Däck honda nsr

vista

Medlem
Gick med
10 Jun 2008
Hoj
Kawaskai ZZR600, Yamaha XJ550
Tjena ska köpa nytt fram däck till Hondan och har lite frågor om det
Däcket som sitter på nu är ett 100/80 -17
funderar på att köpa Avon Viper SuperSport 120/70 kan jag ha detta däck utan att få några problem med väghållning mm
har originalfälg (92a)

Funderar även på om man skulle köpa ett bankört däck
kommer jag ha bättre fäste på torr asfalt med ett bandäck än med Avon Viper däcket?

Larco

2taktsfrälst
Gick med
25 Jan 2004
Hoj
Ducati 748R '01 & Honda NSR125R '90 X2
Varför ska du köpa ett bredare framdäck? Har du problem med fästet i nuläget?

Ett bredare däck påverkar absolut hur hojen beter sig på vägen. Däcksprofilen likaså. Oftast vill man ha så smalt däck som möjligt så länge greppet räcker till. Det ger en mer kvicksvängd hoj, mindre rullmotstånd osv.
Honda har valt den rekomenderade dimensionen av en anledning. Troligen ansåg de att den hade det bästa förhållandet mellan grepp, väghållning och stabilitet. Kika på däck i originaldimensionen är min rekomendation och gärna Michelin modellen som rekomenderas av Honda.

Jag minns när jag bytte däck på min gamla NSR som jag hade för ett gäng år sen. Då bytte jag till Dunlop arrowmax eller vad de kan ha hetat. D204 hette modellen av framdäcket tror jag. De fanns inte i originaldimensionen har jag för mig så det blev närmast över original. Hur som helst gick Hojen extremt stabilt och hade skitbra fäste men jag hade väldigt svårt att bryta ned den i kurvorna, vilket jag tror berodde på en kombination av däcken och en lite sliten bakdämpare. Min nuvarande NSR har jag inga problem med att få ned i kurvorna med original Michelindäck.

Jag köpte just beg. race däck till min Ducati 748r. Pirelli diablo Corsa med mjuk gummiblandning. De däcken kräver att man får upp däcktempen lite innan de börjar greppa. Innan dess är de lite hala. Visst en varm sommardag ska det inte vara några problem men en tidig kall morgon är de hala...

Olika däck har olika ändamål, köp ett anpassat för din körning och ändamål. För de allra flesta är det originaldäcket som är bäst. Det kan verka tråkigt men de funkar lika bra kallt som lite varmt, håller länge osv. Tänk efter hur du kör och välj ett däck som passar din körning. Det kommer att ge dig mest körglädje.

Till min NSR funderar på om man ska prova sånna där Michelindäck som har 2 olika gummiblandningar mitt på och på sidorna. Mjukare gummi på sidorna. De flesta av oss sliter ju mest däcken mitt på, jag också, så där behövs ju lite mer slitstarkt gummi.

Hoppas mitt lilla inlägg hjälper dig :)

Nyheter
Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...