Däck tips. Specielt till lite större bågar

demo1

Ny medlem
Gick med
29 Aug 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Yamaha WR250 supermoto
Köpte nyss continental road attack. Har hittils bara fått på framdäcket på min R1100RT men hjälp vilken skillnad! Fick min stora sport tourer att dansa lätt som en R6;a i kurvorna på bulten och då sitter det fortfarande ett nästan slut metzler däck bak (minns ej modell men det som har samma mönstar som pilot road.)

Greppet är fantastiskt och dom kostade 2200:- ink . frakt för både fram/bak på däckonline! Mindre än ett pilot road bakdäck i butik!

I och med att jag jobbar med MC har jag kört sanslöst många olika hojar med alla tänkbara däck allt från R1 till guldvinge så jag har stort spektra av intryck att gämmföra mot. Det finns ett mjukare däck (sport attack) som säker är ännu bättre (ska köpa det nästa gång) kostade kanske 2-300:- mer men säker bra mycket kortare livslängd. Jag kan lovar att michelin har en bra mycket billigare konkurrent på halsen nu!

OBS! Jag kör inte bana utan bara landsväg, bulten till/från jobbet varje dag. Så jag har ingen aning om hur dom beter sig vid sådanna temperaturer men jag kör juh på en hoj som väger uppåt 300kg så påfrästande är det nog.

Kör man bara gata och inte har kört i typ 10år+ tror jag omöjligt man kan få mer utav ett dyrare och "sportigare" däck. Dessa reckommenderas varmt!
:banana :banana
 

IronMike

Guest
Bästa däcken jag någonsin haft är mina nya DUNLOP... slår allt. Hade metzler innan, och innan det pilot road, tycker inte dom kommer i närheten. Lör med ngt mjukare gummiblandning fram, hårdare bak.
 

lpdata

Hayabusa
Gick med
5 Apr 2004
Ort
Sandviken, Boänge
Hoj
Hayabusa RX-1...Lynx 550-08
Kör med samma setup som IronMike... dvs mjukt fram och lite hårdare bak på busen, fungerar kanon.. har dessutom gått ned till 180 bredd i bak

//Lasse
 

IronMike

Guest
lpdata skrev:
2175187 Kör med samma setup som IronMike... dvs mjukt fram och lite hårdare bak på busen, fungerar kanon.. har dessutom gått ned till 180 bredd i bak

//Lasse
:tummenupp

fast jag gick precis upp från 180 till 190.. 180 va inte org på min hoj, å polaren hade bara 190 hemma.

hur påverkar 10 mm egentligen, alla säger olika ?
 

gluffis

Slowrider
Gick med
17 Dec 2004
Ort
Västmanland
Hoj
En orange
jag bytte från 180 till 190 på ninjan igår.. har inte åkt så mycket men jag tycker inte att den blev direkt tungstyrd.. men det kan ha o göra med att mitt 180 däck var ruskigt kantigt i profilen, såg ut ungefär så här: \_/
 

rocketer

Medlem
Gick med
30 Oct 2005
Ort
Centralt
Hoj
Hayabusa 2008
IronMike skrev:
2175205 :tummenupp

fast jag gick precis upp från 180 till 190.. 180 va inte org på min hoj, å polaren hade bara 190 hemma.

hur påverkar 10 mm egentligen, alla säger olika ?

Det finns en del i USA som skriver som trådskaparen att de har tonvis med erfarenhet av ex däck och 190 räknade t ex en jänk som helt fel och med 180 så var allt frid och fröjd - stor skillnad tydligen - har själv 180 och det satt på när jag köpte hojen i höstas samt bytte till ett nytt framdäck på våren - Supercorsa igen. Läser man testerna så fungerar det precis så - inga toksläpp utan hela tiden med varning när det händer saker förutom när man skall dra loss så reser den sig förrän den släpper - sjukt grepp fast det börjar ta slut :D .//R
 

gixxermixxer

tvåbarnspappa numera, e ja tuff eller??
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Med min familj, THN och där
Hoj
Suzuki gsxr 1000 K7 * SÅLD*
demo1 skrev:
2175128 Köpte nyss continental road attack. Har hittils bara fått på framdäcket på min R1100RT men hjälp vilken skillnad! Fick min stora sport tourer att dansa lätt som en R6;a i kurvorna på bulten och då sitter det fortfarande ett nästan slut metzler däck bak (minns ej modell men det som har samma mönstar som pilot road.)

Greppet är fantastiskt och dom kostade 2200:- ink . frakt för både fram/bak på däckonline! Mindre än ett pilot road bakdäck i butik!

I och med att jag jobbar med MC har jag kört sanslöst många olika hojar med alla tänkbara däck allt från R1 till guldvinge så jag har stort spektra av intryck att gämmföra mot. Det finns ett mjukare däck (sport attack) som säker är ännu bättre (ska köpa det nästa gång) kostade kanske 2-300:- mer men säker bra mycket kortare livslängd. Jag kan lovar att michelin har en bra mycket billigare konkurrent på halsen nu!

OBS! Jag kör inte bana utan bara landsväg, bulten till/från jobbet varje dag. Så jag har ingen aning om hur dom beter sig vid sådanna temperaturer men jag kör juh på en hoj som väger uppåt 300kg så påfrästande är det nog.

Kör man bara gata och inte har kört i typ 10år+ tror jag omöjligt man kan få mer utav ett dyrare och "sportigare" däck. Dessa reckommenderas varmt!
:banana :banana

Min flickvän har ett conti road attack (bak) o det biter riktigt bra faktiskt det lilla jag har kört hennes hoj, mycket möjligt att jag köper likadant däck, bra o prisvärt är det :tummenupp
 

tuppjuck

Lagom är för lite!
Gick med
25 Jul 2005
Ort
Stockholm
Hoj
Radfyror o V-twin.
IronMike skrev:
2175150 Bästa däcken jag någonsin haft är mina nya DUNLOP... slår allt. Hade metzler innan, och innan det pilot road, tycker inte dom kommer i närheten. Lör med ngt mjukare gummiblandning fram, hårdare bak.


Mmm, har 208:eek:r på Fazern.. .yumm :tummenupp
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top