Cylindrar från två olika harley-motorer?

_DamnIt

Nykomling
Gick med
18 Jun 2013
Ort
Hörby
Hoj
Yamaha YZF R1 -99
Pappa har ev. blåst en kolvring på sin Evo-motor. Nu är grejen den att han har blivit erbjuden cylindrar från en twincam-motor, passar dom på en Evo-botten? Evon är från 98, twincammen är från runt 2010.

Tack på förhand!

Ediy - självklart får han med kolvarna från twinnen.
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Det skiljer en del.
Till att börja med så är det annat mönster/delning på topplocksskruvarna.
Det går dock att bygga TC ovandel på evo-bottendel, men då ska det till ett eftermarknadsblock som man beställer med rätt mönster. Sen skiljer det även i cylinderlängd. En Evo Big Twin är 5.550" en TC88 4.937".
Evo big Twin har .792" diameter på kolvbultarna, TC har .927".
Vidare så skiljer det i stötstångsvinklar eftersom TC har två kammar och BT Evo har en. Så förmodligen är sätesvinklarna för stötstångsrören olika mellan TC resp BT evo-toppar. Det skiljer även i staklängd, evo 7.440" och TC 7.667.

Jag är för dåligt påläst för resten, jag kan mest sportster, men det skiljer förmodligen även vad gäller "spigot bore", dvs hålen för cylinderfodren i blocket, eftersom Evon är långslagigare.

Så kort och gott, en motorbyggare kan få ihop det mha bla ett evo-eftermarknadsblock. Många eftermarknadsmotorer har även TC-baserade ovandelar på Evo-baserade bottendelar. Men då är delarna tillverkade för att matcha varann.

Hoppas det hjälper.

Billigast är nog att skicka cylindrarna på borrning/honing samt nya kolvar. Se till att skicka cylindrarna till en firma som är van vid HD. Mycket viktigt att de använder stressplattor på dessa cylindrar. En bra firma kollar/justerar även kolvikten på de nya kolvarna mot de gamla, samt kollar/filar in rätt kolvringsgap åt er. Viktigt att även kolla att det inte ligger partiklar från kolvringshaveriet kvar i vevhuset/motorn. Byta olja och filter samt göra ren oljesilen till lyftarhusen.

/Jörgen
 
Last edited:

ptb59

Ny medlem
Gick med
31 Aug 2010
Ort
Hisings Kärra
Hoj
Turbo Sportster XLRT
Det är bra Jörgen, du talar inte bara om att det ej passar utan varför också ;) jag hade svarat nej det passar inte bara :rolleyes:
 

_DamnIt

Nykomling
Gick med
18 Jun 2013
Ort
Hörby
Hoj
Yamaha YZF R1 -99
Nu känner jag mig genast mycket smartare efter din förklaring. Kul att veta anledningen med. Tackar för informationen, så vet jag vad jag ska hälsa pappa. :)

Btw, måste skryta. Klarade hojkortet idag!
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Nu känner jag mig genast mycket smartare efter din förklaring. Kul att veta anledningen med. Tackar för informationen, så vet jag vad jag ska hälsa pappa. :)

Btw, måste skryta. Klarade hojkortet idag!

Grattis till hojkortet! Hoppas du får många körbara dagar innan vintern kommer.
 

RR:Benny

Äldre än gatan du kör på
Gick med
10 Oct 2003
Ort
Världsmetropolen Kungsängen
Hoj
CBR1000 plastraket från det glada 80talet
Det skiljer en del.
Till att börja med så är det annat mönster/delning på topplocksskruvarna.
Det går dock att bygga TC ovandel på evo-bottendel, men då ska det till ett eftermarknadsblock som man beställer med rätt mönster. Sen skiljer det även i cylinderlängd. En Evo Big Twin är 5.550" en TC88 4.937".
Evo big Twin har .792" diameter på kolvbultarna, TC har .927".
Vidare så skiljer det i stötstångsvinklar eftersom TC har två kammar och BT Evo har en. Så förmodligen är sätesvinklarna för stötstångsrören olika mellan TC resp BT evo-toppar. Det skiljer även i staklängd, evo 7.440" och TC 7.667.

Jag är för dåligt påläst för resten, jag kan mest sportster, men det skiljer förmodligen även vad gäller "spigot bore", dvs hålen för cylinderfodren i blocket, eftersom Evon är långslagigare.

Så kort och gott, en motorbyggare kan få ihop det mha bla ett evo-eftermarknadsblock. Många eftermarknadsmotorer har även TC-baserade ovandelar på Evo-baserade bottendelar. Men då är delarna tillverkade för att matcha varann.

Hoppas det hjälper.

Billigast är nog att skicka cylindrarna på borrning/honing samt nya kolvar. Se till att skicka cylindrarna till en firma som är van vid HD. Mycket viktigt att de använder stressplattor på dessa cylindrar. En bra firma kollar/justerar även kolvikten på de nya kolvarna mot de gamla, samt kollar/filar in rätt kolvringsgap åt er. Viktigt att även kolla att det inte ligger partiklar från kolvringshaveriet kvar i vevhuset/motorn. Byta olja och filter samt göra ren oljesilen till lyftarhusen.

/Jörgen

Hahaha.... (bara måste kommentera)

Helt underbart svar. :Bugar:Bugar
 
Nyheter
Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

Top