Däckspriser och artikel om racedäck...

Teddan

Medlem
Gick med
6 Dec 2003
Ort
Stockholm
Hoj
.
n'Lasse skrev:
Jag (som så många andra) är i akut behov av däck så jag ringde runt lite nu på morgonen och kollade priser på Metzeler Sportec M-1 och Pirelli Diablo Corsa. Dessa däck är vad jag har läst i princip samma däck fast med olika mönster (Pirelli äger Metzeler). Storlekar 120/70 ZR17 och 180/55 ZR17.

Uppsala Gummiverkstad ca 2.800:- :gnissla för bakdäcket! Frågade inget mer...

A-Däck: Pirelli fram/bak 2.235/1.660, Metzeler 2.260/1.710

Gummicentralen: Pirelli 2.035/1.560, Metzeler 2.085/1.610 (SMC-rabatt)

Hos alla ingår påsättning(!) i priset.

Beggade racedäck blir säkert billigare per mil men hur är det egentligen med fästet under "normal" körning (vad som är "normal" körning skiljer sig dock åt mellan olika medlemmar här på forumet... :tungan ). Hittade följande på Internet:

http://www.bikepoint.ninemsn.com.au...118503/BikeTipType__setup/DesktopDefault.aspx

Läs och begrunda! :mattias


Hmmm, Sportec M-1 och Diablo Corsa är långt ifrån samma däck... Samma fabrik, det stämmer men där slutar igentligen likheten. Eller menar du Diablo.

Sportec M-1 är ett sport-touringdäck, ganska hård blandning som lite prioriterar slitstyrka före grepp.
Diablo Corsa är ett sportdäck med ganska mjuk blandning för den som kör kurvigt på gata och en del bana.

Jag har kört på båda och Sportec M-1 är ett hyfsat däck, men jag upplevde det halt... Hockeypuckar i jämförelse med Diablo Corsa...

Jag kör på Diablo Corsa och har fullt förtroende för dem.

Hur låter 3200/set Diablo Corsa + 100 för omlägging och balansering om du kommer med fälgar..? Däck finns hemma. Metzeler och Dunlop finns oxå hemma.
 

Kreuger

Team CaWalli Kawasaki Superbike
Gick med
6 Jul 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Kawasaki ZX-10R 2010 svart
n'Lasse skrev:
Beggade racedäck blir säkert billigare per mil men hur är det egentligen med fästet under "normal" körning (vad som är "normal" körning skiljer sig dock åt mellan olika medlemmar här på forumet... :tungan ). Hittade följande på Internet:

http://www.bikepoint.ninemsn.com.au...118503/BikeTipType__setup/DesktopDefault.aspx

Läs och begrunda! :mattias

Jag ska inte säga att det inte är som han har skrivit i artikeln men det går nog att tolka den lite olika...

Rennsport och supercorsa racedäcken vi kör på har ALLTID i alla situationer bättre grepp och fäste än vanliga gatdäck. Att de sen behöver köras varma för att få optimalt sug är en annan sak. Det går dessutom bra mycket fortare att få upp värmen i dem än i vanliga gatdäck. Där håller jag alltså inte med artikeln. Som jag tolkar artikeln så stod det väl att racedäcken behöver mer värme och hårdare belastning för att ge bra grepp. Jag upplever tvärt om att de blir varma på en gång och att de även när de är iskalla har grymt mycket bättre fäste än vanliga gatdäck.

Största problemet just nu verkar vara att få tag i beg. racedäck, verkar som att efterfrågan är större än tillgången
 

Brunis

Ny medlem
Gick med
19 Apr 2004
Ort
södertälje
Hoj
Aprilia Dorsoduro 750
jag köpte pirelli diablo bakdäck 180/55/17 hos lelles, i onsdags och det kostade 2450:- mont på fälg och då lämnade jag in hela hojen och inte bara en lös fälg.
 

Kryptonit

Pälsklädd raggare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
GSXR 750 Turbo (och en drös fyrhjulingar)
Bear skrev:
Men du har väl en motorlyft att hänga spännbanden i ?

//B

Äsch.. jag vet inte hur jag ska få upp hojen...
Får väl ta och vända den upp och ner som man gör med cyklar :tungan

Spännband har jag, men jag har inte kommit på något sätt att lyfta upp hojen.
Med balkar i taket lär jag skruva bort hela bakdelen på hojen om jag vill att den ska vara intakt. En r1a är väl lite bredare om baken än en triumph.

Lade även några timmar på att konvertera en gungställning till mc-lyft (den står fastgjuten på tomten och skräpar) men med spännband kommer jag inte på något bra sätt att hissa upp den. Jag har bildbeskrivning över mitt konverteringsförsök som kommer ut på nätet imorgon eller så :Bugar

:huvet
 

nLasse

För säkrare körning, kör bana!
Gick med
20 May 2003
Ort
Uppsala och Upplands Väsby
Hoj
R6
Kryptonit skrev:
Äsch.. jag vet inte hur jag ska få upp hojen...

