däckbyte

kåvej

Ny medlem
Gick med
23 May 2010
Hoj
Honda CBR 07
hejsan.

i mitt fall undrar jag om däckbyte på en cbr 125 07.

vissa säger att det går att sätta på 120/90/17 men någon sa att då va man tvungen att förlänga kedjan med några länkar för den slog i svingen. nog som vet 100% säkert?

mycket tacksam för svar :)

(orginal är 100/90/17)

Kottsson

Får jag vara här?
Gick med
15 Apr 2010
Hoj
KTM 1090 Adventure R
Köp ett original däck? Eller letar du efter annat mönster kanske?

Kvisten

Elektrikern
Gick med
13 Apr 2008
Hoj
crm 125cc SMR, mxb och Hsun kinascooter
nej orginal är 100/90/17 på en honda cbr vilken är för smalt och det är väldigt vanligt att man bytar till bredare, därav frågan :)

Jo men man bör inte byta upp mer än 10 bak, får inte den handlingen som man vill ha om man byter för stort eller litet mot fälgens storlek.
fram ska man inte byta om man inte byter fälg, antingen så kommer cykeln bli mer tungstyrd och vill gå rakt fram i kurverna eller om det är för litet är de risk att de tappar fäste eller börjar vobbla

Last edited:

Kottsson

Får jag vara här?
Gick med
15 Apr 2010
Hoj
KTM 1090 Adventure R
Jo men man bör inte byta upp mer än 10 bak, får inte den handlingen som man vill ha om man byter för stort eller litet mot fälgens storlek.
fram ska man inte byta om man inte byter fälg, antingen så kommer cykeln bli mer tungstyrd och vill gå rakt fram i kurverna eller om det är för litet är de risk att de tappar fäste eller börjar vobbla

Det där med vobbling på fram fälgen. Såg att det var balans tyngder eller vad det heter på ekrarna.

Hur blir det om man byter framdäcket ska man ta bort tyngderna eller :va

Någon som vet vad man ska ha för däck om det står 4,10(?) kan inte översätta till de siffrorna som brukar stå på hemsidor och liknande.

kåvej

Ny medlem
Gick med
23 May 2010
Hoj
Honda CBR 07

tackar så mycket, då blir det ökning till 110/90/17 :)

Kvisten

Elektrikern
Gick med
13 Apr 2008
Hoj
crm 125cc SMR, mxb och Hsun kinascooter
Det där med vobbling på fram fälgen. Såg att det var balans tyngder eller vad det heter på ekrarna.

Hur blir det om man byter framdäcket ska man ta bort tyngderna eller :va

jag är inget proffs på det men jag har bara lärt mig att man ska hålla sig till storleken i fram, annars kan man hamna på potatis-åkern med cykeln efter en.

tyngder på eker/fälg är för att balansera hjulet så det inte drar åt oönskade håll om fälgen väger olika mycket på sidorna. vet inte men tror nog att det är lika bra och låta dem sitta kvar när man byter gummi

Kottsson

Får jag vara här?
Gick med
15 Apr 2010
Hoj
KTM 1090 Adventure R
jag är inget proffs på det men jag har bara lärt mig att man ska hålla sig till storleken i fram, annars kan man hamna på potatis-åkern med cykeln efter en.

tyngder på eker/fälg är för att balansera hjulet så det inte drar åt oönskade håll om fälgen väger olika mycket på sidorna. vet inte men tror nog att det är lika bra och låta dem sitta kvar när man byter gummi

Njae... Måste vara gummit som gör obalans. Tror det är någe fel på original fälgen.

Nyheter
MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...