Däckfråga

Magnus

MG355
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
YZF250, GSXR750
Som yberRookie så har man ju lite frågor kring däck.

Slicks eller mönstrade?
Är det nån större skillnad på Pirelli/Metzeler/Michelin/Dunlop?
Pris/livslängd mm

Vad rekomenderar ni som tävlar?

oscar

lök
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Honda SFX
Jag körde Pirelli/Metzeler slicks för ca 3000kr/set.
Körde en tävling, två kvalpass samt kanske 45 min träning per set.
Grymt nöjd med grepp och hållbarhet. Nackdelen jämfört med skurna är att de ej är lika lättsålda efteråt, men jag tycker att det vägs upp av fördelarna!

Jocke W

www.weideniusmotorsport.s e
Gick med
19 Oct 2003
Hoj
Yamaha 426F MX ,01*Såld* KTM 525 SMR, 05*Såld*. KTM 450 SXS, KTM 560 SMR-07
Så det är valfritt om man kör med slicks eller mönstrade slicks på tävlingar o Rookie klasserna?..Hur är det i STD 600 då?

oscar

lök
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Honda SFX
Jocke W skrev:
Så det är valfritt om man kör med slicks eller mönstrade slicks på tävlingar o Rookie klasserna?..Hur är det i STD 600 då?

Ja.

I Std600 är det gatgodkända däck som gäller, dvs ej slicks!

Magnus

MG355
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
YZF250, GSXR750
Oj va många som delar med sig av sina erfararenheter :rolleyes:

Vilken hårdhet kör ni med på däcken då? supersoft fram och soft bak eller är det bättre med soft fram och medium bak? Annat?

Strandelin

Medlem
Gick med
7 Aug 2003
Hoj
Inte just nu
Magnus skrev:
Oj va många som delar med sig av sina erfararenheter :rolleyes:

Vilken hårdhet kör ni med på däcken då? supersoft fram och soft bak eller är det bättre med soft fram och medium bak? Annat?

Supersoft fram och soft bak med motiveringen att de flesta andra kör med det också. Senaste info från killen som säljer däck till mig är att under den senaste säsongen är det tydligen fler som provar med medium bak, iaf säljer/sålde han fler medium.

:tomten

Strandelin

Medlem
Gick med
7 Aug 2003
Hoj
Inte just nu
Senate_43 skrev:
Finns det nått intresse för er att köpa av oss?

Nej, skulle inte tro att det finns någon som är intresserad av att köpa gatdäck till en hoj som enbart ska gå på bana. Som jag ser det är det av två anledningar, fel gummiblandning samt att det blir lite lustigt att köra med ett plattslitet däck.

:tomten

Mad Moose

Livet efter RR
Gick med
3 Sep 2003
Hoj
Stockholm City Bikes
Magnus skrev:
Som yberRookie så har man ju lite frågor kring däck.

Slicks eller mönstrade?
Är det nån större skillnad på Pirelli/Metzeler/Michelin/Dunlop?
Pris/livslängd mm

Vad rekomenderar ni som tävlar?

Jag körde på mönstrade Metzleler 2003 men gick över till Pirellislicks 2004. Jag trivs enormt mycket bättre med slicksen. Jag kör med dem tills de är slut sen slänger jag dem. Fördelen med de mönstrade var väl att jag kunde sälja dem till gatåkare. Jag tror dock det blir bättre ekonomi med slicksen just för att man kör längre själv med dem.

björn.e

hej hej
Gick med
19 Apr 2003
Hoj
Brukar vara den med nummer 4
Jag satte på ett medium bak och det ska jag alldrig göra igen! Det släppte i tid och otid. Detta kan ju bero på helt fel körteknink ev fel fjädringsinställning men jag blev så skraj att jag nog inte kommer använda det igen.

ps har ett helt nytt medium som är kvar, nån som vill köpa billigt eller byta? ds

Strandelin

Medlem
Gick med
7 Aug 2003
Hoj
Inte just nu
ecce skrev:
Jag satte på ett medium bak och det ska jag alldrig göra igen! Det släppte i tid och otid. Detta kan ju bero på helt fel körteknink ev fel fjädringsinställning men jag blev så skraj att jag nog inte kommer använda det igen...

