Däckrekommendation till er6 & bra däckkrängare i Göteborg

Sniglom

Gudomlig sporthojare
Gick med
4 Nov 2013
Hoj
Knallgul S1000RR -11, CBR600FS -02
Tja pirelli har ju en mjukare blandning på sidorna så det hjälper ju till. Tycker överlag att många är så rädda för att köpa nytt gummi när det är dags.
Inte alls rädd för att köpa nya däck när de är slut, är ju precis det jag gör? :)

Det är min första hoj, köpte den i början av april och då med inte så många mil på originaldäcken. Så det tog en stund att inse att det är dags att byta däck bara.

Då jag kört större delen av milen på dessa däcken och ser att det börjar bli kanter på dem, känns det som att jag kanske borde ta ett däck som har bättre hållbarhet i mitten. Då det original sitter sporttouring på, känns det spontant konstigt att stoppa dit ett däck som är ännu mjukare i mitten.

Men jag kan givetvis ha fel här, som sagt, det här är första däckköpet till första hojen.

Frågan för mig är väl egentligen, om Angel GT eller Pilot 4 är roligast att köra med och vilka som håller längst. Då de verkar ganska lika i både pris och testresultat.

Last edited:

Klubba

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Apr 2007
Hoj
Street Triple 765 Moto2, K1200S
Det skulle kunna vara ett alternativ, kul att träffa folk från SH.
Antar att jag får köra med däcken runt magen till borås i så fall :D

Är det någon skillnad på utrustningen du använder för att kränga/balansera mot vad man hittar någon annanstans?

Gissar på att jag behöver köpa bobbiner för att kunna använda depåställ?

Lite det jag tänkte med, kul att träffa folk som kör hoj :)
Har en äldre maskin för att kränga, och sen har jag en billig statisk balanserare från biltema som fungerar mer än tillräckligt väl om man inte har jättebråttom.
Har depåstöd både för bobbins och sån som lyfter under svingen, så spelar ingen roll. Även krokar i garagetaket och spännband/talja om det skulle krisa ;)

Däcken kan du ju beställa online och skicka till min adress, eller köra runt magen som du skrev :hihi

Hobbe

Medlem
Gick med
25 Apr 2009
Hoj
-
Har inte kört på michelin så kan inte uttala mig där. Jag personligen gillar pirelli ett däck för dig som gillar att köra aktivt. Du har ju diablo rosso 2 som ligger mellan rosso corsa och angel kanske värt att kolla in

2mhk

Vågar välja växel!
Gick med
11 May 2008
Hoj
CBR 929rr Fireblade, GSX-R 1000 k6 banhoj
När jag köpt däck via däckonline har jag skickat dem till Autopoolen(.com) i V.Frölunda mitt i mot Honda MC Center, har alltid fått bra service och trevligt bemötande.

Angående däckval så var det ett däcktest i ett av de senare numret av Motorrad där Metzeler Sportec M7 RR och Michelin Pilot Power 3 blev testsegrare.

För min egen del som kör en del bana, ska jag ta och prova Pirelli nästa gång.

Sniglom

Gudomlig sporthojare
Gick med
4 Nov 2013
Hoj
Har inte kört på michelin så kan inte uttala mig där. Jag personligen gillar pirelli ett däck för dig som gillar att köra aktivt. Du har ju diablo rosso 2 som ligger mellan rosso corsa och angel kanske värt att kolla in
Tack för tipset, ska titta.

När jag köpt däck via däckonline har jag skickat dem till Autopoolen(.com) i V.Frölunda mitt i mot Honda MC Center, har alltid fått bra service och trevligt bemötande.

Angående däckval så var det ett däcktest i ett av de senare numret av Motorrad där Metzeler Sportec M7 RR och Michelin Pilot Power 3 blev testsegrare.
Tack, det är inte dumt att ha koll på vilka sportigare däck som gäller också. Du råkar inte ha en länk till testet?

Raderad medlem 51742

Guest
Kör mestadels just på kurviga landsvägar, men på bana ett par gånger per år. Kör en BMW F800R, så det är ju ingen litersporthoj direkt. För mig har sportdäck ändå funkat klockrent för mina behov. Satt sportdäck (Metzeler M5) på hojen från fabrik och jag har sedan fortsatt med ytterligare en uppsättning samt därefter Bridgestone S20 och nu senast Metzeler M7RR, vilket alla är sportdäck.

Har alltid kommit närmare 1000 mil på däcken innan jag behövt byta. Runt 7-800 mil brukar jag komma innan jag börjar märka av att hojen bl.a. spårar mer pga att de då blivit slitna i mitten så det blivit kanter. Det är good enough för mig och gör att jag tycker det är värt att prioritera de bättre egenskaper ett sportdäck ger, i synnerhet om man kör på bana ibland. Hade det handlat om 500 mil, skulle det varit en helt annan fråga. Nu kan jag ändå köra ganska precis en säsong på en uppsättning däck och klara av några dagar på bana dessutom.

Vet inte hur mycket längre jag skulle komma med ett mer touringbetonat däck, men om jag aldrig körde på bana (eller enbart i undantagsfall) och kanske åkte mycket långturer skulle det kanske vara ett bättre alternativ, förutsatt att skillnaden i slitstyrka var stor.

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Kör mestadels just på kurviga landsvägar, men på bana ett par gånger per år. Kör en BMW F800R, så det är ju ingen litersporthoj direkt. För mig har sportdäck ändå funkat klockrent för mina behov. Satt sportdäck (Metzeler M5) på hojen från fabrik och jag har sedan fortsatt med ytterligare en uppsättning samt därefter Bridgestone S20 och nu senast Metzeler M7RR, vilket alla är sportdäck.

Har alltid kommit närmare 1000 mil på däcken innan jag behövt byta. Runt 7-800 mil brukar jag komma innan jag börjar märka av att hojen bl.a. spårar mer pga att de då blivit slitna i mitten så det blivit kanter. Det är good enough för mig och gör att jag tycker det är värt att prioritera de bättre egenskaper ett sportdäck ger, i synnerhet om man kör på bana ibland. Hade det handlat om 500 mil, skulle det varit en helt annan fråga. Nu kan jag ändå köra ganska precis en säsong på en uppsättning däck och klara av några dagar på bana dessutom.

Vet inte hur mycket längre jag skulle komma med ett mer touringbetonat däck, men om jag aldrig körde på bana (eller enbart i undantagsfall) och kanske åkte mycket långturer skulle det kanske vara ett bättre alternativ, förutsatt att skillnaden i slitstyrka var stor.

Jag kommer sådär 600 mil på ett par sportdäck innan de är slut, men 1500 mil med ett par sporttouringdäck tills de blir platta på min SX. Har kört sådär 100 av de 1500 milen på bana med.

Raderad medlem 51742

Guest
Jag kommer sådär 600 mil på ett par sportdäck innan de är slut, men 1500 mil med ett par sporttouringdäck tills de blir platta på min SX. Har kört sådär 100 av de 1500 milen på bana med.

Ja, det är ju helt klart rätt så stor skillnad i ditt fall. 1 uppsättning däck per säsong budgeterar jag för - med nuvarande körsträcka har jag kunnat rymma sportdäck inom den budgeten, men hade jag kört längre än 1000 mil per säsong hade jag nog börjat se åt sporttouringhållet vad gäller däck. Samtidigt är däck aldrig något jag vill kompromissa med. Vill få så bra grepp och egenskaper som går att få under de körförhållande jag kör i. :)

Bojje

Medlem
Gick med
6 May 2004
Hoj
Ingen just nu
Jag tycker mina pilot power 2ct funkar perfekt. Kör i princip som du, fast på en f800r. Svänger in hur lätt som helst, och håller kursen utan problem. Andra mer touringinriktade däck ändrade hojens beteende väldigt mkt åt det sämre. Har snart kört cirka 400 mil med väldigt en del pendling/motorväg utan kanter än så länge!

Funkar ruggigt bra på bana för mig med, får upp tempen fort på sidorna. Perfekt för en mellanklassare som våra hojar.

2mhk

Vågar välja växel!
Gick med
11 May 2008
Hoj
CBR 929rr Fireblade, GSX-R 1000 k6 banhoj
Tack för tipset, ska titta.

Tack, det är inte dumt att ha koll på vilka sportigare däck som gäller också. Du råkar inte ha en länk till testet?

Det var i pappersvarianten av tidningen jag läste testet. Kanske finns något på deras hemsida.

Sniglom

Gudomlig sporthojare
Gick med
4 Nov 2013
Hoj
Slutade med att jag valde Pirelli Angel GT och åkte till Vianor i Partille för att få däcken monterade.

I dag skulle jag ut på tur med några vänner och då märker jag att ena blocket för att justera bakhjulet och spänna kedjan, helt saknades.

Blev till att vända om och köra hem i makligt tempo. Vet inte hur farligt det kan bli om bakhjulet är snedställt(?).

Vet inte om jag kan rekommendera Vianor Partille efter det här, det är ju inte bara att man missat att montera en bult, man måste fullständigt missat att justera kedjan och dessutom inte ens tittat att man satt tillbaka alla delar. När jag lämnade in MCn var det helt tomt där inne, så jag tror knappast de monterade under stress heller.

Ska dit innan jag tar mig till jobbet i morgon, vad är lämpligt att säga åt dem? Jag anser inte att det här "bara" är ett misstag.

Last edited:

Pajret

Ny medlem
Gick med
16 Feb 2011
Hoj
Ducati Monster 696 -11
Det är ju helt sjukt att dem missade justeringen. Det är ju en rätt rejäl klump som sitter där och jävligt svår att missa när man monterar allt. Snacka om inkompetent personal. Eller så skiter dem bara i vilket.
Jag hade krävt någon typ av ersättning. Sånt ska inte få hända.

Till er diskussion ang däck o sånt. Jag hade Dunlop däck original på min Er6n. Helt värdelösa däck enligt min mening. Jag tyckte inte att jag hade kontroll i svängarna. Bakdäcket hoppade och svängde när jag låg i kurvorna.(ja, däcktrycket var korrekt) Trodde först att hojen ska bete sig så, då jag inte kört en sån innan.
Men efter att jag bytt till Metzelers Z8 så kände jag skillnaden direkt. Nu har jag kontroll på hojen och jag litar på den på ett helt annat sätt. Jag vågar lägga ner den i kurvorna och jag känner att jag har grepp hela tiden. Inget konstigt "hoppande" eller liknande.
Super nöjd är jag med däcken.

Sniglom

Gudomlig sporthojare
Gick med
4 Nov 2013
Hoj
Besökte Vianor Partille i morse, de hävdar med säkerhet att blocket suttit på när jag körde därifrån med motorcykeln och att de inte rört kedjespännaren alls i samband med däckbytet.

Enligt dem behöver inte kedjespännaren monteras av, utan endast den genomgående bulten, därför rör de aldrig kedjespännaren.

Hur som helst tycker jag det verkar osannolikt att den skulle ramlat av direkt efter däckbytet och att de inte ens skulle kontrollerat att muttrarna satt på plats efter ett däckbyte.

Körde till Kenneths MC, beställde ett nytt block och fick snabbt en provisorisk lösning med bricka och muttrar av deras mekaniker, god service.

Skapade en ny tråd om detta, då vidare diskussion inte är relevant till detta ämne;

http://www.sporthoj.com/forum/showt...sjustering-saknas-efter-d%E4ckbyte-hos-Vianor

Last edited:
Nyheter
Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...