Cylinderbyte; nsr

Magz

Realist, javisst!
Gick med
13 Feb 2005
Ort
Sthlm
Hoj
snart =)
Nästa vecka har de (polini) sagt att mitt cylinderkit ska komma så nu har jag börjat fundera på en sak. Det är många som har 125'or som skär eller är i behov att kolvbyte, och ofta har vi gymnasister/studenter inte så mycket pengar att röra oss med (fick höra av mcvaruhuset att cylinderbyte kostar strax över 10'000 :3freak )

Finns det någon som kan slänga upp en steg för steg tråd om cylinderbyte till 2-takt och saker man ska tänka på samt sånt som man ofta gör fel på. Gärna med lite bilder och så. Tanken är att det skulle kunna bli en sticky istället för att det ska dyka upp nya trådar om cylinderar hit och kolvar hit.

Jag funderade lite över om det här inte borde stå i meck-forumet men jag tror nog att det passar bättre här :)
Hoppas, HOPPAS att någon åtminstonde börjar skriva lite om vanliga fel och så
 

Lou siffer

officiellt lammkött
Gick med
18 Jun 2005
Ort
Norrort
Hoj
en kvadad en nedkappad och en trasig
Magz skrev:
Nästa vecka har de (polini) sagt att mitt cylinderkit ska komma så nu har jag börjat fundera på en sak. Det är många som har 125'or som skär eller är i behov att kolvbyte, och ofta har vi gymnasister/studenter inte så mycket pengar att röra oss med (fick höra av mcvaruhuset att cylinderbyte kostar strax över 10'000 :3freak )

Finns det någon som kan slänga upp en steg för steg tråd om cylinderbyte till 2-takt och saker man ska tänka på samt sånt som man ofta gör fel på. Gärna med lite bilder och så. Tanken är att det skulle kunna bli en sticky istället för att det ska dyka upp nya trådar om cylinderar hit och kolvar hit.

Jag funderade lite över om det här inte borde stå i meck-forumet men jag tror nog att det passar bättre här :)
Hoppas, HOPPAS att någon åtminstonde börjar skriva lite om vanliga fel och så


Vanligaste mistaget folk gör är att inte tänka sig för INNAN! dvs vara noga med allt kolla gärna 3 gånger extra etc..
 

Padde

Bacon och ägglikör
Gick med
12 Sep 2003
Ort
-
Hoj
-
Magz skrev:
Nästa vecka har de (polini) sagt att mitt cylinderkit ska komma så nu har jag börjat fundera på en sak. Det är många som har 125'or som skär eller är i behov att kolvbyte, och ofta har vi gymnasister/studenter inte så mycket pengar att röra oss med (fick höra av mcvaruhuset att cylinderbyte kostar strax över 10'000 :3freak )

Finns det någon som kan slänga upp en steg för steg tråd om cylinderbyte till 2-takt och saker man ska tänka på samt sånt som man ofta gör fel på. Gärna med lite bilder och så. Tanken är att det skulle kunna bli en sticky istället för att det ska dyka upp nya trådar om cylinderar hit och kolvar hit.

Jag funderade lite över om det här inte borde stå i meck-forumet men jag tror nog att det passar bättre här :)
Hoppas, HOPPAS att någon åtminstonde börjar skriva lite om vanliga fel och så


Vanliga fel elelr grejor du bör tänka mycket på.

Dra alla muttrarna till cylindernfoten/toppen med rätt moment.

Ge den oljan som i vanliga fall kommer från oljepumpen i bensinen när du startar eftersom det i slangen har väl antagligen runnigt ut och de tar ett tag för den att pumpas fram.

Använd nya packningar.

Byt allt. Kolv/kolvbult/nållager/knaster vid kolvbyte.

I med nytt stift.

Låt den inte stå på tomgång efter första startan, små varva den hela tiden. Lyssna efter missljud.

