Däcksbyte RF 900 frågor..

sportis

Lev ungt, kör lugnt :)
Gick med
19 Apr 2004
Ort
Buying
Hoj
Honda cb 650 c 1981:a
Äntligen dags att byta ut macadamdäcken mot bättre Pirelli sulor, har lite undringar och funderderingar ang detta..Har någon erfarenhet av att först kört med Macadamdäck på just rf 900:an och sedan bytt till andra däck och hur har hojen betett sig då.

Laddar upp lite kort, för att också höra, hur det är på denna modell, är det bara att släppa på justerskruvarna och släppa på hjulaxelmuttern, verkar vara lättare att justera in efter än på ex Yamaha fzr 1000/ R1.or med flera. Tips o råd mottages tacksamt.

En sista fråga, vanligt att skivan bak, den innre delen, ej själva bromsytan att den "blånar" lite?

tack på förhand :tummenupp
 

Bifogat

  • slitet macadamdäck (Medium).jpg
    slitet macadamdäck (Medium).jpg
    49.2 KB · Visningar: 85
  • hjulbultsidan (Medium).jpg
    hjulbultsidan (Medium).jpg
    45.3 KB · Visningar: 59
  • Bromsskivsidan (Medium).jpg
    Bromsskivsidan (Medium).jpg
    66 KB · Visningar: 78
Last edited:

mankan

Godis är gott!
Gick med
28 Aug 2003
Ort
Det burgna Täby, stan på landet!
Hoj
Suzuki DR 650 SE 1999
Hoppla!

Jag hade också Macadamdäck på min som satt på när jag köpte den, 180/55.

När jag sedan bytte satte jag på Michelin Pilot Road 170/60 och det blev en helt annan hoj :tummenupp

Det är bara att släppa på justerskruvarna och lossa hjulmuttern/axeln så är hjulet löst (när kedjan är bortlyft då).

Vad det gäller bromsskivan antar jag att det är normalt. Det blir ju hyfsat varmt av friktionen från klossarna.

Edit: Lycka till!
 

raukroland

-3,1
Gick med
29 Apr 2004
Ort
Kumla
Hoj
Såld
Har ingen erfarenhet av RF900 men jag körde med Macadam på min ZX9:a förut och bytte till Diablo...
Märkte ingen större skillnad mer än att Diablo bara höll 400mil mot 1100mil med Macadam... :(

Ditt bakdäck ser ju inte ens halvslitet ut, du får ju iaf ut 150 mil till på det där... :)

Appropå blånad bakskiva, ja det kanske är vanligt om man använder bakbromsen... :)
Jag bromsar aldrig med den så min skiva ser nästan ny ut... :):):)
 

SJÖSSE

Inte bara vi som tar av oss "skinnet"!!!
Gick med
3 May 2005
Ort
Lilla London, söder om Peking
Hoj
ZX12R -00, RÖD,FIN & SNABB
sporTlovEr skrev:
Äntligen dags att byta ut macadamdäcken mot bättre Dunlop 208:eek:r, har lite undringar och funderderingar ang detta..Har någon erfarenhet av att först kört med Macadamdäck på just rf 900:an och sedan bytt till andra däck och hur har hojen betett sig då.

Hade Macadam på min ZXR750 -91, när man hade kört på Sviestad i 8 varv så vart det som att köra på snor, det slutade med en krasch :huvet .Bytte sen till 206GP som var nyast då :tummenupp .

208:an är toppigare vilket gör hojen mer lättsvängd, kan dock bli lite ostabilare vid höga farter rakt fram sägs det men det är inget jag har märkt. Greppet är kanon både på landsväg & bana.

Kör själv på Dunlop D207 & D208 :Bugar
 

sportis

Lev ungt, kör lugnt :)
Gick med
19 Apr 2004
Ort
Buying
Hoj
Honda cb 650 c 1981:a
Stämmer nog att jag kan få ut mera mil, kortet ljuger lite doc för det är under 1 mm på det mest slitna stället, trots allt.

Har kört med Dunlop på min gamla hoj, soms att på vid köp, där var det bara bra erfarenheter av Dunlop och fzr 1000.

