Däckfråga!

Kevorkian

Lachryma Christi
Gick med
17 Dec 2003
Ort
Sthlm
Hoj
0 bhp
Avarage skrev:
Är det din högst personliga erfarenhet efter att ha kört på dem? Jag är nämligen nyfiken på hur stor skillnaden i livslängd är jämfört med Pilote Road!

// Niklas


Hur det står sig mot Pilot Road har jag ingen aning om, men jag har åkt ca 280 mil på Pilot Power och slitaget är minimalt. Min körstil kan väl klassas som genomsnittlig. Åker inte extremt men absolut inte heller customisch....
 

PelleG

Ny medlem
Gick med
10 Dec 2003
Ort
S-viken
Hoj
Svartpippi
Pudelns kärna??

Fixar man att knäskrapa med pilot road??
Jag försöker men har inte tillräckligt håriga ballar än :( .....man vill ju inte att däcken ska vara begränsningen. :D
//pelleg
 

Gemet

Totalt användarvänlig
Gick med
15 Sep 2003
Ort
Bålsta
Hoj
R1-00
PelleG skrev:
Fixar man att knäskrapa med pilot road??
Jag försöker men har inte tillräckligt håriga ballar än :( .....man vill ju inte att däcken ska vara begränsningen. :D
//pelleg

Vik ner knät lite extra i svängen så kan du nog skrapa i :)
 

Eldstorm

Dr Jekyll & Mr Highside
Gick med
24 Sep 2003
Ort
I Sverige
Hoj
VTR1000SP-1 + DR-Z400S
Avarage skrev:
Själv kör jag på Pilote Road både fram och bak, liksom flera av mina klubbkamrater, och vi får ut mellan 1600 - 1800 mil på dessa. Vilket för personlig del inkluderar 2-4 bandagar/säsong. // Niklas
Det måste vara riktigt hårda däck det där om man får ut så många mil.... :galen
 

Daiwan

Ny medlem
Gick med
17 Aug 2004
Ort
Piteå
Hoj
Honda CRF450X -08 Yamaha R1 -02
Jag tänkte faktiskt samma sak :va . Efter 10 års hojkörning har jag ännu aldrig fått ett däck att räcka mer än 1000-1200mil, så de måste vara riktigt slitstarka, och då borde det tyvärr sabotera en del av greppet. Verkar, enligt inlägg som att pilot power ändå har en hygglig livslängd. Någon hade ju kört en bra bit utan nämnvärt slitage.
Såg i någon annons att dunlop var vinnare i tester 2002 och 2003, stämmer det och varför vinner de inte i år i så fall?

Eldstorm skrev:
Det måste vara riktigt hårda däck det där om man får ut så många mil.... :galen
 

Rymding

grön på mc.
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Ludvika
Hoj
2002 Kawasaki ZR-7S + 1991 Honda Dominator NX-250 + 2002 Kawasaki ZX-6R 636
HansJ skrev:
Har hört gott om Bridgestone BT020 (bak) i kombination med BT010 fram, men inte provat själv... Tydligen har BT020 annan gummiblandning på sidorna jmf med mitt på, vilket då ska kunna vara bra kompromiss...

Kör BT020 både bak och fram. 1200 mil bak och 1600 fram. Ingen bana. Inge stunt. Inge knäskrap. Dock aktiv körning i 120-160 (pelikarner per chokladcubb eller nåt :rolleyes:)
 

heggeli

gubbjävel
Gick med
14 Jul 2003
Ort
Norrtälje
Hoj
Aprilia rsv
Eldstorm skrev:
Det måste vara riktigt hårda däck det där om man får ut så många mil.... :galen

Jag köpte ett förra året (bakdäck), det höll ca 700-800 mil.
I år har jag köpt nya både bak och fram och inte är det däcken som sätter gränserna för mej när det gäller att köra fort. ( men så är jag långsam också). :rodnar
 

Avarage

Niklas
Gick med
2 Jun 2004
Ort
Mölndal
Hoj
VFR 750 F -97, CBR 600 -97 (såld), S1000RR -10
Kevorkian skrev:
Hur det står sig mot Pilot Road har jag ingen aning om, men jag har åkt ca 280 mil på Pilot Power och slitaget är minimalt. Min körstil kan väl klassas som genomsnittlig. Åker inte extremt men absolut inte heller customisch....

