Däckfråga 50/50 gata/bana

fazerfun

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Jun 2004
Ort
08 syd
Hoj
Ducati 748 SP -97, Honda VTX 1800 -05, Honda CRF 450 R -08
Tänkte sko om Millen och funderar på vilket däck som är närmast den optimala mixen för den som åker 50/50 försiktigt inspirerad gata och medeltempo bana? Jag loggar inte många mil på gata per år och åker inte i regn öht om jag kan undvika det.

Har just nu span på följande alternativ:

-Michelin Power RS
-Dunlop Sportsmart TT
-Pirelli Diablo Rosso Corsa 2

Synpunkter någon?
 

doolar

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jan 2009
Ort
Limhamn
Hoj
BMW R1200RS -16 Honda NSR125R -89
Supercorsa om du står ut med slitaget. Jag har kört en SMC-dag på Knutstorp i hällregn på Supercorsa, det gick ok.

Ett fantastiskt däck när det är varmt och på bana!
 

fazerfun

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Jun 2004
Ort
08 syd
Hoj
Ducati 748 SP -97, Honda VTX 1800 -05, Honda CRF 450 R -08
Supercorsa om du står ut med slitaget. Jag har kört en SMC-dag på Knutstorp i hällregn på Supercorsa, det gick ok.

Ett fantastiskt däck när det är varmt och på bana!
Ok. Hur funkar det på gata?
 

doolar

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jan 2009
Ort
Limhamn
Hoj
BMW R1200RS -16 Honda NSR125R -89
Ok. Hur funkar det på gata?
Allt över 15 grader är ok, lägre än så får man ta det lite lugnare. På vanliga sommardagar i Sverige är det ett underbart landsvägsdäck

I mitt tycke fullt körbart året runt, allt handlar om hur man kör.

Det sämsta med Supercorsa är livslängden. Jag fick ut max 800 mil på ett set. Fram slits dessutom för mig lika fort som bak, så varje byte är hel uppsättning.
 

Nord_K6_1000R

Sporthojsnörd
Gick med
19 Nov 2011
Ort
Hellsingland
Hoj
2021 Aprilia RSV4 Factory
Har åkt Dunlop TT ett par säsonger nu och är mycket nöjd, även gjort ett par dagar på Gelleråsen där dom funkade ypperligt, går att gå ner ordentligt på trycket bak på dom å få rejält fäste, men vill ha lite temp innan man börjar panga
 

TomK

hela världen är min rejsingbana
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Kawa ZZR1400 och en moppe...
Jag skulle nog slå ett slag för Michelin Power GP 2CT+. Även om det sägs vara med lite mer procent mot gatåkning än bana, jämfört med RS, så ska det till *ganska* hård körning på bana för att GP inte ska hänga med. Jag är vansinnigt nöjd med mina GP, även om jag inte ens varit i närheten av att testa gränserna för vad de klarar och hur de svarar (trots att de är gnuggade hela vägen ut på kanten). Spana på dem och kolla vad andra säger om banåkning med GP och hur de stpr sig slitagemässigt mm mot RS.
 

fazerfun

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Jun 2004
Ort
08 syd
Hoj
Ducati 748 SP -97, Honda VTX 1800 -05, Honda CRF 450 R -08
Jag skulle nog slå ett slag för Michelin Power GP 2CT+. Även om det sägs vara med lite mer procent mot gatåkning än bana, jämfört med RS, så ska det till *ganska* hård körning på bana för att GP inte ska hänga med. Jag är vansinnigt nöjd med mina GP, även om jag inte ens varit i närheten av att testa gränserna för vad de klarar och hur de svarar (trots att de är gnuggade hela vägen ut på kanten). Spana på dem och kolla vad andra säger om banåkning med GP och hur de stpr sig slitagemässigt mm mot RS.
ok, ska kolla upp dom. Tack
 

Ketzer

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hed@red
Hoj
KTM SD 1290 GT -17
Allt över 15 grader är ok, lägre än så får man ta det lite lugnare. På vanliga sommardagar i Sverige är det ett underbart landsvägsdäck

I mitt tycke fullt körbart året runt, allt handlar om hur man kör.

Det sämsta med Supercorsa är livslängden. Jag fick ut max 800 mil på ett set. Fram slits dessutom för mig lika fort som bak, så varje byte är hel uppsättning.

Tycker det är helt magiskt med sådana miltal, längsta körsträcka jag fått ut på ett MC däck var 520 mil, då var korden framme på ett Pirelli Angel GT II.
Kör bara gata och brukar köpa däck i segmentet sportigare gatdäck Pirelli eller Michelin.
Så att 800 mil är dåligt har jag svårt att begripa, kag kanske kör på felt typ av däck, skall baske mig köpa ett set SC och testa. Men vilken modell då jag bara kör gata?
 

Draco

1:a REC 2012 #56
Gick med
25 May 2009
Ort
Bredared
Hoj
Triumph 765 rs Moto2 racer
På den tiden då jag körde som du, fint väder på gata och hade börjat köra på bana så köpte jag alltid beg racedäck.
Pirelli supercorsa eller Metzeler Racetec.
Soligt o torrt över 15 grader så funkar de fint med superbra grepp efter de har kommit upp i temp.
Vet även att Bridgestones mönstrade racedäck funkar fint även på gata, kommer inte ihåg vad de heter? R11.. R22. något sånt?
 

doolar

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jan 2009
Ort
Limhamn
Hoj
BMW R1200RS -16 Honda NSR125R -89
Tycker det är helt magiskt med sådana miltal, längsta körsträcka jag fått ut på ett MC däck var 520 mil, då var korden framme på ett Pirelli Angel GT II.
Kör bara gata och brukar köpa däck i segmentet sportigare gatdäck Pirelli eller Michelin.
Så att 800 mil är dåligt har jag svårt att begripa, kag kanske kör på felt typ av däck, skall baske mig köpa ett set SC och testa. Men vilken modell då jag bara kör gata?
Alltså det beror ju på hoj och gashand. Jag fullspettar aldrig (nästan aldrig) på gata rakt fram. 800 mil är mitt rekord på Supercorsa eller liknande däck, men 5-600 mil inklusive enstaka bandag är väl vad jag brukar klämma ut.
 
