Däckfråga!

Perra

SRH
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
KTM 525EXC-07
Avarage skrev:
Tycker du det är ok?

// Niklas

Ja jag vill inte kompromissa med greppet. Har kört med supercorsa nästan hela året. Brukar väl få ut lite mer än 300 mil på dom, ifall man nu inte får några spikar i däcket (som jag har fått i 4 st olika däck i år :4skrika)
Har även kört lite på däck som Metzler m1, nått bridgestone som satt på orginal på Gixx 1000... OCh dom håller inte mycket längre. Kanske 350-400 mil.
Nu sitter det ett pilot sport på och det har jag inte mycket förtroende för. Skulle inte köra en bankörning med det, men det duger till lungnare gatkörning.
 

peter the great

P-nutz in da hus(peterpain)
Gick med
6 Mar 2003
Ort
gävle suburbs
Hoj
gsxr1000+cbr900rR och 1"mindre fälgar än rigge(slalomåkarn)
Daiwan skrev:
Ok! Tackar för de tipsen. Någon som vet hur livslängden är i gatkörning med Pilot Power? Är det någon som provat Dunlop 208 el 208Gp och har några synpunkter på dessa?

jag kör med sporttech tyckerdom är gryma,bra grepp+bra livslängd. annars funkar pilotpower och diablo supercorca mycket bra.
vad jag tycker om d208 kan du läsa här--> http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=51346
 

jesper

#72 Rookie 600
Gick med
16 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
660+r6
HansJ skrev:
Har hört gott om Bridgestone BT020 (bak) i kombination med BT010 fram, men inte provat själv... Tydligen har BT020 annan gummiblandning på sidorna jmf med mitt på, vilket då ska kunna vara bra kompromiss...

Tror att alla battlax/bt-däck har olika gummi på mitten och sidorna. Första uppsättningen jag hade var BT54, typ touringdäck med många mil och dåligt grepp. Bytte sen till BT20 bak och BT12 fram, fungerar perfekt för den typen av körning som jag kör, mycket rörken, max en banåkning/år, mycket kurviga vägar i "inspirerat" tempo. Har dock ingen rejs-hoj direkt (sprint st). BT12 fram blev helt jämt slitet över hela däcket, drygt 600 mil. BT20 bak blev utslitna på mitten först, slut efter ca 700 mil. Hade BT12 bak en gång oxå men det höll bara runt 400 mil har jag för mig... kände ingen direkt skillnad greppmässigt mellan BT12 och BT20 dock, men på bana så skiljer det säkert en del. Har testat beggade rejs-däck oxå och skillnaden är enorm (till det bättre). Mitt råd är att satsa på en uppsättning beggade däck, man får väl ge en 1500 för en hyffsad uppsättning och dom borde hålla kanske 400 mil beroende på "åkstil", visst är dom slitna på sidorna men du får väl pricka in banåkningarna så du hinner med en banåkning och sen kör slut på dom på gatan innan nästa bananåkning.

Har förresten ett D208 bak till salu med 30 mil på nacken, någon som är intresserad så pm:a.
 

Eldstorm

Dr Jekyll & Mr Highside
Gick med
24 Sep 2003
Ort
I Sverige
Hoj
VTR1000SP-1 + DR-Z400S
HansJ skrev:
Har hört gott om Bridgestone BT020 (bak) i kombination med BT010 fram, men inte provat själv... Tydligen har BT020 annan gummiblandning på sidorna jmf med mitt på, vilket då ska kunna vara bra kompromiss...
BT010 är nog svårt att få tag i då de slutat tillverka dessa. Ersatts av det mjukare BT012. Körde med kombinationen BT012 fram och BT010 bak förra året.
Rekommenderas... :yoparty
 

Tobbe79a

Ny medlem
Gick med
2 Apr 2004
Ort
Jönköping
Hoj
Blade 929 -00
"kända slitaget"

Jag satte på splirrans nya Sportec M1 på min R1:a i somras.. efter 3 veckor så kände man inte ens att det fanns mönster på mitten om man drog fingret över det... Fast det var iofs under min "bakhjulsperiod". Fast inte en enda burnout... Jävligt bra fäste men sjukt högt slitage!

HansJ skrev:
Bästa sportdäcket ja, med kommentar om "Kända slitaget"...
 

Perra

SRH
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
KTM 525EXC-07
Tobbe79a skrev:
Jag satte på splirrans nya Sportec M1 på min R1:a i somras.. efter 3 veckor så kände man inte ens att det fanns mönster på mitten om man drog fingret över det... Fast det var iofs under min "bakhjulsperiod". Fast inte en enda burnout... Jävligt bra fäste men sjukt högt slitage!

Och hur många mil kör du på 3 veckor???
 

