Däcket sliter mot kedja och svingarm KTM 525sx?

jimmyb

Guest
Har monterat på ett Dunlop Sportmax 160/60 R17 på min ktm 525sx, nu är det så att däcket tar i både kedjan och svingarmen, knappt så att man kan putta cykeln frammåt :) är det någon mer som har haft detta problem är det bara och köra och slita ner det eller?
 

VBK

Mas.
Gick med
7 Oct 2007
Ort
Helsingborg.
Hoj
2010 Yamaha FZ1n
Du kanske kan stå ut med att däcket tar i svingen, men att konstant få kedjesmörja på den absolut yttersta nerläggningsdelen på däcket är ju lagomt roligt:näsblod
 

Hobbe

Medlem
Gick med
25 Apr 2009
Ort
stockholm
Hoj
-
Sitter det 160/60 original och du har original fälg på så måste något vara galet vid monteringen
 

jimmyb

Guest
jonholmb9: Nej det tror jag inte är original däcket innan hade 165, men var nerslitet. Tänkte mer bara om detta är nått man behöver oroa sig över, att däcket tar skada är ju uppenbart men om man behöver oroa sig eller om det bara är köra var mer min fundering.
 

Hobbe

Medlem
Gick med
25 Apr 2009
Ort
stockholm
Hoj
-
Sitter verkligen distanser på fälgen rätt ? På din fråga så tycker jag att du borde oroa dig men det är bara min åsikt
 

Norman

Får jag vara här?
Gick med
2 Aug 2009
Ort
Örebro
Hoj
CRF450R -06, EXC 250 -09
Köp en längre kedja eller mindre drev o flytta tillbaka fälgen lite, kedjan är inte mycket att göra år, det tar nästan alltid i den, däcket slits ner så det inte är så farligt efter ett tag.
 

Weberg

Super retard
Gick med
28 Sep 2008
Ort
Garaget!
Hoj
Ktm 660 SMC
Hade en polare som hade en sådan och han hade för lite luft tryck i däcket på sin!
Kolla trycket också!
 

VBK

Mas.
Gick med
7 Oct 2007
Ort
Helsingborg.
Hoj
2010 Yamaha FZ1n
Köp en längre kedja eller mindre drev o flytta tillbaka fälgen lite, kedjan är inte mycket att göra år, det tar nästan alltid i den, däcket slits ner så det inte är så farligt efter ett tag.

Fan gillade av misstag..

Hur löser detta att kedjan tar i:va
 

Larse

Ny medlem
Gick med
3 Apr 2009
Ort
Hofors
Hoj
Gsxr 600 K7 stunt
Fan gillade av misstag..

Hur löser detta att kedjan tar i:va
Kedjan kommer tugga ett mönster i däcksidan till den får plats. Vill man inte det får man montera ett smalare däck eller skära av den yttersta kanten på däcksidan
 

Norman

Får jag vara här?
Gick med
2 Aug 2009
Ort
Örebro
Hoj
CRF450R -06, EXC 250 -09
Fan gillade av misstag..

Hur löser detta att kedjan tar i:va

Det gör det inte, som jag skrev, kedjan är inte mycket att göra åt.
Men det är obra att det tar i svingen o det löser man genom att flytta tillbaka.
 

VBK

Mas.
Gick med
7 Oct 2007
Ort
Helsingborg.
Hoj
2010 Yamaha FZ1n
Det gör det inte, som jag skrev, kedjan är inte mycket att göra åt.
Men det är obra att det tar i svingen o det löser man genom att flytta tillbaka.

Jag hade sett kedjan som ett större problem men det är ju jag.

Svingen tar bort överskott fort.
 

jimmyb

Guest
då kanske en ny kedja är något, nu gör ni mig nervösa grabbar. verkar konstigt för innan satt de ett 165 däck på och de hade han slitit ner han som hade hojen innan. är iofs rätt ny på motard men borde ju inte ha satt däcket fel iaf va rätt noga med. någon som har någon koll vad trycket i däcket ska vara på ett 160/60 R17?
 

Norman

Får jag vara här?
Gick med
2 Aug 2009
Ort
Örebro
Hoj
CRF450R -06, EXC 250 -09
Jag hade sett kedjan som ett större problem men det är ju jag.

Svingen tar bort överskott fort.

Svingen kan låsa fast hjulet helt, svingen skaver bort på båda sidor om det tar i och det är enkelt att lösa problemet.
Problemet med kedjan är ett problem som vi som åker motard på icke-motarder levt med sen motardens ursprung så jag ser inte det som ett problem.

Men jag kan ju ha fel.
 

VBK

Mas.
Gick med
7 Oct 2007
Ort
Helsingborg.
Hoj
2010 Yamaha FZ1n
Kedjan kommer tugga ett mönster i däcksidan till den får plats. Vill man inte det får man montera ett smalare däck eller skära av den yttersta kanten på däcksidan

Jupp och kedjan kommer även att se till att man får spexiga fenomen vid kraftiga nerlägg.
 

PeterNorth

Bannad
Gick med
18 Mar 2007
Ort
Stockholm
Hoj
KTM 625 -06
Köp däck med mindre bredd på drulen. Har samma problem men det får man tydligen stå ut med när man väljer Dunlop. Michelin och Pirelli har smalare profil. (Ghostgeorge) :glömdet
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Det är tämligen normalt när man åker med bredare däck. Se dock till att hjulet sitter rakt i svingen. Den faktiska bredden på däcket varierar också, alla 160 däck är inte lika breda.
 

Norman

Får jag vara här?
Gick med
2 Aug 2009
Ort
Örebro
Hoj
CRF450R -06, EXC 250 -09
då kanske en ny kedja är något, nu gör ni mig nervösa grabbar. verkar konstigt för innan satt de ett 165 däck på och de hade han slitit ner han som hade hojen innan. är iofs rätt ny på motard men borde ju inte ha satt däcket fel iaf va rätt noga med. någon som har någon koll vad trycket i däcket ska vara på ett 160/60 R17?

Däcken kan ha helt olika profil.
 
Nyheter
Nya Honda CB1000 Hornet presenterad

25YM Honda CB1000 Hornet ...

SVT sänder Gotland Grand National 2.0

SVT Sport och Nordic Sport ...

Sista finputsningen med Vargen inför GGN!

I söndags körde jag sista t...

Stark Future ska erövra mc-världen och bildar team med Swecon i enduroklassikern!

Pressrelease, 2024-10-21, S...

Energica i konkurs och upplöst

Energica är i konkurs och b...

Kawasaki Ninja 1100SX uppdateras

Kawasaki har uppdaterat sin...

2025 års Honda CB1000 Hornet

2025 års Honda CB1000 Horne...

GGN-träning med Stark Varg!

Nu gäller den sista finslip...

Brembo köper Öhlins – Vad händer med ISR?

Efter en längre tids förhan...

Honda NT1100 får semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Top