Vilken bana provade du på? Vad var det för väder/temperatur?
:)

Victor

Shake that ass!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Rat-R1. Känns bekant...
När det ändå pratas däck, är det nån som har kört på Racetec? Är de bättre än Rennsport eller märker man inte någon skillnad?

björn.e

hej hej
Gick med
19 Apr 2003
Hoj
Brukar vara den med nummer 4
Strandelin skrev:
Vilken bana provade du på? Vad var det för väder/temperatur?

Satte på det till Sm finalen på Svistad, om jag inte har helt fel gick med det också över Gelleråsen första kval. Där av kan däcket snarare blivit för varmt, men jag tror det beror på min fjädring. Arselet åkte ut lite här och var samt att det kändes osäkert. Men jag måste lura hjärnan att jag har bra gjejor annars går det inte fort. Har jag bestämt mig för att däcket är skit kan inget ändra mig (kanske skral buget samt snö).

Strandelin

Medlem
Gick med
7 Aug 2003
Hoj
Inte just nu
ecce skrev:
Satte på det till Sm finalen på Svistad, om jag inte har helt fel gick med det också över Gelleråsen första kval. Där av kan däcket snarare blivit för varmt, men jag tror det beror på min fjädring. Arselet åkte ut lite här och var samt att det kändes osäkert. Men jag måste lura hjärnan att jag har bra gjejor annars går det inte fort. Har jag bestämt mig för att däcket är skit kan inget ändra mig (kanske skral buget samt snö).

Vad hade vi för väder under rookieracen på Sviestad? Var det inte ganska varmt?

Litar man inte på däcken blir det såklart aldrig ett bra däck.

Elgasen

Antal krasch: 0st
Gick med
28 Jan 2004
Hoj
K1300R -09, EXC 350 Racing -05
Jag har ett par bättre beg Bridgestone BT002R hemma som skall krängas på i sommar. Hör inga här på forumet som kör på dessa, är de sämre än övriga racedäck?
Greppet duger nog för att ta mig till skolan iaf... hehe :tummenupp

Strandelin

Medlem
Gick med
7 Aug 2003
Hoj
Inte just nu
Elgasen skrev:
Jag har ett par bättre beg Bridgestone BT002R hemma som skall krängas på i sommar. Hör inga här på forumet som kör på dessa, är de sämre än övriga racedäck?

Skröna eller sanning?? Jag vet inte men har iaf hört storyn om rr-killen som blev sponsrad med Bridgestone men gick iväg till polarna i depån för att köpa Pirelli för att överhuvudtaget kunna köra.

:rolleyes:

Elgasen

Antal krasch: 0st
Gick med
28 Jan 2004
Hoj
K1300R -09, EXC 350 Racing -05
Vilken tur att det ligger en däckfirma på väg till skolan då... :tungan

oscar

lök
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Honda SFX
Elgasen skrev:
Greppet duger nog för att ta mig till skolan iaf... hehe :tummenupp

Bike-Events hade Bridgestones senaste, vilka nu det var, och de funkade utmärkt i tempo som var några snäpp över snabb grupp!

Nr:18

Snabbare än Don Queer
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
GSXR 1000
oscar skrev:
Bike-Events hade Bridgestones senaste, vilka nu det var, och de funkade utmärkt i tempo som var några snäpp över snabb grupp!
I år körde dom BT012, efterföljaren till BT002 :tummenupp

Nyheter
GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj

Kinesiska motorcykeltillver...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

ExploreBike: Baltikum

Baltikum är en fantastisk d...

Lego Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...