Däck (Pilot Road)

efji

900 Grappen
Gick med
20 Oct 2006
Hoj
ZX9R
Nu när snön är här är det hög tid att börja fundera på nästa säsong och de nya däcken som ska införskaffas.

Har fått priser på Michelin Pilot Road däck till min ZX9R som jag tycker verkar helt ok, dock är jag en novis så jag tar lite hjälp av experterna här.

950:- för backdäcket ( med förra årets mönster)

1325:- för framdäcket

om jag förstått rätt så är de lite hårdare däck som inte ger optimalt grepp men det borde väl räcka för en stackars novis, or:confused:

jP

Fuckyousnabb
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
KTM1290, Daytona 675, Yamma, etc..
Nu när snön är här är det hög tid att börja fundera på nästa säsong och de nya däcken som ska införskaffas.

Har fått priser på Michelin Pilot Road däck till min ZX9R som jag tycker verkar helt ok, dock är jag en novis så jag tar lite hjälp av experterna här.

om jag förstått rätt så är de lite hårdare däck som inte ger optimalt grepp men det borde väl räcka för en stackars novis, or:confused:

Med det priset för bakdäcket är det bara att köpa asap! (om nu inte "förra årets mönster" involverar en säsongs slitage :)

RedEye

Medlem
Gick med
26 Apr 2004
Hoj
CRF 450HM -03, F4i -02, 6RR -03
Körde med dom på min 250 som jag hade för några år sedan. Inga direkta fel på däcken, är lite hårda men ger många mil istället.
Kör du hyfsat vettigt så kommer dom funka hur bra som helst. :)

Själv skulle jag inte välja att köra med dom nu då jag gärna vill ha dom små extramarginaler som mjukare däck ger. (Kör med pilot power 2ct) :)

Edit: mjukare däck kan du hitta på www.reifenversand.com till ungefär samma pris som du fått på dom där pilot road. :tummenupp

Last edited:

Anders R

Konaklubben
Gick med
15 Sep 2003
Hoj
GSXS1000F/DR650/Dew+/SecteurElite
Däcken duger om man inte är duktig på banåkning och är inte det mjukaste men i gengäld har det bra livslängd.Räkna med 1500 - 2000 mil för framdäcket och 1000 - 1500mil för bakdäcket om man inte kör med stoppies och bakhjulsåka. Priserna är mycket bra om det är en svensk firma. Jag lade på ett pilot road bak 180/55 i augusti för 1850:- löst hjul och kompis rabatt. Köper du däcken via internet får du räkna med att däckfirmorna får aversion mot dig och tar rejält betalt för att byta. Timpris dvs runt 700-1000 för att byta och balansera bägge. Alternativet är byta själv eller hitta en bra firma innan du beställer.

Lindén

Slutkört!
Gick med
27 Sep 2003
Hoj
Piagio med trampor
Många mil blir det som sagt på dem!
Men som någon sade innan också inget för bana kanske!
Körde med roadena på GR o det halkade omkring rätt duktigt med dem.

P@trik

Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Flera
Köper du däcken via internet får du räkna med att däckfirmorna får aversion mot dig och tar rejält betalt för att byta. Timpris dvs runt 700-1000 för att byta och balansera bägge. Alternativet är byta själv eller hitta en bra firma innan du beställer.

Det där har jag aldrig råkat ut för och tror det är jävligt ovanligt.Däckfirmor finns det överallt den ena med lägre pris än den andra.
Dom flesta har ett fast pris för däcksbyte,vart däcket kommer ifrån spelar mindre roll.

sportis

Lev ungt, kör lugnt :)
Gick med
19 Apr 2004
Hoj
Honda cb 650 c 1981:a

För den summan får du fram och bakdäck.(190/50 17 och 120x70x17)ännu billigare med 185/55 däck, Michelin Pilot Power från Tyskland inklusive moms och frakt till Dörren, de däcken är ännu bättre.

De däcknasare jag varit till och haft med mig lösa däck plus hjulen tar iaf max 150 spänn för 1 däck i skiftkostnad.

Last edited:

ReDan

∑√ I L
Gick med
14 Jul 2003
Hoj
650Xmoto och ZX9R

Tja!

Hade en zx9r -99 som jag körde pilot road med och det fungerar kanon!
Dock så hade jag Pilot Road på min motard och där fungerade det inte
så bra!

(Dock så körde snabbare och med mera nerlägg med motarden)

efji

900 Grappen
Gick med
20 Oct 2006
Hoj
ZX9R
Nej då det är inget slitage på dem och priset är monterat på hojen och klart. Verkar som jag kan vara nöjd med det, klart det går kanske att hitta lite billigare från tyskland eller så men då ska man genomgå "problemet" med att få de på lagda. Nu kan jag bara burna slut på det gammla däcket linka till min däckleverantör och byta och köra vidare.

raukroland

-3,1
Gick med
29 Apr 2004
Hoj
Såld
...
...
De däcken räcker gott och väl till för att köra på gata med...
De räcker även första gången man är på bana.

Har själv kört en ZX-9R -00 på Gelleråsen med Pilot Road däck och det fungerade hur bra som helst ner till 1:25 tider. Fortare än så ville inte jag åka med de däcken för då börjar man märka att greppet inte räcker till samt att de gärna går varma...

Slutsats:
Är du ingen banfantom kan du gott köra på de däcken.

//M

Anders R

Konaklubben
Gick med
15 Sep 2003
Hoj
GSXS1000F/DR650/Dew+/SecteurElite
Det där har jag aldrig råkat ut för och tror det är jävligt ovanligt.Däckfirmor finns det överallt den ena med lägre pris än den andra.
Dom flesta har ett fast pris för däcksbyte,vart däcket kommer ifrån spelar mindre roll.

