Däcklagning på burk

Ravens

Har ny hoj :)
Gick med
28 Jul 2008
Ort
Malmö
Hoj
BMW F800R
Hej alla.

Fick punka på bakdäcket igår och var tvungen att spruta i sån lagningsskum som finns på sprayburk.

Är det en parmanent lagning eller måste jag byta däck på en gång?
Kan man vänta ett par månader tills våren?
är det farligt att köramed skum i däcken?

Tacksam för svar och erfarenheter
 

Macco

Vilsen
Gick med
1 Sep 2005
Ort
Jönköping
Hoj
GSXR750 -07, CX500 -80 och RD125-74
Ska väl inte va några bekymmer att köra med skum i däcket så länge det inte läcker, har försök laga nåt däck med skum men inte fått det riktigt tätt, däckverkstan kanske inte blir så nöjd iofs eftersom det brukar bli ganska kladdigt :)
Skulle det läcka kan du ju åka till en däckverkstad och sätta i en plugg, eller om du kan låna och göra det själv, har lagat ett par mc däck med plugg och det har funkat fint :tummenupp
 

Ravens

Har ny hoj :)
Gick med
28 Jul 2008
Ort
Malmö
Hoj
BMW F800R
OK, jo jag märkte att det var lite kladdigt då jag inte fäste munstycket ordentligt först och sprutade halva burken över mig :)

Vad kan det kosta att sätt i en plugg, däcket har typ en-två säsonger kvar så det borde ju vara värtdet.

Tack för svar
 

Macco

Vilsen
Gick med
1 Sep 2005
Ort
Jönköping
Hoj
GSXR750 -07, CX500 -80 och RD125-74
OK, jo jag märkte att det var lite kladdigt då jag inte fäste munstycket ordentligt först och sprutade halva burken över mig :)

Vad kan det kosta att sätt i en plugg, däcket har typ en-två säsonger kvar så det borde ju vara värtdet.

Tack för svar

Samma sak för min del, trist att kasta däcken för att man fått punka när det är mycket kvar av dem, så billigt är det ju inte :)

Har lånat grejer av en verkstad och bara betalat pluggen (20:), men det är jui inte alla som vill låna ut.
Fast med tanke på hur smidigt och snabbt det går så skulle jag va förvånad om de vill ha mer än en hundralapp.

Finns nog förövrigt ett antal trådar på forumet som tar upp däckspluggande :)
 

Roberth

Jag är egentligen ganska snäll.
Gick med
3 Oct 2004
Ort
Uppsala
Hoj
Kawasaki ZZR1100. Yamaha R1
OK, jo jag märkte att det var lite kladdigt då jag inte fäste munstycket ordentligt först och sprutade halva burken över mig :)

Vad kan det kosta att sätt i en plugg, däcket har typ en-två säsonger kvar så det borde ju vara värtdet.

Tack för svar

Plugga däck kan du läsa hyllmeter om på sporthoj. Många är emot, andra för. Vissa däckfirmor vill sälja nytt och säger då att det inte går att plugga däcket, andra gör det för "nån hundring".

Roberth
 

Harvest

Utbränd byrådirektör med väggkänning
Gick med
21 Aug 2006
Ort
jönköping
Hoj
Fabrikare
När det gäller MC skulle jag aldrig chansa, konsekvenserna av en felchansning kan kosta mycket mer än ett däck.
 

Richo

Ny medlem
Gick med
29 Jun 2004
Ort
Göteborg / Hisingen
Hoj
GSX-750R 96 RIP, 2004, 2005. Fz750 1988 RIP. Cbr600 1989. Aprilia 1L 99/06
Finns folk som dött pga att de kört med skum.
Var på tv för ett par år sedan om någon i skåne som körde ihjäl sig just så.
Omöjligt att veta hur bra det håller.
Kör jäkligt försiktigt med det.

En däckverkstad med kompetent personal kan plugga och avgöra hur säkert resultatet blir.
 

speedruch

mano
Gick med
3 Sep 2005
Ort
Värmdö
Hoj
none
NEEJ nej å åter nej. alla däckverkstäder hatar punka skum. Kolla alltid upp vad som orsakat punkteringen å låt ngn som kan kolla på det. Inte värt å chansa då vi motorcyklister är utsatta för stora risker endå tkr jag.
 

p_kerttu

Nr 100
Gick med
18 Jun 2007
Ort
Göteborg
Hoj
CBR 600R, KTM SMR 450, KTM SX 250
Jag har kört däcklagning på min gamla FZR1000 och motarden. På båda har det fungerat utmärkt utan att läcka. Kunde heller inte märka av nån instabilitet vilket iofs är lite konstigt eftersom det blir stora kockor löst i däcket om man sprutar in för mycket.

Men för er som kan köra och pressar kurvor i höga hastigheter kanske det inte är en höjdare.

Att däcksfirman skulle klaga på det är också konstigt. Kockorna kommer ju ut när man kränger av däcket och det är ganska lite vätska kvar. Något kladd blir det ju inte heller.
 

speedruch

mano
Gick med
3 Sep 2005
Ort
Värmdö
Hoj
none
Jag har kört däcklagning på min gamla FZR1000 och motarden. På båda har det fungerat utmärkt utan att läcka. Kunde heller inte märka av nån instabilitet vilket iofs är lite konstigt eftersom det blir stora kockor löst i däcket om man sprutar in för mycket.

Men för er som kan köra och pressar kurvor i höga hastigheter kanske det inte är en höjdare.

Att däcksfirman skulle klaga på det är också konstigt. Kockorna kommer ju ut när man kränger av däcket och det är ganska lite vätska kvar. Något kladd blir det ju inte heller.


Finns nog olika sorter. Men när jag jobbade som däck-gnetare (4år) så lämnade allt skum som folk använde en tunn hinna inuti däcket. Denna "hinna" som bildas ska leta upp hålet och krypa in/ut där och iomed det täta läckan.

SKa man sen laga på ett riktigt sett ska man slipa lite inuti däcket och då är denna slemmiga hinna ivägen. Den hade ibland en tendens att också rinna ner i selutionen som stod å torkade. Dessutom luktade det canser av gammalt skum.

Men hoppas utvecklingen gått framåt och att det kanske finns bättre skum nuförtiden. Kan bara varna av egen erfarenhet att kunder blir inte polulära när de kommer in med däck fulla av punka-skum/spray. Kan dock kompenseras med ett paket kakor lr liknande!:tummenupp
 

Ravens

Har ny hoj :)
Gick med
28 Jul 2008
Ort
Malmö
Hoj
BMW F800R
Bara för att knyta ihop den här tråden så har jag bytt däck för ett par dagar sedan.
Alltså körde jag med skumfixade däck rätt länge, både fort och långt skall tilläggas.
 

sporti

mannen utan vidare
Gick med
7 Jan 2008
Ort
Vallentuna
Hoj
Moto Guzzi 1200 Stelvio NTX
Även om däckkrängarna ogillar skum så lär de knappast klaga allt för mycket om de har någon känsla för kunder. Men det är viktigt att tala om i förväg att det är skum i.

Ambulanser har punkaspray för att kunna använda vikten till viktigare saker. Oftast använder de den kanske inte ens utan väntar på däckjour/bärgare. Ford S-max har punkaspray som original istället för reservdäck. Skulle en däckgubbe börja gasta på mig för att jag använt den så skulle han slippa mig som kund för all framtid.
 

henrixo

Mekaniker med gedigna däckkunskaper.
Gick med
26 Nov 2005
Ort
Mariestad
Hoj
Triumph SP3 -97, Bandit 1200 -98, GSX820 ES, GSXR 750w -94, GasGas 250EC -97
Skumma däck

Punkaspray är och förblir en högst temporär hjälp för att du skall kunna ta dig till närmaste däckverkstad. Det tar en halv evighet innan all punkaspray man fyller i hårdnar och tills dess så får man ofta en väldig obalans i däcket när skiten skvalpar runt där.

Vi på däckverkstäder gnäller aldrig inför kunderna om punkasprayen men vi hatar er alla i smyg... Det är en bra lösning och ibland den enda lösningen för som tidigare talare sade så har en del bilar detta istället för reservdäck. Men ni lata jävlar som har ett reservdäck men ändå kör i sprayen, må ni brinna i helvetet.

Och ang. pluggning av mc-däck..... Så länge hålet är i relativt litet så att man kan använda normalstor plugg eller den mindre versionen så är det absolut ingen fara. Den som säger ngt annat kan gärna förklara för mig varför det skulle vara farligt.

Mc-däck pluggas som bildäck aldrig om hålet är på "fel ställe" på däcket....

Jag har pluggat säkert 50 mc-däck på allt ifrån touring till sportcyklar. Ingen av mina kunder har förolyckats, utan har kört slut på det kvarvarande däcket.........
 

Bollox

Hell 'n gore
Gick med
5 May 2003
Ort
På landet
Hoj
Scott
Bara för att knyta ihop den här tråden så har jag bytt däck för ett par dagar sedan.
Alltså körde jag med skumfixade däck rätt länge, både fort och långt skall tilläggas.

Jag är rätt imponerad att du kört i 2 år med samma bakdäck, skum eller ej. Bra att skummet fungerade för dig, det var då inget stort hål du hade med andra ord. :tummenupp

Nu fick jag en sån där syn... En snubbe kommer in på en däckverkstad med ett mulat bakdäck och säger "Men vadå, punkaspray funkade för en kille på sporthoj i 2 år, varför kan ni inte laga detta? Ni vill bara sälja nytt..."
 

Ravens

Har ny hoj :)
Gick med
28 Jul 2008
Ort
Malmö
Hoj
BMW F800R
Däckkrängarna sa faktiskt inte ett knyst om det när jag plockade upp hojjen, nu i efterhand kom jag på att jag borde nämnt det när jag lämnade in den så jag kunnat sett hans reaktion. Tror det är som henrixo säger jobbar själv i butik så jag vet hur det funkar med kundbemötande.

Skall erkännas att jag inte kört jättemycket sedan september förra året, det har ju inte varit brilliant hojväder i vinter ens i skåne, så den effektiva körtiden blir då från ca december 2008 till september 2009 dvs tio månader varav några vintermånader. Knappast två år alltså.

Jag kan också tillägga att de första månadera var jag sjuuukt nervig över att det skulle smälla, varje gång jag kände minsta lilla släpp eller ojämnhet i bakarsle på hojjen så trodde jag att hela jävla däcket skulle hoppa av.
 
Nyheter
Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC

Triumph Motorcycles har pre...

Ny elektrisk endurohoj: Stark Varg EX!

I förra veckan presenterade...

Var tionde bilist lever inte upp till synkraven

Över 600 000* bilister i Sv...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Aprilia Tuono 457

Aprilia har presenterat nya...

Top