OK! Det säger med andra ord inget om livslängden, än! Du får väl återkomma, om du har tid/lust/ork och meddela när du kört slut på däcken så får vi se vad det landar på för miltal!

// Niklas
 

Avarage

Niklas
Gick med
2 Jun 2004
Ort
Mölndal
Hoj
VFR 750 F -97, CBR 600 -97 (såld), S1000RR -10
PelleG skrev:
Fixar man att knäskrapa med pilot road??
Jag försöker men har inte tillräckligt håriga ballar än :( .....man vill ju inte att däcken ska vara begränsningen. :D
//pelleg

Om du bara ger däcken lite tid att få upp värmen och är någorlunda mjuk i din körstil samt inte kör över en grussträng eller annan skit ute på vägarna skall knäskrap inte vara några problem!

// Niklas
 

Avarage

Niklas
Gick med
2 Jun 2004
Ort
Mölndal
Hoj
VFR 750 F -97, CBR 600 -97 (såld), S1000RR -10
Daiwan skrev:
Jag tänkte faktiskt samma sak :va . Efter 10 års hojkörning har jag ännu aldrig fått ett däck att räcka mer än 1000-1200mil, så de måste vara riktigt slitstarka, och då borde det tyvärr sabotera en del av greppet. Verkar, enligt inlägg som att pilot power ändå har en hygglig livslängd. Någon hade ju kört en bra bit utan nämnvärt slitage.
Såg i någon annons att dunlop var vinnare i tester 2002 och 2003, stämmer det och varför vinner de inte i år i så fall?

Livslängden på däcken är inte enbart avgörande av vilken modell eller typ av däck man åker på utan i allra högsta grad på vilket ringtryck man kör med för att inte nämna inställningen av stötdämparna/gaffeln.

Jag har heller inga problem att köra slut på en uppsättning däck på 1000 - 1200 mil om jag ställer dämparen bak annorlunda (läs fel) eller om jag kör med för lågt/högt ringtryck.

Hur skall då dämparna vara ställda för att få däcken till att hålla? Tja, enkelt svarat kan man säga att de skall vara ställda så mjukt som möjligt utan att det svajar för mycket vid kraftigt gaspådrag ut ur en snabb böj. Och kompressionsdämpningen så mjukt ställd så att dämparen inte bottnar vid det värsta potthålet man kan tänka sig i högsta möjliga fart som är möjlig/man vågar.

Sagget skall sedan också självklart vara rätt ställt så att hojen beter sig neutralt i styrningen och bak och fram hamonierar.

Allt detta låter skitenkelt men är en hel vetenskap. Men för att man skall veta om man har en bra uppsättning måste man våga skruva och prova. Det enda man skall komma ihåg är att skriva upp hur dämpare/gaffel står INNAN man skruvar så man kan skruva tillbaks till ursprungsläget!

För 10 år sedan åkte jag på ME 33 fram och Micheline M59X bak och fick ut, med samma körstil som idag, ca. 2500 mil / uppsättning. Det konstiga är att idag skulle jag nog inte våga åka på de däcken TROTS att man stundtals körde ännu djävligare än vad man ibland gör idag!

Allkt är relativt men när det gäller däck är jag övertygad om att de flesta gatåkarna klarar sig med däck med bra lång livslängd utan att säkerheten påverkas i någon högre grad. Helt enkelt bara för att få av oss (väldigt få) någonsin utnyttjar däcken till sin gräns. Satsar man mer på bra dämpare/gaffel och en bra grundinställning av dessa komponenter så får man inte bara bra (läs lång) livslängd på däcken utan också en hoj som är så säker den bara kan bli ÄVEN vid inspirerad körning eller på bana!

// Niklas
 

Avarage

Niklas
Gick med
2 Jun 2004
Ort
Mölndal
Hoj
VFR 750 F -97, CBR 600 -97 (såld), S1000RR -10
Eldstorm skrev:
Det måste vara riktigt hårda däck det där om man får ut så många mil.... :galen


Allt är relativt! Visst de är säkert stenhårrda jämfört med värsta slickset/regndäcket. Men samtidigt är det fantastiskt bra mycket bättre grepp i dessa jämfört med de däck som gatåkarna körde som svin med för 10 - 15 år sedan, inkl. mig (stundtals)!

