Slicks är att rekommendera på torrt. Fördelen är att de slits helt jämnt hela tiden. Med hard, medium eller soft får ni ut ganska timmar på däcken, super soft tar slut lite för fort...
Riktigt däcktryck är också viktigt, har kört 1,8-1,9 bak och 2,0-2,1 fram, beroende på temperatur. Kall bana = lågt däcktryck och varm asfalt = högre däcktryck.
Mjuk körstil är också viktigt med tanke på däckslitage. Trånga spår innebär också en "kortare" sväng därav mindre tid för däckets slitage helt på utsidan/kanten.
Riktig inställning av dämpare är också av betydning. För hård dämpare ger mer belastning på däcket, alltså ökar däckbelastningen och därmed slitaget.
Vad sorts märke du väljer har nog med smak och behag. Kanske också hur billigt du kan få köpt däcken. Det enda jag har hört är att Dunlop inte passar så bra till Kawazaki ZX6RR, men Dunlopen fungerar utmärkt på Suzuki GSX-R. Pirelli och Metzeler är i princip samma däck.
Swedie körde fyra dagar i Spanien på Michelin slicks på sin R1-04 utan nämnvärt slitage, medan Zmurfen åt upp samma bakdäck på en dag.
Fördelen med mönstrade gatdäck är ju att de kan säljas eller användas på gata. Men ser du dig om i depå hittar du också många bra slicks för en yberRookie