Avarage

Niklas
Gick med
2 Jun 2004
Ort
Mölndal
Hoj
VFR 750 F -97, CBR 600 -97 (såld), S1000RR -10
Perra skrev:
Ja jag vill inte kompromissa med greppet.

Nyttjar du greppet fullt ut vid gatkörning? Du är kanske en av väldigt få som gör det, vad vet jag! Jag vet bara att de allra flesta (kankse 99,5% inte är i närheten av att nyttja ett dyligt däck till gränsen vid gatkörning. Och väldigt få, om än fler, fullt ut enstaka bandagar!

Nåväl, vi kör alla olika och har olika referenser och risktagande. Det viktiga är att alla är nöjda och glada samt har kul under så säkra former som var och en anser nödvändigt!

Jag vet inte hur långt du brukar köra på en säsong men med däck som inte håller länmgre än 300 mil skulle jag behöva byta uppsättning ung. 8 gånger/säsong. Räknar man lågt att en uppsättning däck kostar 4000 kr skulle min däckbudget för en säsongs gatåkning hamna på 32 000 kr vilket är MER än vad många RR-förare lägger på däck per säsong!

// Niklas
 

Avarage

Niklas
Gick med
2 Jun 2004
Ort
Mölndal
Hoj
VFR 750 F -97, CBR 600 -97 (såld), S1000RR -10
Perra skrev:
Nu sitter det ett pilot sport på och det har jag inte mycket förtroende för. Skulle inte köra en bankörning med det, men det duger till lungnare gatkörning.

Vad räknar du som lugnare gatkörning? Alla har vi olika partier på landsväg/bana där vi har extra förkärlek för att gasa. Men ett parti som nog står högt hos de flesta gatåkare i Göteborgsregionen är Landvettersjön.

Olika dagar kör jag olika fort helt enkelt för att jag ibland inte är på hurmör eller känner att jag har det rätta flytet. Ibland går det långsamt bara för att jag känner för det. Men de dagar då jag känner för att gasa ligger tempot utmed Landevttersjön på en jämn fart av 140 - 160 km/h. Vissa partier, där de är ganska rakt, kan jag gasa bra mycket mer än så men eftersom jag är gatåkare och ingen tävlingsförare försöker jag få ett flyt i min körning som är svårare om man tvingas till kraftiga inbromsningar inför vissa kurvpartier därför väljer jag att ligga i ett relativt jämnt tempo när jag gasar!

Nu vet jag att många kör säkert bra mycket fortare än så ibland utmed sjön men jag vet också att många nöjer sig med ett något lugnare tempo. Hur som helst så funkar Pilote Road alldeles utmärkt i detta tempo som jag antar räknas till lugn gatåkning!?

// Niklas
 

Perra

SRH
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
KTM 525EXC-07
Avarage skrev:
Nyttjar du greppet fullt ut vid gatkörning? Du är kanske en av väldigt få som gör det, vad vet jag! Jag vet bara att de allra flesta (kankse 99,5% inte är i närheten av att nyttja ett dyligt däck till gränsen vid gatkörning. Och väldigt få, om än fler, fullt ut enstaka bandagar!
// Niklas

Nu för tiden ligger jag inte och smiskar som fan på 70 vägar så ofta. Utan det blir mer lek och träning på stunts. Och då funkar det bra med lite hårdare däck...På bankörning vill jag dock ha typ supercorsa på. Har inte vurpat på bana än. Men en del släpp bak har man haft. Köper alltid beganade race däck för runt 1100 paret så det blir inte så dyrt.
 

DuccePidde

Socio #2502
Gick med
29 Jun 2003
Ort
Kristianstad
Hoj
KTM 690 SM -07 & Suzuki DR350s Ducati 900 SS -98 Såld
Avarage skrev:
Beroende på hur hårt du kör (resp. ovarsam med gasen) så kan du kanske klara dig med Micheline Pilote Road alternativt en kombination av Pilote Road bak och Pilote Sport fram.

Själv kör jag på Pilote Road både fram och bak, liksom flera av mina klubbkamrater, och vi får ut mellan 1600 - 1800 mil på dessa. Vilket för personlig del inkluderar 2-4 bandagar/säsong.

Är man bara mjuk (allt är relativt) i gaspådraget ut ur böjarna har jag aldrig några som helst problem trots någorlunda tempo på bandagarna. Om jag dock pressar lite extra och "kräma ur allt" lite väl abrupt så går det att få däcket att släppa. Dock sker det kontrollerat och man blir knappast överraskad.

Om du nöjer dig med 6 - 700 mil / uppsättning skulle dock mitt val hamna på Pilote Power som kostar ung lika mycket som Pilote Road. Vad livslängden är på dessa är jag dock osäker men nyfiken på!

// Niklas

1800 mil låter helt otroligt har läst många däcktrådar och ingen har varit i närheten av detta. stämmer detta verkligen?
 

Avarage

Niklas
Gick med
2 Jun 2004
Ort
Mölndal
Hoj
VFR 750 F -97, CBR 600 -97 (såld), S1000RR -10
DuccePidde skrev:
1800 mil låter helt otroligt har läst många däcktrådar och ingen har varit i närheten av detta. stämmer detta verkligen?

Vi är fler i klubben som kör mellan 1600 - 1800 mil per uppsättning med just Pilote Road. Med min gamla VFR från 1989 körde jag mellan 2200 - 2500 mil per uppsättning med Metzeler ME33 fram och Micheline M59X bak. Vid denna tidpunkt var vi 2st. VFR:er (min 89:a och kompisens 88:a) och vi körde lika långt och med ung. samma körstil.

Vad vi pratar om här är blandad körning med stadskörningar till och från jobbet varje dag, tisdagstouringar i minst sagt varierande tempo (allt från race till laglig fart) samt naturligtvis några längre sträckor till och från tävlingar/träffar samt en längre semestertur mitt i sommaren.

Vi är dock noga med ringtrycket båda två och kollar detta ung. en gång/vecka samt en vettigt fungerande stötdämpare/gaffel.

Men för att svara kort på din fråga:
- Ja, det stämmer!

// Niklas
 

Avarage

Niklas
Gick med
2 Jun 2004
Ort
Mölndal
Hoj
VFR 750 F -97, CBR 600 -97 (såld), S1000RR -10
Perra skrev:
Har inte vurpat på bana än. Men en del släpp bak har man haft. Köper alltid beganade race däck för runt 1100 paret så det blir inte så dyrt.

Har också klarat mig från vurpor på både bana och gatan, som tur är, förutom under min karriär som RR-förare i början av 90-talet vill säga men det hör änna till på bana! Och har, precis som du, åkt på några släpp bak vid bankörningar men inget oroväckande utan mjuka goa sladdar som inte överaskat nämnvärt. Eftersom detta endast sker några enstaka gånger tycker jag att de däcken jag kör med funkar! Självklart är det optimala att anpassa däcksvalet efter verksamhet. Ett annat alternativ är att anpassa körningen efter däcksval!

Nåväl, var och en blir salig (läs nöjd) på sitt. Och huvudsaken är att man har kul! Det har vi nog båda två!? Over and out!

Edit: Stvfl

// Niklas
 

Avarage

Niklas
Gick med
2 Jun 2004
Ort
Mölndal
Hoj
VFR 750 F -97, CBR 600 -97 (såld), S1000RR -10
K-Man skrev:
Ett set beg racedäck kan du få för 1000 kr. Jag köper beg Rennsport och är helnöjd!

Yes, I know, jag mekar i ett team med 3 förare och vet att man kan köpa beg. racedäck för runt tusingen. Detta skulle då, för min del, göra en däckbudget på ca. 8000 kr/säsong vilket inkluderar MINST ett däcksbyte under semestertrippen. Dvs. för att hamna på en däcksbudget på 8000 kr skulle man tvingas ta med sig minst en uppsättning beg. daäck på semesterturen vilket inte är rimligt! Alltså kränger man då på däck hemma i Sverige som håller och som funkar för den typen av körning (vilket INTE beg. racedäck gör) till en nätt kostnad av ca. 3500 kr. Eller så köper man däck utomlands med allt vad det innebär mitt under smestertrippen!

Om man då räknar med att man kör på beg. racedäck hemma och byter ca. 7 ggr samt ett byte till fungerande touringdäck (nya) hamnar däckbudgeten för gatåkning på ca. 11 000 kr (förmodligen något mer eftersom priset på beg. racedäck varierar från 1000 kr till 1500 kr/set).

Det är fortfarande mycket pengar att lägga på däck för vanlig gatkörning med några fåtal inhopp på bankörningar! Speciellt med tanke på att det finns däck som funkar hyffsat till bankörningar och alldeles ypperligt till gatåkning vare sig det är högt tempo eller inte!

// Niklas
 

DuccePidde

Socio #2502
Gick med
29 Jun 2003
Ort
Kristianstad
Hoj
KTM 690 SM -07 & Suzuki DR350s Ducati 900 SS -98 Såld
Avarage skrev:
Vi är fler i klubben som kör mellan 1600 - 1800 mil per uppsättning med just Pilote Road. Med min gamla VFR från 1989 körde jag mellan 2200 - 2500 mil per uppsättning med Metzeler ME33 fram och Micheline M59X bak. Vid denna tidpunkt var vi 2st. VFR:er (min 89:a och kompisens 88:a) och vi körde lika långt och med ung. samma körstil.