Att skrapa fotpinnarna, eller knäpuckarna (om jag bara hade haft lite längre ben), på min nuvarande hoj är dock inga som helst problem. Jag har ca. 3 - 4 mm kvar till däckets kanter bak när jag skrapar fotpinnarna ordentligt (dvs. lyfter lite på foten för att kunna lägga ner lite till). Detta på bana och med varmkörda däck är dock inga som helst problem med Pilote Road!

Med Pilote Power kan jag dock nog vrida på gasen lite tidigare ut ur böjarna och bromsa lite senare/hårdare. Jag kan förmodligen också vara mer brutal vid gaspådrag! Men jag kör bara på bana 3 - 4 ggr/år så varför bry sig. Jag kan ju lika gärna köra lite mjukare och slå på fullt ut ur böjen någon/några fåtal meter längre fram. Jag dör inte av det!


Alla har vi ju dock olika körstil så vet man med sig att man kankse vrider på lite väl häftigt lite väl tidigt emellanåt eller har en hoj med en sju helvetisk massa hästkrafter (eller både och) så skall man nog välja bästa möjliga däck och fullständigt skita i vad de kostar eller vilken livslängd man får ut av dem. För oss andra kan vi nog åka på nästan vad som helst för det finns nästan inga dåliga däck idag bara mer eller mindre skitbra!

// Niklas
 

Nursen

Våga vägra kåpa!
Gick med
10 Mar 2003
Ort
Sundsvall
Hoj
S3 -04
Avarage skrev:
Att skrapa fotpinnarna, eller knäpuckarna (om jag bara hade haft lite längre ben), på min nuvarande hoj är dock inga som helst problem. Jag har ca. 3 - 4 mm kvar till däckets kanter bak när jag skrapar fotpinnarna ordentligt (dvs. lyfter lite på foten för att kunna lägga ner lite till). Detta på bana och med varmkörda däck är dock inga som helst problem med Pilote Road!
Om du har rätt dimension på däcken så hänger du inte ut tillräckligt. Sitter man mitt på hojen skrapar ju pinnarna i direkt. Hänger du för mycket tappar du kollen. Hänger du lagomt tar både knä och pinne i om du vill. Men då ska du inte köra på bakelit!
 

Nursen

Våga vägra kåpa!
Gick med
10 Mar 2003
Ort
Sundsvall
Hoj
S3 -04
Daiwan skrev:
Det här med livslängd är tyvärr lite viktigt för min del, då jag kör en hel del mil. Någon som vet hur livslängden är på Michelin pilot power, Dunlop 218?
Antar att du förväntar dig 500-700 mil per uppsättning. Inte att du kör det per säsong, för det är ju ingenting.
Dunlop 208GP är väldigt mjuka, och har kort livslängd vad jag vet... 218? Ingen aning... Pilot Power är ju ungefär samma som gamla Pilot Sport, dvs hyffsat grepp och hyffsad livslängd. Metzeler Sportec M-1 är som Pilot Sport, men lite bättre på allt. Hyggligt fäste på kalla däck, riktigt bra när de blir varma. Och kör du som satan får du ut 450 mil på dem ändå (säkert 700 om du kör hyffsat kontrollerat). De har dessutom riktigt sköna svängegenskaper. Gillar Mezeler.

När du sedan vill ha klibbigare däck går du upp till Rennsport eller SuperCorsa.

Å en sak till! Köp för fasen inte BT-020, eller Pilot Road om inte du ska på europasemester! Det är ingenting att åka runt på om du ska öva knäskrap (även om det går utmärkt med de däcken). Det är skönt att ha tryggheten i bra däck. Någon undrade om knäskrap med touringdäck, jag har kört bana med Pilot Road och det går bra, men det är inte lika roligt som att köra på SuperCorsa.
 

Avarage

Niklas
Gick med
2 Jun 2004
Ort
Mölndal
Hoj
VFR 750 F -97, CBR 600 -97 (såld), S1000RR -10
Nursen skrev:
Om du har rätt dimension på däcken så hänger du inte ut tillräckligt. Sitter man mitt på hojen skrapar ju pinnarna i direkt. Hänger du för mycket tappar du kollen. Hänger du lagomt tar både knä och pinne i om du vill. Men då ska du inte köra på bakelit!

När jag kör på bana hänger jag ut så där lagom mycket! Visst har vi alla olika körställning men jag skulle nog vilja båstå att min är någorlunda kontrollerad utan att vara allt för extrem åt något håll. Inte ens vid bankörning!

