Hej.
Tillåter mig att ge lite tips.
Sporttouringdäck; Ger massor med mil och pallar med aktiv körning på gatan utan att knota.
Snabbare uppvärmning då de har en lite lägre arbetstempratur än sportdäck,
Dunlop Roadsmart 2, Sportig stomme, bra torrgrepp och hyfsat våtgrepp. Bra livslängd
Michelin Pilot Road 3, Mera allround/touringdäck med bra torrgrepp och ett utomordentligt våtgrepp. Riktigt bra livslängd (har personligen haft dessa på min pendlarhoj i vinter på plogade/saltade vägar ner till -5 utan problem)
Pirelli Angel GT, nytt för iår med en sportigare stomme och uppdaterat våtgrepp. Torrgreppet är bra och inbjuder till lite "roligare" körning. Livsläng vet jag inget om ännu.
Metzeler Roadtec Z8 Interact, Neutralt däck som gör vad du säger utan överraskningar. Våtgreppet når inte riktigt upp till Dunlop/Michelin utan att för den skull vara dåligt.
Bridgestone T30 är nytt för iår med en helt ny stomme samt gummiblandningar. Ska vara bra på vått underlag samt inbjuda till lite mera aktiv körning i torrt. (nya S20 är ju en riktig hit i sportkretsarna)
Vill du har mera grepp, sportigare profiler och lite sämre livslängd, så finns sportdäcken
Michelin Pilot Power 3, nytt däck för i år, pallar riktigt hårda tag på bana och har en snabb uppvärmning. Bra våtegenskaper och ett "tryggt" däck. Ger bra feedback till föraren
Dunlop Sportsmart, har en snabb uppvärmning, lite sämre våtegenskaper än PP3 och ungefär samma torrgrepp. Tung stomme som gör däcket stabilt även om det pressas hårt. Lång livslängd för att vara sportdäck.
Bridgestone S20 kom förra året och har blivit populärt hos bansmiskarna samt de aktiva banåkarna. Bra torrgrepp med en bra feedback till föraren. Våtgreppet är helt ok och miltalet är lite sämre än Dunlops SS
Metzeler Sportec M5 Interact är som storebror Z8, ett neuralt däck som gör vad du säger utan att bjuda på överraskningar. Lång livsläng och ett bra våtgrepp gör detta däcket till ett bra val för gatåkare.
Om du köper däcken via hojdäck.se, så kan du skicka däcken direkt till en Vianorverkstad och låta dem byta dem till förmånliga priser. (hela hojen 750:- men ring verkstaden först och dubbelkolla priset)