Däckfråga

björn.e

hej hej
Gick med
19 Apr 2003
Ort
Utanför Linköping
Hoj
Brukar vara den med nummer 4
Strandelin skrev:
Borde inte det vara en ganska behaglig temperatur att prova en hårdare gummiblandning i?

:confused:


Jo det var därför jag blev lite förvånad :va . Men jag tror att det var jag och inte däcket isig som var kasst. Du kan få köpa det splojrans nya som ligger i garaget billigt om du vill.
 

stavgren

Läktarspecialist ™
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hammarö
Hoj
R1
ecce skrev:
Jo det var därför jag blev lite förvånad :va . Men jag tror att det var jag och inte däcket isig som var kasst. Du kan få köpa det splojrans nya som ligger i garaget billigt om du vill.
Jag hade medium bak på Sviestad och särskilt i utgången av esset ville bakändan sticka iväg.
 

print_screen

Säkerhetskontroll??? Ja Då!!!
Gick med
14 May 2004
Ort
Gotland
Hoj
Bimota SB7EF, GRCMiniMoto, yamaha R6, Yamaha wr 450, suzuki rm 85, aprilia rs 125, aprilia rs 250, kanske någon hoj till...
På Gotlandring kör jag med Hard. Funkar jätte bra.
 

Mam

mam
Gick med
8 Feb 2004
Ort
Tärnsjö
Hoj
En blå gixxer K6
Bridgestone Bt002 är efterföjaren till 001an som inte fungerade särskilt bra, bt012 är ett gatdäck, ett rätt bra däck men typ rennsport el corsa är snäppet bättre. Sålt bridgestone och 012 är ett kanondäck på gatan, även när det är blött.
 

björn.e

hej hej
Gick med
19 Apr 2003
Ort
Utanför Linköping
Hoj
Brukar vara den med nummer 4
stavgren skrev:
Jag hade medium bak på Sviestad och särskilt i utgången av esset ville bakändan sticka iväg.


Jag tyckte att det var som att åka på såpa. Jag gör säkert ett större nummer av det här än vad det var, men det bestående minnet är att det sladdade både hit och dit :5sure
 

Kristian Salö

Kristian Salö
Gick med
25 Mar 2003
Ort
Kristiansand, Norge
Hoj
GSX-R1000
Magnus skrev:
Som yberRookie så har man ju lite frågor kring däck.

Slicks eller mönstrade?
Är det nån större skillnad på Pirelli/Metzeler/Michelin/Dunlop?
Pris/livslängd mm

Vad rekomenderar ni som tävlar?

Slicks är att rekommendera på torrt. Fördelen är att de slits helt jämnt hela tiden. Med hard, medium eller soft får ni ut ganska timmar på däcken, super soft tar slut lite för fort...

Riktigt däcktryck är också viktigt, har kört 1,8-1,9 bak och 2,0-2,1 fram, beroende på temperatur. Kall bana = lågt däcktryck och varm asfalt = högre däcktryck.

Mjuk körstil är också viktigt med tanke på däckslitage. Trånga spår innebär också en "kortare" sväng därav mindre tid för däckets slitage helt på utsidan/kanten.

Riktig inställning av dämpare är också av betydning. För hård dämpare ger mer belastning på däcket, alltså ökar däckbelastningen och därmed slitaget.

Vad sorts märke du väljer har nog med smak och behag. Kanske också hur billigt du kan få köpt däcken. Det enda jag har hört är att Dunlop inte passar så bra till Kawazaki ZX6RR, men Dunlopen fungerar utmärkt på Suzuki GSX-R. Pirelli och Metzeler är i princip samma däck.

Swedie körde fyra dagar i Spanien på Michelin slicks på sin R1-04 utan nämnvärt slitage, medan Zmurfen åt upp samma bakdäck på en dag.

Fördelen med mönstrade gatdäck är ju att de kan säljas eller användas på gata. Men ser du dig om i depå hittar du också många bra slicks för en yberRookie :tummenupp
 

Magnus

MG355
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
YZF250, GSXR750
Kristian Salö skrev:
Slicks är att rekommendera på torrt. Fördelen är att de slits helt jämnt hela tiden. Med hard, medium eller soft får ni ut ganska timmar på däcken, super soft tar slut lite för fort...

Riktigt däcktryck är också viktigt, har kört 1,8-1,9 bak och 2,0-2,1 fram, beroende på temperatur. Kall bana = lågt däcktryck och varm asfalt = högre däcktryck.

Mjuk körstil är också viktigt med tanke på däckslitage. Trånga spår innebär också en "kortare" sväng därav mindre tid för däckets slitage helt på utsidan/kanten.

Riktig inställning av dämpare är också av betydning. För hård dämpare ger mer belastning på däcket, alltså ökar däckbelastningen och därmed slitaget.

Vad sorts märke du väljer har nog med smak och behag. Kanske också hur billigt du kan få köpt däcken. Det enda jag har hört är att Dunlop inte passar så bra till Kawazaki ZX6RR, men Dunlopen fungerar utmärkt på Suzuki GSX-R. Pirelli och Metzeler är i princip samma däck.

Swedie körde fyra dagar i Spanien på Michelin slicks på sin R1-04 utan nämnvärt slitage, medan Zmurfen åt upp samma bakdäck på en dag.

Fördelen med mönstrade gatdäck är ju att de kan säljas eller användas på gata. Men ser du dig om i depå hittar du också många bra slicks för en yberRookie :tummenupp

Tack för ett bra svar :tummenupp

Blir väl ekonomin som avgör vad det bli för däck i slutändan, men det är ju bra att veta lite mer än innan.
 

Kristian Salö

Kristian Salö
Gick med
25 Mar 2003
Ort
Kristiansand, Norge
Hoj
GSX-R1000
Magnus skrev:
Tack för ett bra svar :tummenupp

Blir väl ekonomin som avgör vad det bli för däck i slutändan, men det är ju bra att veta lite mer än innan.

Du kan som sagt köpa begagnade slicks i depå... Det innebär ju också att där finns en marknad.

Har du mycket pengar kan du köpa nytt och slita ner totalt.
Har du asmycket pengar kan du köpa nytt varje race och sedan sälja.
Har du lite pengar kan du köpa begagnat och slita ner totalt.
Är du smart köper du begagnat för 1000 kr och säljer för 1500 kr :va
 
Nyheter
GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj

Kinesiska motorcykeltillver...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

ExploreBike: Baltikum

Baltikum är en fantastisk d...

Lego Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

Transportstyrelsen höjer avgifter från nyår

Foto: Jacob Sjöman Trans...

Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Top