Däck till KTM 660 05

zx9kawa

Ny medlem
Gick med
13 May 2007
Ort
norrbotten
Hoj
KTM 660 smc 05
Hej funderar på beställa nya däck så jag undrar om ni kan rekomendera några bra däck som är bra fäste och håller länge.Jag kör mest bara asfalt lite grusväg ibland.Har pirelli scorpion på nu men bak är helt slut så det vore bra med lite tips.
 

Lucky9

En gång är ingen gång...
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Gbg/Hålan
Hoj
VFR800Fi
Ska man inte köra bana är rekommenderar jag pilot road 2ct alla dagar i veckan.

Bra grepp på gata, låg arbetstemp (bra grepp från start), otroligt bra våtgrepp (bästa jag testat hittills) och dom räcker ju i en evighet...

Jag har kört ett par dagar bana med dom (ej att rekommendera, inte tillräkligt bra grepp för bana och för låg arbetstemp) och dom ser ju oanvända ut fortfarande... Nästan iaf.

Det är mitt val för gata.

/Lucky9
 

Olof.B

Pride only hurts, it never helps.
Gick med
12 Mar 2005
Ort
Gbg (emigrerad 08:a)
Hoj
KTM 660/RC8-R
Jag kör med Bridgestone BT090 och tycker de fungerar riktigt bra. Jag har bara kört gata hittils och har aldrig haft något problem med fästet. Jag gjorde av med två st bakdäck under förra säsongen (ca 800 mil) men då brände man bort en del medvetet också:)
 

tellskog

Ny medlem
Gick med
22 Mar 2004
Ort
Trollhättan
Hoj
Husaberg FS650, Aprilia RS250, Fiddy Motard
Kört med Pirelli Diablo på gatan och de har funkat utmärkt bra. Bra grepp kort uppvärmnings tid och bra livslängd. Duger dock inte till hård bankörning.

Kan passa på att fråga om Michelins eller Maxxis DOT märkta skurna slicks är nått att ha ? Ska köpa nya sulor nu till våren och har kollat på dessa.
 

Rasorblade

Ny medlem
Gick med
3 May 2003
Ort
Skitidedu
Hoj
KTM 790 Duke
Kört med Pirelli Diablo på gatan och de har funkat utmärkt bra. Bra grepp kort uppvärmnings tid och bra livslängd. Duger dock inte till hård bankörning.

Kan passa på att fråga om Michelins eller Maxxis DOT märkta skurna slicks är nått att ha ? Ska köpa nya sulor nu till våren och har kollat på dessa.

Polarn körde med Maxxis och han var nöjd.
www.enginehardware.se säljer dem
 

zx9kawa

Ny medlem
Gick med
13 May 2007
Ort
norrbotten
Hoj
KTM 660 smc 05
Ska man inte köra bana är rekommenderar jag pilot road 2ct alla dagar i veckan.

Bra grepp på gata, låg arbetstemp (bra grepp från start), otroligt bra våtgrepp (bästa jag testat hittills) och dom räcker ju i en evighet...

Jag har kört ett par dagar bana med dom (ej att rekommendera, inte tillräkligt bra grepp för bana och för låg arbetstemp) och dom ser ju oanvända ut fortfarande... Nästan iaf.

Det är mitt val för gata.

/Lucky9

Hej kollade på dackonline men hittade bara dom här däcken Michelin PILOT ROAD 2 REAR 160/60 ZR17 TL 69W M/C och Michelin PILOT POWER 2CT Rear 160/60 ZR17 TL 69W M/C är det rätt däck det första?.Hittar inget annat .
 

zx9kawa

Ny medlem
Gick med
13 May 2007
Ort
norrbotten
Hoj
KTM 660 smc 05
Kört med Pirelli Diablo på gatan och de har funkat utmärkt bra. Bra grepp kort uppvärmnings tid och bra livslängd. Duger dock inte till hård bankörning.

Kan passa på att fråga om Michelins eller Maxxis DOT märkta skurna slicks är nått att ha ? Ska köpa nya sulor nu till våren och har kollat på dessa.

Tackar för alla tips.Jag såg att det fanns Pirelli Diablo och Pirelli DIABLO STRADA vet du skillnaden mellan dom?.Sen undrar jag om någon har testat
Metzeler Roadtec Z6.
 

tellskog

Ny medlem
Gick med
22 Mar 2004
Ort
Trollhättan
Hoj
Husaberg FS650, Aprilia RS250, Fiddy Motard
Strada är väll ännu mer race betonat och för lite tyngre hojjar. Diablo är vad jag fått förklarat för mig till lättare hojar typ 600, motard mfl.
 

