Däckfråga

DrDynamo

Alla motorer!!!
Gick med
12 May 2005
Ort
Limhamn
Hoj
Suzuki GSXR 750
Hej på er. Jag är ny här o har en fråga angående framdäck.

Vad är skillnaderna med egenskaperna hos 120/60-17 däck jämfört med 70 profilare?

De flesta nya hojar som säljs levereras med 120/70-17, varför inte med 120/60-17 ?

Jag tycker att lägre profil hos däck skulle ha i princip enbart positiva egenskaper utom såklart komfort på ojämna vägar då det blir stötigare.

/Petter
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
När man är 21 kanske man kan stå ut med att få ont i njurarna av det goda Svenska vägunderhållet, men har man kommit över de 40 så vill man gärna slippa pissa blod efter en åktur.

Jag har en -94 Firebird 350" (som dragbil för hojsläpet) med höga sköna originaldäck och får samma fråga stup i kvarten "men varför har du inga lågprofildäck monterat?". Vad svarar man på sånt? "Jag köper hellre nya turbokolvar till hojarna än lågprofildäck till bilen!" ?

Går tyst. Går mjukt. Billigare däck. Bättre våtgrepp. Dvs med normala högprofildäck. På racebana har lågprofil har sin plats, men på ett gatfordon... lite lagom fånigt. Vem blir impad av lågprofildäck på ett Svensson-fordon med trim-dekaler?
 

DrDynamo

Alla motorer!!!
Gick med
12 May 2005
Ort
Limhamn
Hoj
Suzuki GSXR 750
Priset på 60 profildäck var faktiskt lite lägre...

Finns det någon större skillnad på vägegenskaper i övrigt ?

Lite sämre komfort ja men det kan väl inte skilja så njurana blöder bara för man kör ett steg lägre profil?
 

gthyni

Está demasiado frío!
Gick med
24 Jul 2003
Ort
Vasastan
Hoj
Hojlös f n. fd KTM, Moto Guzzi, Yamaha, GasGas, BSA
du sänker framändan 12 mm
 

gthyni

Está demasiado frío!
Gick med
24 Jul 2003
Ort
Vasastan
Hoj
Hojlös f n. fd KTM, Moto Guzzi, Yamaha, GasGas, BSA
DrDynamo skrev:
Är det bra eller dåligt?

beror på vad man vill,
du förändrar geometrin så hojen blir
mer snabbstyrd/fladdrig.
 

aRWe

Föredetting
Gick med
30 Mar 2003
Ort
Västerås
Hoj
Elrulle
Jag är kanske fel ute men ett 60 profil blir ju plattare än ett 70 profil och det är rundare däck man är ute efter, om man nu vill kunna köra lite kurviga vägar.
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
andersbrink skrev:
När man är 21 kanske man kan stå ut med att få ont i njurarna av det goda Svenska vägunderhållet, men har man kommit över de 40 så vill man gärna slippa pissa blod efter en åktur.

Jag har en -94 Firebird 350" (som dragbil för hojsläpet) med höga sköna originaldäck och får samma fråga stup i kvarten "men varför har du inga lågprofildäck monterat?". Vad svarar man på sånt? "Jag köper hellre nya turbokolvar till hojarna än lågprofildäck till bilen!" ?

Går tyst. Går mjukt. Billigare däck. Bättre våtgrepp. Dvs med normala högprofildäck. På racebana har lågprofil har sin plats, men på ett gatfordon... lite lagom fånigt. Vem blir impad av lågprofildäck på ett Svensson-fordon med trim-dekaler?

Dessutom ställer lågprofildäck mycket högre krav på chassit på bilen, och normalbilar har inte direkt racechassin. Precis som många chippar sina bilar och sänker och har sig, men utan att tex uppgradera sina bromsar, för det syns inte vid rödljusen eller korvmojjen...
 

R6 Johan

Ny medlem
Gick med
6 Aug 2004
Ort
uppsala
Hoj
SUZUKI GSX1000R K8
120/60--120/70

DrDynamo skrev:
Är det bra eller dåligt?

Bagen blir lite stabilare pa vagen eftersom den blir lite hogre fram och styrgeometrin andras lite med 70 dack samt att du far mera gummi i asfalten nar du svanger vilket ar bra. och du borde fa lite mera vinkel pa dack sidan sa det gar att lagga ner bagen lite till... :tummenupp
 

DrDynamo

Alla motorer!!!
Gick med
12 May 2005
Ort
Limhamn
Hoj
Suzuki GSXR 750
Det verkar i princip bara finnas nackdelar med lägre profil på ett MC framdäck. Kan tänka mig att bromsarna blir kraftigare eftersom hävarmen för dem blir kortare, men kanske inte mer gummi i marken iallafall så man har ingen nytta av det.

