Däck fråga?

Lappen

4hjuls älskare som blivit 2hjuls frälst
Gick med
20 Jun 2009
Hoj
Suzuki Gsxr 750- 00, Toyota Supra Mkiv -93
Hej.

Korden/Corden på mitt bakdäck har kommit fram cirka 10Cm långt.
Skulle fått nytt däck idag, men ingen leverans kommen.
Ska åka Pokerrun imorgon och undrar om det är risk för att de smäller?
Kommer inte gå i några 200 utan vanlig 50-70 körning mestadels i städer.

Mvh Tobbe

kNuLLf

Ny medlem
Gick med
19 Apr 2005
Hoj
-
Det är väl aldrig att rekommendera, MEN, Vi va till Norge i sommar och en kompis som var med råkade ut för samma sak på vägen hem. Nästan samma längd fast på 2 ställen och körde nästan 20 mil på det däcket. (efter e4 i ca 100)

Lappen

Gick med
20 Jun 2009
Hoj
Det är väl aldrig att rekommendera, MEN, Vi va till Norge i sommar och en kompis som var med råkade ut för samma sak på vägen hem. Nästan samma längd fast på 2 ställen och körde nästan 20 mil på det däcket. (efter e4 i ca 100)

Ok, som sagt detta är i 12 mil, och går i typ 50-70 med 200st andra hojjar.
Så gasande blir det inte, tråkigt när man blivit lovad däck, och man har sett fram emot detta

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Om man säger såhär. Så länge som Korden är hel så smäller inte däcket men du har ju givetvis ett fäste som är oerhört mycket sämre än om du har slitbana mot asfalten.
Nöter du sönder Korden så smäller det väldigt troligt. Den är dessutom inte avsedd att gnidas mot asfalt så den kan säkert ta slut ganska fort.

Jag skulle inte köra med ett däck där korden är framme av den enkla anledningen att jag anser att det är en onödigt hög risk. Smäller däcket så är oddsen ganska stora att färden slutar i diket.

Abrakadabra

Sporthojsnörd
Gick med
1 Apr 2005
Hoj
>1
Har det gått så långt kan det gå fort för resten, jag skulle inte chansa. Om du skulle ut på bana blir du stoppad vid besiktningen.

grafne

Ny medlem
Gick med
28 Sep 2008
Hoj
Ducati 1098S special
På fullaste allvar ENDAST EN REN IDIOT ställer en sån förbannat urbota dum fråga som du nu gjort - klart PINSAMT för mc kollektivet att någon ens tänker tanken på att framföra sin mc på detta sätt.

kNuLLf

Ny medlem
Gick med
19 Apr 2005
Hoj
-
Ja det suger när man väntar på nåt och får det "fel dag". Så är det oftast. Men man lär sig aldrig heller. Man hoppas... och blir besviken..

Daddy

Hmmmm..
Gick med
31 May 2003
Hoj
zx10r -05
Jag har kört med corden framme under många mil, på flera hojar med olika däcktyper. Nog går det, vad du väljer att göra är upp till dig. Men du vet ju att det är olagligt.

Lappen

Gick med
20 Jun 2009
Hoj
På fullaste allvar ENDAST EN REN IDIOT ställer en sån förbannat urbota dum fråga som du nu gjort - klart PINSAMT för mc kollektivet att någon ens tänker tanken på att framföra sin mc på detta sätt.

En fråga är en fråga eller hur?. Jag frågade om riskerna, har inte sagt att jag "ska" åka. Sen om jag åker är min ensak.

Sen får du jättegärna ställa dig öga mot öga mot mig och förklara att jag är en idiot, Och eftersom du troligen aldrig överskridit hastighetsgränsen, aldrig gjort en dum omkörning, så får jag ge dig riktigt mycket cred för det.

Om det är Pinsamt för Mc kollektivet vet jag inte, men det måste varit pinsamt för dina föräldrar den dagen du kläcktes, som förmodligen aldrig skulle klara av att säga det du säger vid tangentbordet, öga mot öga med personen du hoppar på.

Mvh din kära vän Lappen

steef6

Ny medlem
Gick med
28 Aug 2006
Hoj
gsxr 750 07
I somras när jag kom upp till en kompis i umeå så fick jag se att jag hade en 6-10 cm cord framme, gick utmärkt för mig att köra hem ca 40 mil... o då körde vi inte i crusing hastighet hem utan det gick ganska fort.

Säger dock inte att det kommer gå bra för dig för de kan jag inte sia om... delar bara med mig av mina kunskaper/erfarenheter av detta.

Har även hört (men har ingen som helst erfarenhet av detta själv) att corden inte ska smälla utan att du mest troligt kommer märka av "pyspunka" innan det krackelerar totalt, men va vet jag.

Lycka till om du väljer att köra:tummenupp

kNuLLf

Ny medlem
Gick med
19 Apr 2005
Hoj
-
Givet är att det är dumt. Självfallet speciellt i detta fall då du inte sitter i skiten och har endast 20 mil kvar av din 100 mils-resa. Men jag håller med om att det ibland blir lite väl mycket egna principer publicerade. Du ställde en fråga och jag gav dig ett svar i form av tidigare erfarenhet. Inte om JAG skulle vilja att du gjorde det..

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
En fråga är en fråga eller hur?. Jag frågade om riskerna, har inte sagt att jag "ska" åka. Sen om jag åker är min ensak.

Sen får du jättegärna ställa dig öga mot öga mot mig och förklara att jag är en idiot, Och eftersom du troligen aldrig överskridit hastighetsgränsen, aldrig gjort en dum omkörning, så får jag ge dig riktigt mycket cred för det.

