Däcksbyte med hjälp av skrivbord

Mort

Team Otakt
Gick med
5 Aug 2006
Hoj
KTM 300 EXC
Skrev en liten blänkare om det i "Vad har ni gjort idag?" igår, men tänkte att lite bilder kan väl inte vara fel för att beskriva ett sådant mekaräventyr. :)

Problemet var alltså att jag saknade depåstöd, men behövde få av bakhjulet för att byta däck. Ett sätt att lösa det är naturligtvis att köpa ett depåstöd, men det är förstås alldeles för enkelt. Kom istället på att jag ju har ett höj- och sänkbart skrivbord i labbet på jobbet, och det måste ju gå att använda istället. Sagt och gjort, bort med allt på hojen som var i vägen, ner med skrivbordet i botten och så en liten ramp så att man får upp hojen lite så var det bara att hänga den på bordsskivan och hissa. :D

Som synes på bilderna blir det liiite trångt där under, så att trixa ut hjulet var inte speciellt enkelt, men då känns ju segern så mycket ljuvare. :D :D :D

Bifogat

• DSC00136_small.jpg
    DSC00136_small.jpg
    75.6 KB · Visningar: 92
  • DSC00137_small.jpg
    DSC00137_small.jpg
    59.6 KB · Visningar: 110
  • DSC00138_small.jpg
    DSC00138_small.jpg
    85.1 KB · Visningar: 132

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Yamaha R7 -24
Du kunde väl åtminstone skjutit ut bordet så du kunnat arbeta bakifrån :D

ajja, vacker lösning hursomhelst!

Mort

Team Otakt
Gick med
5 Aug 2006
Hoj
KTM 300 EXC
Last edited:

Mort

Team Otakt
Gick med
5 Aug 2006
Hoj
KTM 300 EXC
En massa stålbalkar och elände i bakkant på skrivbordet, så det hade inte hjälpt så mycket tyvärr.
Fast backa in den från gaveln på skrivbordet hade ju gjort det hela betydligt enklare insåg jag nu. Oh, well, varför ska livet vara enkelt. :)

zilog

Mr. Hardtechno
Gick med
13 Jan 2004
Hoj
RSV1103R -02 Magnesium, VW Polo 1.4 GTI -97
Jag brukar fästa ett snöre i höger bakre fotpinne och luta hojen på stödet. Snöret binder jag sedan i något fast som skruvstycke eller liknande. Håller sig stabilt nog för att kunna ta loss fälg etc.

gixxermixxer

tvåbarnspappa numera, e ja tuff eller??
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Suzuki gsxr 1000 K7 * SÅLD*
bra lösning men hur gjorde du med framhjulet?? Risken finns ju att hojen släpper ifrån skrivbordet o glider fram, låste du bromshandtaget med gummiband eller nåt??

Mort

Team Otakt
Gick med
5 Aug 2006
Hoj
KTM 300 EXC
bra lösning men hur gjorde du med framhjulet?? Risken finns ju att hojen släpper ifrån skrivbordet o glider fram, låste du bromshandtaget med gummiband eller nåt??
Faktum är att den hängde ganska stadigt. Den låg ju på fästet för bakre fotpinnarna, inte på den lutande delen av bakramen, så jag brydde mig inte om att låsa den. Framhjulet ska man nog inte låsa heller, för när man hissar upp bordet rullar ju framhjulet in mot bordet, och kan det inte det så börjar den väl glida på bordet istället. Förankra bakdelen mot bordet på något sätt skadar nog däremot inte om man vill vara försiktig.

t4pp3r

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 Mar 2006
Hoj
KTM 450 SMR
håll i hojen när du hissar upp och ett spännband runt frambromsen när den väl är uppe hade oxå funkat.

och btw. stilig lösning på problemet:yoparty hur mådde bordsivan efteråt föresten?:näsblod

Last edited:

Tarasus

Ny medlem
Gick med
29 May 2007
Hoj
Gsx-R 1100 -86 (såld)
överlägset underbar lösning... men fy vad trångt det måste ha varit där under!

Mort

Team Otakt
Gick med
5 Aug 2006
Hoj
KTM 300 EXC
håll i hojen när du hissar upp och ett spännband runt frambromsen när den väl är uppe hade oxå funkat.
I princip skulle det väl funka, men eftersom jag inte kunde få ut hjulet bakåt pga stålbalken i bordet utan var tvungen att ta det nedåt så innefattade processen en hel det jollrande upp och ner med bordet för att få till det. För lågt så gick det inte att vika ut hjulet, för högt så åkte underdelen av hojen in så långt under bordet att hjulet inte fick plats på längden mellan kåpan och balken i bordet...

Men som sagt så skulle man ju ha backat in mot gaveln på bordet istället, så hade man ju kunnat ta hjulet bakåt, och då hade det ju funkat utmärkt att göra som du föreslår. :tummenupp

hur mådde bordsivan efteråt föresten?:näsblod
Det är ju ett labbord, det får det tåla... :D

Eniac

Hojåkare i exil
Gick med
13 Sep 2006
Hoj
ja det vore najs... :(
Ehm... Ghetto-tattar-ziggemek! =D
Säger som Borat... 'I liiike!'

Det är som du säger, man tager vad man haver...

Droopfy

Gick med
28 Apr 2004
Hoj
YZF450, Lillgixxer (GSX400R)
hahahaha... vilken dåre du är.. bara komma på idén..

men dåraktighet är underskattat...

mycket bra gjort. :klappar :bow

Nyheter
EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM