Däck till 16 tums framhjul och byta till lägre profil bak

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Funderar på att stationerna GSX:en i Sundsvallstrakten då det vore smidigt att ha en hoj där och den mest bara står i garaget. Dock skulle det inte skada med nya däck men den har ju 16 tums framhjul så frågan är då vad man ska välja för däck till denna hoj?

Brigdestone, Dunlop eller Metzeler? https://www.mcdackonline.com/search...&speedRating=&loadIndex=&clientReviewsRating=

Nästa fundering är att utbudet på däck verkar öka något om man går från 120/90-17 till antingen 120/80-17 eller 130/80-17. Vad tror ni kan vara lämpliga däck till denna hoj, lär inte köras så mycket och så hårt om den blir stationerad i Sundsvall.
 

steffe

"Mannen som talar med whisky"
Gick med
11 Jul 2009
Ort
Sigtuna
Hoj
-86 Suzuki GSX-R 750, -91 1100R
Är det möjligt att byta till 17" framfälg eller så letar du upp en komplett gaffel till nån nyare GSX.
 

gundj

Snygggubbe
Gick med
3 Sep 2019
Ort
-
Hoj
Ducati 900SSie, Multi 1000S DS, 1098S, Suzuki GSX1100EF -84 & Yamaha SR500 - 91
Min GSX1100 har Bridgestone Bt45 fram.
Funkar utmärkt. 110-90 V16 om jag inte minns fel.
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
I förslaget från dackonline hade jag valt
1719994940243.png
eller
1719994999498.png
Goda egna erfarenheter av Metzeler och andra är nöjda med Bridgestone.
Du har väl inga planer på bankörning med hojen ?
För då hade det väl varit dags för ny gaffel, gaffelkronor och 17" hjul och däck för detta?
 

notrightrider

Percussive maintenance engineer
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Är det möjligt att byta till 17" framfälg eller så letar du upp en komplett gaffel till nån nyare GSX.


Men, men, men...

Vill Bosse verkligen gå miste om racerteknolgin i ett 16" hjul, och dessutom förlora Suzuki Anti Dive System på kuppen?

Screenshot_20240703-105832_Samsung Internet.jpg



"...verkligen kommit oss MC-konsumenter till godo..."
 
Last edited:

steffe

"Mannen som talar med whisky"
Gick med
11 Jul 2009
Ort
Sigtuna
Hoj
-86 Suzuki GSX-R 750, -91 1100R
Men, men, men...

Vill Bosse verkligen gå miste om racerteknolgin i ett 16" hjul, och dessutom förlora Suzuki Aniti Dive System på kuppen?

View attachment 500523



"...verkligen kommit oss MC-konsumenter till godo..."
Av någon anledning så har jag kört racerteknologin och upplevelsen uteblev tyvärr..... 16" var nog en fluga till skillnad mot internet!
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Men, men, men...

Vill Bosse verkligen gå miste om racerteknolgin i ett 16" hjul, och dessutom förlora Suzuki Anti Dive System på kuppen?

View attachment 500523



"...verkligen kommit oss MC-konsumenter till godo..."

Trots att jag normalt sett är en bakåtsträvare så kunde jag mig nog tänka byta framhjul och gaffel i detta fallet. Jag kan misstänka att detta racehjul kanske bidrog till mitt vobbel för några år sen där framförallt jag men även hojen klarade oss bra.

Dock så har jag just nu nog med mitt turbo projekt så ett gaffelbyte kan får nog i sånt fall bli nåt för framtiden. Tanken jag har nu var att bara fixa till lite små saker som måla upp avgassystemet och ev se om man kan begränsa styrutslaget och montera styrdärmare och sen ta sen till svärföräldrarna och ha den där.

Vad säger ni om att gå upp till 130/80-17 bak istället för 120/90-17 om man kör med 100/90-16 fram?
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Trots att jag normalt sett är en bakåtsträvare så kunde jag mig nog tänka byta framhjul och gaffel i detta fallet. Jag kan misstänka att detta racehjul kanske bidrog till mitt vobbel för några år sen där framförallt jag men även hojen klarade oss bra.

Dock så har jag just nu nog med mitt turbo projekt så ett gaffelbyte kan får nog i sånt fall bli nåt för framtiden. Tanken jag har nu var att bara fixa till lite små saker som måla upp avgassystemet och ev se om man kan begränsa styrutslaget och montera styrdärmare och sen ta sen till svärföräldrarna och ha den där.

Vad säger ni om att gå upp till 130/80-17 bak istället för 120/90-17 om man kör med 100/90-16 fram?
Jag tror att hjulet inte var ansvarigt för vobblet för gaffelvinkel 27,8 grader och försprång 105 mm är konservativt idag. Utan det var nog en med dagens mått svajig ram som orsakade vobblet. Jag tänker inte fråga hur fort det gick för dig men en vän har sagt att med hans 1100 Suzuki av något år nyare årgång än din var 200 km/h när den började åla sig fram.
Vad som hände sen hade han avstått från att ta reda på.
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Du vågar fråga hur fort det gick, ca 80 km/h och vobblet kom vid ett väldigt dåligt vägparti, vägen är sämre än vad jag trodde och hojen började vobbla nåt så fruktansvärt att jag tillslut gjorde en highsider, så i detta fallet kan kanske inte 16" hjulet var optimalt utan ett 21" framhjul hade varit mer lämpligt.

Som en parentes har jag hittat idealspåret på detta ställe som är snett över på felkörbana och på slutet av detta parti måste man dock träffa rätt med hojen inom ca en bredd på 25 cm, dock är det sikt så det är lungt att göra denna manöver.
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Har beställt däck och det fick bli Bridgestone, framdäcket kom igår och bakdäcket ska komma på måndag, däckmaskinen har fått en ny axel och en bussning tillsvarvad för att passa 15 mm framaxeln på GSX:en och nya ventiler har jag också fixat.

Nu till frågan, är dessa 16 tums hjul jävliga att kränga på? Tänkte mest på om man ska försöka låna däckvärmare eller är dessa lätta att få på, nån som har koll?
 

steffe

"Mannen som talar med whisky"
Gick med
11 Jul 2009
Ort
Sigtuna
Hoj
-86 Suzuki GSX-R 750, -91 1100R
Du bör ju ha en bastu mtp var du bor....
 

Micke R

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 May 2014
Ort
Höglandet
Hoj
8 singlar och 5 par -51 till -13
Lägg däcket i solen i morgon. Inte lika effektivt som däcksvärmare men varmare blir det.
Låter knasigt men funkar.
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Du bör ju ha en bastu mtp var du bor....

Jo men får jag låna däckvärmare är det ju enklare😉

Lägg däcket i solen i morgon. Inte lika effektivt som däcksvärmare men varmare blir det.
Låter knasigt men funkar.

Gjorde det då bytte sist på KLR:en för några veckor sen och det blir ju skillnad då det får stå på solsidan. Dock så vill jag byta däcken på måndag då bakdäcket ska komma för att ha hojen klar innan vi drar på semester, tanken är att åka söderut och då också köra hem en Merca som ska bli A-traktorer (måttligt road av detta) och sen köra ner med GSX:en och lämna den hos svågern för att stationerna den i Sundsvallsområdet så man har en hoj där.

Ingen som har koll på om 16-tums hjulet är jävligt eller ej att få på? Framhjulet på Thruxtonen var ju ingen lek vilket jag blev varnad för här på forumet i Thruxton tråden.
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Jag körde ett tag med Californiametoden för att lägga på däck. I brist på sol värmde jag däcken sittande i en stol med däcket i knät och värmde insidan med en varmluftpistol och snurrade runt däcket till jag inte kunde hålla i det längre på utsidan. Då varmt och mjukt spände jag ihop däckets fälgkanter med 6 st buntband jämt fördelade runt om. På med däckpasta på fälg och däck ( så det poppar lätt) och bara lägga på däcket med händerna.
Går bra använda däckvärmare istället för varmluft.
Varför kämpa med kalla däck ?
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Har sett den metoden med att vissa lägger in varmluftspickan i däcket, funkar nog om man bara håller koll så det inte blir för varmt.
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Har sett den metoden med att vissa lägger in varmluftspickan i däcket, funkar nog om man bara håller koll så det inte blir för varmt.
Höll koll genom att snurra däcket runt med däcket stående i knät. Att bara lägga värmepistolen i däcket upplever jag som står risk för överhettning av en del av däcket.
 

steffe

"Mannen som talar med whisky"
Gick med
11 Jul 2009
Ort
Sigtuna
Hoj
-86 Suzuki GSX-R 750, -91 1100R
Höll koll genom att snurra däcket runt med däcket stående i knät. Att bara lägga värmepistolen i däcket upplever jag som står risk för överhettning av en del av däcket.
En lördagsfråga, vad använde du som värmesensor när du snurrade däcket l knät?
 

Mr_Firestorm

Gudomlig sporthojare
Personal
Gick med
9 Jun 2003
Ort
Avesta
Hoj
Suzuki Gsx650f
Ingen som har koll på om 16-tums hjulet är jävligt eller ej att få på? Framhjulet på Thruxtonen var ju ingen lek vilket jag blev varnad för här på forumet i Thruxton tråden.
Menar du att 16 tum skulle vara svårare än 17?
Jag har då inte upplevt att nya däck skulle vara svåra att få på, det är möjligtvis att få av dom gamla som kan vara bökigt om dom suttit länge och är gamla å torra
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
En lördagsfråga, vad använde du som värmesensor när du snurrade däcket l knät?
Jag använde dom bara händerna som värmesensorer, när händerna på utsidan av däcket sa nej till mer värme från värmepistolen på insidan av däcket la jag av.
Jeans, kalsonger och Ttröja skyddar övriga sensorer från det varma däcket ! :)
Men har numera däckvärmare så det är ju bara att kränga på dom. Och sedan blir det ju handskar på för hantera däcken ur däckvärmarna.
Mjuka och trevliga är däcken sedan att jobba med. :):) men värmepicka / hårfön(?) duger.
 
Last edited:
Nyheter
MotoGP-Ducati såld på auktion för närmare 5 miljoner

Ducati Desmosedici GP7 är o...

BMW närmar sig MotoGP

Sedan en tid har olika rykt...

2025 års KTM 450 SMR

KTM höjer ribban för 2025 å...

Eldriven sporthoj från Yamaha

Inlämnade patentansökningar...

Strängnäs Bike Show i sista stund

Strängnäs Bike Show är en a...

2025 års KTM 450 SMR

KTM höjer ribban för 2025 å...

James Bond-hojar säljs för att rädda liv

Skådespelaren Daniel Craig ...

James Bond-motorcyklar till auktion

När den 25;e Bond-filmen ”N...

Can-Am Pulse och Origin

Can-Am har presenterat sina...

Ny regelbok förändrar flat track

I USA är det AMA (American ...

Top