Gick med
16 Oct 2007
Ort
Gustavsberg
Hoj
Honda XL 250s, -81, Pinarello -00, Ridley -06, Specalied -10, Cervelo -12, Canyon -14,, Suzuki TL 1000R -99, KTM 1290 SA -16. Vivace- 19.Husqvarna 300TE -20, KTM 890 Duke R -22
Michelin Road 5 eller Metzler Roadtec 01 räcker långt på bana. Dessutom funkar de under ett större temperatur intervall och även i regn.
Du sätter begränsningen innan däcket gör det ....
 

cidair

Yama Kawa Nörd
Gick med
14 Mar 2015
Ort
Kullavik
Hoj
Z1300DFI, GPZ1100B2, Z1100R, R1M, RD350, SR500, ZRX1200S, ZRX1200R
Kör Bridgestone RS10 fram och S22 bak på min R1:a. Funkar toppen på både gata och bana. Anledningen till att jag bytte till S22 bak var slitaget. Är en medelsnabb banåkare, så behöver inte det där extra edgegrip´et.
 

Raderad medlem 61114

Guest
Alla ovanstående funkar. Själv kör jag Metzeler M9RR men har även kört M3, M5 och M7RR. Alla funkar klanderfritt. Sportmax sportsmart är väl beprövade däck också.
Men 800 mil? ? Jag brukar komma runt ca 300 mil innan det är dags att byta. V-twin ?‍♂️
 

fazerfun

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Jun 2004
Ort
08 syd
Hoj
Ducati 748 SP -97, Honda VTX 1800 -05, Honda CRF 450 R -08
Tack för all feedback. Just nu lutat det åt Diablo Rosso Corsa 2.
 

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
Jag begriper ingenting av de mil som nämns i vissa inlägg. 800 mil med sporthoj på supersport-gummi...??? Kör ni runt hojen på släpvagn, eller...?

Nu har jag inte hållit på med sådana hojar eller sådana däck under de tre-fyra sista åren, men "standardlivslängden" hos däck lämpliga för bandagar som sedan användes på potenta gathojar låg snarare runt 250-300 mil, sedan var framdäcket ganska naggat i kanterna och bakdäcket sopslut. Och då är allt från däcktryck till fjädring dessutom väldigt väl inställda.

800 mil...det är ju sådana mil man pratar om med åttiotalshojar på bakelitdäck...
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Jag begriper ingenting av de mil som nämns i vissa inlägg. 800 mil med sporthoj på supersport-gummi...??? Kör ni runt hojen på släpvagn, eller...?

Nu har jag inte hållit på med sådana hojar eller sådana däck under de tre-fyra sista åren, men "standardlivslängden" hos däck lämpliga för bandagar som sedan användes på potenta gathojar låg snarare runt 250-300 mil, sedan var framdäcket ganska naggat i kanterna och bakdäcket sopslut. Och då är allt från däcktryck till fjädring dessutom väldigt väl inställda.

800 mil...det är ju sådana mil man pratar om med åttiotalshojar på bakelitdäck...

Jo, som längst tror jag att jag klarat 1200 mil på ett sporttouringdäck och det var så corden tittade ut. ?
Men då var det en rätt beskedlig sporttourer, och mycket tuffa runt i lugnt tempo.
På mina sporthojar räcker ett sportdäck oftast runt 600 mil, och när jag kör exempelvis supercorsa sp verkar det räcka kanske 300. Och jag kör inte så värst aggresivt, tycker iaf jag.

Men kul för de som lyckas få däck att räcka så länge. :hihi
 

IQ

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Sep 2004
Ort
Västervik
Hoj
F800
Min gamla RSV gick kanon med Dunlop sportsmart. Åkte 1,05-1,07 stadigt på sviesta med de utan några kostigheter på bandagar/trafikövningar. Väldigt snälla när de började släppa med. Bara lite lätt kasande. Har själv provat lite Michelindäck men tyvärr aldrig fått riktigt bra förtroende för de. Kändes som de började kasa/understyra tidigt, samt konstigt slitage.
Tror dock alla du nämner funkar bra.
 

#21

Racingberoende
Gick med
14 Dec 2003
Ort
Halmstad
Hoj
BMW S1000RR-20, Honda VFR800-17
Jag fick ut drygt 1000 mil på Michelin pilot road 2 bakdäck med min Gixer 1000 -01, blandat gata och bankörning.
 
Nyheter
Energica i konkurs och upplöst

Energica är i konkurs och b...

Kawasaki Ninja 1100SX uppdateras

Kawasaki har uppdaterat sin...

2025 års Honda CB1000 Hornet

2025 års Honda CB1000 Horne...

GGN-träning med Stark Varg!

Nu gäller den sista finslip...

Brembo köper Öhlins – Vad händer med ISR?

Efter en längre tids förhan...

Honda NT1100 får semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Aki Ajo ny chef för Red Bull KTM Factory Racing MotoGP team

Screenshot KTM förstärke...

Helt ny Yamaha R3

Inför kommande år lanserar ...

KTM kommer med automatlåda

KTM lanserar sin nya halvau...

EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Screenshot Europeiska in...

Top