Nursen skrev:
jag har kört bana med Pilot Road och det går bra, men det är inte lika roligt som att köra på SuperCorsa.
På vilket sätt hade du roligare med SuperCorsa? Förmodligen kunde du köra fortare (bättre tider) om du har kunskap att utnyttja däcken fullt ut vill säga! Må hända att du är så duktig men de som inte kört hoj mer än något år eller så har helt enkelt inte behov av ett däck som SuperCorsa så enklet är det, anser jag!
Om man nu skall köra med så stor marginal man bara kan men ändå med en vettig livslängd (= vettig däckbudget) så byter man däck efter vad man skall använda hojen till! Skall man köra en bandag då kränger man på nya eller beg. racedäck. Skall man köra vanlig gatåkning oavsett om det är lite snabbare turer i grannskapet eller semestertur runt europa då duger Pilote Road alldeles utmärkt!
Vi är 2 killar i klubben som kör förhållandevis mycket med våra hojar (mellan 2000 - 2500 mil/säsong) och som under de senaste åren kört på Pilote Road. Dessförinnan körde vi på ännu hårdare gummi. Vårat tempo anses, av gatåkarna i klubben, vara stundtals högt.
Båda två kör några bandagar/ säsong samt semesterturer, allt med samma däck. Min gamla hoj körde jag 22 500 mil med och min nuvarande har idag gått ca. 11 000 mil. Kompisen körde med sin förra hoj 18 500 mil och har med sin nuvarande kört ca. 22 000 mil. Peppar, peppar ta i trä har ingen av oss kraschat (mer än på bana med tävlingshojar) trots många mil och minst sagt varierande tempo både rakt fram och i kurvor!
Är man bara lite varsam när man närmar sig däckens gräns blir man, som regel (beroende på vilket däck) INTE överraskad, vilket åt minstånde gäller de senare modellerna av Micheline. Man kan med andra ord sakta men säkert närma sig gränsen för däcken och först då, när man inser att det sladdar/hasar lite väl mycket bestämma sig för att byta modell/märke till något som håller i bättre! Allt annat är waste of money!
Vi talar ju här om att utnyttja däcken till sin gräns och innehar man den kunskapen/körskickligheten då har man förmodligen också lite koll även om det börjar sladda/hasa lite någon gång emellanåt. Varför detta inte borde vara något större problem så länge det sker på bankörningsdagar. För man skall väl knappast, för ens egna säkerhet, öva knäskrap ute i trafiken!?
// Niklas