Cylindern efter kolvnyp, vad göra?

Lasse A

Ny medlem
Gick med
4 Jul 2005
Ort
På landet
Hoj
-
Har dag varit och införkaffat ett honingsverktyg. Och satan vad bra det blir. Fint som sjutton i cylindern nu. :tummenupp
 
Last edited:

VRM Roffe

Nordisk och Svensk Mästare 50cc Classic
Gick med
20 Apr 2004
Ort
Uppsala Vårdsätra
Hoj
Gröna faran,Suzuki GSX1100R Minarelli Silverbullit Derbi 70cc RS-125
Nicasilning

Tjena!
Lägger mig i lite i debatten här då jag känner att vi behöver bättra på kunskaperna lite om materialen som omgärdar cylinderväggen.

Nicasilet som det omtalas om är en keramisk förening som bland annat innehåller Nickel och Cadmium.

Det används i princip två metoder att aplicera materialet på cylinderväggen.
En varm och en kallmetod.

Värmemetoden är den metod som används mest idag bland dom firmor som renoverar cylindrar.

Om man studerar ytan på den färdighonade nicasilytan så är det som ett spräckigt nät fullt med porer.
Det blir samma resultat som gjutjärnsrör som oxå har fullt med porer.

Det är det som är det fina i kråksången.
Oljan ska nämligen ligga i porerna för att skapa en oljefilm mellan kolv kolvring och cylindervägg.
Det gör det möjligt att använda chromeringar som inte alls absorberar någon olja till skydd.

Det finns även chromade cylinderväggar men dessa kräver en gjutjärnsring för att skapa en skyddande oljefilm.

Det är därför förödande att använda chromkolvring i en chromad cylinder då ingen oljefilm kan uppstå mellan ring och vägg.

Nåväl tillbaka till det haveriet som tråden började med.

Jag har hållt på med det här ganska länge och anser mig ganska kunnig på bekymren runt haverierer som dessa.

För det första så har man smetat in kolven in i väggen på det här viset så är det ganska säkert att haveri nummer två kommer ganska snart igen.

Det beror på att kolvresterna ligger i dom porer som ska ha olja istället för aluminiumrester.
Hyr ni än tvättar och står i så kommer aldrig cylinderväggen att kunna absorbera den önskade mängden olja för att kunna skydda den nya kolven.

Nästa gång ni börjar belasta motorn ordentligt kommer gamla rester och den dåliga smörjfilmen att börja jobba tillsammans för den ultimata döden # 2 igen.

Så tvättning av cylindrar till tävlingsmotorer anser jag vara onödigt jobb......

Omnicacilade cylindrar utförd av en bra firma är ALLTID bättre än orginal.

Därför är det att föredra, före att köpa en ny cylle.
Dessutom har man alltid chansen att rätta till småfel eller trimma cyllen mer till önskad kvalitet.

Att hona en nicasilcylle är fullständigt onödigt då det inte fyller någon som helst funktion som är önskvärd.

Repor i cylindern ovanför transferportarna är alltid skadliga
dom deformerar kolvringen för att smörjningen inte fungerar där.
MVH
Roffe :tummenupp
 

Lg

Yes its an STI....
Gick med
6 Mar 2003
Ort
California, Santa Cruz, USA
Hoj
Honda CBR1000RR, YZ 450F 10, 133 Lucky, CRF450R 09, Subari WRX STI 07
Racingkonsult AB har räddat mina vintrar/rotax cylindrar ett par gånger, att tillägga är dock att iaf sista gången jag gjorde i ordning en nicasil cylinder skickades den till England pga kemikalierna är olagliga i sverige enligt vad jag har förstått.
 

Bikerbitch

Stolt mamma
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Eskilstuna[Ärla]
Hoj
Aprilia RSV 1000R-07
VRM Roffe skrev:
2322321
Därför är det att föredra, före att köpa en ny cylle.
Dessutom har man alltid chansen att rätta till småfel eller trimma cyllen mer till önskad kvalitet.
MVH
Roffe :tummenupp

En begagnad cylle tänkte jag handla snart. Fick ett bra pris så det är väl lika bra att byta och ta bort den som råkade ut för ett "nyp"
Tack för informationen :tummenupp
 

Rush

Kan man ändra här..
Gick med
2 Jul 2003
Ort
Uttran
Hoj
Hojlös......
Den enda vägen till en perfekt cylinder är syra, nåja det kanske kan funka för dig iaf. vi brukar behandla våra nikasilcylindrar med syra när dom nyper som din......
 

Lasse A

Ny medlem
Gick med
4 Jul 2005
Ort
På landet
Hoj
-
Rush skrev:
2322406 Den enda vägen till en perfekt cylinder är syra, nåja det kanske kan funka för dig iaf. vi brukar behandla våra nikasilcylindrar med syra när dom nyper som din......

