Däck, köpråd

Yami

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Jul 2009
Ort
På landet
Hoj
XJR1300
Till mitt bygge tänkte jag ha Michelin Pilot Road 2 då jag kört mycket
med dessa däck på andra hojar och varit nöjd med dem.
Nu verkar det som om inte bakdäcket går att få tag i den dimension jag vill ha, 150/60/17.
Vad har ni för tips att ge på andra märken som är liknande Michelins
i egenskaper, mönsterdjup och mönster?

Hojen ifråga är en RD350 som skall användas till gata.
Fram skall det bli 120/70/17.
 

mángi

Medlem
Gick med
28 Jun 2010
Ort
i ett litet hus
Hoj
2003. Kawasaki ZZR 1200
Varför inte Pilot Power

finns i den strl på hojdäck.se .. .tror jag
 
Last edited:

Rylander

Varvfyra!
Gick med
2 Jun 2010
Ort
Nyköping
Hoj
Suzuki GSX-R750 SRAD -98, Suzuki RMZ 250 -11
pilot power? power pure? båda dom tycker jag är bättre än pilot road och jag har provat dom:)
själv ska jag kränga på metzeler sportec M3 snart, och dom finns i dimentionerna du vill ha så kanske kan vara värt och slänga en titt på:)
 
Last edited:

Yami

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Jul 2009
Ort
På landet
Hoj
XJR1300
Har troligen snöat in på Pilot Road däcken. :)

Det är en SV650 fälg jag har konverterat till och den hade på 160/60 däck.
Detta är aningen för brett så kedjan touchar i gummit. En mindre bredd, 150 mm åtgärdar detta.

Jag letade ju efter 150/60 men den fanns inte. Dock fanns 150/70.
Vad gör detta för kurvegenskaperna eller egentligen hela hojen, att öka höjden?

Tidigare har jag handlat däck på däckonline.se då de har frakten inbakad i priserna. Blir egentligen bara marginellt billigare än hojdäck.se vars frakt tillkommer, cirka 134:- på nedanstående priser.

Hojdäck.se
-----------
Pilot Road 2 120/70/17 1034:-
Pilot Road 2 150/70/17 1276:-
-----------------------------
2310:-
Frakt 134:-
-------
2444:-

Däckonline.se
--------------
Pilot Road 2 120/70/17 1095:-
Pilot Road 2 150/70/17 1323:-
-----------------------------
2418:-
 

Tom@Work

Stängt sedan 22-05-01
Gick med
15 Mar 2010
Ort
ingen alls
Hoj
Ingen alls
Det är en SV650 fälg jag har konverterat till och den hade på 160/60 däck.
Detta är aningen för brett så kedjan touchar i gummit. En mindre bredd, 150 mm åtgärdar detta.

Vilken fälgbredd har du? 4,5" vore idealt (men det fungerar med 5" också enligt mina tabeller.)
Så länge fälgen inte är för bred så fungerar det bra med att gå ner i bredd 1 dimension.

Jag letade ju efter 150/60 men den fanns inte. Dock fanns 150/70.
Vad gör detta för kurvegenskaperna eller egentligen hela hojen, att öka höjden?

Högre profil gör att du har lite mer gummi i marken vid nerlägg.
lite mer lättsvängd s.a.s
Höjden mäts i % av bredden. Höjden är 70% av 150mm i detta fallet.
 

Grrrooov

Medlem
Gick med
5 Apr 2003
Ort
Vetlanda
Hoj
GSX-R 1000 -06
Då var det dags att uppdatera sig i däckdjungeln lite. Min 17e hoj ska införskaffas. Vad ska jag ha för ost? Sist jag körde hoj så var Michelin Pilot Power 2CT mycket omtyckta för kurviga vägar samt lite längre touringåka. Motarden körde jag med Power Race vill jag minnas, de känns inte som ett alternativ nu.

Power Pure såg helt klart intressant ut som alternativ till Power 2CT. Vad har andra tillverkare för liknande/bra alternativ?

Min R1 hade jag något framdäck på med skarp profil och det gillade jag. Nån hade jag 180 bak istället för 190 för att få den lite mer kvicksvängd.

Hojen blir gsxr 1000 -06 troligen.
 

Tom@Work

Stängt sedan 22-05-01
Gick med
15 Mar 2010
Ort
ingen alls
Hoj
Ingen alls
Power Pure såg helt klart intressant ut som alternativ till Power 2CT. Vad har andra tillverkare för liknande/bra alternativ?

Nån hade jag 180 bak istället för 190 för att få den lite mer kvicksvängd.

Hojen blir gsxr 1000 -06 troligen.

