Däckfabrikat ???

Victor

Shake that ass!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Rat-R1. Känns bekant...
Vad jag dock INTE (läs-aldrig) kommer att kunna förstå är varför man snålar in på följande produkter när man kör mc!!

-Däck!!
-Bromsbelägg!!
-Motorolja!!
-Hjälmar!!
-Skinnställ!!
-Ryggskydd!!

Det finns en klar anledning till varför vissa produkter kostar liiiiiite mer än andra (även om jag själv tycker märkesvaror i sig har ett över pris många gånger) på marknaden!!

/Fürstenhoff.

Problemet är som det ganska omdiskuterade oljedilemmat. Hur vet man att en produkt är bättre bara för att den kostar mera? Är en dyr moppehjälm bättre än en fin motivlackad Elias-replica på rea? Vissa saker som bromsbelägg, hjälmar och oljer finns det inga bra tester på och att läsa subjektiva bedömningar på SH ger ärligt talat inte mycket fakta.

Nu har jag inte kört på däck från något riktigt lågprismärke men en hel del touringdäck monterade på sporthojar och så långt har allt varit väl på gata. Så för min del tycker jag att det finns en övertro på den senaste modellen av supercorsa/whatever när man kör gata aktivt.

ola_sandin

Biltema is the shit!
Gick med
23 Mar 2003
Hoj
Suzuki och en dax-kopia
det är väll sådant billigt skit däck som är svin halt vid regn och ret av livsfarligt!
Har själv köpt billiga korea/thai däck till bilen. fy fan alldrig mer! 4/hjulsställ ut på påfarterna vid regn i ca 60km/h där man vanligt vis ligger 100km/h

Bara för det är billig ska man inte satsa på dom.
Såna billiga däck är bara avsedda och funkar bara i varma länder.
Hos och blir dom för hårda vi sommaren (för kallt) och blir då slirigt och livsfarligt!
Som att köra med dubbade vinterdäck på sommaren!

Du verkar ha utvärderat shinkodäcken riktigt grundligt med tanke på dina starka övertygelser om att de är skräp. Är det en annan gummiblandning i billiga däck som gör att de bara är bra i varma länder? Betyder det att det är dyrare att tillverka mjuka däck än hårda? Kan det inte vara så att de billigare däckmärkena inte plöjer ned pengar i utveckling och reklam och är därför billigare och kanske marginellt sämre. Som jag skrev tidigare i tråden är jag helnöjd med mina shinko som jag har på motarden. Har visserligen inga vetenskapliga belägg för att de är bättre än något annat märke men jag tycker att de håller måttet.

Busablixten

Hojåkare
Gick med
20 Jul 2006
Hoj
2006
2st Shinko däck är slutkörda av mig och dom var undermåliga så tillvida att dom inte greppade så bra + att dom inte höll så länge det är mina erfarenheter av shinko på tung mc. jag har kört lagom med touring sommar 2007 o brassat på lite i fina kurviga partier,, okej jag har väl dragit på lite på rakorna oxå men vafan det är ju en sporthoj ingen HD.

Kanske shinkodäcken räcker längre och greppar bättre på en mildare o lättare hoj :tummenupp

kolla milkostnaden nedan.

1100kr tror jag att jag pröjsa för shinko tjut-bakdäcket 1100kr\80mil =13:75kr\mil hehe :arsele

2300kr metzlers zr touring bakdäck bra däck 2300kr\800mil = 2:90kr\mil

M1 metzler bakdäck levde i 350mil o kosta ca 1350kr, 1350\350mil = 3,85kr\mil

Inga ändringar i körstilen vad jag vet !

Ingen mer Shinko däckstest för min del.

Victor

Shake that ass!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Rat-R1. Känns bekant...
Men allvarligt, 80 mil på ett bakdäck när du inte kör bana eller stuntar?
Ett slick som körs på motorväg håller längre än så typ.
Det måste ha varit ett fabrikationsfel på däcket eller så har du börnat sönder det, någonting måste iallafall vara fel tycker jag att det låter som.

80 mil, det är ju inte ens fram och tillbaka från Göteborg från Stockholm...

racegoofy

Ny medlem
Gick med
21 Apr 2005
Hoj
Suzuki gsx1100e
911 kr för ett Shinko 160/60-17 känns inte som ett solklart förstaval när det från samma ställe finns Dunlop Sportmax Qualifier för 1100 kr, Metzeler Z6 för 1200 kr, Michelin Pilot Power för 1300 kr, Continental Contiforce för 925(!) kr och Dunlop D220 för 1100 kr...:tungan

Tack för dessa tips
ska kolla om det går att köpa något av dessa via jobbet (kvitta mot "lite" övertid) :)

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Hoj
.
1100kr tror jag att jag pröjsa för shinko tjut-bakdäcket 1100kr\80mil =13:75kr\mil hehe :arsele

2300kr metzlers zr touring bakdäck bra däck 2300kr\800mil = 2:90kr\mil

M1 metzler bakdäck levde i 350mil o kosta ca 1350kr, 1350\350mil = 3,85kr\mil

Inga ändringar i körstilen vad jag vet !

Ingen mer Shinko däckstest för min del.

Jag har aldrig åkt med Shinko däck men att äta upp ett däck på 80mil är i princip omöjligt. Däckslitage är väldigt starkt knutet till hårdheten på gummit och det är knappt man kan förstöra ultramjuka racedäck så snabbt. De enda däck jag fått att hålla under 100 mil var när jag slängde på ett par kasserade regndäck på gathojen och stack ut och körde kurv-väg i regn, och regndäck är så mjuka att du kan skära i dem med din nagel.

