Däckdimension 200/60 R17 på K9:a?

2K

Medlem
Gick med
18 Aug 2014
Ort
Skövde
Hoj
Gsxr1000 k9 och Kawasaki versys 2012
Kör i dagsläget gatlegala supercorsa sc2 med storlek 190/55 17. Är jävligt nöjd med däcken och vill skaffa pirelli sc2 slicks till nästa säsong (kör bara bana)
Sökte men finner inte några i den dimensionen, det jag hittade är 200/60 17 och 200/65 17..
Kommer dom att passa en gsxr1000 2009? vill ju kunna få på däckvärmarna utan problem. Ska även kugga ner den 1 kugg ifram, vet inte hur mycket mer utrymme det blir mellan däck och skärm/sving men gör väll några milimeter?

Ni som kör gixxer, vad gör ni på?
 

Draco

1:a REC 2012 #56
Gick med
25 May 2009
Ort
Bredared
Hoj
Triumph 765 rs Moto2 racer
Moderna slicks och mönstrade racedäck har ofta högre profil för att få mer gummi i backen vid nedlägg.
Kör själv Dunlop Kr slicks med dim 200/70 bak och 125/80 fram.
Kör cbr1000rr och visst kan det bli trångt med värmarna om man kör med vissa utväxlingar så det får man ju prova sig fram lite vad som passar med din hoj, bana mm. Glöm inte att ett däck med högre profil även påverkar utväxlingen och geometrin på hojen.
 
  • Gilla
Reaktioner: 2K

Blomsterhondan

Sporthojsnörd
Gick med
13 Jul 2015
Kolla vad tillverkaren anger för ytterdiameter. Ofta ökar ytterdiametern marginellt trots att ökad profil och bredd borde ge betydligt mer.
Däckstillverkaren vill ju att däcken ska passa befintliga hojar.
 
  • Gilla
Reaktioner: 2K

2K

Medlem
Gick med
18 Aug 2014
Ort
Skövde
Hoj
Gsxr1000 k9 och Kawasaki versys 2012
Ett drev med mindre diameter ger väl inte större utrymme i sidled? :va
Iom att däcket kommer lite längre bak tänker jag att utrymmet mellan sving/skärm blir lite större.. alltså diametern.. inte bredden?
 

Jockokim

Ligger i sandfållan
Gick med
4 Jul 2020
Hoj
Mt09 2020, yzf-r1 2007
Några polare kör Metzeler 200/60 på sina K8/K9'or och har aldrig haft problem med att få plats. Möjligtvis att det blir trångt om du kör kortkedja men det är bara att köpa 120 länkar och kapa efter behov så är problemet löst.
 

2K

Medlem
Gick med
18 Aug 2014
Ort
Skövde
Hoj
Gsxr1000 k9 och Kawasaki versys 2012
Några polare kör Metzeler 200/60 på sina K8/K9'or och har aldrig haft problem med att få plats. Möjligtvis att det blir trångt om du kör kortkedja men det är bara att köpa 120 länkar och kapa efter behov så är problemet löst.
Okej! Kanon! Nu slipper jag ligga sömnlös pga det?
 

Mr Moto

Nu i tvåtaktsträsket
Gick med
26 Jan 2005
Ort
Javisst
Hoj
RVF 400, NSR250 SP
Däcket kommer bli högre när du kör fort till följd av rotationskrafter. Så se till att ha lite utrymme på det hållet. Annars får du en nedsmält skärm om den kommer för nära.
 

2K

Medlem
Gick med
18 Aug 2014
Ort
Skövde
Hoj
Gsxr1000 k9 och Kawasaki versys 2012
Däcket kommer bli högre när du kör fort till följd av rotationskrafter. Så se till att ha lite utrymme på det hållet. Annars får du en nedsmält skärm om den kommer för nära.
Hade jag inte en tanke på faktiskt, nån centimeter räcker eller? ?
 

Raderad medlem 61114

Guest
Hade jag inte en tanke på faktiskt, nån centimeter räcker eller? ?

Jag har kört med väldigt mkt mindre än en centimeter till godo både i sidled och till skärmen.

Jag körde med 200 däck på min gamla Gixxer 1000 2003.

Köp bara. Det absolut värsta som kan hända är att du får sälja däcket igen :) Men vågar nog lova att det kommer funka bra.
 

2K

Medlem
Gick med
18 Aug 2014
Ort
Skövde
Hoj
Gsxr1000 k9 och Kawasaki versys 2012
Uppdate.
Dimensionen 200/60 fungerade utan problem??
Fick däremot ett förmodat varmslitage på nya däcket efter 3-4 pass?
Ska vända på däcket och testa köra med högre däcktryck, körde på 1,85 Varmtryck men ska gå upp till 2,0 och testa..
Annars är jag nöjd som fan! Vilket jävla bett och känsla!
 

Draco

1:a REC 2012 #56
Gick med
25 May 2009
Ort
Bredared
Hoj
Triumph 765 rs Moto2 racer
Pirelli ska ha 1.7-1.9 varmtryck.
Lägg dig på 1.7 med värmarna på och kontrollera efter passet vart trycket hamnar. Tror inte att du har kört däcket för varmt med 1.85.
 

Raderad medlem 61114

Guest
Uppdate.
Dimensionen 200/60 fungerade utan problem??
Fick däremot ett förmodat varmslitage på nya däcket efter 3-4 pass?
Ska vända på däcket och testa köra med högre däcktryck, körde på 1,85 Varmtryck men ska gå upp till 2,0 och testa..
Annars är jag nöjd som fan! Vilket jävla bett och känsla!

Oftast när man får ett jävla rått slitage är det att man går på för hårt med gas ut ur kurvan. Ha en högre ingångshastighet och eller påbörja accelerationen tidigare och mjukare.
 

2K

Medlem
Gick med
18 Aug 2014
Ort
Skövde
Hoj
Gsxr1000 k9 och Kawasaki versys 2012
Oftast när man får ett jävla rått slitage är det att man går på för hårt med gas ut ur kurvan. Ha en högre ingångshastighet och eller påbörja accelerationen tidigare och mjukare.
Yes, det är mycket möjligt att jag gått lite för hårt på gas ut ur nån kurva, har dock alldrig fått sånt här slitage förut, trots samma körsätt och hoj. (Fast då med gatlegala supercorsa sc2 med 190/55 profil)

20230806_144752.jpg
 

Raderad medlem 61114

Guest
Yes, det är mycket möjligt att jag gått lite för hårt på gas ut ur nån kurva, har dock alldrig fått sånt här slitage förut, trots samma körsätt och hoj. (Fast då med gatlegala supercorsa sc2 med 190/55 profil)

View attachment 488065

Ser ut precis som för mig när jag är i en fegisperiod. Senast bara för några dagar sedan ;) Bara man up och börja gasa mer under nedlägg och få högre utgångshastighet så rättar det till sig :) Jag räddade upp sju resor värre slitage än det du har. Blev helt ok sen.
 

Bifogat

  • IMG_20230804_174243.jpg
    IMG_20230804_174243.jpg
    5.3 MB · Visningar: 13
  • IMG_20230801_130300.jpg
    IMG_20230801_130300.jpg
    4.6 MB · Visningar: 12
  • IMG_20230801_105729.jpg
    IMG_20230801_105729.jpg
    5.1 MB · Visningar: 13
  • Gilla
Reaktioner: 2K

2K

Medlem
Gick med
18 Aug 2014
Ort
Skövde
Hoj
Gsxr1000 k9 och Kawasaki versys 2012
Ser ut precis som för mig när jag är i en fegisperiod. Senast bara för några dagar sedan ;) Bara man up och börja gasa mer under nedlägg och få högre utgångshastighet så rättar det till sig :) Jag räddade upp sju resor värre slitage än det du har. Blev helt ok sen.
Då finns det hopp om att snygga till mitt däck med andra ord?
Men du ökade inte lufttrycket nåt då?
Flertalet personer rekommenderade mig att göra det för att få ner tempen nämligen?
 

Raderad medlem 61114

Guest
Då finns det hopp om att snygga till mitt däck med andra ord?
Men du ökade inte lufttrycket nåt då?
Flertalet personer rekommenderade mig att göra det för att få ner tempen nämligen?

Ja absolut fixar du det :)Sen beroende på tempo så håller ju inte slicks så länge ändå, iaf inte på en tusen.

Du ska ha av tillverkaren rekommenderat varmtryck, inget annat.

Nej jag körde på samma däcktryck.
 
Last edited by a moderator:
  • Gilla
Reaktioner: 2K

2K

Medlem
Gick med
18 Aug 2014
Ort
Skövde
Hoj
Gsxr1000 k9 och Kawasaki versys 2012
Angående däcktryck så pratade jag med två stycken på bandagen som hade haft samma problem med varmslitage, dom hade faktiskt gått upp nåt hekto över rekomenderat tryck och fått bort slitaget.
Jag är 186cm och väger 95kg utan utrustning, så tänker att vikten spelar in med? Att man kan gå upp nåt hekto extra om man är lite tyngre?
 
Nyheter
Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

MotoGP-Ducati såld på auktion för närmare 5 miljoner

Ducati Desmosedici GP7 är o...

BMW närmar sig MotoGP

Sedan en tid har olika rykt...

2025 års KTM 450 SMR

KTM höjer ribban för 2025 å...

Eldriven sporthoj från Yamaha

Inlämnade patentansökningar...

Strängnäs Bike Show i sista stund

Strängnäs Bike Show är en a...

2025 års KTM 450 SMR

KTM höjer ribban för 2025 å...

Top