Däck 18"

Lajf

Sporthojsnörd
Gick med
2 Apr 2005
Hoj
CB1300 & Rickman
Vad skall man ha för däck till gammelhojen?
Bridgestone BT45 finns i lämpliga dimensioner, funkar dom bra till lite sportig landsvägsåka?

tugge

Medlem
Gick med
4 Jul 2011
Hoj
VT1100c2 -95
Jag körde Avon AM26 (19" fram/18" bak) på min gamle CB650 -81, och de tyckte jag funkade prima :)

Grandell

Inte alltid sist
Gick med
30 Nov 2005
Hoj
Drixton, Husaberg, TZ, RS, P&M, Bakker, Moto Martin, Bimota, Harris, ISR, Puch, Rickman, SRM, Rudge, Sexoped mm
Conti tillverkar däck för Classic endurance, använder dessa själv i Classic racing och är nöjd, priset är ok, ca 2800 kr för en uppsättning och de håller för 4 timmars racing vilket borde innebära många hundra landsvägsmil.
Har en begagnad uppsättning om du vill testa, skicka mail i så fall.
Har i 130 och 150 bak samt 110 fram

jocke i köping

det som skramlar ska repareras :o)
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Laverda o några till
Metzeler har bra däck för gammelhojjar tycker jag,
har för mig att dom heter Lasertec som modell.
finns i 110 bredd för fram och 130 bak om man har smala fälgar,
finns fetare bredder med såklart.
mvh jocke

Lajf

Sporthojsnörd
Gick med
2 Apr 2005
Hoj
CB1300 & Rickman
Conti tillverkar däck för Classic endurance, använder dessa själv i Classic racing och är nöjd, priset är ok, ca 2800 kr för en uppsättning och de håller för 4 timmars racing vilket borde innebära många hundra landsvägsmil.
Har en begagnad uppsättning om du vill testa, skicka mail i så fall.
Har i 130 och 150 bak samt 110 fram
Det var en intressant samling motorcyklar du har.
Hur bred fälg har du till 150-däcket?
Metzeler gillade jag förr men det känns som om det är samma däck nu som för 30 år sen.
Också en intressant samling.

Last edited:

Grandell

Inte alltid sist
Gick med
30 Nov 2005
Hoj
Drixton, Husaberg, TZ, RS, P&M, Bakker, Moto Martin, Bimota, Harris, ISR, Puch, Rickman, SRM, Rudge, Sexoped mm
Samlingen är intressant, särskilt Sexopeden
Kör med 3,5 tum bred fälg vilket är för smalt för 150 däck och nästan för brett för 130. Beror lite på vad du vill ha men jag kör med 130 bak, finns dock ingen kant kvar att köra på och får försöka hänga med kroppen. Om det vore så att jag fick stryk oftare skulle jag byta till 4-4,5 tums fälg bak och 150 däck, tror det skulle vara en bra grej.
Byter däck varannan racehelg, inte för att de är slitna utan för att jag har råd och det blir lite mer precision på åkningen med nya däck.
Förövrigt riktigt billig racing i Forgotten Era, tre kedjor, tre uppsättningar däck samt olja och bensin räcker för en säsong. Har haft ett mindre ras på tre år och min knarr går inte så värst sakta, en känd racerförare som testade den för ett par veckor sedan menade att den drog som ett djur, vilket slags vet jag ej men det kändes som om han menade ett stort.
Klassen rekommenderas, när du väl har cykeln kan du klara en säsong på 6 helger i Sverige, Norge, Finland och Danmark på 20-30000 kr om du har en reskamrat att dela reskostnad med och det inte kraschas så mycket.

jocke i köping

Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Laverda o några till
vilken hoj ska du ha däck till ?
om du tycker att metzeler inte har utvecklats så
vill jag nog be dig att ta en närmare titt på dom,
på mina modernare hojjar kör jag uteslutande med metzeler
sedan michelin gjorde mig besviken,
har kört med M3 M5 och nu med M7 RR och har inget att anmärka på
varesig för att köra landsväg eller enklare manövrar på banor

Bmwblade

Oskars pappa
Gick med
7 Dec 2003
Hoj
BMW R100RS, GSX-R750WV, Fireblade -92, R1 -98
Jag monterade Conti ClassicAttack på min BMW R100 -82 förra året. Det var ett lyft jämfört med däck jag haft på den tidigare. Den blev både stadigare och mer lättsvängd! Låter för bra för att vara sant, men de gör verkligen skillnad. Fästet räcker både för knäskrap alt. cylinderskrap..det är ju en gammal boxer.

Lajf

Sporthojsnörd
Gick med
2 Apr 2005
Hoj
CB1300 & Rickman
Nja, Metzelers 18-tummare som passar på min gammelmoppe tycker jag ser ut som dom alltid gjort. Det kan ju naturligtvis finnas förbättringar som inte syns.
Det får nog bli ett Conti framdäck till att börja med.
Tack för alla tips.

jocke i köping

Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Laverda o några till
jo det stämmer gott det du skriver,, samma design sedan mitten på 80 talet,, conti körde jag åxå på innan jag körde Metzeler,, grymt bra däck i torrt, i blött var det iaf på den tiden en spännande upplevelse :)
men dom är garanterat bättre idag.

Nyheter
Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...