Däcksprickor?

ZerQ

hmm jaha
Gick med
11 Jun 2005
Hoj
Yamaha XJ900
Hejsan

Förra året (juni) köpte jag ett nytt bakdäck AVON RoadRider 120/90-18. Körde på det i ca 250mil och ställde sedan undan cyckeln för vintern.

Nu när jag har tagit fram den :) och gjorde service och genomgång iom besiktning så upptäckte jag att däcket har stora sprickor längs däcksidan. Dom går runt däcket och vissa sprickor är ca 2mm breda. Dock är dom bara på ena sidan av däcket. :confused:

Kollade efter tillverkningsdatum och fann följande kod 1207, det borde ju då vara vecka 12 år 07. Så vad har blivit fel med däcket? Det är ju inte gammalt och cyckeln står aldrig ute utom dom gånger jag kanske är in och äter eller fikar längs vägarna annars står den förvarad inne.

Vad kan ha hänt eller är det ett dåligt märke? Detta borde ju täckas av garanti eller något?

/ZerQ

Långa farbron

Yster tokfrans
Gick med
4 Mar 2004
Hoj
Trehjuling
Ring till Proimp i Borås,dom har agenturen för Avon.

Det bör ju vara något fel på det om det torrspricker 2mm över en vinter.

ADA

ADA
Gick med
30 Oct 2005
Hoj
FireBlade 97 & YZ450F-03
Felet står på sidan av däcket.Det är ett stenhårt däck med taskigt grepp.Köp Dunlop istället.Jag hade ett Avon på en cykel jag köpt, när jag fick släpp i 90 km/h när man kör rakt fram så förklarar det allt.Jag bytte snabbt det däcket.

Mikaelzii

Mikaelzii
Gick med
7 Sep 2007
Hoj
98 R1 04 R1 06 r1 NADA får väll köpa mig en Harley??:S
Ta kontakt med gummiverkstan du köpte däcken helt klart reklamation avon e absolut inget skitdäck sprickor i sidan av däcket kan man få om de hade varit ett regumerat däck inte nydäck.

ZerQ

hmm jaha
Gick med
11 Jun 2005
Hoj
Yamaha XJ900
Jo skall kontakta firman, problemet är väl att jag har förlagt kvittot :huvet men skall försöka snacka med honom ändå.

Tja om AVOn är dåligt eller inte vet jag inte men en del som jag känner åker på dessa och dom tycker det fungerar bra. Men jag kan ju ha haft otur med mitt.

Långa farbron

Yster tokfrans
Gick med
4 Mar 2004
Hoj
Trehjuling
Jävlar vilken förare jag måste vara !!1

Jag körde jämt skägg med R1 och Gsxr 750 på krokvägarna på mina Avon 46 sportuouring och en Honda X11.

Bara för att det inte passar alla så är det inte skit.

Nyheter
Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC