Tycker du överdriver. Racing kommer aldrig vara billigt, och däck är en av de billigaste investeringar man kan göra. Om sjyssta däck räddar en ensam krasch, så har man sparat in MÅNGA uppsättningar däck.
Syftet med klassen är väl heller inte att skapa en folkraceserie, utan att låta den agera just instegsklass (egen tolkning, ingen officiell insikt i det här nu). En klass där man kan köra riktig racing innan man blivit sådär respektabelt snabb, där man kan köra utan att byta hoj och välja klass innan man handlar osv.. Där man inte "MÅSTE" ha rätt däck, värmare, regndäck och en välsmord hoj för att vara med och fightas..
Men faktum kvarstår att raciga gatdäck i regn inte är att rekommendera för race när hornen börjar växa. Marginalerna är för små och beteendet i däcken är inte "sjysst" jämfört med riktiga regndäck (säger jag som kraschat stenhårt på helt nya regndäck, haha).
Att begränsa klassen på såna punkter kommer aldrig heller förbereda dem för Rookie, vad är då syftet?
Tänk om vi får 50 nya startande (totalt) under året, varav 10% fastnar och klassar upp, och kör i snitt 3 säsonger Rookie/elit. Då har vi fyllt på med 15 startande i de etablerade klasserna, samtidigt som vi ger arrangörerna en chans att överleva och bygga bra evenemang med ytterligare kanske 15-20 startande i Speedster. Det är väl kalasbra?
Det enda som oroar mig, som jag hoppas vänder, är tendensen att några som klart platsar i Rookie visar intresse. Kör rätt klass direkt istället och sluta fega! Att va ensam i toppen på Speedster skiljer sig inte nämnvärt från att va ensam i botten i Rookie. Så se till att fylla på underifrån nu.
Själv funderar jag på vem som vill låna mig en långsam hoj? *Hint* Jag kan säkert lura till mig en 600a eller literklubba, men då platsar jag inte i Fartster längre och på en lånad hoj jag inte tränat på vill jag inte köra Rookie.
Vem vem vem???
Skulle köpa nåns hoj, men saknar garage också