Jag cyklar väldigt mycket (+1000 mil/år), kör hyfsat mycket hoj (+1000 mil/år) och såklart en del bil när jag måste, har kört mycket bil i mina dagar innan hojkort. Jag tycker bilister och gångtrafikanter är de värsta bovarna i trafiken... Det ser ut som på forumet här ungefär, inte en jävel kan reglerna hehehe..
Det är snårigt det här med regler och som synes är det få som kan dem, man kan inte lita på att en käft vet vad som gäller i trafiken. När det gäller cykelöverfarter (vilka oftast finns i samand med övergångsställen) så gäller att bilist skall lämna företräde om man "korsar" cyklistens färdriktning, dvs. svänger. Vid övervakade överfarter har alltid bilist väjningsplikt när denna svänger och korsar cykelöverfart. Vidare om det sitter märke för väjningsplikt innan cykelöverfart/övergångsställe så har bilen alltid väjningsplikt även om cykeln korsar vägen och bilisten INTE svänger, gissa hur många som känner till detta/tar hänsyn när man kommer i nerförsbacke på cykel. Detta har de flesta noll koll på!
*Om en förare kör ut ur en cirkulationsplats eller annars efter att ha svängt i en vägkorsning skall passera en obevakad cykelöverfart har denne skyldighet att lämna företräde åt cyklister.
*Om en cykelbana korsar en väg ska cyklister och förare av moped klass II lämna företräde.
*Väjningsplikt väg/cykelbana - när den cyklande som färdas på en cykelbana ska korsa en väg har den cyklande väjningsplikt. Detta gäller även om den cyklande färdas ut på en cykelöverfart.
*Vägkorsning med cykelöverfart och vägmärket väjningsplikt.
** Om vägmärket väjningsplikt finns uppsatt före en vägkorsning och det finns en cykelöverfart mellan vägmärket och vägkorsningen säger Vägmärkesförordningen (SFS 2007:90) att förare har väjningsplikt mot fordon, cyklist räknas som fordon, på korsande väg eller led.
** Om vägmärket väjningsplikt är uppsatt efter cykelöverfarten har bil/mc-föraren ingen väjningsplikt utan då gäller ömsesidigt hänsynstagande och anpassning enligt Trafikförordningen 3 kap 61§ (gäller förare) och 6 kap 6§ (gäller cyklister)
Alltså, du korsar en väg på cykelöverfart med cykel (där finns garanterat övergångsställe, jag tror det spelar rock'n roll om man kör på övergångsstället eller cykelöverfarten). Om bilen svänger innan den korsar cykelöverfarten har den väjningsplikt, om den först skall passera cykelöverfarten och sedan svänga har cyklisten väjningsplikt.*Om* det inte sitter ett väjningspliktsmärke FÖRE cykelöverfarten eller är markerat i vägbanan före cykelöverfarten. Är det trafikljus har cyklisten alltid företräde.
Det är inte jättesvårt men fan vad alla utom jag är kassa i trafiken!
Som cyklist kör jag ofta mot rött om det är ledigt - det är säkrare än att vänta på grönt och blir nedmejad av en svängande bilist. Som motorcyklist/bilist kör jag aldrig mot rött.
Lättsmält komprimerad info:
http://www.transportstyrelsen.se/Global/Publikationer/Vag/Trafikant/PV10107_7.pdf
EDIT: Om du läst ända hit så bevisar du att MC-förare kan reglerna, åtminstone nu