Pilot Power 2CT, som du nämner, är ett sportdäck och efterföljaren heter Power Pure.
Pure har lättviktsstomme och väldigt snabb respons. Bra våtgrepp.

Pirelli har ett däck som hetr Diablo Rosso 2.
Ett sportigt däck med bra feedback.

Metzeler har sitt Sportec M5 som är ett väldigt snällt och neutralt däck.
Det gör vad du vill utan konstigheter.

Continental SportAttack är ett neutralt däck som uppför sig neutralt i nästan alla lägen.

Dunlop Sportsmart är sportdäcket alla snackar om.
Lite tyngre stomme vilket gör däcket stabilt under påfrestning. Varnar snällt innan det släpper.
Enda däcket som är rekommenderat att släppa ut luft i för bankörning. (2,1 fram och 1,9 bak i kalltryck)

Jag har bara listat sportdäck nu.

Vill du ha ett däck som svänger bättre, ska du gå på 55-profil bak.(190/55-17 i ditt fall)
 
Last edited:

i-are-baboon

100kg Fitnessfjolla
Gick med
27 Sep 2010
Ort
Norrbotten/Tornedalen
Hoj
Suzuki GSX-R 750 -00 (Såld) Triumph Speed Triple -05
Då var det dags att uppdatera sig i däckdjungeln lite. Min 17e hoj ska införskaffas. Vad ska jag ha för ost? Sist jag körde hoj så var Michelin Pilot Power 2CT mycket omtyckta för kurviga vägar samt lite längre touringåka. Motarden körde jag med Power Race vill jag minnas, de känns inte som ett alternativ nu.

Power Pure såg helt klart intressant ut som alternativ till Power 2CT. Vad har andra tillverkare för liknande/bra alternativ?

Min R1 hade jag något framdäck på med skarp profil och det gillade jag. Nån hade jag 180 bak istället för 190 för att få den lite mer kvicksvängd.

Hojen blir gsxr 1000 -06 troligen.

Kör på Pilot Power 2CT, säkert kort i vått och torrt.. :tummenupp
 

J3lv4n

R.I.P #58
Gick med
18 May 2011
Ort
Öst
Hoj
Daytona 675 -10 & Ktm 525 -03
Pilot Power 2CT, som du nämner, är ett sportdäck och efterföljaren heter Power Pure.
Pure har lättviktsstomme och väldigt snabb respons. Bra våtgrepp.

Pirelli har ett däck som hetr Diablo Rosso 2.
Ett sportigt däck med bra feedback.

Metzeler har sitt Sportec M5 som är ett väldigt snällt och neutralt däck.
Det gör vad du vill utan konstigheter.

Continental SportAttack är ett neutralt däck som uppför sig neutralt i nästan alla lägen.

Dunlop Sportsmart är sportdäcket alla snackar om.
Lite tyngre stomme vilket gör däcket stabilt under påfrestning. Varnar snällt innan det släpper.
Enda däcket som är rekommenderat att släppa ut luft i för bankörning. (2,1 fram och 1,9 bak i kalltryck)

Jag har bara listat sportdäck nu.

Vill du ha ett däck som svänger bättre, ska du gå på 55-profil bak.(190/55-17 i ditt fall)

Om man jämför Pilot Road 3 vs Sportsmart, vilket däck är bäst?
 

Josef

Blicken framför allt!
Gick med
20 Dec 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Kievskiy Mototsikletniy Zavod K750 -59, Enfield Taurus 325 diesel -00
Om man jämför Pilot Road 3 vs Sportsmart, vilket däck är bäst?

Bäst till vad?

PR 3 är ett sportigt touringdäck medan Ss är ett renodlat sportdäck. Prestanda och hållbarhet är därefter.
 

Rasorblade

Ny medlem
Gick med
3 May 2003
Ort
Skitidedu
Hoj
KTM 790 Duke
Jag har kört med Power Pure på mina senaste två hojar och är grymt nöjd med dessa. Pure är ju ett mer sportdäck och är således mer spetsigt i profilen om man jämför med Road eller Roadsmart.
:tummenupp
 

J3lv4n

R.I.P #58
Gick med
18 May 2011
Ort
Öst
Hoj
Daytona 675 -10 & Ktm 525 -03
Bäst till vad?

PR 3 är ett sportigt touringdäck medan Ss är ett renodlat sportdäck. Prestanda och hållbarhet är därefter.

Bäst till att åka hoj med förstås :dummer

Nää skämt åsido, fördelar kontra nackdelar. När du säger prestanda och hållbarhet, vad menar du exakt? Hur mycket fortare går sportsmart åt och hur mycker sämre grepp har PR3?
 
Nyheter
MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...

Top