Annars ser det ut som om du behöver pilla lite med fjädringsinställningarna på mönstret, lite svårt att se på bilden men bak och framkanterna på mönstret ser lite olika slitet ut.
Det tror jag du kan glömma direkt. Däcket har enbart körs på gata med gattryck, är nästan helt nedslitet på mitten och inte ens använt de sista tre centimetrarna mot kanten. Det kommer att se precis likadant ut om du så ersätter stötdämparen med en solid stång av stål.
Överhuvudtaget, att studera vilken effekt detaljerade fjädringsinställningar har på däckslitaget är bara meningsfullt för en någorlunda snabb förare som verkligen pressar cykeln på bana.
Jag tror som föregående talare - om det inte är kanten mellan två gummiblandningar så är det helt enkelt kanten mellan den yta som trådstartaren använder respektive inte använder.
Jag tror som föregående talare - om det inte är kanten mellan två gummiblandningar så är det helt enkelt kanten mellan den yta som trådstartaren använder respektive inte använder.
Tycker oxå det ser ut som att däcket mer eller mindre inte används så mkt på sidorna.
så fråga till TS: hur kör du hoj på gata? lugnt och sansat som på körskolan eller försöker du skapa hyffsat med vinkel i kurvor och rondeller (till o med knät i om möjligt). det kommer nog påverka rätt mycket. hade en ca 3-4mm kant innan jag åkte bana som var lite åt det hållet som dina däck ser ut, nu dock ett helt annat utseende
Det där är de olika gummiblandningar som syns. Väldigt vanligt att man ser en skarv mellan dom, speciellt på Michelindäck tycker jag.
Man kan nästan känna skillnaden i mjukhet/hårdhet om man trycker med nageln i dom.
Går hojen inte på bana (ser inte ut så) är det där ett på tok för mjukt däck för gatåka IMHO. Man kan lika gärna kasta pengar i sjön.
Prova Power 3 eller Road 4 nästa gång för bättre ekonomi i körningen. (Om man ska stanna vid Michelin).
Det är ett alldeles typiskt gatåk-slitage det där. Sopslut i mitten, nytt i kanterna.
Dåså. Du vet garanterat mer än mig om det mesta som har med både däck, slitage på dem och definitivt fjädring. (Antagligen resten av hojen med för den delen...)
Tycker oxå det ser ut som att däcket mer eller mindre inte används så mkt på sidorna.
så fråga till TS: hur kör du hoj på gata? lugnt och sansat som på körskolan eller försöker du skapa hyffsat med vinkel i kurvor och rondeller (till o med knät i om möjligt). det kommer nog påverka rätt mycket. hade en ca 3-4mm kant innan jag åkte bana som var lite åt det hållet som dina däck ser ut, nu dock ett helt annat utseende
Inte nödvändigtvis, men min erfarenhet är att det är otroligt svårt att märka någon skillnad på däckslitaget vid gatkörning med bara något klick hit eller dit på dämpningen.
Det finns ett antal websidor som visar bilder på olika däckslitage med förslag på vad som är fel och vad som bör åtgärdas.
Min första åsikt är att folk i allmänhet stirrar sig blinda på dessa websidor. Att tro sig se ett konstigt slitage då man gatkör eller fiser omkring tjugo sekunder från varvrekordet är helt enkelt inte relevant. Då belastar man inte däcket ens i närheten av greppgränsen och då finns ingen anledning att tro att något enstaka klick på fjädringen ska ha någon som helst inverkan. Det kan ha en inverkan på väghållningen och motorcykelns allmänna egenskaper, men knappast på däckslitaget.
Min andra åsikt är att vissa av dessa websidor överdramatiserar fjädringsinställningarnas påverkan på däckslitaget. Snudd på alla bilder de visar ska ju på ett eller annat sätt justeras med klickändringar. Jag håller inte med då jag vet att två förare i samma team kan åka med ganska stora skillnader i dämpning och ändå generera precis samma däckslitage. Min egen erfarenhet är dessutom att de allra flesta konstiga däckslitage beror antingen på felaktigt däcktryck (det finns märkligt många som anser sig veta bättre än däcktillverkarens rekommenderade tryck) eller tveksam gaskontroll. Endast ett fåtal fall kan relateras till konstig fjädringsinställning och då i form av ett ganska grovt fel som ändrar balansen på hojen rejält (typ jättestyv fjäder eller jättehög höjdjustering bara i den ena änden av hojen).
Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari
Den 1 februari körs V... |
|
Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet
Däckjätten Michelin och bro... |
|
MC-mässan flyttar till Jönköping
MC-Mässan 2026 genomförs på... |
|
Eldriven motocrosshoj från CFMOTO
Kinesiska motorcykeltillver... |
|