Däckfråga (En till)

atilla

Ny medlem
Gick med
25 Apr 2012
Ort
Växjö
Hoj
Suzuki GSX 550e
Har en däckfråga (Bakdäck) om hur länge jag vågar köra.
Vet att när man väl funderar på att byta så är det dags,men har ingen lust att krångla med däckbyte nu när säsongen snart är slut. Hoppades kunna vänta tills den står för vinterförvaring i garaget. Kommer kanske köra 100 mil till med lite tur.

Inte snålhet. Är bara rädd om de få dagar som kanske är kvar.

Markeringen i bakdäcket som indikerar "dags att byta" börjar nå sitt slut på vissa ställen. Men är lite osäker på hur mycket som finns kvar då eller hur många mil som finns kvar.

Att jag borde byta är väl helt klart. Vill som sagt bara vänta tills jag ställt in den efter säsongens slut.
 

Lotek

5F(Fortare,fortare, fortare,fan,fel) #82
Gick med
7 Jan 2008
Ort
Bästkusten.
Hoj
En Italiensk drömhoj "Il Duce", Skramlaha 450 och en Italiensk Racehoj.
Man skulle också kunna säga att man borde kanske vara rädd om alla de dagar som är kvar?
Eller så kanske man bara har några få dagar kvar...

Är man osäker kan man byta.

Välj själv.
 

Hobbe

Medlem
Gick med
25 Apr 2009
Ort
stockholm
Hoj
-
Ett däcksbyte går ju på nolltid. Av med hjulet och bort till en krängare och sen på igen. Skönt att ha bra ostar när tempen sjunker framåt hösten. Do It
 
Last edited:

atilla

Ny medlem
Gick med
25 Apr 2012
Ort
Växjö
Hoj
Suzuki GSX 550e
Bifogar bild på däcket.
Snålhet:Nej, Bekvämlighet: Ja, Bytt på nolltid: Nej :rodnar

tire1.jpg
 

Tom@Work

Stängt sedan 22-05-01
Gick med
15 Mar 2010
Ort
ingen alls
Hoj
Ingen alls
Snabb reflektion....

Du har dåligt med mönster vilket ger dåligt grepp vid kallt och blött väglag.
Vi är på väg in i hösten nu och det blir inte varmare direkt.
100mil till på det däcket går säkert att få ut men det är inte trafiksäkert längre och speciellt inte om det blir kallt/blött.
Dessutom är däcket ganska plattslitet i mitten. Då får du en "kant" att gå över vid nerlägg.
Denna kanten gör att hojen inte vill svänga direkt och det känns som om hojen faller när du går över kanten.

Jag skulle rekommendera ett byte nu och sedan kanske kunna åka mer än 100mil innan du ställer av/bort.
Med ett bra bakdäck, så ökar ju chanserna att kunna köra lite längre i höst också.
 

PeteR1

För gammal för att dö ung.
Gick med
30 Aug 2012
Ort
Karlstad
Hoj
600+650+800+1000x2
Bifogar bild på däcket.
Snålhet:Nej, Bekvämlighet: Ja, Bytt på nolltid: Nej :rodnar

View attachment 391139

Har du svängt något med det där däcket? Det ser ut som motsatsen till mitt bakdäck... :va

Jag skulle inte våga köra på vanlig väg med det där däcket så här sent på säsongen. Jag håller med de andra i tråden. Byt nu så har du ett bättre grepp de veckor som är kvar. Dessutom är det bara att rulla ut i vår.
 

atilla

Ny medlem
Gick med
25 Apr 2012
Ort
Växjö
Hoj
Suzuki GSX 550e
Snabb reflektion....

Du har dåligt med mönster vilket ger dåligt grepp vid kallt och blött väglag.
Vi är på väg in i hösten nu och det blir inte varmare direkt.
100mil till på det däcket går säkert att få ut men det är inte trafiksäkert längre och speciellt inte om det blir kallt/blött.
Dessutom är däcket ganska plattslitet i mitten. Då får du en "kant" att gå över vid nerlägg.
Denna kanten gör att hojen inte vill svänga direkt och det känns som om hojen faller när du går över kanten.

Jag skulle rekommendera ett byte nu och sedan kanske kunna åka mer än 100mil innan du ställer av/bort.
Med ett bra bakdäck, så ökar ju chanserna att kunna köra lite längre i höst också.

Tack för ett jättebra, förklarande och tydligt svar till en okunnig återfallsknutte! :Bugar
Nytt däck är beställt.
 

atilla

Ny medlem
Gick med
25 Apr 2012
Ort
Växjö
Hoj
Suzuki GSX 550e
Har du svängt något med det där däcket?