Då är det nog normalt, använder inte bakbromsen mycket heller, men den lilla stunden räcker..
 
Last edited:

sportis

Lev ungt, kör lugnt :)
Gick med
19 Apr 2004
Ort
Buying
Hoj
Honda cb 650 c 1981:a
Blev Pirellidäck istället, allt gick bra, lite välbehövlig rengörining var på plats med :tummenupp
 

Bifogat

  • nytt (Medium).jpg
    nytt (Medium).jpg
    64.5 KB · Visningar: 65
  • nytt 2 (Medium).jpg
    nytt 2 (Medium).jpg
    71.8 KB · Visningar: 71

raukroland

-3,1
Gick med
29 Apr 2004
Ort
Kumla
Hoj
Såld
Vad är det för modell?
Behöver själv lite hårdare Pirelli bakdäck än Diablo som jag har nu...
Tog ju som sagt helslut på 400mil...
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
sporTlovEr skrev:
är det bara att släppa på justerskruvarna och släppa på hjulaxelmuttern

Nu är det för sent för just dig, men varför röra kedjespännarna överhuvudtaget? Det är bara hjulaxelmuttern som ska bort och axeln. Axeln får du ur utan att "spänna av" spännarna. Vid montering för att få stumt mot spännarna lägger man en skruvmejselklinga mellan kedja och drev (så kedjeslacket tas upp och den blir spänd - och spännarna bottnar) när man drar åt axelmuttern.
 

Blueman

Kan man fästa babyskydd med "bläckfisk"?
Gick med
21 Jun 2004
Ort
Sollentuna
Hoj
RF900R
sporTlovEr skrev:
Blev Pirellidäck istället, allt gick bra, lite välbehövlig rengörining var på plats med :tummenupp

Vilken dimension kör du på, 170/60 eller 180/55? Har bara kört min på 180/55, men Mankan har bytt från det till 170/60. Han tyckte den blev betydlig mer lättsvängd...

Har du erfarenhet av båda? Och vad tycker du i så fall om de olika alternativen? :confused:
 

Neutral

Grand Prix Mechanic
Gick med
4 Jul 2004
Ort
Linköping
Hoj
5x
raukroland skrev:
Vad är det för modell?
Behöver själv lite hårdare Pirelli bakdäck än Diablo som jag har nu...
Tog ju som sagt helslut på 400mil...
Ser ut som Supercorsa, om du kör 400 mil på Diablo så räcker väl Supercorsa hälften av det. :D
 

UltraMarine

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm/Vasastan
Hoj
Inga märkvärdiga saker
raukroland skrev:
Vad är det för modell?
Behöver själv lite hårdare Pirelli bakdäck än Diablo som jag har nu...
Tog ju som sagt helslut på 400mil...

Har positiva erfarenheter av Pirelli Dragon GTS de höll länge med bra grepp.
 

sportis

Lev ungt, kör lugnt :)
Gick med
19 Apr 2004
Ort
Buying
Hoj
Honda cb 650 c 1981:a
raukroland skrev:
Vad är det för modell?
Behöver själv lite hårdare Pirelli bakdäck än Diablo som jag har nu...
Tog ju som sagt helslut på 400mil...

Dessa däck är hårdare på mitten och lite mjukare på sidorna.

Prelli Dragon Evo mtr 21 heter däcket.
 

sportis

Lev ungt, kör lugnt :)
Gick med
19 Apr 2004
Ort
Buying
Hoj
Honda cb 650 c 1981:a
Blueman skrev:
Vilken dimension kör du på, 170/60 eller 180/55? Har bara kört min på 180/55, men Mankan har bytt från det till 170/60. Han tyckte den blev betydlig mer lättsvängd...

Har du erfarenhet av båda? Och vad tycker du i så fall om de olika alternativen? :confused:

Har själv bara kört med 180/55 däck, förutom offroaden, men det var lättsvängd... men man skall få mera lättsvängdhet med 170/60 däck, man kanske skall prova det nästa gång, inte för att det är "trögstyrt" nu, men det bli mindre jobbigt på knixiga vägar.
 
Nyheter
Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

Top