Lägga ner lite till vet jag inte, jag har faktiskt redan lagt på Michelin Pilot Power 120/60 -17, och de kan man köra med en maxlutning på 52 grader, och så mycket mer än det vet jag att jag inte har användning för heh...

Någon som kan säga någon enda fördel med ett 60 profildäck? Någon som kört med både 60 o 70 av samma typ på samma båge o kan jämföra ?

Jag märker att man svänger in i en kurva lite snabbare, MC'n blir lite mer överstyrd, men å andra sidan var mitt gamla framdäck ett bubbligt och utslitet dunlop macadam 90 120/70 - 17 så det är ändå ingen jämförelse..

Kanske är den lite mer instabil eller ivrig i lite högre fart, men jag har varit uppe i +230 km/h och det kändes inte vingligt iallafall...
 
Last edited:

jpe70

Twinverkstan
Gick med
8 Sep 2003
Ort
Kapellgärdet
Hoj
Landets snabbaste TRX (det finns inte så många kvar)
DrDynamo skrev:
Någon som kan säga någon enda fördel med ett 60 profildäck? Någon som kört med både 60 o 70 av samma typ på samma båge o kan jämföra ?
Har inte kört ett 60-profil, men däremot ett 65 och jämfört med 70-profil. Skillnaden var väl att hojen blev spårkänsligare och därför vingligare på våra tjälskadade svenska vägar. Kan tänka mig att den plattare profilen bidrog till större tendens att "surfa ovanpå" grusvägar också, men det var så minimalt att jag inget märkte.

Kan alltså inte påstå att jag heller märke några direkta fördelar. Nu var det förvisso olika däcksmärken med allt vad det innebär, men det var samma hoj och samma typ av däck. Jag föredrar 70-däcket... Kanske för att hojen är konstruerad för det däcket och inställningen inte passar med lägre profil?
 

DrDynamo

Alla motorer!!!
Gick med
12 May 2005
Ort
Limhamn
Hoj
Suzuki GSXR 750
Skillnaden på 60 och 70 profil ligger nog inte i rundningen, den är densamma, utan hur högt det är från fälgkanten till där rundningen börjar.
 

jpe70

Twinverkstan
Gick med
8 Sep 2003
Ort
Kapellgärdet
Hoj
Landets snabbaste TRX (det finns inte så många kvar)
DrDynamo skrev:
Skillnaden på 60 och 70 profil ligger nog inte i rundningen, den är densamma, utan hur högt det är från fälgkanten till där rundningen börjar.
Sant, tankeblunder. Intrycket stämmer dock fortfarande, och då spånar jag omedelbart vidare på att den lägre profilen då bör vara styvare eftersom den har lägre väggar. Det bör ge ungefär de fenomen jag nämnde åxå....
 

DrDynamo

Alla motorer!!!
Gick med
12 May 2005
Ort
Limhamn
Hoj
Suzuki GSXR 750
En stummare däckstomme borde behålla formen bättre vilket borde innebära mer konstant linje i en kurva.

Man kan nästan tänka sig att däcket borde tryckas mer undan åt vänster vid en högerkurva om man har högre profil..

Lägre profil = mindre däcksvikt vilket skulle kunna ge en liten liten fördel på knaggliga vägar.. eftersom hjulet blir mer följsamt efter vägbanan..
 

Gixxer-norrland

trucker och biker allt i ett
Gick med
5 Mar 2005
Ort
Malmö
Hoj
Hayabusa -05
jag tror bara att man får längre skägg om man har lägre profil, visst är det så??.
va fan spelar det för roll, kör på det däck du tycker funkar bäst för din åkning sen kvittar det väl vilken profil det är .
Fritt frasm för långt skägg :7peta
 

Lasker

Member Of PotatoesMc
Gick med
6 Mar 2003
Ort
I en låda!!!
Hoj
Yamaha YZF-R1
Högre och därmed toppigare profil=mera gummi i backen vid nerlägg= bättre grepp gissa varför man tillexempel kör med 125/80 fram på 16.5tumsfälg... och 195/75 på 16.5tums fälg bak om man vill va riktigt snabb :tummenupp :va
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top