Däck till Speedster Cup?

Manne990

#60
Gick med
4 Feb 2008
Ort
Västerås
Hoj
R1
Jo, känns lite kontraproduktivt att folk som presterar sådana tider kör i den här klassen istället för i rookie, som blivit förgiftad av att de som är snabba harvar i den istället för att klassa upp sig... Jag själv är långt ifrån 1.10-tider, och tänkte ändå ge mig på rookie 600 istället. :hihi

Om föraren går ner från Rookie för att vinna race, ja! Tokfel! Men jag har full förståelse för att man inte vill åka med SBK sitt första race i livet.
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Om föraren går ner från Rookie för att vinna race, ja! Tokfel! Men jag har full förståelse för att man inte vill åka med SBK sitt första race i livet.

Ja, det har jag med förståelse för. Det är totalknas att köra rookie ihop med sbk, och helt fel väg för att få fler att köra rookie.
 

Manne990

#60
Gick med
4 Feb 2008
Ort
Västerås
Hoj
R1
På vilket sätt har de snabba förarna dödat rookieserierna? :fakta
Men det är sant, om man väntar någon säsong kommer alla snabba att ha klassats upp till rookie, och några snabba i rookie kommer ha klassats upp. Men känns lite vanskligt att redan första säsongen köra närmast rookie-tider i speedster... Om klassen får rykte om sig att inte vara särskilt mycket långsammare än rookie kommer väl antagligen de som inte vill köra rookie pga tiderna inte vilja köra speedster heller, och klassen dör en pestdöd.

Jag hoppas de försvinner efter 2-3 racehelger inkl mig själv! Min förhoppning är att bli snabb nog för att hänga med i Rookie under året.
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Jag hoppas de försvinner efter 2-3 racehelger inkl mig själv! Min förhoppning är att bli snabb nog för att hänga med i Rookie under året.

Jaoh, jag hoppas det med. :)
Vill gärna se en billig serie som man kan köra lite vad som i och bara ha skoj. :tummenupp
Då ökar ju möjligheten att jag kan lura några av mina polare med vinnarskallar att ge sig in i cirkusen. :hihi
 

Manne990

#60
Gick med
4 Feb 2008
Ort
Västerås
Hoj
R1
Jaoh, jag hoppas det med. :)
Vill gärna se en billig serie som man kan köra lite vad som i och bara ha skoj. :tummenupp
Då ökar ju möjligheten att jag kan lura några av mina polare med vinnarskallar att ge sig in i cirkusen. :hihi

:tummenupp

Tänk om vi blir 20 startande i år! Riktigt kul! Om vi 20 dessutom försöker vara lite ambassadörer och dra med oss ännu mer folk så har vi något riktigt bra på gång.
 

Hadez

race.exe
Gick med
26 Apr 2006
Ort
Sollentuna
Hoj
Kawasaki ZX-10R -16
...och med den här typen av funderingar har man snart dödat hela grejen med en prova-på-run-what-U-brung-klass.

Jag tycker det nya systemet i stort är bra. Men jag skulle vilja se att man tillåter slicks. De problem du ser kommer nog att lösa sig själva. Tror nog att utmaningen efter några säsonger hitta nya "prova-på-are" som kan fylla på i Speedster. Många sporter har/är i samma situation - att det är svårt att locka nya och att det alltså blir högre och högre medelålder och färre och färre utövare.
Småningom borde man nog se över vad man kallar de olika klasserna så att det hänger ihop. Att en semi-professionell serie kallas Rookie är ju lite märkligt. Rookie är ju ni Speedster Cup. Kanske Rookie Cup (Speedster Cup, Supersport (Rookie 600), Superbike (Rookie 1000), Pro Superbike.

Jag ska köra på pirelli supercorsa SC2, de blir nog bra:)

Jag har precis samma tanke. Verkligen synd att inte slicks är tillåtet men ok, man får anpassa sig.

190/55 eller 200/55 var det jag funderade över. RC8an har tydligen 6" fälg och där borde väl 200 passa?

Med de valen, som ex gäller supercorsa, så borde det väl vara bättre med 190/55?
Eftersom det inte finns 200/60 på de här däcken utan 200/55 så borde ju 200-profilen bli plattare och mindre lämplig för kurvtagning. Stabilare rakt fram dock vilket är helt ointressant. Håller ni med om det resonemanget?
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
:tummenupp

Tänk om vi blir 20 startande i år! Riktigt kul! Om vi 20 dessutom försöker vara lite ambassadörer och dra med oss ännu mer folk så har vi något riktigt bra på gång.

Ja jag lyckades få en polare att ta kortet i fjol, i april kommer han till gåsen och kör steg 1, kanske två. Han har vinnarskalle som fan och har aldrig kört riktig bana förr. Hoppas lite på att få in honom i soppan.
Sedan har jag börjat bearbeta mina polare som är fotonördar att ställa upp lite strategiskt runt banan för att ta upp video som sedan kan klippas ihop så man får någorlunda snygga videos på hela race som man kan skicka ut på Internet. Återstår att se om jag lyckas med det bara.
 
Last edited:

He rik

----:)----
Gick med
8 Aug 2006
Ort
Karlstad
Hoj
rd 500-84 R6-08 DR350-95
Med de valen, som ex gäller supercorsa, så borde det väl vara bättre med 190/55?
Eftersom det inte finns 200/60 på de här däcken utan 200/55 så borde ju 200-profilen bli plattare och mindre lämplig för kurvtagning. Stabilare rakt fram dock vilket är helt ointressant. Håller ni med om det resonemanget?

55 är höjden i procent av bredden så visst, ett 60 är högre i förhållande till bredden än ett 55 men ett 200/55 är högre än ett 190/55 så det är inte bara ett bredare 190.

Däckets uppbyggnad och vikt är intressantare än 55 eller 60 när det kommer till hur "lättsvängt" det är, det och hur bra du ställt in hojen för det däck du har.

Som nybörjare skulle jag säga att antingen testa ut vilket däck som passar hojen bäst eller bestämma vilket däck man vill köra och få hojen anpassad till det, hänger du på ett högre bakdäck=sänk höjden motsvarande för att få samma uppträdande.....eller "ba köör!" :D
 

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Ort
Sthlm
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
...och med den här typen av funderingar har man snart dödat hela grejen med en prova-på-run-what-U-brung-klass.

De som är snabbare än vad gatdäck grejar, är redan där, de åker med värmargummi och är på väg ner i tider som lämpar sig bättre i rookie kanske.

Men det är väl ofrånkomligt, alla vill köpa sig bästa möjliga förutsättningar, en del har råd, och trissar upp det hela.
Jag själv har insett det där för länge sedan, att utförsbacken är både brant och snorhal...allt spårar ur, det är en naturlag.

Visst - man kan köra för att det är kul, det roliga är att deltaga - men vem försöker ni lura? ;)

/J


Tycker du överdriver. Racing kommer aldrig vara billigt, och däck är en av de billigaste investeringar man kan göra. Om sjyssta däck räddar en ensam krasch, så har man sparat in MÅNGA uppsättningar däck.

Syftet med klassen är väl heller inte att skapa en folkraceserie, utan att låta den agera just instegsklass (egen tolkning, ingen officiell insikt i det här nu). En klass där man kan köra riktig racing innan man blivit sådär respektabelt snabb, där man kan köra utan att byta hoj och välja klass innan man handlar osv.. Där man inte "MÅSTE" ha rätt däck, värmare, regndäck och en välsmord hoj för att vara med och fightas..

Men faktum kvarstår att raciga gatdäck i regn inte är att rekommendera för race när hornen börjar växa. Marginalerna är för små och beteendet i däcken är inte "sjysst" jämfört med riktiga regndäck (säger jag som kraschat stenhårt på helt nya regndäck, haha).

Att begränsa klassen på såna punkter kommer aldrig heller förbereda dem för Rookie, vad är då syftet?

Tänk om vi får 50 nya startande (totalt) under året, varav 10% fastnar och klassar upp, och kör i snitt 3 säsonger Rookie/elit. Då har vi fyllt på med 15 startande i de etablerade klasserna, samtidigt som vi ger arrangörerna en chans att överleva och bygga bra evenemang med ytterligare kanske 15-20 startande i Speedster. Det är väl kalasbra?

Det enda som oroar mig, som jag hoppas vänder, är tendensen att några som klart platsar i Rookie visar intresse. Kör rätt klass direkt istället och sluta fega! Att va ensam i toppen på Speedster skiljer sig inte nämnvärt från att va ensam i botten i Rookie. Så se till att fylla på underifrån nu.

Själv funderar jag på vem som vill låna mig en långsam hoj? *Hint* Jag kan säkert lura till mig en 600a eller literklubba, men då platsar jag inte i Fartster längre och på en lånad hoj jag inte tränat på vill jag inte köra Rookie.

Vem vem vem??? ;)

Skulle köpa nåns hoj, men saknar garage också :(
 

SGM

BTG 8:20
Gick med
29 Feb 2008
Ort
Västeråskrokarna
Hoj
ZX10 , Nishiki Race Carbon, Superior XF
Tycker du överdriver. Racing kommer aldrig vara billigt, och däck är en av de billigaste investeringar man kan göra. Om sjyssta däck räddar en ensam krasch, så har man sparat in MÅNGA uppsättningar däck.

Syftet med klassen är väl heller inte att skapa en folkraceserie, utan att låta den agera just instegsklass (egen tolkning, ingen officiell insikt i det här nu). En klass där man kan köra riktig racing innan man blivit sådär respektabelt snabb, där man kan köra utan att byta hoj och välja klass innan man handlar osv.. Där man inte "MÅSTE" ha rätt däck, värmare, regndäck och en välsmord hoj för att vara med och fightas..

Men faktum kvarstår att raciga gatdäck i regn inte är att rekommendera för race när hornen börjar växa. Marginalerna är för små och beteendet i däcken är inte "sjysst" jämfört med riktiga regndäck (säger jag som kraschat stenhårt på helt nya regndäck, haha).

Att begränsa klassen på såna punkter kommer aldrig heller förbereda dem för Rookie, vad är då syftet?

Tänk om vi får 50 nya startande (totalt) under året, varav 10% fastnar och klassar upp, och kör i snitt 3 säsonger Rookie/elit. Då har vi fyllt på med 15 startande i de etablerade klasserna, samtidigt som vi ger arrangörerna en chans att överleva och bygga bra evenemang med ytterligare kanske 15-20 startande i Speedster. Det är väl kalasbra?

Det enda som oroar mig, som jag hoppas vänder, är tendensen att några som klart platsar i Rookie visar intresse. Kör rätt klass direkt istället och sluta fega! Att va ensam i toppen på Speedster skiljer sig inte nämnvärt från att va ensam i botten i Rookie. Så se till att fylla på underifrån nu.

Själv funderar jag på vem som vill låna mig en långsam hoj? *Hint* Jag kan säkert lura till mig en 600a eller literklubba, men då platsar jag inte i Fartster längre och på en lånad hoj jag inte tränat på vill jag inte köra Rookie.

Vem vem vem??? ;)

Skulle köpa nåns hoj, men saknar garage också :(

Som sagt...den utförsbacken är brant. Polaren räknade på ~10 lock utan reparationer på helg i rookie - om det snålas..

Och ni tycker startfälten tunnar ur? ;)
 

PeteR1

För gammal för att dö ung.
Gick med
30 Aug 2012
Ort
Karlstad
Hoj
600+650+800+1000x2
...och med den här typen av funderingar har man snart dödat hela grejen med en prova-på-run-what-U-brung-klass.

De som är snabbare än vad gatdäck grejar, är redan där, de åker med värmargummi och är på väg ner i tider som lämpar sig bättre i rookie kanske.

Men det är väl ofrånkomligt, alla vill köpa sig bästa möjliga förutsättningar, en del har råd, och trissar upp det hela.
Jag själv har insett det där för länge sedan, att utförsbacken är både brant och snorhal...allt spårar ur, det är en naturlag.

Visst - man kan köra för att det är kul, det roliga är att deltaga - men vem försöker ni lura? ;)

/J

Det viktigaste är inte att vinna utan att ha roligt.
Men det är j*vligt roligt att vinna...
 

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Ort
Sthlm
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
Med de valen, som ex gäller supercorsa, så borde det väl vara bättre med 190/55?
Eftersom det inte finns 200/60 på de här däcken utan 200/55 så borde ju 200-profilen bli plattare och mindre lämplig för kurvtagning. Stabilare rakt fram dock vilket är helt ointressant. Håller ni med om det resonemanget?

Variabeln du glömmer är att däcken ska krängas på samma fälg. Ett bredare däck pressas då ihop något och får en skarpare profil. I extremen inte optimalt (men KTM 690-cup folket kör ofta 180-däck när fälgen är gjord för 160, syns dock på slitaget att skuldran inte riktigt hamnar där den ska) men med mindre justeringen som 190->200 så lirar det. Sen skiljer det mellan olika fabrikat osv. 180-däck A kan vara bredare eller lika brett som 190-däck B osv..

Men i verkligheten, om du är ens i närheten av att platsa i den här klassen, så spelar det ingen roll ;)
 

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Ort
Sthlm
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
Som sagt...den utförsbacken är brant. Polaren räknade på ~10 lock utan reparationer på helg i rookie - om det snålas..

Och ni tycker startfälten tunnar ur? ;)

Om man räknar resa till knutstorp, boende på hotell och nya däck ja..

Felet de flesta gör är också att man räknar utlägg = kostnad. Köper man två set nya däck till racehelgen, så har man ju däck kvar att träna på eller sälja begagnade. DET däremot är det ingen som tar med i kalkylen.

Jag räknade på 5-6000 inkl. allt med snik-budget, men inkl. alla poster som bromsslitage för varven, oljeförbrukning och så vidare. Värt varenda krona!

Och om det ska gnellas, vad har du för konstruktiva förändringsförslag?
 

SGM

BTG 8:20
Gick med
29 Feb 2008
Ort
Västeråskrokarna
Hoj
ZX10 , Nishiki Race Carbon, Superior XF
Om man räknar resa till knutstorp, boende på hotell och nya däck ja..

Felet de flesta gör är också att man räknar utlägg = kostnad. Köper man två set nya däck till racehelgen, så har man ju däck kvar att träna på eller sälja begagnade. DET däremot är det ingen som tar med i kalkylen.

Jag räknade på 5-6000 inkl. allt med snik-budget, men inkl. alla poster som bromsslitage för varven, oljeförbrukning och så vidare. Värt varenda krona!

Och om det ska gnellas, vad har du för konstruktiva förändringsförslag?

Inga alls - konstaterar bara att kostnaden för ett race är lite styv för normala människor.
 

He rik

----:)----
Gick med
8 Aug 2006
Ort
Karlstad
Hoj
rd 500-84 R6-08 DR350-95
Som sagt...den utförsbacken är brant. Polaren räknade på ~10 lock utan reparationer på helg i rookie - om det snålas..

Och ni tycker startfälten tunnar ur? ;)

Så är det om man ska köra fort men då är väl detta en bra klass ändå, häng på ett endurancegummi och kör hela säsongen på samma så är ju minst 6´ av den budgeten kapad....

Sen, om man räknar bort vad en hemmahelg kostar så är det inte dyrt, kostar som en helg på bana, klart värt! :)
 

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Ort
Sthlm
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
Inga alls - konstaterar bara att kostnaden för ett race är lite styv för normala människor.

Njae, rätt många som kör utan att ha några fantasilöner. Det är en fråga om prioriteringar också ;). Sen gräver många sin egen grav genom att räkna på (som ditt exempel) 10000+ för en helg, det KAN kosta det, men kör man inte elit går det att skala av en hel del där som ändå bara är smäck för Rookie-åkaren.

Sen ÄR det inte en sport för alla, och kommer aldrig vara. Men har man råd, så är det bättre än nånting annat man kommer göra under livet! Men är man åtminstone medelklass, och kan åka en liiite billigare bil, låta bli krogen några kvällar, ta en weekendresa mindre och inte byta TV två ggr per år osv så är man hemma. Vi lägger 2014 så oerhört mkt pengar på skit vi egentligen inte behöver ändå, att ta lite från den högen och stoppa i racekassan istället är värt uppoffringen alla dar i veckan.

Men allt handlar om balans, och för många kanske fastnar i "måste ha" träsket och slutar skuldsatta med kraschad hoj, hyresrätt och rostig bil.. DET kanske inte är att rekommendera.
 
Nyheter
MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...

Top