Kolla nogrant så du moterar kolvringarna rätt.

Smörj in kolv och cylindern med 2-takts olja + ringarna. Jag smörjde nållager/bult också.

Kolla så det verkligen kommer någon olja ur oljelslangen (2 takts oljan) innan du bestämmer dig för att helt köra på vanlig bensin i tanken och lite helt på pumpen.

Blås ur alla slangar till kylsystemet osv. Jag blåste ur alla mina slangar till oljan också osv.

Kolla så din olje pump är rätt inställd (se markering).

Tok varva inte den, och kör in den lungt iaf några mil.

Smörj upp avgasportarna så dom glider lätt, (Iaf på NSR, vet inte hur dom ser ut din hoj).

Var noga med bestyckningen och ställ inte in hojen (förgasaren) precis efter du gjort ett kolv/cylinder byte, ha allt klart för dig så du vet att den får rätt blandning.

Korsdra alla mutrar/bultar så inget spricker eller blir skeft.

Känn på veven, Ett litet glapp ska finnas i sidled, Upp och ner ska det vara stumt.

Koppla bort strömmen till hojen så du inte kommer åt start knapp eller liknande.

Byter du till större cylinder kit osv var nogran så du har rätt stift.

Få inte ner skit i vehuset, lägg papper eller liknande där när du tagit av cylindern så du inte får ner skit eller knasterna från kolven eller liknande.

Samma insug osv, alltid något som hindrar att det kommer ner skit.

Använd bra verktyg.

Dubbel kolla allt, sen efter du dubbel kollat kollar du en gång till.

Där har du några tips, finns ju tusen till, du ser ju vad som ska göras och tänker du lite när du meckar på grejorna ser du ju var problem kan uppkomma om man inte gör något åt saken.
 

Mr Helmut

Värmlänning i Dalarna
Gick med
29 Jun 2004
Ort
Borlänge
Hoj
YAMAHA FZ1 Turbo
prulle skrev:
Vanligaste mistaget folk gör är att inte tänka sig för INNAN! dvs vara noga med allt kolla gärna 3 gånger extra etc..

att inte dra toppen rätt har jag pakat cylinder/kolv på en gång:) använd moment nyckel å dra den i rätt mönster så går de fint

tappa ner clipsen tex i vevhuset måste vara en mardröm:(

Humm:
*Ta bort kåpor
*tappa ur allt kylar vatten
*koppla bort bateriet"ta bort minus först"
*montera bort eventuela ram grejer
*förgasare luftbox om den nu kan vara i vägen
*avgassystem
*ta bort toppen
*titta lite så du inte har lösa delar efter raset
*släpp på cylinderfots bultarna dra loss cylindern
*ta bort clipsen de gör man enklast med skruvmejsel "gör man på ena sidan"
*dra ut kolvbulten på den sidan man tog bort clipset här kan de behöva våld
*vara noga med att hålla en hand under i fall nållagret emot vevstaken är paj så rullarna trillar loss

sen vänder man på prosiduren bara så är de lungt.... moment dra alltid toppen "alltid" jo visst de behövs inte kanske någon säger å så resonerade jag förut också men de är faktiskt inte alls smart dra med runt 20-25nm man kan test dra på något annat innan toppen då godset är i alu och är allmänt svagt så kan man testa moment nyckels fuktion :tummenupp

jo jag har inte så mycket att göra just nu :3freak, ska nog ut å plasta nu:)

edit:fan ta dig padde du var 1 minut snabbare

kanske kan lägga till inkörning, finns jätte många olika sätt att köra in på å alla säger olika

jag har varit med om 2...

mineral olja då sätter sig kolvringarna bättre emot cylindern

http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=79354

kanske inte blev den bästa tråden men finns en länk i den till någon som påstår att allt är inkört efter 7 min om det var den länken :3freak

eller så häller man i på tok för mycket syntet olja och startar:D

i båda fallen ska man nog starta den varva lite lätt som padde nämde inte låta den stå på samma varv för länge tills den kommer upp i arbets temp

sen ska den svalna, när den har gjort det så blir det provkörning och då ska man inte seg dra inte gasa mer än 3/4 gas och inte ligga på höga varv hur länge man vill köra på det visset det är väll en smak sak ..... vissa 7 min andra 50-100 mil
 
Last edited:

Pr0bz

Sporthojsnörd
Gick med
11 May 2004
Ort
vimmerby
Hoj
Dunderkatt & eN gamal sLiten Enessärr
Förstår inte varför momentet på skruvarna är så viktigt? jag drar bara åt så de sitter hårt o sen får de duga.. Kan någon förklara?
 

Mr Helmut

Värmlänning i Dalarna
Gick med
29 Jun 2004
Ort
Borlänge
Hoj
YAMAHA FZ1 Turbo
Pr0bz skrev:
Förstår inte varför momentet på skruvarna är så viktigt? jag drar bara åt så de sitter hårt o sen får de duga.. Kan någon förklara?

om nu inte padde hinner före så kan jag hänvisa till min tråd här och berätta lite mer om det

http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=90444

drar du den snett så kan du få kopmrisioner ut i kylningen... kromprisionerna är så varma så en eventuel topp packning/oring kommer brinna upp

du kan även få toppen att slå sig alltså vrida sig och då blir den helt obrukbar sen....

där har du några starka anledningar till att köpa en momentnyckel

du ska desutom dra den i mönster tex 1,3,4,2 inte dra alla bultar samtidigt på ena sidan utan få ner den rätt lixom tror anders hade någon bild på ett mönster :3freak
 

Magz

Realist, javisst!
Gick med
13 Feb 2005
Ort
Sthlm
Hoj
snart =)
Tackar för alla svaren grabbar :tummenupp är det bara jag som tycker att det kan bli en sticky av det här? :hihi
 

Magz

Realist, javisst!
Gick med
13 Feb 2005
Ort
Sthlm
Hoj
snart =)
spectre skrev:
HAHAHAHAHHAHAHAHAHHAHAHAHAHHAHAHAAH.

Ifall du behöver byta cylinder / kolv så kan du ju lägga upp en tråd på sporthoj så byter nån rackare det åt dig för en 500 spänn eller nått.

Jo jag har en polare som bytt cylinder på sin nsr och hans gamla cross ett par gången så en sån person har jag redan :hihi Han får full tank och ett mål på donken som tack för hjälpen när det är klart.
 

Padde

Bacon och ägglikör
Gick med
12 Sep 2003
Ort
-
Hoj
-
Magz skrev:
Tackar för alla svaren grabbar :tummenupp är det bara jag som tycker att det kan bli en sticky av det här? :hihi

Ingen sticky av detta, Redan för många nästan som det är och detta är nästintill den första personen som frågat.
 

Mr Helmut

Värmlänning i Dalarna
Gick med
29 Jun 2004
Ort
Borlänge
Hoj
YAMAHA FZ1 Turbo
Padde skrev:
Ingen sticky av detta, Redan för många nästan som det är och detta är nästintill den första personen som frågat.

just den här kanske inte är mest läpad som sticky men det borde finnas fler så man slipper uprepade frågor

denna tråd borde ändå vara givande kanske kan lägga in den på fakta m.m. stickyn?
 

Magz

Realist, javisst!
Gick med
13 Feb 2005
Ort
Sthlm
Hoj
snart =)
RS "Alex" skrev:
...kanske kan lägga in den på fakta m.m. stickyn?
låter som en bra idé. Du har nog rätt. Tog en snabb titt ut i 125'delen och konstaterade genast att det är aldeles för många stickys men en länk till det här skulle inte skada :tummenupp
 
Nyheter
Fiffiga touringprylar

Det tyska företaget Wunderl...

MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Top