Däckbytesmaskin

Surtees

GGG grinig gammal gubbe
Gick med
17 Jun 2018
Hoj
BMW R1200GS 2017 BMW R1200S
Någon som har erfarenhet av att lägga om däck på en bildäcksmaskin?
Orsaken till frågan - har tidigare bytt däck själv (på mina sporthojar) mha min MAX2H - funkat utmärkt, och skadar inte fälgen.
Nu har man blivit äldre och bytt till äventyrshoj och där verkar däcken f-n så mycket styvare. Bytte hösten -20 och fick kämpa rejält för att få på sulorna.
Snart är det dags igen och kom då att tänka på grannen som har en bildäcksmaskin. Kan det funka utan att skada fälgen? Fyra klor som greppar i däckspåret (dvs inget grepp mot fälgens synliga yta) - och så "skohornet" som kränger av o på däcket

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Det är inte ovanligt att man behöver adapter till en däckmaskin för att köra hojdäck på dem, men annars är det ju däck som dåck och går utmärkt att kränga på hojdäck på en däckmaskin.

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Mjuka däck är lättare lägga på än hårda däck. Efter sett en youtube om lägga ut däcken i solen i Californien började jag med att sitta med däcket i knäet och värma insidan med en varmluftpistol. När det är så varmt att jag inte vill hålla i däcket längre är däcket mycket mjukare.
Har numera blivit latare och använder däckvärmare.
En hake med däckmaskin för bildäck är att det finns en liten möjlighet den in klarar 18 - 21" fälgar.
Men det är bara att kolla.

Last edited:

sportbike

mod
Personal
Gick med
1 Oct 2005
Hoj
no
Oftast går det utmärkt beroende på hur smal fälgen är.
Viktigt att skydda bromsskivan när man trycker loss däcket, en träkloss brukar fungera, annars kan man ju plocka av skivan om det underlättar.
Vi har plastskoningar på klorna men man kan klippa bitar från en innerslang att sätta på dessa för att skydda fälgkanten.

Surtees

GGG grinig gammal gubbe
Gick med
17 Jun 2018
Hoj
Tack för tipsen - det där med värme är en lättfixad åtgärd, maskinen har jag använt för 20" bilfälgar så då borde mitt 19" framhjul kunna funka. Trycka av däcket kan jag göra på min MAX2H, men jag skall också testa att använda förvärmda däck på den.

Zebra6

Sporthojsnörd
Gick med
7 Nov 2011
Hoj
Honda cbr1000rr, Husqvarna 701-sm, 1955 DKW RT125
Tack för tipsen - det där med värme är en lättfixad åtgärd, maskinen har jag använt för 20" bilfälgar så då borde mitt 19" framhjul kunna funka. Trycka av däcket kan jag göra på min MAX2H, men jag skall också testa att använda förvärmda däck på den.
Använder också plastöverdrag till gripklona som Sportbike skrev skrev, fungerar snabbt lätt o smidigt

iceice

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2007
Hoj
Honda Firestorm, Triumph Daytona 650, Aprilia RS 125
Bromsskivan/orna kan ibland vara i vägen, förutom det, brukar det inte vara nå't problem.

Surtees

GGG grinig gammal gubbe
Gick med
17 Jun 2018
Hoj
La om bakdäcket häromdagen med min MAX2H - däckvärmare gjorde susen. Får se hur det funkar med framdäcket nästa år. Minns att det var jobbigare eftersom fälgen är smalare så det är svårt att få ner däcket i "mittfåran".

Nyheter
2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...