Det kanske är ett storstadsfenomen i stil med att mc-firmor här inte heller gärna servar en hoj de inte sålt under högsäsong(april till september).

RoLLER

Monsieur Sub Cinq™
Gick med
28 Jun 2003
Hoj
Yamaha FZ8-n
Michelin har lanserat ett helt nytt däck 2007 som heter Pilot Road 2. Det däcket har också 2CT, dvs Two Compound Technology.

Det däcket blev valt till bästa däcket av CERM. Det hade bäst livslängd och bäst våtgrepp jämfört med andra däck i samma segment.

Ett bra däck är en billig livförsäkring! :mattias

Xyron

Jag var snabbare förr
Gick med
12 Jul 2005
Hoj
GsxrT 1000 -03
Jag körde med sånna däck på r6an. Bakdäcket höll 650mil ungefär, och då var det ganska mycket bakhjul och bus. Samt en bankörning. Framdäcket var bra, skulle nog räcka det dubbla. Greppet skulle jag inte klaga på heller..

RoLLER

Monsieur Sub Cinq™
Gick med
28 Jun 2003
Hoj
Yamaha FZ8-n

Vad är det för skillnad på mönstret mellan 06 och 07 varianten av Pilot Road? :confused: Jag har kollat men kan inte upptäcka nån skillnad.

Pilot Road 2 ser annorlunda ut men det är ett helt annat däck.

svampe

Arlanda TT för Ezzo
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
CBR600RR -08, GSX-R750 -00
Vad är det för skillnad på mönstret mellan 06 och 07 varianten av Pilot Road? :confused: Jag har kollat men kan inte upptäcka nån skillnad.

Pilot Road 2 ser annorlunda ut men det är ett helt annat däck.

Det är ingen skillnad:mattias
Mönstret är dessutom snarlikt macadam 100.

RoLLER

Monsieur Sub Cinq™
Gick med
28 Jun 2003
Hoj
Yamaha FZ8-n
Det är ingen skillnad:mattias

Du fick inte svara! :mad:

Det jag egentligen undra e varför säljaren säger till trådskaparen att han har ett Pilot Road fast med förra årets mönster när det inte är nån skillnad på mönstren. :näsblod

Btw Svampe så hörde jag att du var förbi, sorry att jag inte va på plats :(

KaliZ

One of a kind...
Gick med
8 Mar 2004
Hoj
Tillfälligt utan!
Lade på det inför förra säsongen och är nöjd. Nu är VFR:en inget effektmonster, men jag har inte kännt av några släpp ännu när däcken väl är varma. Däremot så har jag lite skum slitning av ytan... den är liksom hyffsat "ruggad" vilket endast borde uppträda vid bankörning. Men jag är för novis för att säga om det beror på hög temperatur eller om det är underlaget som varit för grovt (typ asfalterad oljegrus).

Kort sagt ett mkt bra däck som ger dig många mil. Man kan då upplevas som halt om du prompt ska åka omkring och slipa fotpinnar!

//KaliZ

gluffis

Slowrider
Gick med
17 Dec 2004
Hoj
En orange
Jag körde road bak på min Zx9r -00 första halvan av säsongen... tills första bankörningen... duger gott för gata, bra grepp i regn sägs det ;) Jag köper nog inga fler Road av den enkla anledningen att jag har för avsikt att åka mer bana... Och jag har åkt på beggade Dunlop GP208a på sistone, inte så många mil per däck men priset är oslagbart så det jämnar ut sig ;)

svampe

Arlanda TT för Ezzo
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
CBR600RR -08, GSX-R750 -00
Du fick inte svara! :mad:

Det jag egentligen undra e varför säljaren säger till trådskaparen att han har ett Pilot Road fast med förra årets mönster när det inte är nån skillnad på mönstren. :näsblod

Btw Svampe så hörde jag att du var förbi, sorry att jag inte va på plats :(
Sorry, kunde inte låta bli, tyckte precis som du, varför säga att det var förra årets mönster när det inte är ändrat?

Kommer förbi en annan gång.

fazerfun

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Jun 2004
Hoj
Ducati 748 SP -97, Honda VTX 1800 -05, Honda CRF 450 R -08
Michelin har lanserat ett helt nytt däck 2007 som heter Pilot Road 2. Det däcket har också 2CT, dvs Two Compound Technology.

Det däcket blev valt till bästa däcket av CERM. Det hade bäst livslängd och bäst våtgrepp jämfört med andra däck i samma segment.

Ett bra däck är en billig livförsäkring! :mattias

Livslängd i jämförelse med Pilot Sport? Jag kör mest gata men kommer att åka mycket bana i år. Är iofs rookie men vill ha bra grepp.

Dunlop Sportmax har jag bra erfarenheter av (på gata). Hur funkar det på bana?

Nyheter
Längre bakstänka för R 1300 GS

Det tyskbaserade företaget ...

Längre bakstänka för R 1300 GS

Svingarmslagringen, svingar...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glansk från BigTwin o...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glans från BigTwin oc...

Slut med fri mc-körning på Nürburgring Nordschleife

Motorcykelkörning på klassi...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman Trans...

Ökat antal körkortsåterkallelser

Foto: Liza Simonsson Und...

CFMOTO dag 2, Gymkhana, Gokartbana och Portimao!

Idag har vi äntligen fått s...

BMW Motorrad slår nytt försäljningsrekord

Efter att ha sålt 210 408 m...

Honda Gold Wing fyller 50 år

Sedan 1975 har Honda Gold W...