Med balkar i taket lär jag skruva bort hela bakdelen på hojen om jag vill att den ska vara intakt. En r1a är väl lite bredare om baken än en triumph.
Nejdå, det tror jag inte. Mina spännband tryckte mot plasten på sidan av bakkutsen men jag lade mjukt tyg emellan.

Kan det inte funka om du tar en plankstump under kutsen som får sticka ut på sidorna som du kan fästa spännbanden i?
 

Kryptonit

Pälsklädd raggare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
GSXR 750 Turbo (och en drös fyrhjulingar)
Penguin skrev:
Hört talas om depåstöd? Köööööp! :7peta

:7peta

Kryptonit skrev:
Jag har inget fungerande depåstöd, så det är svårt att plocka bort hjulet för mig. Orsaken till att mitt stöd inte fungerar är att jag inte får dit "plupparna" i cykeln. Det har suttit pluppar tidigare och ena skruven var av (den andra skruvade jag sönder helt själv)

Om någon har ett par "platta fjuppar" till depåstödet att låna ut kan jag nog fixa...



n'Lasse skrev:
Nejdå, det tror jag inte. Mina spännband tryckte mot plasten på sidan av bakkutsen men jag lade mjukt tyg emellan.

Kan det inte funka om du tar en plankstump under kutsen som får sticka ut på sidorna som du kan fästa spännbanden i?

Tja kanske det.. märkte också att jag skulle behöva en grövre variant av spännband tror jag och sedan blir det ju problem att hissa ner hojen själv. Spännband säger ju kamboom när man släpper lös dem.. nåja, det ser ändå ut att bli rätt dåligt väder de närmsta dagarna. :(
Jag får väl avvakta med hojåkandet så kan vi på söndag (förutom korvgrillning) leka leken: Hissa upp Kryptos hoj i luften :tungan
 

JoS

Uppsala RoadRunners
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
CB1000RA -09, en grön fan - igen
Det där var intressant!

Men visst behövs tryckluft för att spänna ut däcket? Det blir ju lite svårt på garageplanen...
 

Bluegreengrey

Ny medlem
Gick med
19 Mar 2003
Ort
Åkerlänna
Hoj
SV650S med SHARK Helsystem (mullrar fint)
hmm..Du provade köra min Lasse och sa att den var gudomlig....den har idag SportecM1 och jag fullkomligt ÄLSKAR att köra min hoj med dem däcken. Rundningen på däcket (profilen) ger den ett lugnt svängande men ändå snabbt och tight utan att jag behöver anstränga mig, knepigt?? Ja men helt wunderful mot mina fd Metzeler Z3/4 som gjorde SVn mer nervös än M1. M1 ska ju ha bra våtegenskaper och jag är iaf nöjd med känslan hittils.

Om Taz skulle svara på greppet med rennsport skulle han säga Fantastiskt! Han kunde inte få framdäcket att låsa sig på blöt asfalt när han var på SMC-instruktörskurs det blev bara stoppies så vad det gäller väder så verkar det lugnt .....men det är ju inte så mkt möster...särkilt inte på sidorna så om det är mkt vatten så finns det nog högre risk med ett rennsportmönstrat däck att få vattenplaning, förstås.

Hoppas du blir nöjd med dina däck n,Lasse så att Daytonan blir rolig att köra ;)
 

Bluegreengrey

Ny medlem
Gick med
19 Mar 2003
Ort
Åkerlänna
Hoj
SV650S med SHARK Helsystem (mullrar fint)
jag brukar oxå hänga upp hojen i fotpinnarna bak och kronan fram när jag behöver.

Krypto A-däck har depåstöd för fram OCH bak som fungerar på din hoj (sån som lyfter med plattor under svingen) jag var där med Taz ducce i Tisdags funkade finfint jag gjorde jobbet på hojen och de svängde om sulorna. smådyrt kanske det var 260pix men det gick inte att köra längre med det platta bakdäcket som korden började synas på ;) och smidigt att slippa hänga upp bågen i taket hemma =)

Lycka till!
 

nLasse

För säkrare körning, kör bana!
Gick med
20 May 2003
Ort
Uppsala och Upplands Väsby
Hoj
R6
tobbe skrev:
Hm, intrerssant men hur fungerar/lätt är balanseringen egentligen?
Man sätter snurr på däcket och om det stannar på samma ställe efter några "snurr" så sätter man en vikt "klockan 12". Man håller på så tills det inte stannar på samma ställe.
 

nLasse

För säkrare körning, kör bana!
Gick med
20 May 2003
Ort
Uppsala och Upplands Väsby
Hoj
R6
Kreuger skrev:
Som jag tolkar artikeln så stod det väl att racedäcken behöver mer värme och hårdare belastning för att ge bra grepp. Jag upplever tvärt om att de blir varma på en gång och att de även när de är iskalla har grymt mycket bättre fäste än vanliga gatdäck.
Vad jag har föstått av det jag läst (och jag brukar läsa det mesta jag kommer över vad gäller mina hobbies) så är en av anledningarna till att köra med racedäck att de inte blir så varma. Racedäck körs hårt! Och om de skulle värmas upp lika lätt som gatdäck så skulle det inte finnas så mycket kvar av dem efter några varv. Gatdäck värms upp lättare därför att de inte belastas lika hårt men de behöver ändå få upp temperaturen för att kunna ge bra fäste.
 

