Jag har fått flera PM om konstiga däckslitage och väljer att svara "allmänt" i denna tråd, ifall det kan hjälpa fler.
Mitt första råd skulle vara att inte bry sig om däckslitaget förrän man har "fått upp farten". Så länge man är en bandagsåkare i långsam eller medel grupp finns ingen större anledning att fokusera på detta. Om man inte har farten för att vara i snabb grupp och inte kan åka repeterbara och hyfsat snabba varvtider, då har man inte heller den bromskontroll, gaskontroll eller konstanta belastning av däcken som krävs för att en analys av däckslitaget ska bli riktig. Detta säger jag inte för att jag är oartig eller för att jag är slö och inte orkar engagera mig. Detta är fakta. Om du är i långsam grupp eller medel grupp - fokusera på körteknik. Det finns många alldeles utmärkta skolor för detta, även i Sverige.
Mitt andra råd skulle vara att fokusera mer på prestanda och mindre på däckslitage. Återigen, jag skulle hellre vinna racet med däck som är färdiga för soptippen än att komma fyra med däck som ser nya ut. Enligt min erfarenhet så går det att ställa in en motorcykel för ökad prestanda på bekostnad av däckslitaget. Det finns absolut ingen regel om att prestanda och däckslitage måste gå hand i hand.
Mitt tredje råd skulle vara att de allra flesta däckslitage jag sett - framförallt när det gäller bakdäck - beror på förarens gaskontroll och inte på de chassi- eller fjädringsinställningar han gjort. Detta går att se på flera sätt. Dels som att en snabb förare med hårt påslag förmodligen kan förbättra sitt däckslitage genom att jobba med sin gaskontroll. Dels som att detta - återigen - inte behöver vara något negativt. Om föraren med det hårda påslaget och konstiga däckslitaget åker fortast, då är det ju ingen som kan säga att han gör fel...? Den mest intressanta frågeställningen är väl om föraren med det hårda påslaget skulle åka ännu fortare om han jobbar lite med sin gaskontroll...?
Mitt fjärde råd skulle vara att följa tillverkarens rekommendationer kring däcktryck och däckvärmartemperatur, eller att i alla fall ha dessa nummer som utgångsvärden för eget laborerande. Undvik däckmärken och försäljare som inte har denna information.
Mitt femte råd skulle vara att leta efter fel i motorcykelns geometri före man leter efter fel i motorcykelns dämpning. Enligt min erfarenhet är det betydligt mer vanligt att man kör sönder sina däck på grund av geometrifel jämfört med dämpningsfel. För mycket vikt eller för lite vikt på det ena hjulet, vilket som. Båda är ungefär lika vanliga och kan i många fall ge liknande symptom. Man måste däremot ha ganska grovt feljusterad dämpning för att detta ensamt skall orsaka ett konstigt däckslitage.
Mitt sjätte råd gäller slutligen dämpningen. Det fåtal fall där ett konstigt däckslitage orsakats av dämpning beror allt som oftast på att man har för mycket returdämpning och vanligtvis att man har kommit dit genom att ställa in sin returdämpning utifrån att torrgunga på hojen. Detta genererar så gott som alltid för mycket dämpning för normal körning, vilket kan leda till tveksamt grepp såväl som konstigt däckslitage. Dämpning skall därför ställas in utifrån körupplevelsen. Inte utifrån hur en motorcykel rör sig då den torrgungas.
Jag har kört Roadracing i 13 år nu, och de senaste åren med A/Elit-licens. Under dessa år är fjädring (med av detta följande däckslitage) det i särklass största och därmed viktigaste samtalsämnet i racingdepån! Absolut!
Genom åren har jag STÄNDIGT försökt optimera prestation, och faktiskt lyckats; jag har skalat av tiondelar och sekunder varje år, och kör nu faktiskt fort! Och fortfarande är däckslitage ett MYSTERIUM, något mycket konstigt som jag ännu inte fått kläm på, trots 13 år i branchen. Dock har jag fått vissa ideer, sett vissa mönster, trott mig börja förstå vissa saker…
Och så kommer då Alatalo och skriver ovanstående!!!!! Och plötsligt får jag kungsord på att mina lösa funderingar i mångt och mycket är korrekta! Att hojens geometri är superviktigt! Att det är svårt att generalisera vissa saker, därför att olika förare kör på olika sätt. Mycket intresant och TACK Alatalo!!!! Fler borde se och läsa din uppställning!
Det enda som lite förvånar mig är din rangordnng på vissa saker. Ditt andra råd, om att ibland försaka slitage för varvtider, skulle jag kanske satt som sexa istället för som tvåa. Jag tänker att det är få här på SH som kör så fort att de behöver tänka i dom banorna, att det för de flesta BORDE gå att få hyggligt slitage utan att försaka varvtid
Vidare skulle jag satt ditt råd om däcktryck som tvåa; följ rekommendationen, PUNGT!
Men det kanske är så att du gav sex finfina råd, utan någon inbördes rangordning… JAG tar till mig detta, jag läser vad du skrev här innan, om fjäder på snabba, bankade banor, och ska fundera kring detta för Falkenbergsbanan, som utsätter högersidan av däcket för HÅRD påfrestning, och ska testa att gå upp i fjäder även där….
Ä en gång, tack för tips och kloka råd!
![Tummen upp :tummenupp :tummenupp](/img/smilies/thumbup.gif)