Renga

Ny medlem
Gick med
15 Apr 2004
Ort
STHLM
Hoj
Hojlös...
!?

Lite för klena.
Bättre med Goldspeed intermediate race E4( gatlegala)
Kolla med Niklas på Bike, han kör på dessa.
//Thomas

Maxxis Goldspeed Intermediates Street Sport
Är E4 gatlegala och det är dom med hårdast gummiblandning gjorda för gata!

MAXXIS GOLDSPEED STREET SPORT 160/60HR17
Maxxis road intermediate tyres or Street Sports, are a superb compromise for riders who don't compete on track. They deliver great performance and grip and are fantastic value for money. Same pattern as our race intermediates, but manufactured with a road compound for extra mileage. Supermoto Magazine were so impressed, they recently voted Street Sports 10 out of 10 for value.
http://www.dirtbikebook.com/acatalog/Maxxis.html
 
Last edited:

Lucky9

En gång är ingen gång...
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Gbg/Hålan
Hoj
VFR800Fi
Alltså... Nu ska jag försöka att inte låta pessimistisk för det är jag inte. Bara undrande...

Maxxis-däcken har jag inte hört så gott om. Eller, det har jag visst. Men bara tills nån har fått lite släpp.

Jag har sett 2 vurpor och hört fler berätta om att Maxxis är bra tills det släpper. För när det släpper så släpper det totalt och helt okontrollerat.

Är detta bara slump och förtal från det jag sett/hört eller ligger det nåt i det?

Jag har fått en del släpp på de däck jag kört på (speciellt typ pilot road 2ct på bana...) men det har varit odramatiskt. Det har gått att rädda utan större problem.

Om ovanstående påståenden stämmer skulle jag inte lita på däcket för 5 öre... Jag vill ha varningar på att jag kör för fort eller kör fel (man behöver inte köra fort för att få däck att släppa... Det räcker med fel. :)) och inte bara ett släpp som jag inte kan reda ut.

Kommentarer från folk som faktiskt har provat?

/Lucky9
 

Enginehardware

www.enginehardware.se
Gick med
29 May 2005
Ort
Göteborg
Hoj
Husaberg Carbon 693, Kawasaki SXR800.
Alltså... Nu ska jag försöka att inte låta pessimistisk för det är jag inte. Bara undrande...

Maxxis-däcken har jag inte hört så gott om. Eller, det har jag visst. Men bara tills nån har fått lite släpp.

Jag har sett 2 vurpor och hört fler berätta om att Maxxis är bra tills det släpper. För när det släpper så släpper det totalt och helt okontrollerat.

Är detta bara slump och förtal från det jag sett/hört eller ligger det nåt i det?

Jag har fått en del släpp på de däck jag kört på (speciellt typ pilot road 2ct på bana...) men det har varit odramatiskt. Det har gått att rädda utan större problem.

Om ovanstående påståenden stämmer skulle jag inte lita på däcket för 5 öre... Jag vill ha varningar på att jag kör för fort eller kör fel (man behöver inte köra fort för att få däck att släppa... Det räcker med fel. :)) och inte bara ett släpp som jag inte kan reda ut.

Kommentarer från folk som faktiskt har provat?

/Lucky9

Hej
Grunden till att ett däck "släpper" är ofta inte däcket i sig själv som orsakar detta, det är många faktorer som spelar in, tex fjädring-förar position- gaspådrag ect ect. Förutsatt att däcket inte är slitet.
De flesta märken och typer är bättre än vad de stora flertalet åkare klarar av att utnyttja.
Att nämna Marcel van Drynen( EM mästare och belgisk mästare) kör på std Goldspeed pre-cut, dock helspons.
Man måste prova o se vad som passar just den föraren, det kan vara så enkelt att annan profil gjorde att det blev chatter på framhjulet, då stämde inte fjädringen. Lufttryck, vad säger tillverkaren, Goldspeed tex 1.65 bar kalla däck.
Väder, temp: var gummiblandningen för hård.

Många förare klagar på däcken, utan att ge de däck de valt rätt förutsättningar att utföra vad däcket ska klara av. Ofta så har föraren inte kunskap att justera hojen på rätt sätt.
//Thomas
 

DuccePidde

Socio #2502
Gick med
29 Jun 2003
Ort
Kristianstad
Hoj
KTM 690 SM -07 & Suzuki DR350s Ducati 900 SS -98 Såld
Har precis fått hem ett set med Avon Storm St ,ska bli intresant att se hur de håller samt fästet.

Mina nuvarande Bridgestone BT90 är nästan slut efter 220mil och då mest penlar mil
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top