Om det är Pinsamt för Mc kollektivet vet jag inte, men det måste varit pinsamt för dina föräldrar den dagen du kläcktes, som förmodligen aldrig skulle klara av att säga det du säger vid tangentbordet, öga mot öga med personen du hoppar på.

Mvh din kära vän Lappen

Nu uttryckte han sig lite ofint (För att uttrycka sig snällt) Men att jämföra körning med corden framme med en hastighetsöverträdelse är inte riktigt rätt.
Jag är fullständigt övertygad om att risken med att köra 110 på 90 väg är oerhört mycket mindre än att köra med corden framme.

Min rekommendation är att låta hojen stå tills du fått nytt däck då du inte befinner dig 20 mil hemifrån och bara måste hem utan det är en inte helt nödvändig nöjescruising du ska ut på.
Skulle det gå så illa att däcket smäller och du klotar kommer du att gräma dig hur mycket som helst över att du kvaddade hojen och dig själv bara för att du inte orkade vänta på att du fick ett nytt däck.

Hansen.

Outlaw på deltid.
Gick med
27 Feb 2009
Hoj
Gixxer 1000 gatukrigare *såld...*
Lappar är ett klokt folk och riskerar inte liv och leverne i onödan, såvida man inte tar skotern över ''sjön''.

Byt däck!

Vojne, vojne...:gnissla

inte här också :rofl

Ställ hojen tills nytt däck är framme. När det smäller så lovar jag att du ligger där. Inte kul för någon.

Lappen

Gick med
20 Jun 2009
Hoj
...

Som jag skrev har jag inte sagt att jag ska åka, utan jag frågade om riskerna.
Eftersom jag är ny mc åkare, så vill man ha svar på allt. Sen att bli kallad idiot på köpet ser jag som en bonus, Det roliga är att det är ingen som reagerar när folk vill lära sig köra på bakhjulet. Då är det coolt istället.

Att kalla folk för diverse saker bakom datorn, är så lågt, men man får iaf en direkt uppfattning om mognaden på dessa personer

RacerBarber

racerbarber
Gick med
14 Nov 2005
Hoj
ducati monster s4r 2004 zxr750 92
Som jag skrev har jag inte sagt att jag ska åka, utan jag frågade om riskerna.
Eftersom jag är ny mc åkare, så vill man ha svar på allt. Sen att bli kallad idiot på köpet ser jag som en bonus, Det roliga är att det är ingen som reagerar när folk vill lära sig köra på bakhjulet. Då är det coolt istället.

Att kalla folk för diverse saker bakom datorn, är så lågt, men man får iaf en direkt uppfattning om mognaden på dessa personer

prisläge allt från 100 beggat till 3000 mot crasha, göra dig själv illa, kanske bli förlamad, lr dra in i nån bil o skada nån annan, du fråga om riskerna, frågan ja ställer är va fick DU LÄRA DIG OM RISKERNA när du tog kortet eftersom du ställer den här frågan

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Hoj
K1300S
Jag skulle inte köra med ett däck där korden är framme av den enkla anledningen att jag anser att det är en onödigt hög risk. Smäller däcket så är oddsen ganska stora att färden slutar i diket.
Och även om man håller sig på vägen så får man antingen knuffa hojen hem några mil, eller ringa bärgare för dyra pengar.

Har det gått så långt kan det gå fort för resten, jag skulle inte chansa. Om du skulle ut på bana blir du stoppad vid besiktningen.
Det blir man även om man har fräscha däck, men som har lite mönster kvar. Bana sliter hårt på däck, bromsar och förare.

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Och även om man håller sig på vägen så får man antingen knuffa hojen hem några mil, eller ringa bärgare för dyra pengar.

Ja. Bara det är ju en anledning till att låta bli. Drar man iväg och däcket tar helt slut och man blir stående 5 mil hemifrån skulle man nog fundera väldigt grundligt hur i helsike man kunde vara så dum att man drog iväg. Att leda en 200 kg tung motorcykel med punkterat bakdäck i 5 mil är inget man gör helt enkelt.

Daddy

Hmmmm..
Gick med
31 May 2003
Hoj
zx10r -05
Underligt att vissa dumförklarar allt och alla som dom kan.
Jag börjar undra om det är så att, folk som undrar om andra är tappade bakom en vagn, själva inte har alla pommes på sin tallrik?
Jag minns en tid då jag körde moppe. Hade farsans gamla hjälm från -82. Inga som helst skyddskläder. Shit vilka risker man utsatte sig för........
Tänk om jag skulle erkänt alla gånger som jag har kört ner till kiosken här i Älta UTAN läderbyxor, Satan, då skulle jag ju bli kallad imbesill av hela världen.
Jag har också haft corden framme under förhållanden då jag inte borde kört.
Sen kan jag också erkänna att jag vid flera tillfällen kört fortare än 250kmh. Vilken nytta gör då hjälm och ryggskydd om olyckan skulle vara framme?

Ta det lugnt med grabben. Han är ju för tusan en nybörjare i ämnet. Alla har vi den vägen vandrat, utom vissa tydligen........

Så ja, nu har jag blottat mig. Nu kan ni moralkake-cp:n börja ösa på med skit.
Så får vi se om jag bryr mig.

By the way så håller jag med "Lappen" om att ni som skriker högst vid tangentbordet förmodligen låter minst i verkliga livet. (Eller IRL som det tydligen heter nu. JA jag är gammal. 34 vuxna år).

Nyheter
EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept