Däckbyte hemma, får det inte ut på fälgen

petercbr

Ny medlem
Gick med
5 Nov 2007
Ort
Stockholm
Hoj
Kawasaki zxr 750 1989
Har krängt på ett nytt (lite begagnat) 180-55 däck själv för första gången hemma i garaget. NU återstår bara att luft ska i, men då däcket ej hamnat rätt på fälgen än så läcker det bara ut. Alltså måste jag använda däcksfett så det glider ut bättre (använt såpa) eller vad är knepet för att få däcket mot kanten så att säga?
 

COSMOZ 08

Sporthojsnörd
Gick med
23 Apr 2003
Ort
08 City
Hoj
KTM 990 SMT
du pumpar upp däcket tills den hammar på plats & sedan släpper ut luften till rätt tryck
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Mer fjong i kompressorn. Den stora fördelen med att inte ha en liten biltemakompressor är att den kan leverera mycket luft nog för att poppa ut däcket trots att det läcker....

Annars är det bara smörja och försöka igen....
 

Roberth

Jag är egentligen ganska snäll.
Gick med
3 Oct 2004
Ort
Uppsala
Hoj
Kawasaki ZZR1100. Yamaha R1
Om du inte redan gjort det så skruva ur ventilkäglan helt och hållet. Du får då ett högre luftflöde som hjälper till.

Roberth
 

zilog

Mr. Hardtechno
Gick med
13 Jan 2004
Ort
Landskrona
Hoj
RSV1103R -02 Magnesium, VW Polo 1.4 GTI -97
Jag brukar skruva ur ventilinnanmätet och blåsa i luft med en tryckluftspistol och en slangstump om det jävlas, detta för att få upp flödet nog att kasta ut däckkanten mot fälgkanten.
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Mer fjong i kompressorn. Den stora fördelen med att inte ha en liten biltemakompressor är att den kan leverera mycket luft nog för att poppa ut däcket trots att det läcker....

Annars är det bara smörja och försöka igen....
Nja, jag har fått däck att ploppa med cykelpump, så att det behövs nån herrejösseskompressor är inget måste alla gånger ;) Fast jag kan ju å andra sidan haft tur, och tränat några däcksbyten för mycket med cykelpumpen :gnissla
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Nja, jag har fått däck att ploppa med cykelpump, så att det behövs nån herrejösseskompressor är inget måste alla gånger ;) Fast jag kan ju å andra sidan haft tur, och tränat några däcksbyten för mycket med cykelpumpen :gnissla

Visst fan går det att ploppa däck även med cykelpump men slanglösa däck är såå mycket smidigare med en schyst kompressor.:banana....

Träning is da shit......
 

Kunkel

Der zweitakt taliban #6
Gick med
27 Jul 2007
Ort
Huddinge
Hoj
Nu med en CBR600RR 05:a, YZF750R 93:a, RDGV350rr, RD350 -84, TZ(r)250M -91:a åså nåra moppar(TZM50, Crescent GLX, Compact).
Har använt spännband mitt uppe på och runt hela däcket så att det blivit "hyfsat" tätt och blåst i.:tummenupp Det brukar få däcket att börja hålla tätt. vänta sen bara på smällarna:gnissla:skrämd:banana
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
I med startgas och kasta dit en tändsticka fort som F... Och håll för öronen:tummenupp
 

imaster

Bah
Gick med
20 May 2005
Ort
Landskrona
Hoj
Tillsvidare hojlös
Om däcket har legat ett tag kan det ha tryckt ihop sig, kolla var det blåser ut luft och tryck med händerna eller sätt dig där eller vadsomhelst, bara du ser till att det är tätt tillräckligt länge för att luften ska orka trycka ut däcket lite till.

Annars är en större kompressor ett utmärkt alternativ. :tummenupp
 

User123

Medlem
Gick med
30 Jul 2003
Ort
Sverige
Hoj
Ingen
Dra ett spænband (band med pump krævs) runt dæcket, så trycks kanterna ut och tætar
 

m1cke

Medlem
Gick med
17 Jun 2007
Ort
Southside
Hoj
YZF R1
Som nån skrev prova med "luftpistol" istället för däcktrycksmätaren, känn vart det blåser ut och spreja ex. silicoln sprej eller likvärdigt där, pröva att "studsa" däcket (där det inte går ut mot fälgkanten) mot golvet samtidift som du trycker i luft... En kombination av det här brukar lösa problemet, en liten rörelse eller att det blir tätt nån sekund brukar räcka för att det ska hinna byggas upp tillräckligt tryck. Självklart tar du ur själva ventilen innan.
 

Rolle Rotax

Ny medlem
Gick med
8 Dec 2004
Ort
Sthlm
Hoj
ESW Rotax 250/Tz 250
Nja, jag har fått däck att ploppa med cykelpump, så att det behövs nån herrejösseskompressor är inget måste alla gånger ;) Fast jag kan ju å andra sidan haft tur, och tränat några däcksbyten för mycket med cykelpumpen :gnissla


När förutsättningarna är bra så kan man klara sig med cykelpump, problemet är de gånger det inte vill sig. Och inte ens med en kompressor... Det är då du har problem.

Stor kompressor med högt tryck, grov ledning och eventuellt spännband runt däcket blir då tricket.

Jag har en 5,5" fälg och några 165 däck du kan få prova cykelpumpsmetoden på :krama
 

Gulleplutt

#24, Rookie 1000
Gick med
11 Jul 2005
Ort
Sundsvall
Hoj
CBR1000RR -08
Det viktigaste för att få däcket att ploppa ut är följande.

Se till att trycka lös däcket in mot fälgens mitt. Har däcket lagt sig upp mot kanten så det redan börjat täta (dvs där det slutligen ska ligga) så blir det svårare att få det å funka. Mao det ska vara lika löst över allt.
 

petercbr

Ny medlem
Gick med
5 Nov 2007
Ort
Stockholm
Hoj
Kawasaki zxr 750 1989
Tack för alla svar. Flickvännens bror kom dock över direkt efter jag skrivit tråden och han hjälpte mig med spännband runt om samt att det ska ligga an jämt mot kanten när man går på med tryckluften, dvs däcket får ej sitta snett. Med alla tips här på sporthoj bör alla kunna slänga på egna däck snart.

Men, angående balansering, jag vet att många ej gör detta på bakdäck, är det någon som har tips här? Är det vikten på motsatt sida som "tyngs ner som gäller bara?
 

Rolle Rotax

Ny medlem
Gick med
8 Dec 2004
Ort
Sthlm
Hoj
ESW Rotax 250/Tz 250
Men, angående balansering, jag vet att många ej gör detta på bakdäck, är det någon som har tips här? Är det vikten på motsatt sida som "tyngs ner som gäller bara?

:tummenupp


Beroende på var du kan sätta vikterna så kan vikter på både höger och vänster sida vara att föredra om du inte kan sätta i mitten.
 

RobinHolmström

Ny medlem
Gick med
2 Jun 2009
Ort
Åkersberga
Hoj
Hojlös:O
Ut med ventilen, sätt dig på däcket, full patte på kompressorn och hoppa upp och ner.
Har du en tillräckligt stark kompressor så behöver du dock inte sitta på däcket.
 
Nyheter
Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

Top