Kreuger

Team CaWalli Kawasaki Superbike
Gick med
6 Jul 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Kawasaki ZX-10R 2010 svart
n'Lasse skrev:
Vad jag har föstått av det jag läst (och jag brukar läsa det mesta jag kommer över vad gäller mina hobbies) så är en av anledningarna till att köra med racedäck att de inte blir så varma. Racedäck körs hårt! Och om de skulle värmas upp lika lätt som gatdäck så skulle det inte finnas så mycket kvar av dem efter några varv. Gatdäck värms upp lättare därför att de inte belastas lika hårt men de behöver ändå få upp temperaturen för att kunna ge bra fäste.

Eller har jag fått allt om bakfoten?

Ja, tyvärr har du nog det. Du får nog börja om från början och läsa igen. Välj nån annan författare som vet vad han pratar om då :7peta

Såhär är det :fakta :

Racedäck: Mjuka, suger sig fast i backen, slits fort, får snabbt upp arbetstemp, ger bra friktion.

Gatdäck som Macadam: STENHÅRT, dåligt fäste, sladdar och släpper lätt, dålig friktion, tar lång tid att få upp arbetstemp med och även när de är helt varma efter några varv på bana kommer de inte i närheten av ett kallt rennsport ens. Fördelen är att det går att åka minst 1000 mil på det. Vet de som kört över 2000 mil på ett framdäck.

Nu vet jag att det finns raceputtar på tex det här forumet som hävdar att racedäck inte är lämpliga för gatkörning och även han som skrev artikeln du hänvisa till var väl inne på den linjen. Jag håller inte med dem. Men så kör jag väl ungefär lika hårt i trafiken som de gör på sina banor också :rolleyes:

För dig Lasse, och många med dig som kör rätt förståndigt och sansat skulle jag nog välja att köpa ett billigt hårt gatdäck som räcker i 1000 mil för du kommer säkerligen att klara dig bra på det.
 

nLasse

För säkrare körning, kör bana!
Gick med
20 May 2003
Ort
Uppsala och Upplands Väsby
Hoj
R6
Tack Kreuger för dina synpunkter. Jag antar att detta är en fråga där det alltid kommer att finnas olika ståndpunkter. Jag skulle säkert klara mig på bakelitdäck men det ger mig en extra trygghet att köra på däck med bättre fäste än vad dessa ger. Dessutom ger det näring till mina "wannabe"-sidor. :tungan
 

Lucky Luke

::::::::::::::::::::
Gick med
6 Mar 2003
Ort
På prärien utanför Uppsala
Hoj
Honda CBR 1100 XX med original reg.skylt
Även jag som kör som n´lasse el. ännu lugnare har provat på diverse olika däck. jag kommer aldrig att köpa några bakelitdäck igen.
För några år sedan hade jag ett Mez Z2 på i fram och så dålig känsla som det var i det däcket vill jag inte uppleva igen.
Och ändå var skitdäcket slut efter 670 mil om jag minns rätt.

Beg racedäck är oslagbart det bästa greppet för minst pengar, även mest mil för pengarna, men man får ju byta bakdäcket ofta, 350 mil brukar RS1 hålla :brinnerup
Framdäcket däremot håller uppåt 700-800 mil, men jag brukar byta både fram och bak samtidigt ändå.
Då får man ju en "ny" hoj svängmassigt, jaja, jag vet att jag har ett lok.
Men man känner skillnad även på lok och lok.
 

nLasse

För säkrare körning, kör bana!
Gick med
20 May 2003
Ort
Uppsala och Upplands Väsby
Hoj
R6
Hämtade däckkrängaren i helgen och den är byggd för 17"-däck så den funkar nog inte med framdäcket till JoS Tiger, det är väl 19" har jag för mig? Idag börjar jag fixa övriga tillbehör: däckjärn, fälgskydd, däckpasta, balansvikter etc.

Däckbyte under veckan, 3000-milaservice på onsdag hos FreeWheel. Därefter byte till originalljuddämpare, ommappning av tändkurva mm. Sedan är hojen redo för Kinnekulle!! :tummenupp

Skrev tidigare att jag köpt Rennsport. Det var fel. Det är Supercorsa jag har köpt. Soft bak, supersoft fram.
 
Last edited:
Nyheter
2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...

Top