Däckfråga, Pirelli MT21 etc.

kasal

Medlem
Gick med
3 Oct 2007
Ort
Falkenberg
Hoj
Husqvarna 701 Enduro -19, KTM 350exc Six Days -18, KTM 990 SMR -10
Vad säger ni om detta däck?

Kör idag på biltema däck men dom slits ju nåt så förbannat fort! Kör mest grusväg men de blir ju en hel del transport på asfalt också. Lite skog emellanåt.

Delta ville ha 1100 spänn för ett bakdäck! Det innerbär att de måste hålla nästan tre gånger så länge som ett biltema som iofs inte håller mer än 30-40 mil. Gör det de? Slipper ju kränga så ofta å andra sidan.

Efter lite sökande hittade jag billigare priser på nätet dock.

Någon som vill betygsätta eller rekomendera nåt annat innan jag beställer?

Hojen som ska skos är en 450 exc.
 

kasal

Medlem
Gick med
3 Oct 2007
Ort
Falkenberg
Hoj
Husqvarna 701 Enduro -19, KTM 350exc Six Days -18, KTM 990 SMR -10
Det ser ut så här om nån undrar.
 

Bifogat

  • mt21_b_52.jpg
    mt21_b_52.jpg
    33.3 KB · Visningar: 149

manneman

Guest
Pirelli MT 21 är ett av de bästa framdäcken på marknaden inom sin genre och vad beträffar slitstyrkan på just bakdäcket så klarar du ca 4-500 mil beroende på körstil.
Däcket är anpassat för den typ av körning du riktar in dig på med transportsträckor på asfalt utan att ge avkall på fästet i terrängen. Däcken tål ganska aggressiv körning och varnar innan de släpper så de känns riktigt säkra.

MT21an har funnits sedan 1998 och är det mest sålda offroaddäcket i världen inte utan anledning. Däcket anpassas efter din körstil genom att du laborerar med lufttrycket och sedan hittar din körstil och efter att du hittat rätt tryck för dig så kommer du aldrig vilja ha ett annat däck.

Om du Googlar runt lite så ser du att MT21an är måttstock för alla andra däck plus att det är rejält kopierat...
 

kasal

Medlem
Gick med
3 Oct 2007
Ort
Falkenberg
Hoj
Husqvarna 701 Enduro -19, KTM 350exc Six Days -18, KTM 990 SMR -10
Låter lovande! Funderar på bredd. Kör 120 nu men 140 är billigare?
 

manneman

Guest
140 är avsett för tyngre cyklar och är därför hårdare vilket kan straffa sig när du kommer där det är lite stenigare eller var det är rullgrus med större sten vilket gör att du förlorar en del av fästet i kritiska ögonblick. Pratar vi sedan asfalt så kan det innebära att däcket släpper pga för lite belastning, din egenvikt är alltid en avgörande faktor med liksom lufttrycket som tidigare sagts.
Jag hade köpt 120 utan att fundera vidare! Lätt värt de extra kronorna.:)
 

sundström

bara grusleksaker kvar
Gick med
29 Nov 2006
Ort
sunne
Hoj
XR 650R 690r/sm
Pirelli MT 21 är ett av de bästa framdäcken på marknaden inom sin genre och vad beträffar slitstyrkan på just bakdäcket så klarar du ca 4-500 mil beroende på körstil.
Däcket är anpassat för den typ av körning du riktar in dig på med transportsträckor på asfalt utan att ge avkall på fästet i terrängen. Däcken tål ganska aggressiv körning och varnar innan de släpper så de känns riktigt säkra.

MT21an har funnits sedan 1998 och är det mest sålda offroaddäcket i världen inte utan anledning. Däcket anpassas efter din körstil genom att du laborerar med lufttrycket och sedan hittar din körstil och efter att du hittat rätt tryck för dig så kommer du aldrig vilja ha ett annat däck.

Om du Googlar runt lite så ser du att MT21an är måttstock för alla andra däck plus att det är rejält kopierat...

ska du få ut 500 mil ur ett mt21 bakdäck så kör du tämligen snällt ,
var insnöad på mt21 själv ett tag men brände tre bakdäck på samma sommar så ratade jag dom för biltemas lösslitna däck .
80-100 mil gick mina pirellin i snitt på dom 3 jag brände samma sommar ,provade motoz desert sen och har varit helnöjd med slitage/pris men då i den inte f.i.m godkända varianten ,asfalt är lite vinligt på grund av klackhöjden men asfalt undviker jag
 

manneman

Guest
Tyvärr kommer det alltid att vara svårt att hitta ett däck som både är slitstarkt och har grymt fäste. Oavsett hur man resonerar så blir det alltid en kompromiss av det bästa ifrån 2 världar. Klämmer man inte ut mer än 80-100 mil så år det rejält hårt...
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Åk långsammare och mjukare på asfalt är mitt huvudtips. Att hålla 100+ knyck på asfalt dödar däcken 10ggr snabbare än om du håller 70. Det enda som håller för att åka fort på asfalt är Michelin Dessert men de är svindyra och rätt usla för annat än ökenåka..
 

kasal

Medlem
Gick med
3 Oct 2007
Ort
Falkenberg
Hoj
Husqvarna 701 Enduro -19, KTM 350exc Six Days -18, KTM 990 SMR -10
Ok låter som man ska ha 120. 1500kr för fram och bak Pirelli vs 700kr biltema. Kan va värt ett försök åtminstone. Det där med att köra lugnt på asfalt förstår jag. Lättare sagt än gjort ibland bara.
 

sundström

bara grusleksaker kvar
Gick med
29 Nov 2006
Ort
sunne
Hoj
XR 650R 690r/sm
Tyvärr kommer det alltid att vara svårt att hitta ett däck som både är slitstarkt och har grymt fäste. Oavsett hur man resonerar så blir det alltid en kompromiss av det bästa ifrån 2 världar. Klämmer man inte ut mer än 80-100 mil så år det rejält hårt...

såg nu att trådskaparen kör rätt mycket asfalt med så då tar jag bort mitt tips på motoz desert ,mt21 är ett bättre val isåfall.
 
Nyheter
MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj

Kinesiska motorcykeltillver...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

ExploreBike: Baltikum

Baltikum är en fantastisk d...

Lego Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

Transportstyrelsen höjer avgifter från nyår

Foto: Jacob Sjöman Trans...

Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Top