Har använt syra i den först och sen honat den.
Hojen höll iaf hela tisdagsträningen nu i veckan.
Men som sagt. Ska bytas till en ny cylinder inom kort.
 

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
Depåbitchen skrev:
2322547 Har använt syra i den först och sen honat den.
Hojen höll iaf hela tisdagsträningen nu i veckan.
Men som sagt. Ska bytas till en ny cylinder inom kort.
Har ni kikat hur det ser ut i cylindern då?
 

Mattias

Very nice
Personal
Gick med
24 Feb 2002
Ort
Stockholm
Hoj
GSX-R750WT + G650X Moto
Plocka av avgasröret och kika in på kolven. Är den repig och ful, alternativt väldigt blankpolerad så behöver du en ny cylinder NYSS. Ser det ut som vanligt är det skygglappar på och bara kör.
 

Lasse A

Ny medlem
Gick med
4 Jul 2005
Ort
På landet
Hoj
-
Gustav O skrev:
2322768 Men då vet ni ju inte om det är i sin ordning.
EDIT: Gör som Mattias skriver så har ni lite bättre aning i varje fall.

Ska kolla. Men ny cylinder kommer införskaffas oavsett hur det ser ut då vi har fått tag på en.
 

Rush

Kan man ändra här..
Gick med
2 Jul 2003
Ort
Uttran
Hoj
Hojlös......
en anledning till att den nypit kan vara att den får för lite soppa,
man ska vara uppmärksam på om det låter som att motorn knastrar
vid belastning.

vanligt är att man stryper soppan för att få den att varva ur bättre å kanske stryper liiite för mycket.


börja med att feta på den (mer soppa) så den fyrtaktar i slutet på längsta rakan. Därefter skruvar du in i väldigt små steg tills den slutar fyrtakta.

kan ta några varv att hitta rätt.

Så gör vi på våra gokartar
 

Lasse A

Ny medlem
Gick med
4 Jul 2005
Ort
På landet
Hoj
-
Rush skrev:
2323426 en anledning till att den nypit kan vara att den får för lite soppa,
man ska vara uppmärksam på om det låter som att motorn knastrar
vid belastning.

vanligt är att man stryper soppan för att få den att varva ur bättre å kanske stryper liiite för mycket.


börja med att feta på den (mer soppa) så den fyrtaktar i slutet på längsta rakan. Därefter skruvar du in i väldigt små steg tills den slutar fyrtakta.

kan ta några varv att hitta rätt.

Så gör vi på våra gokartar

Felet är lokaliserat. Det kom ingen olja från oljepumpen till den cylindern.
 

VRM Roffe

Nordisk och Svensk Mästare 50cc Classic
Gick med
20 Apr 2004
Ort
Uppsala Vårdsätra
Hoj
Gröna faran,Suzuki GSX1100R Minarelli Silverbullit Derbi 70cc RS-125
Rush skrev:
2323426 en anledning till att den nypit kan vara att den får för lite soppa,
man ska vara uppmärksam på om det låter som att motorn knastrar
vid belastning.

vanligt är att man stryper soppan för att få den att varva ur bättre å kanske stryper liiite för mycket.


börja med att feta på den (mer soppa) så den fyrtaktar i slutet på längsta rakan. Därefter skruvar du in i väldigt små steg tills den slutar fyrtakta.

kan ta några varv att hitta rätt.

Så gör vi på våra gokartar


Mmmmmmm men roadracingförgasare har i princip aldrig möjlighet att bli justerade då man använder fasta munstycken.
Problem nummer två är att det går inte att komma åt förgasarna vid körning då dom finns i luftbuken för att uppnå ett större luftflöde vid körning.
MVH
Roffe
 

Bikerbitch

Stolt mamma
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Eskilstuna[Ärla]
Hoj
Aprilia RSV 1000R-07
Oh la la, kolven var inte vacker. Köpa cylinder omedelbart bums!
Dock ingen träning på tisdag (kuk!) Dumt att riskera att den nyper igen..
 

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
Bikerbitch skrev:
2326611 Oh la la, kolven var inte vacker. Köpa cylinder omedelbart bums!
Dock ingen träning på tisdag (kuk!) Dumt att riskera att den nyper igen..
Som Roffe skrev ovan då.
 
Nyheter
EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

ExploreBike: Gotland Grand National 2.0

Foto: Creativeflipp Gotl...

Uppdaterad Kawasaki Ninja 1000SX

Kawasaki har uppdaterat sin...

Uppdaterad Triumph Trident 660

Triumph har presenterar en ...

Top