Däckfråga 50/50 gata/bana

RookieM

Alltid samma hypemode, tillbaka i din iphone
Gick med
1 Jun 2014
Ort
Stenungsund
Hoj
Nippon Power baby!
Prövade S21, relativt långsam banåkare/småbusig gat-åkare. Vart supernöjd med den lilla känsla som förmedlades i VTR:ns stela gamla chassi.

Precis beställt ett set S22 till min cheyhundra som kommer rastas på liknande sätt. ?
 

Stonemountain

Sporthojsnörd
Gick med
9 Sep 2019
Ort
Östergötland
Hoj
Honda CBR 1000 RR 2012 racehoj
Har tidigare kört Bridgestone BT21 innan och nu avverkat ett par Dunlop Sportsmart TT med ca 6 bandagar. Är supernöjd med dessa TT och har inte haft några problem med släp eller fäste. Ligger på 1,37 tider på Mantorp och har två sek kvar till snabb grupp vilket dessa däck kommer räcka till gott och väl. Beställde nya TT precis och kommer nästa år prova Dunlops skurna slicks som är gatgodkända.
 

fazerfun

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Jun 2004
Ort
08 syd
Hoj
Ducati 748 SP -97, Honda VTX 1800 -05, Honda CRF 450 R -08
Min gamla RSV gick kanon med Dunlop sportsmart. Åkte 1,05-1,07 stadigt på sviesta med de utan några kostigheter på bandagar/trafikövningar. Väldigt snälla när de började släppa med. Bara lite lätt kasande. Har själv provat lite Michelindäck men tyvärr aldrig fått riktigt bra förtroende för de. Kändes som de började kasa/understyra tidigt, samt konstigt slitage.
Tror dock alla du nämner funkar bra.

Det tror jag med men av någon anledning snöar man ju in på vissa fabrikat. Har aldrig kört Metzeler eller Continental och har ingen lust att testa heller. Dunlop och Michelin och Pirelli känns tryggt eftersom jag vet att dom funkar (iaf dom modeller jag testat... ;-)). Och italienska damer kanske ska ha italienska däck...:squid
 

fazerfun

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Jun 2004
Ort
08 syd
Hoj
Ducati 748 SP -97, Honda VTX 1800 -05, Honda CRF 450 R -08
Har tidigare kört Bridgestone BT21 innan och nu avverkat ett par Dunlop Sportsmart TT med ca 6 bandagar. Är supernöjd med dessa TT och har inte haft några problem med släp eller fäste. Ligger på 1,37 tider på Mantorp och har två sek kvar till snabb grupp vilket dessa däck kommer räcka till gott och väl. Beställde nya TT precis och kommer nästa år prova Dunlops skurna slicks som är gatgodkända.
Ok. TT fick riktigt bra betyg i Bike stora test såg jag. Antar att du inte kör värmare?
 

fazerfun

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Jun 2004
Ort
08 syd
Hoj
Ducati 748 SP -97, Honda VTX 1800 -05, Honda CRF 450 R -08
Var köper alla sina däck btw?
 

Stonemountain

Sporthojsnörd
Gick med
9 Sep 2019
Ort
Östergötland
Hoj
Honda CBR 1000 RR 2012 racehoj
Ok. TT fick riktigt bra betyg i Bike stora test såg jag. Antar att du inte kör värmare?

Nej kör inte värmare på de. Ett varv i skapligt tempo är de uppe i temp för hård körning.
Lufttryck gata kör jag 2,5 fram och 2,9 bak.
Lufttryck bana kör jag 2,0-2,1 fram och 1,8-1,9 bak.
 

Laponia

Medlem
Gick med
14 Apr 2004
Ort
Stockholm
Hoj
2021, BMW S1000R
Såsom jag ser det ska man satsa på ett gatlegalt däck för bana med så bra grepp som möjligt.
Om man hänger på bankörningar rätt ofta med sin gathoj så borde det vara rimligt att känna så stort förtroende som möjligt för de däck man har monterat.
För mig är det av underordnad betydelse hur många mil man kan få ut ur ett bankörningsdäck för gata.
Man får räkna med tätare däckbyten om man har tänkt köra bana oavsett val av däcktyp.
Därför kan det vara en god ide att skaffa verktyg och utrustning så att man kan göra däckkrängningarna själv och handla däck billigt på nätet.
De flesta däcktillverkarna har på senare förbättrat livslängden på däck i det här segmentet med multikompond.
Dvs hårt i mitten för livslängd och mjukt på sidorna för greppet.
De erfarenheter man har för en visst däck för livslängd i mil för några år sedan stämmer kanske inte idag pga utvecklingen med multikompond.
Pirelli Supercorsa SP V3 är just sådana som numera har hårt gummi i mitten för livslängden.
Jag mina preferenser till Pirelli Supercorsa för att jag av gammal vana känner förtroende till dem.
Men jag påstår inte att det är det bästa, då alla tillverkare nog har lika bra däck i samma segmentet för gata/bana.
 

fazerfun

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Jun 2004
Ort
08 syd
Hoj
Ducati 748 SP -97, Honda VTX 1800 -05, Honda CRF 450 R -08
Riktigt bra priser??? Jämfört med vad? 300kr dyrare på däcket jag köpte i dagarna och dyrare än alla ställen jag jämfört med innan mitt köp.
Jämför med vad däckfirman som ska göra bytet ville ha :fakta Men du har säkert rätt, letar man lite så kan man säkert göra en bättre deal
 

fazerfun

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Jun 2004
Ort
08 syd
Hoj
Ducati 748 SP -97, Honda VTX 1800 -05, Honda CRF 450 R -08
Såsom jag ser det ska man satsa på ett gatlegalt däck för bana med så bra grepp som möjligt.
Om man hänger på bankörningar rätt ofta med sin gathoj så borde det vara rimligt att känna så stort förtroende som möjligt för de däck man har monterat.
För mig är det av underordnad betydelse hur många mil man kan få ut ur ett bankörningsdäck för gata.
Man får räkna med tätare däckbyten om man har tänkt köra bana oavsett val av däcktyp.
Därför kan det vara en god ide att skaffa verktyg och utrustning så att man kan göra däckkrängningarna själv och handla däck billigt på nätet.
De flesta däcktillverkarna har på senare förbättrat livslängden på däck i det här segmentet med multikompond.
Dvs hårt i mitten för livslängd och mjukt på sidorna för greppet.
De erfarenheter man har för en visst däck för livslängd i mil för några år sedan stämmer kanske inte idag pga utvecklingen med multikompond.
Pirelli Supercorsa SP V3 är just sådana som numera har hårt gummi i mitten för livslängden.
Jag mina preferenser till Pirelli Supercorsa för att jag av gammal vana känner förtroende till dem.
Men jag påstår inte att det är det bästa, då alla tillverkare nog har lika bra däck i samma segmentet för gata/bana.
Precis så jag resonerar. Jag vill ha maximalt grepp både på gata och bana, slitage och pris är inte riktigt lika viktigt.
 

Raderad medlem 61114

Guest
Jämför med vad däckfirman som ska göra bytet ville ha :fakta Men du har säkert rätt, letar man lite så kan man säkert göra en bättre deal
Jaha ? Bytet är inte en faktor då jag byter själv! Bytte för en månad sedan men är snart dags igen ?‍♂️
 

TomK

hela världen är min rejsingbana
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Kawa ZZR1400 och en moppe...
Riktigt bra priser??? Jämfört med vad? 300kr dyrare på däcket jag köpte i dagarna och dyrare än alla ställen jag jämfört med innan mitt köp.
Dexon var billigast på Michelin Power GP med flera hundra. Så i det fallet var valet givet. Två lax för baksula för min hoj...

Skickat från min ASUS_Z017D via Tapatalk
 
Nyheter
Energica i konkurs och upplöst

Energica är i konkurs och b...

Kawasaki Ninja 1100SX uppdateras

Kawasaki har uppdaterat sin...

2025 års Honda CB1000 Hornet

2025 års Honda CB1000 Horne...

GGN-träning med Stark Varg!

Nu gäller den sista finslip...

Brembo köper Öhlins – Vad händer med ISR?

Efter en längre tids förhan...

Honda NT1100 får semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Aki Ajo ny chef för Red Bull KTM Factory Racing MotoGP team

Screenshot KTM förstärke...

Helt ny Yamaha R3

Inför kommande år lanserar ...

KTM kommer med automatlåda

KTM lanserar sin nya halvau...

EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Screenshot Europeiska in...

Top