Nu är det inte ett självändamål för mig att skrapa knäpuckar när jag kör bana utan att ha kul och köra så fort jag vågar/kan och försöka lära mig ännu mer än vad jag lyckades med under de 5 åren i början av 90-talet då jag tävlade!

När det gäller att skrapa i fotpinnarna på en VFR av årsmodell 1997 så är inte det speciellt svårt, men det skrev jag ju heller inte! Det finns dock de hojar, som en gång i tiden ansågs vara sportiga, där man knappt behöver luta hojen för att fotpinnarna skall ta i. Yamaha FJ1100/1200 är ett sådant exempel.

För att undvika att skrapa fotpinnar kan man ju alltids justera fjäderförspänningen en aning, om man nu upplever det som problem vid enstaka tillfällen. Annars skall man nog ta sig en riktig funderare på sin hälsa kontra körstil på gatan!

Som riktmärke, för de som kör aningen äldre R1:eek:r, kan jag ju meddela att en av våra mästare i klubben visade var skåpet skall stå vad avser skrapmärken på dessa hojar när han touchade en liten utbuktning på kåpan på höger sida (ca. 0,5 m upp) när han agerade föråkare på Falkenberg för några år sedan. Dessutom med en lånad hoj från Yamahacenter! :Bugar

// Niklas
 

Avarage

Niklas
Gick med
2 Jun 2004
Ort
Mölndal
Hoj
VFR 750 F -97, CBR 600 -97 (såld), S1000RR -10
Nursen skrev:
jag har kört bana med Pilot Road och det går bra, men det är inte lika roligt som att köra på SuperCorsa.

På vilket sätt hade du roligare med SuperCorsa? Förmodligen kunde du köra fortare (bättre tider) om du har kunskap att utnyttja däcken fullt ut vill säga! Må hända att du är så duktig men de som inte kört hoj mer än något år eller så har helt enkelt inte behov av ett däck som SuperCorsa så enklet är det, anser jag!

Om man nu skall köra med så stor marginal man bara kan men ändå med en vettig livslängd (= vettig däckbudget) så byter man däck efter vad man skall använda hojen till! Skall man köra en bandag då kränger man på nya eller beg. racedäck. Skall man köra vanlig gatåkning oavsett om det är lite snabbare turer i grannskapet eller semestertur runt europa då duger Pilote Road alldeles utmärkt!

Vi är 2 killar i klubben som kör förhållandevis mycket med våra hojar (mellan 2000 - 2500 mil/säsong) och som under de senaste åren kört på Pilote Road. Dessförinnan körde vi på ännu hårdare gummi. Vårat tempo anses, av gatåkarna i klubben, vara stundtals högt.

Båda två kör några bandagar/ säsong samt semesterturer, allt med samma däck. Min gamla hoj körde jag 22 500 mil med och min nuvarande har idag gått ca. 11 000 mil. Kompisen körde med sin förra hoj 18 500 mil och har med sin nuvarande kört ca. 22 000 mil. Peppar, peppar ta i trä har ingen av oss kraschat (mer än på bana med tävlingshojar) trots många mil och minst sagt varierande tempo både rakt fram och i kurvor!

Är man bara lite varsam när man närmar sig däckens gräns blir man, som regel (beroende på vilket däck) INTE överraskad, vilket åt minstånde gäller de senare modellerna av Micheline. Man kan med andra ord sakta men säkert närma sig gränsen för däcken och först då, när man inser att det sladdar/hasar lite väl mycket bestämma sig för att byta modell/märke till något som håller i bättre! Allt annat är waste of money!

Vi talar ju här om att utnyttja däcken till sin gräns och innehar man den kunskapen/körskickligheten då har man förmodligen också lite koll även om det börjar sladda/hasa lite någon gång emellanåt. Varför detta inte borde vara något större problem så länge det sker på bankörningsdagar. För man skall väl knappast, för ens egna säkerhet, öva knäskrap ute i trafiken!?

// Niklas
 

Maru

Ny medlem
Gick med
13 Sep 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Street triple, kraschad
Metzeler MeZ4 för god ekonomi....annars är Sporttec som nämnts tidigare en vidareutveckling på MeZ3, vilket är mjukare och har ett bättre.....mycket bättre grepp.
 
Nyheter
Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

Top