däckfett, bra eller anus?

MC Doktorn

Guest
Däck pastan känns som en detergent=tvål och är vatten löslig.
Lättare att kränga på och däcket ploppar ut lättare. Således mindre risk för däckskador och felmontering

En tunn hinna på däck och insida av fälg räcker
 

Razz

The race is on!
Gick med
25 Sep 2005
Ort
Göteborg
Hoj
r6 -03
Tack, alla som svarat och gjort det precis så uppenbart som en rookie vill ha det :tummenupp kan inte alla frågor få så här entydiga svar...
 

Naken

Ny medlem
Gick med
17 Mar 2007
Ort
Majorna
Hoj
NC700X
När vi nu snackar om däck krängning! Hur viktigt är det med balansering om man kör med däck av hög kvalitet? har kört med obalanserade däck och inte fan kännde jag några vibbrationer:D

Jag har kört på Maxxis i 3 år och aldrig balanserat dom.
De måste vara för att dom e billiga som dom e så bra:banana
 

eslov

Ny medlem
Gick med
21 Jun 2005
Ort
Eslöv
Hoj
zx6r-07 zx10-08
Däcken glider på fälgen både fram och bak! I Qatar märkte vi upp däcken och kollade noga då förarna klagade på mäkliga fenomen.
Det visade sig att däcksörja använts vid något tillfälle och smetats ut på fälgarna..
Dock tror jag problemet är mindre här hemma. annat fäste, andra däck, andra banor, andra temperaturer.
 

Axxexs

Ordinary man doing extraordinary things
Gick med
11 Dec 2003
Ort
Verkstan
Hoj
Technical Sports Racing AC28-M Prototype powered by Honda Racing Corporation
5-56 fungerar också - tar vad man har i garget:)

Dom på Dunlop säger att deras däck ska hållas borta ifrån tre saker. UV-ljus, minusgrader och petroliumprodukter.

Michelin har haft ett däckfett som många i rr fått till att snurra däck på fälgen med.
 
Last edited:

ozto

Testförare
Gick med
15 Nov 2004
Ort
linköping
Hoj
848, 1098S, RSV4 Factory och BMW M3 på vintern
Oki jag vet inte men jag har kört obalanserat och inte har jag kännt nått... kan det va så att balansering är överskattat??:)

ja självklart är det överskattat och helt onödigt om det inte är obalans i däcken/fälgarna.... Men hur vet du det om du inte balanserar?


Välkommen till Race forumet!
 

robinrobin

Ny medlem
Gick med
22 May 2007
Ort
Vällingby
Hoj
CB 600 White`n Red edition
Michelins däckpasta är enbart för lastbilar, traktorer och entrepenad maskiner! Även bildäck vrider sig runt fälgen med den pastan...vanlig personbilspasta har torkat och e borta efter ca 24h....
ang balansering så bakdäck kan man i 9 fall av 10 skita i men fram kanske e att rekomendera!
Men man kan inte dra allt över en kam utan alla däck/fälg är lika olika och om den tyngre delen hamnar tillsammans så e chansen stor att du kommer märka av det
 

magnus_moss

Racing is life!
Gick med
11 Aug 2003
Ort
västkusten
Hoj
Kawasaki Supersport, KTM Supermono, ISR Forgotten Era, Honda CB750
Däcken glider på fälgen både fram och bak! I Qatar märkte vi upp däcken och kollade noga då förarna klagade på mäkliga fenomen.
Det visade sig att däcksörja använts vid något tillfälle och smetats ut på fälgarna..
Dock tror jag problemet är mindre här hemma. annat fäste, andra däck, andra banor, andra temperaturer.

OK! Så vad är din slutsats av detta? Aldrig mer däckspasta?
 

aRWe

Föredetting
Gick med
30 Mar 2003
Ort
Västerås
Hoj
Elrulle
Fönsterputs som någon sa tidigare, halt som f..n när det är blött och torkar snabbt = däcken snurrar inte på fälgen.
 

Affe_R1

Sporthojsnörd
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
KTM EXC-F 350 Sixdays, Triumph Street Triple 765 RS
Jag har testat att kränga däck med yes och vatten, samt någon flytande form av däckpasta. Problemet med dessa tycker jag är att dom torkar upp lite för fort när solen gassar på.

Jag köpte sedan en 1kg hink med däckpasta på en bilfirma och jag har iaf inte känt eller hört att det har varit några problem. (och då har jag krängt däck till ganska många andra på bandagar) Jag kommer att fortsätta med den typen av däckpasta jag har idag. :)
 
Last edited:

petercbr

Ny medlem
Gick med
5 Nov 2007
Ort
Stockholm
Hoj
Kawasaki zxr 750 1989
Ni som kränger på däck själva utan att balansera dem, gör ni det med vanliga däcksjärn? Har alltid krängt på endurodäcken själv, skulle det lika väl gå få på banslitna 180/55 däck som jag fått tag i, med samma metod, på min gamla zxr?
 

Johansson

Sporthoj Senior Member™
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Gôtteborg
Hoj
Aprilia Tuono v4r
Ni som kränger på däck själva utan att balansera dem, gör ni det med vanliga däcksjärn? Har alltid krängt på endurodäcken själv, skulle det lika väl gå få på banslitna 180/55 däck som jag fått tag i, med samma metod, på min gamla zxr?

Jadå det går bra med däckjärn och lite teknik samt däckspasta. Olika däck är olika hårda dock. Jag krängde på dunlop ntec i helgen och djävul vad hård stomme de hade eller så har tekniken legat av sig i vinter :hihi
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Ni som kränger på däck själva utan att balansera dem, gör ni det med vanliga däcksjärn? Har alltid krängt på endurodäcken själv, skulle det lika väl gå få på banslitna 180/55 däck som jag fått tag i, med samma metod, på min gamla zxr?

Det går utmärkt med vanliga däcksjärn men man bör vara lite mer försiktig med fälgen då kanten fyller uppgiften att täta här så slägga och 60cm däcksjärn som när man kränger MT18H/D med mousse är inte att rekommendera.
 
Nyheter
Bike med Stark Varg på GGN!

Nu är vi på plats på GGN 2....

Nya Honda CB1000 Hornet presenterad

25YM Honda CB1000 Hornet ...

SVT sänder Gotland Grand National 2.0

SVT Sport och Nordic Sport ...

Sista finputsningen med Vargen inför GGN!

I söndags körde jag sista t...

Stark Future ska erövra mc-världen och bildar team med Swecon i enduroklassikern!

Pressrelease, 2024-10-21, S...

Energica i konkurs och upplöst

Energica är i konkurs och b...

Kawasaki Ninja 1100SX uppdateras

Kawasaki har uppdaterat sin...

2025 års Honda CB1000 Hornet

2025 års Honda CB1000 Horne...

GGN-träning med Stark Varg!

Nu gäller den sista finslip...

Brembo köper Öhlins – Vad händer med ISR?

Efter en längre tids förhan...

Top