Däckslitage, bilder

Jacobsson

Sporthojsnörd
Gick med
22 Feb 2009
Ort
Landet
Hoj
...Rsv4
Tycker jag får en konstig kant/linje på däcket, kört gata. Har testat olika däcktryck men kört gattryck det sista. Varför? har inte haft den kanten innan på något annat däck?
IMG_6761.jpgIMG_6762.jpg
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Olika gummiblandningar och det är gränsen mellan dem som syns? Inte för jag vet så värst mycket om det.
Annars ser det ut som om du behöver pilla lite med fjädringsinställningarna på mönstret, lite svårt att se på bilden men bak och framkanterna på mönstret ser lite olika slitet ut.
 

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
Annars ser det ut som om du behöver pilla lite med fjädringsinställningarna på mönstret, lite svårt att se på bilden men bak och framkanterna på mönstret ser lite olika slitet ut.

Det tror jag du kan glömma direkt. Däcket har enbart körs på gata med gattryck, är nästan helt nedslitet på mitten och inte ens använt de sista tre centimetrarna mot kanten. Det kommer att se precis likadant ut om du så ersätter stötdämparen med en solid stång av stål.

Överhuvudtaget, att studera vilken effekt detaljerade fjädringsinställningar har på däckslitaget är bara meningsfullt för en någorlunda snabb förare som verkligen pressar cykeln på bana.

Jag tror som föregående talare - om det inte är kanten mellan två gummiblandningar så är det helt enkelt kanten mellan den yta som trådstartaren använder respektive inte använder.
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Det tror jag du kan glömma direkt. Däcket har enbart körs på gata med gattryck, är nästan helt nedslitet på mitten och inte ens använt de sista tre centimetrarna mot kanten. Det kommer att se precis likadant ut om du så ersätter stötdämparen med en solid stång av stål.

Överhuvudtaget, att studera vilken effekt detaljerade fjädringsinställningar har på däckslitaget är bara meningsfullt för en någorlunda snabb förare som verkligen pressar cykeln på bana.

Jag tror som föregående talare - om det inte är kanten mellan två gummiblandningar så är det helt enkelt kanten mellan den yta som trådstartaren använder respektive inte använder.

Dåså. :D Du vet garanterat mer än mig om det mesta som har med både däck, slitage på dem och definitivt fjädring. :p (Antagligen resten av hojen med för den delen...)
 

silad

dalis
Gick med
26 Jun 2008
Ort
Mölndal
Hoj
1984, Yamaha, FJ1100, XRV 750.
Jag tror som föregående talare - om det inte är kanten mellan två gummiblandningar så är det helt enkelt kanten mellan den yta som trådstartaren använder respektive inte använder.

Nä fegranden tror jag inte på, den ser alldeles för vågig ut för det, jag satsar på att det är som både du och många andra säger gummiblandningarna som ger olika nyans.
 

Jacobsson

Sporthojsnörd
Gick med
22 Feb 2009
Ort
Landet
Hoj
...Rsv4
Så kan det ju vara att det är dom olika gummiblandningarna!, däcket körs allt ända ner till kanten men som sagt så blir det ju mer slitet i mitten av alla mil av gata/bakhjulet/däckspinn. Stämmer ju också att jag inte har fått det på något annat däck jag kört med om det skulle ha varit fjäderinställningar.
Tack tack
 

mkii

Sporthojsnörd
Gick med
16 Dec 2012
Ort
Gdansk, polen och Kungälv
Hoj
Suzuki GSXR 750 2008
Tycker oxå det ser ut som att däcket mer eller mindre inte används så mkt på sidorna.

så fråga till TS: hur kör du hoj på gata? lugnt och sansat som på körskolan eller försöker du skapa hyffsat med vinkel i kurvor och rondeller (till o med knät i om möjligt). det kommer nog påverka rätt mycket. hade en ca 3-4mm kant innan jag åkte bana som var lite åt det hållet som dina däck ser ut, nu dock ett helt annat utseende
 

Jacobsson

Sporthojsnörd
Gick med
22 Feb 2009
Ort
Landet
Hoj
...Rsv4
Tycker oxå det ser ut som att däcket mer eller mindre inte används så mkt på sidorna.

så fråga till TS: hur kör du hoj på gata? lugnt och sansat som på körskolan eller försöker du skapa hyffsat med vinkel i kurvor och rondeller (till o med knät i om möjligt). det kommer nog påverka rätt mycket. hade en ca 3-4mm kant innan jag åkte bana som var lite åt det hållet som dina däck ser ut, nu dock ett helt annat utseende

Det har används ända ner på kanterna och med knäskrap, sen som jag skrev är det väl självklart att det är slitet mer på mitten pga gata. Var inte mitten av däcket jag frågade om. Kan ju inte ligga och köra på kanterna konstant på vägarna mellan dom roliga vägarna.. Och det har körts mycket på bakhjulet och rullande burnouts. Det var just kanten som jag undrade om då jag inte fått det på något annat däck, utan just denna modellen. Och det är väl däckblandningen som andra har skrivet, tack för svaren.
 

DesmoHellman

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jul 2009
Ort
Falköping
Hoj
Ducati MTS 1200 Enduro -16 och Ducati SportClassic 1000 -06
Det där är de olika gummiblandningar som syns. Väldigt vanligt att man ser en skarv mellan dom, speciellt på Michelindäck tycker jag.
Man kan nästan känna skillnaden i mjukhet/hårdhet om man trycker med nageln i dom. :)

Går hojen inte på bana (ser inte ut så) är det där ett på tok för mjukt däck för gatåka IMHO. Man kan lika gärna kasta pengar i sjön.
Prova Power 3 eller Road 4 nästa gång för bättre ekonomi i körningen. (Om man ska stanna vid Michelin).

Det är ett alldeles typiskt gatåk-slitage det där. Sopslut i mitten, nytt i kanterna. :)
 

DesmoHellman

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jul 2009
Ort
Falköping
Hoj
Ducati MTS 1200 Enduro -16 och Ducati SportClassic 1000 -06
Och ja, TS har använt hela bredden i princip. Syns i övre vänstra hörnet på första bilden.
Dock är mitten mer använd. Som det alltid blir vid gatåka.
 

Jacobsson

Sporthojsnörd
Gick med
22 Feb 2009
Ort
Landet
Hoj
...Rsv4
Det där är de olika gummiblandningar som syns. Väldigt vanligt att man ser en skarv mellan dom, speciellt på Michelindäck tycker jag.
Man kan nästan känna skillnaden i mjukhet/hårdhet om man trycker med nageln i dom. :)

Går hojen inte på bana (ser inte ut så) är det där ett på tok för mjukt däck för gatåka IMHO. Man kan lika gärna kasta pengar i sjön.
Prova Power 3 eller Road 4 nästa gång för bättre ekonomi i körningen. (Om man ska stanna vid Michelin).

Det är ett alldeles typiskt gatåk-slitage det där. Sopslut i mitten, nytt i kanterna. :)

Jo det är det, nu blev det att testa dessa. Brukar testa olika när det är dags att byta både bak och fram. Blir nog som du säger billigare uppsättning nästa gång.
 

VFRippe

Medlem
Gick med
26 Sep 2005
Ort
Cambridge, UK
Hoj
CBR600RR -10, Fazer 800 -13
Mina Pilot Power 3 har liknande rand nu när det börjar närma sig slutet på mitt bakdäck. Inget att oroa sig över precis som Desmohellman skriver.
 

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
Dåså. :D Du vet garanterat mer än mig om det mesta som har med både däck, slitage på dem och definitivt fjädring. :p (Antagligen resten av hojen med för den delen...)

Inte nödvändigtvis, men min erfarenhet är att det är otroligt svårt att märka någon skillnad på däckslitaget vid gatkörning med bara något klick hit eller dit på dämpningen.

Det finns ett antal websidor som visar bilder på olika däckslitage med förslag på vad som är fel och vad som bör åtgärdas.

Min första åsikt är att folk i allmänhet stirrar sig blinda på dessa websidor. Att tro sig se ett konstigt slitage då man gatkör eller fiser omkring tjugo sekunder från varvrekordet är helt enkelt inte relevant. Då belastar man inte däcket ens i närheten av greppgränsen och då finns ingen anledning att tro att något enstaka klick på fjädringen ska ha någon som helst inverkan. Det kan ha en inverkan på väghållningen och motorcykelns allmänna egenskaper, men knappast på däckslitaget.

Min andra åsikt är att vissa av dessa websidor överdramatiserar fjädringsinställningarnas påverkan på däckslitaget. Snudd på alla bilder de visar ska ju på ett eller annat sätt justeras med klickändringar. Jag håller inte med då jag vet att två förare i samma team kan åka med ganska stora skillnader i dämpning och ändå generera precis samma däckslitage. Min egen erfarenhet är dessutom att de allra flesta konstiga däckslitage beror antingen på felaktigt däcktryck (det finns märkligt många som anser sig veta bättre än däcktillverkarens rekommenderade tryck) eller tveksam gaskontroll. Endast ett fåtal fall kan relateras till konstig fjädringsinställning och då i form av ett ganska grovt fel som ändrar balansen på hojen rejält (typ jättestyv fjäder eller jättehög höjdjustering bara i den ena änden av hojen).
 

Zinik

Kaizen
Gick med
29 Apr 2009
Ort
Trollhättan
Hoj
GSX-R med tankväska K6 & ZX12-R 2002
Tycker oxå det ser ut som att däcket mer eller mindre inte används så mkt på sidorna.

så fråga till TS: hur kör du hoj på gata? lugnt och sansat som på körskolan eller försöker du skapa hyffsat med vinkel i kurvor och rondeller (till o med knät i om möjligt). det kommer nog påverka rätt mycket. hade en ca 3-4mm kant innan jag åkte bana som var lite åt det hållet som dina däck ser ut, nu dock ett helt annat utseende

:rofl
 
Last edited:

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Inte nödvändigtvis, men min erfarenhet är att det är otroligt svårt att märka någon skillnad på däckslitaget vid gatkörning med bara något klick hit eller dit på dämpningen.

Det finns ett antal websidor som visar bilder på olika däckslitage med förslag på vad som är fel och vad som bör åtgärdas.

Min första åsikt är att folk i allmänhet stirrar sig blinda på dessa websidor. Att tro sig se ett konstigt slitage då man gatkör eller fiser omkring tjugo sekunder från varvrekordet är helt enkelt inte relevant. Då belastar man inte däcket ens i närheten av greppgränsen och då finns ingen anledning att tro att något enstaka klick på fjädringen ska ha någon som helst inverkan. Det kan ha en inverkan på väghållningen och motorcykelns allmänna egenskaper, men knappast på däckslitaget.

Min andra åsikt är att vissa av dessa websidor överdramatiserar fjädringsinställningarnas påverkan på däckslitaget. Snudd på alla bilder de visar ska ju på ett eller annat sätt justeras med klickändringar. Jag håller inte med då jag vet att två förare i samma team kan åka med ganska stora skillnader i dämpning och ändå generera precis samma däckslitage. Min egen erfarenhet är dessutom att de allra flesta konstiga däckslitage beror antingen på felaktigt däcktryck (det finns märkligt många som anser sig veta bättre än däcktillverkarens rekommenderade tryck) eller tveksam gaskontroll. Endast ett fåtal fall kan relateras till konstig fjädringsinställning och då i form av ett ganska grovt fel som ändrar balansen på hojen rejält (typ jättestyv fjäder eller jättehög höjdjustering bara i den ena änden av hojen).

Jag blir lika glad varje gång du säger något om ämnet, för du sitter på en väldigt djup kunskap om fjädring och det som rör fjädring, så jag ser det som ypperliga tillfällen att lära mig något mer. Och jag kan väldans lite om hojar, geometrin och hur fysiken på verkar småsakerna. DVS, jag kan för lite för att kunna avgöra om det som sägs på webben är knasigheter eller vettigt, så när någon som tex dig ger lite vägledning är det ju alldeles utmärkt för nån som mig som vill lära sig.
Då vet jag i framtiden att jag inte ska ta de sidorna om däckslitage kopplat till fjädringsinställningar på riktigt allvar. :tummenupp
 

Zinik

Kaizen
Gick med
29 Apr 2009
Ort
Trollhättan
Hoj
GSX-R med tankväska K6 & ZX12-R 2002
Tycker att det är fantastiskt kul att ens lägga kommentaren "fiser du omkring".. Med tanke på din erfarenhet och hur du kör kanske du inte ens borde yttra dig om dessa däck.. Men du är ju en erkänd banräv så kläm på med mer fantastisk inlägg:tummenupp
 
Nyheter
Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

 Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj

Kinesiska motorcykeltillver...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

ExploreBike: Baltikum

Baltikum är en fantastisk d...

Lego Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

Top