Däckköp - Hjälp med beteckningar

ericss0n

Ny medlem
Gick med
26 Feb 2006
Hoj
Kawasaki ZX-6R

Bifogat

• Däck.jpg
    Däck.jpg
    90.9 KB · Visningar: 56
Last edited:

Mr Helmut

Värmlänning i Dalarna
Gick med
29 Jun 2004
Hoj
YAMAHA FZ1 Turbo
Grappy skrev:
2309063 Skall köpa bredare däck till Hondan nu. Har sett att de i Tyskland sätter på 120 / 80 - 17 bak och 100 / 80 - 17 fram.
Så nu till min fråga, vad betyder beteckningarna ZR, VR m.fl. Ni ser vilka jag menar på bilden som jag bifogar. :)

Tacksam för svar

http://www.mcdackonline.com/start.html

Vet inte om länken kommer dit men du visar själv en bild där det på vänstersidan av rutan står däckinfo. Går du in där så står det vad dom olika beteckningarna betyder (olika hastighet på däcken)

ericss0n

Ny medlem
Gick med
26 Feb 2006
Hoj
Kawasaki ZX-6R
Jo, jag kollade där. Är dock inte säker på om jag förstått det rätt. Är de som jag har markerat i dropdown listan däckets konstruktion? Radial m.m? Sorry men jag kan ingenting om däck.

Mr Helmut

Värmlänning i Dalarna
Gick med
29 Jun 2004
Hoj
YAMAHA FZ1 Turbo
Grappy skrev:
2309083 Jo, jag kollade där. Är dock inte säker på om jag förstått det rätt. Är de som jag har markerat i dropdown listan däckets konstruktion? Radial m.m? Sorry men jag kan ingenting om däck.

Accelerationsgrad
Alla däck har en hastighetssymbol, i form av en bokstav, som indikerar den maximala hastighet som däcket är lämpat för. Hastighets symbol Maximal hastighet km/h mph
N 140 87
P 150 93
Q 160 99
R 170 106
S 180 112
T 190 118
H 210 130
V 240 149
W 270 168
Y 300 186
ZR 240 149

är det samma pris så tar du det värsta,alltså däcket du får åka i 240km/h med. Alltså det däcket som har indikeringen "ZR"

ericss0n

Ny medlem
Gick med
26 Feb 2006
Hoj
Kawasaki ZX-6R
Alla de finns inte med i dropdown listan utan några är nedanför på "hastighetsindex" också. Jag skall alltså välja hastigheten på två ställen?
EDIT: Jag får upp samma däck även om jag tar högsta hastigheten. Det spelar alltså ingen roll vilket däck jag köper då? =D

Mr Helmut

Värmlänning i Dalarna
Gick med
29 Jun 2004
Hoj
YAMAHA FZ1 Turbo
Grappy skrev:
2309095 Alla de finns inte med i dropdown listan utan några är nedanför på "hastighetsindex" också. Jag skall alltså välja hastigheten på två ställen?
EDIT: Jag får upp samma däck även om jag tar högsta hastigheten. Det spelar alltså ingen roll vilket däck jag köper då? =D

om jag skulle köpa ett däck som max får gå i 150km/h så skulle det kanske inte gå så bra då jag ofta åker fortare. Jag har varit mer än tydlig nu så du borde förstå om du läser vad jag visat dig nu.

Lou siffer

officiellt lammkött
Gick med
18 Jun 2005
Hoj
en kvadad en nedkappad och en trasig
Du kan ta vilket du vill. Din gör ändå inte 140 och gögr fden det har du större problem :hihi

Kiel

Sporthojsnörd
Gick med
11 Jan 2006
Hoj
GSXR 1000, Husky TC610
tycker bilderna på hojen med bredare däck ser helt löjligt ut, jag menar. hur fan ser dom då ut me orginaldäcket ? :O :Bugar :lol

ericss0n

Ny medlem
Gick med
26 Feb 2006
Hoj
Kawasaki ZX-6R
Bärgren skrev:
2310126 Fasiken. Men har du beställt nya sulor ännu?
Nope, blir nog en beställning snart. Lägger upp bilder när det är monterat isf. Har skickat PM till Gondala också, frågade om det blev någon märkbar skillnad med effektblås =)

Kiel

Sporthojsnörd
Gick med
11 Jan 2006
Hoj
GSXR 1000, Husky TC610
förresten grappy, vilken skola går du på? har sett dig nåra gånger tror ja, senast igår. om du var ute i herrestad. korsningen innan torp rondellerna ?

ericss0n

Ny medlem
Gick med
26 Feb 2006
Hoj
Kawasaki ZX-6R
Gick på Norgårdenskolan, börjar Teknik på Östrabo till hösten. :) Jo, jag stod där igår. Har sett en KTM 125EXC flera gånger ifall det är du & din polare? Har alltid suttit 2st på den :)

Kiel

Sporthojsnörd
Gick med
11 Jan 2006
Hoj
GSXR 1000, Husky TC610
Grappy skrev:
2310220 Gick på Norgårdenskolan, börjar Teknik på Östrabo till hösten. :) Jo, jag stod där igår. Har sett en KTM 125EXC flera gånger ifall det är du & din polare? Har alltid suttit 2st på den :)

haha åhfan ;D ja skall gå el på östrabo yrkes. ah. det är min polare aka "hojjen" här på forumet, igår satt ja bak iaf. dock är det inte alls säkert det varit jag vid tidigare tillfällen. haha

ericss0n

Ny medlem
Gick med
26 Feb 2006
Hoj
Kawasaki ZX-6R
haha, okaj ;) Jag & min polare körde as sakta, typ 5km/h, och snackade en gång. Då kom KTM'en och körde bakom lika sakta som vi en stund, sen drog han förbi utav bara helvete :p Trodde han skulle stanna och snacka, men icke ^^

Kiel

Sporthojsnörd
Gick med
11 Jan 2006
Hoj
GSXR 1000, Husky TC610
Grappy skrev:
2310249 haha, okaj ;) Jag & min polare körde as sakta, typ 5km/h, och snackade en gång. Då kom KTM'en och körde bakom lika sakta som vi en stund, sen drog han förbi utav bara helvete :p Trodde han skulle stanna och snacka, men icke ^^

ahaha ;D buhu, jag vill oxå ha hoj. fyller 16 om en månad typ. så jag köper snart. längtar som fan =) dock finns det ju inte så många intressanta ute just nu så :( :gnissla

Nyheter
Försäljningsrekord för BMW Motorrad

Efter att ha sålt 210 408 m...

BMW R 18-modeller uppdateras

Screenshot BMW R 18 och ...

Fiffiga touringprylar

Det tyska företaget Wunderl...

MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy