Däckbyte - corden poppar inte ut

aelm

Östgötaskräcken
Gick med
26 Sep 2006
Ort
Kungsh.
Hoj
GSX-R1070 plus moms & Honda FTW500
Kontrollerade precis slangen och den ligger rätt runt om.
Borde inte cykelpump räcka? Man har ju 7-10 bar i ett cykeldäck

Man vill ha den snabba luftpåfyllningen. Tryckluft och spännband är grejen :tummenupp. Skruva även ur ventilen till slangen.
 

negliance

Von schneberger
Gick med
30 Jan 2009
Ort
Igelstorp
Hoj
Ducati Monster m900
Kontrollerade precis slangen och den ligger rätt runt om.
Borde inte cykelpump räcka? Man har ju 7-10 bar i ett cykeldäck

nu skojar du va ? man ligger på 2.5-2.9 i bildäck . gör som grapparna säger.. pumpa med kompressor. på däckfirmorna kör dom upp till ca 3-3.5 bar vid själva poppmomentet om jag inte har fel . mackpumparna brukar ha lite svårt med trycket. ta hjälp av någon med kompressor. du kommer bara få gråa hår

Man vill ha den snabba luftpåfyllningen. Tryckluft och spännband är grejen :tummenupp. Skruva även ur ventilen till slangen.

spännband är bara otroligt onödigt meckigt., och inget man behöver hålla på med. Enklast är som henrik säger. skicka upp till 3-3.5 bar så poppar det satan. har aldrig slagit fel , mina slanghjul fick jag till och med att poppa med hål i slangen. så någe fel gör han
 
Last edited:

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
nu skojar du va ? man ligger på 2.5-2.9 i bildäck . gör som grapparna säger.. pumpa med kompressor. på däckfirmorna kör dom upp till ca 3-3.5 bar vid själva poppmomentet om jag inte har fel . mackpumparna brukar ha lite svårt med trycket. ta hjälp av någon med kompressor. du kommer bara få gråa hår
Jag har 7 bar i min racer och 4,5 bar i min MTB. Betydligt mycket smalare däck i en racer som ska bära ca 100kg än på en hoj där dom bär ca 300kg.

För att återgå till ämnet, jag har lyckats ganska bra när jag har ploppat däck med cykelpumpen. Är fälg och däck bara lite uppsmorda så tätar det så man får lite tryck och det glider så fint :tummenupp
 

aelm

Östgötaskräcken
Gick med
26 Sep 2006
Ort
Kungsh.
Hoj
GSX-R1070 plus moms & Honda FTW500
spännband är bara otroligt onödigt meckigt., och inget man behöver hålla på med. Enklast är som henrik säger. skicka upp till 3-3.5 bar så poppar det satan. har aldrig slagit fel , mina slanghjul fick jag till och med att poppa med hål i slangen. så någe fel gör han

Kan faktiskt behövs om det är riktigt jävligt. Alla sätt är bra förutom de dåliga.

Men tryckluft är grejen.
 

M|cke

Konceptet
Gick med
15 May 2009
Ort
Vendelsö
Hoj
BMW S1000XR -20 Yamaha R1 -05
Lagom mängd med smörja/däck fett på däcket så brukar det mesta lösa sig vid 2-3bar.
 

negliance

Von schneberger
Gick med
30 Jan 2009
Ort
Igelstorp
Hoj
Ducati Monster m900
Kan faktiskt behövs om det är riktigt jävligt. Alla sätt är bra förutom de dåliga.

Men tryckluft är grejen.

helt sant.. tryckluft is the skit :tummenupp

Jag har 7 bar i min racer och 4,5 bar i min MTB. Betydligt mycket smalare däck i en racer som ska bära ca 100kg än på en hoj där dom bär ca 300kg.

För att återgå till ämnet, jag har lyckats ganska bra när jag har ploppat däck med cykelpumpen. Är fälg och däck bara lite uppsmorda så tätar det så man får lite tryck och det glider så fint :tummenupp

räcer kanjag itne uttala mig om . mtbń ligger jag under 2 bar på . välidgt lågt tryck där. ca 1,8
 
Last edited:

KiMotard

Ny medlem
Gick med
3 Nov 2007
Ort
södermalm
Hoj
KTM 625 SXC - 05
imorn blir det till macken och testa igen, utan ventil. Smörja, lufta, lufta ur, smörja, lufta, studsa, banka, osv.

Läst på andra forum att vissa behöver pumpa upp till ca 6 bar innan det poppar med supermoto fälgar.

Frågan är om jag kommer få tryckanvisning när jag inte har nån ventil? Läskigt att fylla utan att ha nån koll på trycket. Hur mycket tryck klarar mack kompressorerna?

Förresten, är det inte bara viktigt med snabb lufttillförsel när man kör slanglöst..?
 
Last edited:

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
räcer kanjag itne uttala mig om . mtbń ligger jag under 2 bar på . välidgt lågt tryck där. ca 1,8
OT, men cykeldäck har max och min tryck. Har man för lågt bryts däcken sönder, man riskerar snakebites och man riskerar att slå sönder fälgen. Nu kan jag inte kolla min MTB, den står 20 mil bort, men jag är rätt säker på att min är bra mycket mer än 1,8. Om inte annat blir de ju rackarns trögtrampat ;-)
 

SnigelracingKTM

Värkställande Knäskrapare
Gick med
12 Jan 2010
Ort
Spånka
Hoj
KTM 690 SMR -08 och KTM 250 ECX-F för skogsbruket..
poppa

Som redan skrivet..
Däcksmörja, ur med ventilen, rejält med tryck, pumpa ut upprepade gånger om det inte släpper.
Kan testa med att ha ventilen i pumpa 3-3,5 Bar och sedan studsa hjulet
runt om...hårt.
(Akta skallen och omgivningen bara :D )
Funkar inte det.. kosta på någon hundring och åk till en däckfirma.
Har däcket lega långt ner i någon trave så kan det behövas "spännband" för att få det att ta luft.
Extrem lågprofil brukar vara svårare än högre profil.
Amen
 

negliance

Von schneberger
Gick med
30 Jan 2009
Ort
Igelstorp
Hoj
Ducati Monster m900
OT, men cykeldäck har max och min tryck. Har man för lågt bryts däcken sönder, man riskerar snakebites och man riskerar att slå sönder fälgen. Nu kan jag inte kolla min MTB, den står 20 mil bort, men jag är rätt säker på att min är bra mycket mer än 1,8. Om inte annat blir de ju rackarns trögtrampat ;-)

OT igen .. jag tror dig , hade ingen koll på att man även kunde köra så mycket, jag kör dock med däck som skall ha lite tryck samt dubbelbottnade fälgar , kör skogen mest och däcken används som dämpare också . och för att greppa. men första gången kändes det helt sjukt att man skulle kunna vrida däcket när man stog och vred styret.. men gott grepp är det.. slut OT
 

Lonewolf

Ny medlem
Gick med
8 Jan 2005
Ort
Säffle
Hoj
CBR 1000 RR -04 Såld. Nu Ducati 848-08
Har fått använda spännband ibland men då är det nått kallt slicks eller regndäck som har krånglat.

Om däcket som ska på har fått lite värme glider det på lättare. Var försiktig med för mycket smörja då däcket kan vrida sig på fälgen och då sabbas balanseringen. Har själv varit ut för detta både på en gatcykel men även på racehojen. Var iof ett specifikt däckmärke:gnissla men endå.. lagom ä bäst.

Ta ur ventilen, du ser på mätaren vilket tryck du har i däcket. Själv blåser jag i strax över 5 kilo i däcken innan jag lossar slangen och skruvar i ventilen för att sen justera ner till önskat tryck. Kanske är överkurs men är chiefen noga med racehojen så lär man sig..:)

Såg en kille i depån för 8 år sen stå med cykelpump å försöka få ut ett däck. När han hade stått i 10 min gick vi och sa att han kunde låna vår kompressor. Efter ytterligare 10 min kom han allt med däcket och ville låna kompressorn.. simsalabim så va däcket på plats!:D
 

KiMotard

Ny medlem
Gick med
3 Nov 2007
Ort
södermalm
Hoj
KTM 625 SXC - 05
hehe ok! Jag har nog pumpat mig varm en timme iaf..
Tack för tipsen alla! imorn blir det macken.
 

Iskall

Sporthojsnörd
Gick med
18 Apr 2003
Ort
Kiruna
Hoj
R1M -15 & MT-10 SP -20
Liten rättelser bara det heter "Klinche" inte cord, sen bör man använda montagepasta istället för diskmedel (diskmedel torkar för snabbt) så glider på plats lite lättare :)
givetvis utan ventil för att snabbfylla för att få lite chockverkan i däcket
 

kenth ericsson

Ny medlem
Gick med
14 May 2008
Ort
kvidinge
Hoj
-06 hayabusa
helt sant.. tryckluft is the skit :tummenupp



räcer kanjag itne uttala mig om . mtbń ligger jag under 2 bar på . välidgt lågt tryck där. ca 1,8

haha,, den text skrivningen känner jag igen,,, drop the beer dude, asg...gnäller inte,,, trycker i mig en virre här:tummenupp

Liten rättelser bara det heter "Klinche" inte cord, sen bör man använda montagepasta istället för diskmedel (diskmedel torkar för snabbt) så glider på plats lite lättare :)
givetvis utan ventil för att snabbfylla för att få lite chockverkan i däcket

och montage pasta är kalk o vatten i stort sett.. gissar...??
 
Last edited:

Rolle Rotax

Ny medlem
Gick med
8 Dec 2004
Ort
Sthlm
Hoj
ESW Rotax 250/Tz 250
Tryck tillbaka klinchen så däcket inte sitter på plats någonstans, dit med monteringsfett för däck och prova med kompressor utan ventilen.

upp mot 4,5 bar kan du behöva gå, även 5 bar men sedan skulle jag börja om från början.


Monteringsfett för hojar är snabbtorkande så man har bara minuter på sig, det gör även att när du balanserat och monterat hjulet på hojen är det ingen risk för att det vrider sig om du inte har väldigt speciell hoj.

Får du tag på monteringsfett för lastbils- och bussdäck tar det en halv vecka för att torka...
 
Nyheter
EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

ExploreBike: Gotland Grand National 2.0

Foto: Creativeflipp Gotl...

Uppdaterad Kawasaki Ninja 1000SX

Kawasaki har uppdaterat sin...

Uppdaterad Triumph Trident 660

Triumph har presenterar en ...

Bike med Stark Varg på GGN!

Nu är vi på plats på GGN 2....

Top