Däck till Speedster Cup?

Manne990

#60
Gick med
4 Feb 2008
Ort
Västerås
Hoj
R1
Funderar på om inte Power Cup blir bra och tänkte börja med VB fram och C bak. Verkar det vettigt om jag bara kört på rena gatdäck tidigare?

Finns det någon fördel med 200 bak istället för 190?

Tips på billig och bra webbshop att handla hos?

Andra tankar och funderingar?
 

He rik

----:)----
Gick med
8 Aug 2006
Ort
Karlstad
Hoj
rd 500-84 R6-08 DR350-95
200 bak=mer gummi i backen vid nedlägg, kan väl inte vara dåligt!

Förutsatt du får höjderna rätt då, 200 blir även högre än 190.
 

Geiger

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Västerås
Hoj
KTM RC8R
200 är inga problem. Funkar även med 60-profil, alltså 200/60-17.
Däckonline är i princip alltid billigast. En fördel är att alla priser är inkl. frakt.
Mynetmoto är också bra. Dock tillkommer frakt där.
Såg att greven erbjuder 12% på alla däck tom sista mars, vilket då också blir riktigt bra priser.
 
Last edited:

Aryey

Masjävel and proud of it!
Gick med
16 Aug 2007
Ort
På rätt sida älven
Hoj
Gsxr 1000 K6
200 är bra men du bör komplettera med en drevning då det blir lite tyngre att dra runt!

Dunlop 212 är riktigt goa också!
 

Hultqvist

Ny medlem
Gick med
29 Mar 2009
Ort
Örebro
Hoj
Ingen just nu
Jag tänkte testa Bridgestone R10. Men först ska jag elda upp ett set Michelin Power One på någon bandag, typ lära mig var gasen respektive bromsen sitter innan man ger sig på lite mer högklassiga däck.
 

magnus_moss

Racing is life!
Gick med
11 Aug 2003
Ort
västkusten
Hoj
Kawasaki Supersport, KTM Supermono, ISR Forgotten Era, Honda CB750
Jag har ett set NangKang liggande sen 25 år tillbaka. Tänkte sätta det på dem på min Honda CB750 Four - "The first Superbike"!

Är det Speedster eller är det Speedster?????:banana
 

#space

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Jun 2005
Ort
Borås
Hoj
Gsx-r 1000 Racehoj
Pirelli Supercorsa funkade riktigt bra förr, finns de kvar skulle jag inte tveka att köra dem i Speedster ..
 

Manne990

#60
Gick med
4 Feb 2008
Ort
Västerås
Hoj
R1
Kör med super sport fram och pilot power 3 bak, men när de är slut måste jag ju ha lite klistrigare prylar! :hihi
 

PeteR1

För gammal för att dö ung.
Gick med
30 Aug 2012
Ort
Karlstad
Hoj
600+650+800+1000x2
Jag tänkte börja med ett set Dunlop Sportmax Sportsmart2.

Jag körde alla bandagar 2013 på Sportsmart (1) och jag upplevde dem som bra i både torrt och vått. Eftersom jag känner de däcken kör jag slut på en uppsättning medan jag lär känna nya hojen och er andra. Om jag lyckas prestera mer än däcken så får jag väl byta upp mig senare.
 
Last edited:

psxcare

Feldoserad
Gick med
4 Nov 2005
Ort
Värmdö
Hoj
ZZ-R600-90, Grand Prix Havremoppe-95, R1-01
På min gammel-retta med rätt sliten maskin brukar det gå bra på gelleråsen i c:a 1.18 tempo med Dunlop Sportmax Sportsmart och Michelin Power Pure, sen kan det börja släppa lite här och var. Men sätter man på Dunlop GP Racer D211 (eller vad det nu var för bokstäver och siffror på "bandags" 211:eek:rna) så blir hojen MYCKET trevligare att styra och så går det i 1.15 mer eller mindre av sig själv istället för 1.18. Så vilket sportigt däck som helst skall nog duga för speedster-cup tempo innan dom går för varmt men det är roligare att köra på lite spetsigare däck.
 

Manne990

#60
Gick med
4 Feb 2008
Ort
Västerås
Hoj
R1
På min gammel-retta med rätt sliten maskin brukar det gå bra på gelleråsen i c:a 1.18 tempo med Dunlop Sportmax Sportsmart och Michelin Power Pure, sen kan det börja släppa lite här och var.

Precis det jag märkte med mitt power 3 bakdäck när jag kom ner i 1.17 temp.

En nackdel med däck typ power cup är väl att de är lika värdelösa på blött som slicks, eller? Måste lära mig kränga däck själv... Årets första nya kunskap att skaffa sig känns det som!
 

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Ort
Sthlm
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
Precis det jag märkte med mitt power 3 bakdäck när jag kom ner i 1.17 temp.

En nackdel med däck typ power cup är väl att de är lika värdelösa på blött som slicks, eller? Måste lära mig kränga däck själv... Årets första nya kunskap att skaffa sig känns det som!

Jag har Mich. Power One Competition (B) i 180 bredd från förra året kvar.

Även massa extra fälgar och kraschkåpor etc till Honda600RR 03-06.


Men ja, de racigare däcken är hala i blött, alltid. En egenskap (bland andra) som krävs för att det ska gå att åka fort är att det måste klara betydligt högre temperaturer, villket rimmar rätt illa med att kunna vara mjuka och röra sig mkt när det är blött (lägre friktion, lägre värmeutveckling) och 25-30 grader.
 

SGM

BTG 8:20
Gick med
29 Feb 2008
Ort
Västeråskrokarna
Hoj
ZX10 , Nishiki Race Carbon, Superior XF
...och med den här typen av funderingar har man snart dödat hela grejen med en prova-på-run-what-U-brung-klass.

De som är snabbare än vad gatdäck grejar, är redan där, de åker med värmargummi och är på väg ner i tider som lämpar sig bättre i rookie kanske.

Men det är väl ofrånkomligt, alla vill köpa sig bästa möjliga förutsättningar, en del har råd, och trissar upp det hela.
Jag själv har insett det där för länge sedan, att utförsbacken är både brant och snorhal...allt spårar ur, det är en naturlag.

Visst - man kan köra för att det är kul, det roliga är att deltaga - men vem försöker ni lura? ;)

/J
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
...och med den här typen av funderingar har man snart dödat hela grejen med en prova-på-run-what-U-brung-klass.

De som är snabbare än vad gatdäck grejar, är redan där, de åker med värmargummi och är på väg ner i tider som lämpar sig bättre i rookie kanske.

Men det är väl ofrånkomligt, alla vill köpa sig bästa möjliga förutsättningar, en del har råd, och trissar upp det hela.
Jag själv har insett det där för länge sedan, att utförsbacken är både brant och snorhal...allt spårar ur, det är en naturlag.

Visst - man kan köra för att det är kul, det roliga är att deltaga - men vem försöker ni lura? ;)

/J

Jo, känns lite kontraproduktivt att folk som presterar sådana tider kör i den här klassen istället för i rookie, som blivit förgiftad av att de som är snabba harvar i den istället för att klassa upp sig... Jag själv är långt ifrån 1.10-tider, och tänkte ändå ge mig på rookie 600 istället. :hihi
 

Manne990

#60
Gick med
4 Feb 2008
Ort
Västerås
Hoj
R1
...och med den här typen av funderingar har man snart dödat hela grejen med en prova-på-run-what-U-brung-klass.

De som är snabbare än vad gatdäck grejar, är redan där, de åker med värmargummi och är på väg ner i tider som lämpar sig bättre i rookie kanske.

Men det är väl ofrånkomligt, alla vill köpa sig bästa möjliga förutsättningar, en del har råd, och trissar upp det hela.
Jag själv har insett det där för länge sedan, att utförsbacken är både brant och snorhal...allt spårar ur, det är en naturlag.

Visst - man kan köra för att det är kul, det roliga är att deltaga - men vem försöker ni lura? ;)

/J

Fundera är aldrig fel! Det är naturligt att vända och vrida på den information man har och att söka ny kunskap, eller hur?

När jag kört slut på däcken jag har och det är dags för nytt gummi så vill jag ha något nytt som gör mig snabbare. Vill inte alla bli snabbare?

Nu är jag nybörjare och inte snabb än på något sätt, men på vilket sätt dödar några snabba förare Speedster Cup? Inte slutar jag vara med för att jag inte hamnar på pallen. Roliga och täta fighter med andra som är ungefär lika snabba som mig är det jag är ute efter och att utvecklas och bli snabbare. Dessutom försvinner de snabbaste förarna efter hand...
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Fundera är aldrig fel! Det är naturligt att vända och vrida på den information man har och att söka ny kunskap, eller hur?

När jag kört slut på däcken jag har och det är dags för nytt gummi så vill jag ha något nytt som gör mig snabbare. Vill inte alla bli snabbare?

Nu är jag nybörjare och inte snabb än på något sätt, men på vilket sätt dödar några snabba förare Speedster Cup? Inte slutar jag vara med för att jag inte hamnar på pallen. Roliga och täta fighter med andra som är ungefär lika snabba som mig är det jag är ute efter och att utvecklas och bli snabbare. Dessutom försvinner de snabbaste förarna efter hand...

På vilket sätt har de snabba förarna dödat rookieserierna? :fakta
Men det är sant, om man väntar någon säsong kommer alla snabba att ha klassats upp till rookie, och några snabba i rookie kommer ha klassats upp. Men känns lite vanskligt att redan första säsongen köra närmast rookie-tider i speedster... Om klassen får rykte om sig att inte vara särskilt mycket långsammare än rookie kommer väl antagligen de som inte vill köra rookie pga tiderna inte vilja köra speedster heller, och klassen dör en pestdöd.
 
Last edited:
Nyheter
MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...

Top