Magz skrev:
Nästa vecka har de (polini) sagt att mitt cylinderkit ska komma så nu har jag börjat fundera på en sak. Det är många som har 125'or som skär eller är i behov att kolvbyte, och ofta har vi gymnasister/studenter inte så mycket pengar att röra oss med (fick höra av mcvaruhuset att cylinderbyte kostar strax över 10'000
![Freak :3freak :3freak](/img/smilies/freak3.gif)
)
Finns det någon som kan slänga upp en steg för steg tråd om cylinderbyte till 2-takt och saker man ska tänka på samt sånt som man ofta gör fel på. Gärna med lite bilder och så. Tanken är att det skulle kunna bli en sticky istället för att det ska dyka upp nya trådar om cylinderar hit och kolvar hit.
Jag funderade lite över om det här inte borde stå i meck-forumet men jag tror nog att det passar bättre här
Hoppas, HOPPAS att någon åtminstonde börjar skriva lite om vanliga fel och så
Vanliga fel elelr grejor du bör tänka mycket på.
Dra alla muttrarna till cylindernfoten/toppen med rätt moment.
Ge den oljan som i vanliga fall kommer från oljepumpen i bensinen när du startar eftersom det i slangen har väl antagligen runnigt ut och de tar ett tag för den att pumpas fram.
Använd nya packningar.
Byt allt. Kolv/kolvbult/nållager/knaster vid kolvbyte.
I med nytt stift.
Låt den inte stå på tomgång efter första startan, små varva den hela tiden. Lyssna efter missljud.
Kolla nogrant så du moterar kolvringarna rätt.
Smörj in kolv och cylindern med 2-takts olja + ringarna. Jag smörjde nållager/bult också.
Kolla så det verkligen kommer någon olja ur oljelslangen (2 takts oljan) innan du bestämmer dig för att helt köra på vanlig bensin i tanken och lite helt på pumpen.
Blås ur alla slangar till kylsystemet osv. Jag blåste ur alla mina slangar till oljan också osv.
Kolla så din olje pump är rätt inställd (se markering).
Tok varva inte den, och kör in den lungt iaf några mil.
Smörj upp avgasportarna så dom glider lätt, (Iaf på NSR, vet inte hur dom ser ut din hoj).
Var noga med bestyckningen och ställ inte in hojen (förgasaren) precis efter du gjort ett kolv/cylinder byte, ha allt klart för dig så du vet att den får rätt blandning.
Korsdra alla mutrar/bultar så inget spricker eller blir skeft.
Känn på veven, Ett litet glapp ska finnas i sidled, Upp och ner ska det vara stumt.
Koppla bort strömmen till hojen så du inte kommer åt start knapp eller liknande.
Byter du till större cylinder kit osv var nogran så du har rätt stift.
Få inte ner skit i vehuset, lägg papper eller liknande där när du tagit av cylindern så du inte får ner skit eller knasterna från kolven eller liknande.
Samma insug osv, alltid något som hindrar att det kommer ner skit.
Använd bra verktyg.
Dubbel kolla allt, sen efter du dubbel kollat kollar du en gång till.
Där har du några tips, finns ju tusen till, du ser ju vad som ska göras och tänker du lite när du meckar på grejorna ser du ju var problem kan uppkomma om man inte gör något åt saken.