Hur gör jag vägen till jobbet krokigare? :)
Men jodå, det körs en del krokiga vägar också. Andra säsongen efter många års uppehåll så i år har jag börjat våga lägga ner en hel del också. Men eftersom jag pendlar med hojen så visst blir det mycket rakt fram. Men till och med jag själv är lite förvånad över att det är så slitet mitt på. Så troligen lägger jag inte ner så mycket som jag vill tro! :rodnar
 

PeteR1

För gammal för att dö ung.
Gick med
30 Aug 2012
Ort
Karlstad
Hoj
600+650+800+1000x2
Hur gör jag vägen till jobbet krokigare? :)
Men jodå, det körs en del krokiga vägar också. Andra säsongen efter många års uppehåll så i år har jag börjat våga lägga ner en hel del också. Men eftersom jag pendlar med hojen så visst blir det mycket rakt fram. Men till och med jag själv är lite förvånad över att det är så slitet mitt på. Så troligen lägger jag inte ner så mycket som jag vill tro! :rodnar

Gå SMC-kurser. Speciellt på storbana. Du kommer att känna dig bekvämare med hojen och du kommer att slita på gummit på sidorna på bakdäcket. Det funkade för mig. Mitt bakdäck är ett semislick. Mönster i mitten och slicks på sidorna... :3freak
 

atilla

Ny medlem
Gick med
25 Apr 2012
Ort
Växjö
Hoj
Suzuki GSX 550e
Gå SMC-kurser. Speciellt på storbana. Du kommer att känna dig bekvämare med hojen och du kommer att slita på gummit på sidorna på bakdäcket. Det funkade för mig. Mitt bakdäck är ett semislick. Mönster i mitten och slicks på sidorna... :3freak

Svårt att säja emot kloka råd! :)
 

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Ort
söderöver
Hoj
utan puts
Snabb reflektion....

Bifråga om Hojdäck och Vianor.

Är det samma pris för frakt och montering om däcket är levererat hem eller till Vianor?

Av olika skäl (logistik) har jag svårt att bestämma mig för var jag ska byta eller om jag ska beställa tid och lämna in hela hojen för en gångs skull.
 

Tom@Work

Stängt sedan 22-05-01
Gick med
15 Mar 2010
Ort
ingen alls
Hoj
Ingen alls
samma pris.
Vissa verkstäder vill att du verifierar köpet med tex orderbekräftelsen.
 

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Ort
söderöver
Hoj
utan puts
Hur gör jag vägen till jobbet krokigare? :)
Men jodå, det körs en del krokiga vägar också. Andra säsongen efter många års uppehåll så i år har jag börjat våga lägga ner en hel del också. Men eftersom jag pendlar med hojen så visst blir det mycket rakt fram. Men till och med jag själv är lite förvånad över att det är så slitet mitt på. Så troligen lägger jag inte ner så mycket som jag vill tro! :rodnar

Man bör ha i minne (jag också) att ditt däck är sannolikt inget radialdäck och har definitivt inte det här med hårdare mitt och mjukare kanter. Så är ju nästan alla sporttouringdäck numera med 2-3 blandningar över den betydligt bredare slitytan. De som bara kört nyare hojar har ofta ingen aning om vilken skillnad det gör. Med smalare däck av den här typen blir just mitten väldigt hårt ansatt och livslängden kan bli försvinnande kort beroende på vikt, effekt, temperatur och förstås körsätt. regn äter också upp de här däcken fort så om du pendlar i alla väder och inte har alltför svängig väg är det inte konstigt alls.

Dessbättre har det kommer modernare däck till de här cyklarna också. Jag har bara erfarenhet av bältdäck som var ett mellanting på väg mot radialdäcken. Stor skillnad och det har kommit bättre grejer efter det. Det finns folk som kan det mycket bättre än jag.
 

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Ort
söderöver
Hoj
utan puts
Men du måste ju inse själv att det där inte är det bästa nu när höstregnet kommer... får väl ändra mig till..
dumheten bedrar den vise och kroppen får lida pin när han inte ville bli fin... :tungan

Hur stora problem brukar det vara med en relativt effektsvag maskin rakt fram i väta? Metzeler Z6, det anrika gamla sporttouringdäcket med hyfsade regnegenskaper, saknar ju all form av mönster på mitten. Livsfarligt redan som nytt alltså?
 

Mats757

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Dec 2004
Ort
Hedemora
Hoj
Tiger 800XCx
Hur stora problem brukar det vara med en relativt effektsvag maskin rakt fram i väta? Metzeler Z6, det anrika gamla sporttouringdäcket med hyfsade regnegenskaper, saknar ju all form av mönster på mitten. Livsfarligt redan som nytt alltså?

Även ett däck utan mönster har en tjocklek på gummit. Gummit rör sig och sjunker ner mot asfalten. Så det är inte (Bristen på) mönstret i sig som gör däcket halt, utan bristen på gummi.
 
Nyheter
MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...

Top