n'Lasse skrev:Jag (som så många andra) är i akut behov av däck så jag ringde runt lite nu på morgonen och kollade priser på Metzeler Sportec M-1 och Pirelli Diablo Corsa. Dessa däck är vad jag har läst i princip samma däck fast med olika mönster (Pirelli äger Metzeler). Storlekar 120/70 ZR17 och 180/55 ZR17.
Uppsala Gummiverkstad ca 2.800:- för bakdäcket! Frågade inget mer...
A-Däck: Pirelli fram/bak 2.235/1.660, Metzeler 2.260/1.710
Gummicentralen: Pirelli 2.035/1.560, Metzeler 2.085/1.610 (SMC-rabatt)
Hos alla ingår påsättning(!) i priset.
Beggade racedäck blir säkert billigare per mil men hur är det egentligen med fästet under "normal" körning (vad som är "normal" körning skiljer sig dock åt mellan olika medlemmar här på forumet... ). Hittade följande på Internet:
http://www.bikepoint.ninemsn.com.au...118503/BikeTipType__setup/DesktopDefault.aspx
Läs och begrunda!
Hmmm, Sportec M-1 och Diablo Corsa är långt ifrån samma däck... Samma fabrik, det stämmer men där slutar igentligen likheten. Eller menar du Diablo.
Sportec M-1 är ett sport-touringdäck, ganska hård blandning som lite prioriterar slitstyrka före grepp.
Diablo Corsa är ett sportdäck med ganska mjuk blandning för den som kör kurvigt på gata och en del bana.
Jag har kört på båda och Sportec M-1 är ett hyfsat däck, men jag upplevde det halt... Hockeypuckar i jämförelse med Diablo Corsa...
Jag kör på Diablo Corsa och har fullt förtroende för dem.
Hur låter 3200/set Diablo Corsa + 100 för omlägging och balansering om du kommer med fälgar..? Däck finns hemma. Metzeler och Dunlop finns oxå hemma.