Däck på Virago 535 -93

zipmania

Ny medlem
Gick med
15 May 2017
Ort
Ängelholm
Hoj
Virago 535 -93
Hallo

Har införskaffat en Virago 535 -93
Fram/bak däck är orginal dvs 3.00-19 och 140/90-15

Jag undrar vilken storlek som är monterbar utan fälgbyte.

Kan man köra 3.25-19 fram eller 90/90-19 ?

Bak hade jag tänkt köra ett 150/90-15

Hoppas någon som har information om detta .
Jag mailade yamahacenter Hbg och dom sa bara att dom inte rekommenderade detta.

//Mattias
 

PeteR1

För gammal för att dö ung.
Gick med
30 Aug 2012
Ort
Karlstad
Hoj
600+650+800+1000x2
Man skulle ju kunna tro att de som har utvecklat olika hojmodeller har testat sig fram till optimala däckdimensioner för varje modell.

:glömdet
 

notrightrider

Learning fugging nuthing keeps you young.
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Hej och välkommen till forumet!

Fråga dig själv först varför du vill jiddra med däcksdimensionerna.


Önskar du en annan instyrning i kurvorna?
Är inte Virago 535 redan ganska sävlig i reaktionerna med sina mer än 1500 mm i hjulbas? För sin motorstorlek är den osedvanligt långbent; den står över nästan lika mycket mark som Virago 1100. Har för mig det bara skiljer typ 15 mm...?
Vad gör ett (ännu) bredare bakdäck till det?


Är det lägre varvtal på motorn du eftersträvar? Det bredare bakdäcket ger en något större rullomkrets än original, alltså lägre varvtal vid en viss given hastighet på högsta växeln.
Kan verka bra i teorin, men är verkligen 535;an rätt maskin att lassa mer jobb på?
Resultatet kan mycket väl bli en ändå tröttare hoj som du måste varva hårdare genom växlarna för att den skall orka med med nästa steg, och att varje omkörning innebär (fler) nedväxlingar för att ge resultat. Kanske till och med motvind på motorvägen tvingar dig att kugga ner....?
Kardandriften gör dessutom att du inte kan kompensera med någon kugg här eller där.

Är det mer spårkänslighet du önskar? Trots att ett bredare bakdäck i de allra flesta fall ger dig sämre instyrning i kurvor, ibland även kämpigare avslut och dessemellan allmänt bedrövligt grisbeteende i form av understyrning och strävan rakt fram i kurvorna, så blir den märkligt nog livligare rakt fram på raksträckorna. Varenda längsgående spricka, linje eller asfaltskant får ny betydelse med knasdäck.
Eftersträvansvärt?

See...?
Däcken sitter inte där av en slump. Yamahacenter gjorde det enkelt för sig genom att defaultsvara enligt fliken 1A: "Vi rekommenderar inte detta".

Nej, det finns det ingen som gör, rakt av och utan att känna föraren. Jag kan gissa att dom sedan decennier tillbaka är less på att förklara varför det inte är en bra idé att labba med däcksdimensioner på motorcykel.
...eftersom ingen verkar bry sig.

Nu vet du lite i vart fall, och det finns massa mer att lära om däck och motorcyklar. Som du förstår handlar det inte om "anliggningsyta" som på bilar, och tyvärr matas vi med en vrångbild där bilmänniskor bygger om motorcyklar för showändamål med breda bakdäck, breda bakdäck som plåtas ur en låg bildvinkel av bilfotografer för att se ändå bredare ut.

...och så rullar så att säga snöbollen på: det blir ett egenvärde med fläskiga bakdäck och folk utan kunskap tror att brett är bra.



Nyckeln här ligger i din öppningsmening: "Har införskaffat en Virago 535 -93"
Du känner inte hojen, vet inte hur den skall uppföra sig och har inga referenser.
Jag överdriver faktiskt bara lite när jag säger att just en sådan hoj som Virago 535 kan bli en farlig hoj om en oerfaren förare börjar kludda med däcksdimensioner och sedan försöker köra i grupp med andra motorcyklister som har andra förutsättningar.

Det kan mycket väl vara så att du behöver byta däck hursomhelst, även med mönster kvar på dem.
En sådan hoj rullar inte många mil om året, så risken är att bakdäcket är 10 år gammalt, och framdäcket kanske rent av 20 år. Rent av original fälgskydd som sitter på...?
Konstigare saker har hänt, speciellt i customkretsar.
Är det så gamla däck på hojen så kör jädrit försiktigt innan du byter till nytt, speciellt i väta!

Byt till ursprungsdimensionerna och försök vara analytisk i körningen; vad skiljer?
Massor? Inget...? Då behöver du nog slipa på din kontakt med MCn...



Du ville att hojen skulle se lite ballare ut...?
Som ägare till en Virago 535 bör du vara medveten om att det finns en imminent KalleAnka-alert utfärdat. Det är mekaniskt en bra hoj, men ägare som tar sin Virago på allt för stort allvar riskerar att skicka sig själv över respektkullen med kraft.

Som exempel kan sägas att en Virago 535 har svårt att bära ytterligare customattribut som fransar, sissybars, framflyttat och annat med någon slags värdighet. Det blir bara fel. Redan en liten kromad lampskärm skapar frågetecken...

Samma sak med bredare bakdäck. 140/90 är påtagligt fläskigt som det är, givet vad för något det sitter på.
Vill du accentuera looken så behåll det smalare framdäcket som kontrast, och se om du kan korta bakskärmen på något sätt för att visa mer gummi.

Inte för att jag är speciellt förtjust i att såga sönder hojar, men på så vis är cykeln fortfarande körbar. (nåja)


Slutligen: en länk till ett Viragobygge jag helhjärtat stödjer:

https://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?259779-Virago535-Husky-Sant

kul kan man ha med en Virago, och så många kan man glädja på vägen.
 
Last edited:

zipmania

Ny medlem
Gick med
15 May 2017
Ort
Ängelholm
Hoj
Virago 535 -93
Tack NotRightRider för ett väldigt tydligt svar.

Ja , detta är min första custom hoj. Bara kört motards och snabba japsare innan.

Jag ska nog avvakta , köra hojjen lite mer och bestämma mig i slutet av sommaren.

Tanken är att den ska bli en custom / bobber hybrid , inte för mycket av någon stil.

Det ända jag är säker på är att korta bakskärmen och sänka den för att visa mer gummi

och för att jag avskyr custom skärmar.

Tack för svaren ...

Mvh
Mattias
 
Nyheter
Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj

Kinesiska motorcykeltillver...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

ExploreBike: Baltikum

Baltikum är en fantastisk d...

Lego Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

Transportstyrelsen höjer avgifter från nyår

Foto: Jacob Sjöman Trans...

Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Top