts för att kartlägga synen på andra minoriteter. De australiensiska forskarna lät dem även använda ett diagram som ska skildra ett slags evolution – från kackerlacka till människa.
Avspeglar ett aggressivt beteende
I svarsgruppen ingick även de som identifierade sig själva som cyklister – trots detta svarade fler än häften av deltagarna att de inte betraktade cyklister som fullt mänskliga. Bland ickecyklisterna landade omdömet i snitt för de två diagrammen på att cyklister är till 45 procent mänskliga. Gruppen som själva såg sig som cyklande var mer generösa – de ansåg att cyklister är till 70 procent mänskliga.
– Idén här är att om du betraktar en grupp som inte fullt mänskliga så är det mer sannolikt att du beter dig aggressivt mot dem, säger professor Narelle Haworth, chef för the Centre for Accident Research and Road Safety vid Queensland University of Technology och en av författarna bakom studien, till Motherboard.
Enligt forskarna avspeglas attityden i bilisternas beteenden. Enligt deras studie berättade 17 procent av deltagarna att de någon gång avsiktligt blockerat en cyklists väg med sin bil. Elva procent uppgav att de avsiktligt kört nära en cyklist – och nio procent att de avsiktligt prejat cyklister.