Vad vi pratar om här är blandad körning med stadskörningar till och från jobbet varje dag, tisdagstouringar i minst sagt varierande tempo (allt från race till laglig fart) samt naturligtvis några längre sträckor till och från tävlingar/träffar samt en längre semestertur mitt i sommaren.

Vi är dock noga med ringtrycket båda två och kollar detta ung. en gång/vecka samt en vettigt fungerande stötdämpare/gaffel.

Men för att svara kort på din fråga:
- Ja, det stämmer!

// Niklas

Låter som jag har samma körstil som er, vad tycker du jag ska slänga på nu när det snart blir dags. Instämer med helt på det här med rr däck, vem vill hålla på och byta däck helatiden. Tror nog många bara tycker det är kul att ha däck som är slitna på kanterna, högra coolhets faktor :)

Kör just nu på dragon GTS verkar hålla ca 1000mil, har aldrig släppt samt bra våtgrepp.

//Pidde.
 

Avarage

Niklas
Gick med
2 Jun 2004
Ort
Mölndal
Hoj
VFR 750 F -97, CBR 600 -97 (såld), S1000RR -10
DuccePidde skrev:
Låter som jag har samma körstil som er, vad tycker du jag ska slänga på nu när det snart blir dags. Instämer med helt på det här med rr däck, vem vill hålla på och byta däck helatiden. Tror nog många bara tycker det är kul att ha däck som är slitna på kanterna, högra coolhets faktor :)

Kör just nu på dragon GTS verkar hålla ca 1000mil, har aldrig släppt samt bra våtgrepp.

//Pidde.

Tycker du skall slänga på Micheline Pilote Road bak och Pilote Power fram!

Tyvärr har jag ännu inte hunnit testa Pilote Power men har några kompisar i klubben som kör med dem. Greppet är de oerhört nöjda med men ingen har än så länge kört slut däcken så någon livslängd är det ingen i min bekantskapskrets som har än så länge!

Faller det väl ut för mina vänner slänger jag på ett Pilote Power fram nästa gång men Road bak om inte livslängden på Power är nästan snarlik Road för då åker det på Power "runt om"!

// Niklas
 

Mattias

Very nice
Personal
Gick med
24 Feb 2002
Ort
Stockholm
Hoj
GSX-R750WT + G650X Moto
Avarage skrev:
Tycker du skall slänga på Micheline Pilote Road bak och Pilote Power fram!

Tyvärr har jag ännu inte hunnit testa Pilote Power men har några kompisar i klubben som kör med dem. Greppet är de oerhört nöjda med men ingen har än så länge kört slut däcken så någon livslängd är det ingen i min bekantskapskrets som har än så länge!

Faller det väl ut för mina vänner slänger jag på ett Pilote Power fram nästa gång men Road bak om inte livslängden på Power är nästan snarlik Road för då åker det på Power "runt om"!

// Niklas
Skippar du inte alla ovidkommande E-n snart måste jag banna dig!!!!! :mad:
 

Avarage

Niklas
Gick med
2 Jun 2004
Ort
Mölndal
Hoj
VFR 750 F -97, CBR 600 -97 (såld), S1000RR -10
Mattias skrev:
Skippar du inte alla ovidkommande E-n snart måste jag banna dig!!!!! :mad:

Eeeee vad sa du? :hihi

Jo, jag såg det i sista meddelandet jag skrev men jag iddes inte ändra på det så Pilot blev i stället Pilote.

Nåja, innehållet var ju trotts allt det viktigaste men jag skall bättra mig nästa gång! :banana

// Niklaseeeee
 

Nursen

Våga vägra kåpa!
Gick med
10 Mar 2003
Ort
Sundsvall
Hoj
S3 -04
Avarage skrev:
Faller det väl ut för mina vänner slänger jag på ett Pilote Power fram nästa gång men Road bak om inte livslängden på Power är nästan snarlik Road för då åker det på Power "runt om"!

// Niklas

Inte för att vara sådan, men var det inte du som nyss hävdade att väldigt få nyttjar Pilot Road till gränsen för vad det tål? Du säger ju också att du kör, som jag tolkar det, medelhårt (men får ut 1800 mil/set). Då ska du väl kunna klara dig med Road fram också. Det blir ju mer ekonomiskt menar jag, samt stämmer säkert bättre överens med bakdäcket... Inte för att jag ville vara sådan, men nu var jag det ändå...

Och jag håller med dig om att knäskrap som självändamål kan vara lite fånigt. Men för mig är det nog så... Jag gillar när det är skönt att åka. När man sätter en 1 s snabbare varvtid än förra varvet är det ju kul, men det är skönare att köra med perfekt flyt, eller att göra en wheelie som blir underbart lång och mjuk. Att göra ett lagomt knäskrap på bana eller väg är också en skön känsla. Att köra med touringdäck som släpper hejvilt är dock, enligt mig, inte en skön känsla...
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top