WEST

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Apr 2006
Hoj
Honda Gold Wing 1500/6 89
En sunkig däcks butik i Stockholm som säljer fyrkantiga däck till över pris!! :D

Ska du sats a på dessa däck så skall du ha klart för dig att det handlar om däck som körs i torrt väglag, inte i regn, däck som inte ligger i den högre kvaliten av däck som sälj på marknaden - dock så skall du INTE köra på Shinkos race däck på gatan då dom absolut inte hör hemma där!! :tummenupp

Annnars är det bara att ringa SWT Racing/Däckshopen så hjälper dom lata personerna dig med tipps & rekomendationer - även om du inte köper däck igenom dem!! ;)

/Fürstenhoff.

Var har de Webbshopen,,,, ringa det gjorde man ju förr i tiden:) :)

Kan du inte se till att nån lägger ut en prislista:tummenupp

Last edited:

Busablixten

Hojåkare
Gick med
20 Jul 2006
Hoj
2006
Jag har aldrig åkt med Shinko däck men att äta upp ett däck på 80mil är i princip omöjligt. Däckslitage är väldigt starkt knutet till hårdheten på gummit och det är knappt man kan förstöra ultramjuka racedäck så snabbt. De enda däck jag fått att hålla under 100 mil var när jag slängde på ett par kasserade regndäck på gathojen och stack ut och körde kurv-väg i regn, och regndäck är så mjuka att du kan skära i dem med din nagel.

Ja klagade på det väldigt undermåliga greppet\slitaget med just shinko på min hoj i paritet med bakdäck från andra tillverkare. det är en erfarenhet som jag har, och som jag delat med mig av.

det är väl bra att några få av dom ca 25 inläggen faktiskt har kört på märket i fråga.
Dåligt betyg från mig och hyffsat ifrån andra !

Min hoj är extrem o kräver bra däck vilket kostar lite extra deg.
Jag är nyfiken och av den övertygelsen att man ska testa ett nytt märke först om det är billigt hehe, sen om det är bra så jippi min plånbok blev inte helt tom, är det skitkasst så kan man skriva om det på sporthoj om någon frågar.

Princip omöjligt finns inte på min hoj tyvärr !

elwe

Att veta och kunna är inte samma sak ...
Gick med
2 Sep 2003
Hoj
PS 1000 LE från "Den lille fabrikk" och HVA 1950
Vad jag dock INTE (läs-aldrig) kommer att kunna förstå är varför man snålar in på följande produkter när man kör mc!!

-Däck!!
-Bromsbelägg!!
-Motorolja!!
-Hjälmar!!
-Skinnställ!!
-Ryggskydd!!

Det finns en klar anledning till varför vissa produkter kostar liiiiiite mer än andra (även om jag själv tycker märkesvaror i sig har ett över pris många gånger) på marknaden!!

/Fürstenhoff.

Kan/vågar du utveckla det där med korrelationen olja vs pris på ett stringent vetenskapligt sätt? :)

freestyle

Live on the edge
Gick med
19 Sep 2005
Hoj
gsxr 1000 K5 fighter gata, k5 bana
Man kan aldrig betala nog för marginalerna som kan rädda en mellan liv och död.

dessutom är de skillnad på prisvärda prudukter å skit. Någonting kan vara billigt men bra. men något som är skit är inte billigt oavsett pris då de inte duger till vad man skall använda de till.

1kr liter för disel är billigt men inte bra om man åker bensinbil.

inge krashar medvetet, olyckan kommer alltid somen överaskning.

ola_sandin

Biltema is the shit!
Gick med
23 Mar 2003
Hoj
Suzuki och en dax-kopia
Man kan aldrig betala nog för marginalerna som kan rädda en mellan liv och död.

dessutom är de skillnad på prisvärda prudukter å skit. Någonting kan vara billigt men bra. men något som är skit är inte billigt oavsett pris då de inte duger till vad man skall använda de till.

1kr liter för disel är billigt men inte bra om man åker bensinbil.

inge krashar medvetet, olyckan kommer alltid somen överaskning.

Det är sant att säkerheten är viktig, men någonstans måste man sätta gränser för vad man tycker är rimligt. Ska man köra med jättemjuka däck för att ha bra grepp men som bara håller 200mil eller ska man kompromissa med touringdäck? Räcker det inte att man har en skön hjälm som sitter bra och dessutom klarar säkerhetstesterna och är godkänd, måste man köpa den senaste modellen med det senaste ventilationssystemet, motivlacken osv.. Jag tänker på säkerheten men måste erkänna att jag tummar på den ibland, jag brukar tex cykla till jobbet utan ljusen och utan hjälm, ibland går jag på promenad och glömmer reflexerna hemma. Ibland kör jag på bakhjulet trots att det äventyrar säkerheten.

WEST

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Apr 2006
Hoj
Honda Gold Wing 1500/6 89
A: en webshop sitter det kille och arbetar fram just nu!! :tummenupp

B: prislista på G & så fort som den aktuella fakturan trillar in då priserna hos våra leverantörer ändrats mycket till i år - både upp & ned!!

/Fürstenhoff.

Det är ju lysande:)

Kan ni matcha 1520:- för ett 190-50-17 Metzler sportec M3 så kommer en beställning,,,,,,,,, kanske:näsblod

Nyheter
Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati