Däcket sliter mot kedja och svingarm KTM 525sx?

jimmyb

Guest
Ok. Jo däcket sitter rakt i svingen har kollat det också väldigt noga, då får jag helt enkelt nöta ner däcket då :) ville bara se om andra hade haft liknande problem.
 

Norman

Får jag vara här?
Gick med
2 Aug 2009
Ort
Örebro
Hoj
CRF450R -06, EXC 250 -09
Ja om TS är en av dom på filmen du länkat till så är det nog inga problem, men annars så kan driftingen bli värre än så.

Men kör man Bröp-bröp mestadels på bakan så är det ett oproblem:)

En kedja som slamrar av sig goja på däckkanten är otrevligt när det kurvar på.

Det är en SX, den ska inte åka nån annanstans än på banan, får man problem av lite gegga från kedjan så har man nog riktigt stora problem när man kommer ut från grusdelen på banan.

Alla borde ta o åka lite motard på bana nångång för o få bort skräcken av lite gegga o grus.
 

VBK

Mas.
Gick med
7 Oct 2007
Ort
Helsingborg.
Hoj
2010 Yamaha FZ1n
Det är en SX, den ska inte åka nån annanstans än på banan

Kan jag ju hålla med om:)

Men är det så då, kanske mer en fråga till TS iofs.

Har själv haft en del otrevliga erfarenheter med däck och kedja men på en gathoj och det är ju lite annorlunda kanske när det kan kladda av sig ordentligt innan den yttersta delen skall greppa.
 

Norman

Får jag vara här?
Gick med
2 Aug 2009
Ort
Örebro
Hoj
CRF450R -06, EXC 250 -09
Kan jag ju hålla med om:)

Men är det så då, kanske mer en fråga till TS iofs.

Har själv haft en del otrevliga erfarenheter med däck och kedja men på en gathoj och det är ju lite annorlunda kanske när det kan kladda av sig ordentligt innan den yttersta delen skall greppa.

De får man väl hoppas att han inte tänkt köra oreggat annat än på banan.

Man ska inte va så rädd för grus o glegg, det är då det går illa.
Dem duktiga motardförarna kommer ut från gruset nästan direkt till en 90 gradare o hålnålar på mer nerlägg än sporthojspiloterna fast däcken är fulla med grus o skit :p
 

VBK

Mas.
Gick med
7 Oct 2007
Ort
Helsingborg.
Hoj
2010 Yamaha FZ1n
De får man väl hoppas att han inte tänkt köra oreggat annat än på banan.

Man ska inte va så rädd för grus o glegg, det är då det går illa.
Dem duktiga motardförarna kommer ut från gruset nästan direkt till en 90 gradare o hålnålar på mer nerlägg än sporthojspiloterna fast däcken är fulla med grus o skit :p

Lägger mig på rygg och visar strupen. Trodde att dom gick att ha gatreggade men efter att ha tokgooglat så viker jag mig, och när det gäller bankörning så är min kunskap obefintlig och det du skriver stämmer säkert.

MEN mina åsikter står kvar när det gäller kedja däck på svennevägar.
 

Norman

Får jag vara här?
Gick med
2 Aug 2009
Ort
Örebro
Hoj
CRF450R -06, EXC 250 -09
Lägger mig på rygg och visar strupen. Trodde att dom gick att ha gatreggade men efter att ha tokgooglat så viker jag mig, och när det gäller bankörning så är min kunskap obefintlig och det du skriver stämmer säkert.

MEN mina åsikter står kvar när det gäller kedja däck på svennevägar.

:p
Kedjan sliter bort de som behövs på däcket ganska fort så det är lugnt, o nästan varenda kotte som kör motardkonverterad cross/enduro har det problemet, ligger 4 motardfälgar med monterat bakdäck nere i garaget o inget av dem har oskavda bakdäck :p
 

jimmyb

Guest
VBK: 525sx går utmärkt att ha gatreggat! Norman: ja absolut det är inga problem med det men hjulet tar även i svingen på båda sidor så man knappt kan putta fram hojen, va det ja tänkte om det var någon fara med?
 

Norman

Får jag vara här?
Gick med
2 Aug 2009
Ort
Örebro
Hoj
CRF450R -06, EXC 250 -09
VBK: 525sx går utmärkt att ha gatreggat! Norman: ja absolut det är inga problem med det men hjulet tar även i svingen på båda sidor så man knappt kan putta fram hojen, va det ja tänkte om det var någon fara med?

SX går inte att ha gatreggat.
Problemet med svingen har jag redan gått igenom lösningen på o den lösningen måste du göra, går inte köra annars som du själv märker, låser upp hela däcket.

Alltså, köp längre kedja eller mindre drev så du kan flytta bak hjulet lite, svingen är ju bredare ju längre bak det är.
 

jimmyb

Guest
Norman: Fabrikat: K.T.M. 525 SX SM
Färg: Flerfärgad Fordonsslag: MC
Senast godkända besiktning: 2012-04-18

den är godkänd och LV reggad.
 

jimmyb

Guest
Blir helt enkelt till att köpa ett nytt däck! får bli ett 150 då kommer det garanterat att passa
 

Norman

Får jag vara här?
Gick med
2 Aug 2009
Ort
Örebro
Hoj
CRF450R -06, EXC 250 -09
Blir helt enkelt till att köpa ett nytt däck! får bli ett 150 då kommer det garanterat att passa

Skulle föredra 160 däck, 150 tycker ja blir väl smalt.

Vad har du för regnr på dendär om man får fråga?
Låter jävligt konstigt med en gatreggad SX, nån som va smått bakfull på bilprovningen.
 

SACCE

Ny medlem
Gick med
7 Sep 2006
Ort
haninge
Hoj
HONDA SP-2 REPSOL-STYLE (hrmfph.... inte min längre men kan inte rå för det..... älskade den så hårt att jag vill ha kvar den som avatar....)
olika däcksfabrikanter mäter olika.
även om det finns normer som säger hur man skall mäta ett däck!
jag satte på ett 150 på min ktm 520 och det mätte lika brett över anläggningsytan som det förra 160 däcket gjorde och fick då förklarat för mig att dom mäter olika, hitta ett däck som du gillar och kolla upp hur brett du får plats med... strunta i siffrorna.
 

Larse

Ny medlem
Gick med
3 Apr 2009
Ort
Hofors
Hoj
Gsxr 600 K7 stunt
Inget behov av nytt däck än, kedjan kommer nöta in sig på drevsidan och skär bort några mm på högra däckskanten så borde de få plats i svingen!:fyllisar
 

Ferspeedboy

Jag har problem
Gick med
27 Mar 2006
Ort
BORÅS
Hoj
Komar ZZR 232 1966
Luta hojen till vänster o burna lite & lika dant till vänster, problemet löst :tummenupp

Upprepas tills du är nöjd.

Men gör det inte för mycket, kan bli en vana & vipps är hela däcket borta i ett måln av rök :)
 
Last edited:

Kent W

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Bollnäs
Hoj
NORTON 650SS -68 /Honda CB750 -70/-72/ CB650SC NIGHTHAWK -83/CBR900RR-92 Suzuki GSX-R 750w/1100w-92
Varför inte nyttja en sån här....!?331056-jpg.jpg

59:-

Räcker till mååånga däck.

/KentW
 

jimmyb

Guest
Norman: Förstår inte riktigt vad du menar men, cykeln är besiktad har regbevis på den, och den är påställd, cykeln är helförsäkrad via trygghansa. skulle jag inte få åka med den på gatan då eller vad menar du? vet att det är skillnad på e-reg och lv-regg men de är väl endast en kostnadsfråga och om försäkringsbolagen vill regga såna cyklar? vet att det finns tråd för detta och kanske är OT. Ferspeedboy: haha får nog bli den :p
 
Nyheter
Nya Honda CB1000 Hornet presenterad

25YM Honda CB1000 Hornet ...

SVT sänder Gotland Grand National 2.0

SVT Sport och Nordic Sport ...

Sista finputsningen med Vargen inför GGN!

I söndags körde jag sista t...

Stark Future ska erövra mc-världen och bildar team med Swecon i enduroklassikern!

Pressrelease, 2024-10-21, S...

Energica i konkurs och upplöst

Energica är i konkurs och b...

Kawasaki Ninja 1100SX uppdateras

Kawasaki har uppdaterat sin...

2025 års Honda CB1000 Hornet

2025 års Honda CB1000 Horne...

GGN-träning med Stark Varg!

Nu gäller den sista finslip...

Brembo köper Öhlins – Vad händer med ISR?

Efter en längre tids förhan...

Honda NT1100 får semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Top