Däck till motard

Grusfalt

Medlem
Gick med
29 Jun 2010
Hoj
Suzuki RF900R -96
Hej alla ni som börjat vakna ur idet!
Nu när asfalten börjar titta fram och isarna blir sörjiga är det snart dags att sätta på sommarsulor på motarden igen :tummenupp

Jag skulle gärna ta emot lite tips på däck som fungerar bra för mestadels gatåkning men förhoppningsvis även en hel del gocartbaneåkning. Har inte kört på bana tidigare (dock kört mycket hoj) så jag kommer väl inte vara största fartdemonen. Eftersom det är en mycket långsammare bana och hoj än vanlig storbana med sporthoj lär det väl inte bli samma temp i däcken? Jag har ingen koll på vad som vore bra, det ska greppa stabilt på banan men samtidigt inte vara som en hockeypuck när man kör i stan.

Det är bakdäck det handlar om, har mycket mönster kvar på gamla framdäcket (Michelin Pilot Power). Hade ett likadant bak som jag var nöjd med (endast gatkörning då), ett par halkningar men antagligen inget jag kan skylla på däcken ;)
Dimensionen är 140/70 -17 men gamla däcket var 150 eller 160 brett, minns inte vilket (förra ägaren som klämt på det).

Tack på förhand!!

Last edited:

SwePace

Den enda lätta dagen är gårdagen.
Gick med
10 Jun 2008
Hoj
KTM 690 smc-r -20
Jag har Pirelli Diablo Strada på min 640. Funkar utmärkt att köra både gokartbana och gata med. Däcken var inga problem att ta sig runt på Gelleråsen heller med, ritade fina svarta streck i asfalten ut ur kurvorna. Jag är inte heller någon fartdemon. När det släpper så är det mer pga handhavandefel än materielfel.

Finns säkerligen fler människor med mer kunskap om däck här på SH. Mina kunskaper är ytterst begränsade...

Meizu

Ny medlem
Gick med
29 Mar 2011
Hoj
KTM 450 EXC/SM -08
Jag köpte ContiAttack SM nu till säsongen, sitter på KTM 690 från fabrik. Har tidigare kört Power Pure och det funkade för mig. Kör lite mer bana än gata. På gokartbanor kör jag i de snabbare grupperna.

Bjork3n

Medlem
Gick med
24 Jan 2009
Hoj
Ktm 690 smc 2011
Kör också på contiattack sm , Kändes bra eftersom de är ett däck speciellt utformat till just motard.

Grusfalt

Medlem
Gick med
29 Jun 2010
Hoj
Suzuki RF900R -96
Tack för svaren! :)
ContiAttack SM tyckte jag såg intressant ut. Efter att ha läst lite om det verkar det vara tämligen mjukt gummi i det för att även motardhojar ska kunna få upp temp i det. Blir det dumt att kombinera med det kanske lite hårdare framdäck jag har, Pilot Power?

moddlaren

Guest
haloj kör med power pure på min 2T 250 motard o det går att åka sjukt fort med detta har 160 bak o skulle det släppa är det bara att antingen bromsa lätt eller slå på ännu mera,, ett väldigt tacksamt o lätt läst bakdäck.

har precis beställt ett nytt till min nya byggda yz 250/360 NOEEN/ÖHLIN som bygger på yz450f aluram gasgas fälgar o massor TITAN o kolfiber:kär

mvh

street_sm

Ny medlem
Gick med
13 Mar 2012
Hoj
CB400N -82
Michelin Power pure tryckte jag dit inför denna säsong har hittills klarat sig mycket bra i utvärderingen, ska även testas på Gotland ring i juni :brynad

Ricken

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2004
Hoj
RC8/Husaberg 450/Husqvarna 450/HYM698/Honda Monkey King/ ATC125//Navstyrd supermono
Grusfalt, har du fått tag på nån om körning där uppe?
Är ni ett gäng som ska köra eller hur ser det ut?

Grusfalt

Medlem
Gick med
29 Jun 2010
Hoj
Suzuki RF900R -96
Har haft mailkontakt med en kille som heter Agne, verkar som att det ska gå fint att få en körtid - han skulle ta upp det vid nästa sammanträde. Vet åtminstone 2 till som vill köra, men har inte frågat i FB-gruppen än, ska göra det. Så förhoppningsvis får däcksidorna lite fransar i sommar :)

Ricken

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2004
Hoj
RC8/Husaberg 450/Husqvarna 450/HYM698/Honda Monkey King/ ATC125//Navstyrd supermono
Jag ska skicka upp pärmen med en kille, där finns banlicensen och nyckel till grinden. Jag kvitterade ut den men glömde o lämna igen den.

Rasorblade

Ny medlem
Gick med
3 May 2003
Hoj
KTM 790 Duke
Tack för svaren! :)
ContiAttack SM tyckte jag såg intressant ut. Efter att ha läst lite om det verkar det vara tämligen mjukt gummi i det för att även motardhojar ska kunna få upp temp i det. Blir det dumt att kombinera med det kanske lite hårdare framdäck jag har, Pilot Power?

Håll dig till helst samma märke på både bak å fram. Jag skulle hellre satsa på ett michelin igen.

Wide

egen
Gick med
23 Apr 2006
Hoj
Braaaaap
Jag har ett antal beg racedäck till motard, nästan gratis. PMa om du är intresserad.

Nyheter
Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA