Däckstorlek

mankan

Godis är gott!
Gick med
28 Aug 2003
Ort
Det burgna Täby, stan på landet!
Hoj
Suzuki DR 650 SE 1999
Holá!

På min hoj (Suzuki RF 900 R -94) sitter det nu följande däck:
Fram 120/70 ZR17, Michelin Macadam
Bak 180/55 ZR17, Michelin Macadam

Enligt manualen ska det vara:
Fram 120/70, Dunlop 203F
Bak 170/60, Dunlop D203

Nu börjar det bli dags att byta bakdäcket (framdäcket byttes maj 2003), och frågan är då vilken storlek/däck jag ska ha bak.
När jag pratade med Michelin på mässan idag så rekommenderade dom ett Michelin Pilot Road (har för mig att det hette så). I alla fall så sa dom att rekommendationen var att följa tillverkarens anvisningar och i så fall gå ned till ett 170/60-däck. Anledningen skulle vara att hojen annars kan spåra konstigt pga. av "fel" däckstorlek, vilket jag inte kan påminna mig om att det har hänt. Har nog i så fall mer berott på underlaget än på däcken.

Är det någonting som jag behöver ta fasta på, eller kan jag fortsätta att köra med 180/55? Rekommendation på lämpligt däckfabrikat/modell mottages även det tacksamt. Har inte för avsikt att köra på bana mer än på Gotland Ring 12/6, men tänkte nog försöka köra lite mer aktivt än bara touring (även om det rullar på en hel del landsvägsmil mellan jobbet och hemmet).

Mvh/Mankan
 
Last edited:

Silwer

för******
Gick med
15 Apr 2003
Ort
I skogen utanför Uppsala
Hoj
Skitliv
antagligen har du krängt på bredare däck bak för att det är snyggare?
Det sägs ju at kurvtagningen kan bli påverkad, sen vet jag ju inet hur bred fälg du har på den, är den väl smal för 180 däck så kanske det är dumt att ha ett sånt med.
Jag tror absolut inet hojen skule gå sämre med det rekomenderade däcket, prova o byt o se vad skillnaden blev, däck går ju åt.
 

mankan

Godis är gott!
Gick med
28 Aug 2003
Ort
Det burgna Täby, stan på landet!
Hoj
Suzuki DR 650 SE 1999
Silwer skrev:
antagligen har du krängt på bredare däck bak för att det är snyggare?
Det sägs ju at kurvtagningen kan bli påverkad, sen vet jag ju inet hur bred fälg du har på den, är den väl smal för 180 däck så kanske det är dumt att ha ett sånt med.
Jag tror absolut inet hojen skule gå sämre med det rekomenderade däcket, prova o byt o se vad skillnaden blev, däck går ju åt.

Tack för ditt svar Silwer!
Jag har inte bytt däck själv ännu, utan det satt på när jag köpte den. Om det sen är förre ägaren eller en tidigare som satte på 180/55 bak vet jag inte. Men visst är det snyggt med ett brett däck bak, det ska inte förnekas.

Jag vet inte heller om fälgen är för smal för det däcket, det ser iaf. inte konstigt ut på något sätt.

Anledningen till att jag hakar upp mig på 180/55 är att det verkar vara svårt att hitta 170/60 till vettiga priser, eller också har jag bara tittat på fel ställen.

Fler tips mottages tacksamt!
 

Pilsner

Lägger mig gärna ner...
Gick med
11 Jun 2003
Ort
Malmö
Hoj
Fazer 1000, R1 bana, Sachs MadAss
Min erfarenhet av bredare bakdäck är att hojen alltid blir mer kvickstyrd. Alltid till det negativare. Problem som att det käns som hojen "knyter ihop sig", dvs får för sig att vilja svänga till lite extra när du tycker det är precis lagom, att den börjar "orma sig" i vissa kurvor. Kort sagt, den känns mindre förtroendegivande vilket för mig resulterar i att jag kör saktare.
Med lägre profil på framdäcket kommer problemet bara att bli större.
Väghållningen rakt fram påverkas nästan inte alls av däckbyte, men väghållningen vid kurvtagning är extremt känslig för felaktiga dimensioner. Man kan kompensera för de fel som uppstår vid dimensionsbyte med ändring av gaffelvinkel, försprång och rideheight, men det innebär antagligen chassiemodifikationer så hade jag varit du hade jag försökt hålla mig till orginaldimensionerna i möjligaste mån.
 

Silwer

för******
Gick med
15 Apr 2003
Ort
I skogen utanför Uppsala
Hoj
Skitliv
Tydligen finns olika skolor om detta, det är ju ofta så att moderna sporthojar (som ju har 190 däck bak) ofta förespråkas byta till 180/55 däck bak för mer snabbstyrd känsla.
Vissa säger att skillnaden är minimal, själv håller jag mig nog till orginalbredden.
 

gthyni

Está demasiado frío!
Gick med
24 Jul 2003
Ort
Vasastan
Hoj
Hojlös f n. fd KTM, Moto Guzzi, Yamaha, GasGas, BSA
mankan skrev:
Upp!

34 läsningar på tråden men inget svar ännu. Någon borde väl ha några tips att ge mig.

Eftersom du insisterar så....

ett "för brett" däck knips ihop lite så att profilen ändras
och det kan då upplevas som mer lättstyrd/nervös.

Jag tycker att har du makadam fram så köp ett makadam
bak så slipper man obehagliga överraskningar som kan
uppkomma när profilerna fram och bak missmatchar.

Vi du vara lite mer sporthoj-mässig så byter du dina touringdäck
mot något radikalare som t.ex. Pirelli Diablo eller Michelin Pilot Sport,
men då måste du byta både fram och bak.
 

mankan

Godis är gott!
Gick med
28 Aug 2003
Ort
Det burgna Täby, stan på landet!
Hoj
Suzuki DR 650 SE 1999
Pilsner:

Stort tack för ditt svar, det avgör saken ang. dimension!
Jag går ned till 170/60 när jag byter bakdäck.

En annan fråga följer då på detta:

Eftersom framdäcket är nytt sedan maj 2003 så behöver jag inte byta det, men vilken däckmodell kan jag kränga på bak som passar med framdäcket?

Det är ett Michelin Macadam fram och jag funderar då på att antingen sätta på ett Macadam, alternativt Pilot Road bak, men spelar det egentligen någon roll vilket fabrikat man blandar med?

Jag vill hellre ha längre livslängd än "superfäste", men utan att det för den sakens skull släpper i minsta lilla kurva.

gthyni:
Jag gör nog så då att jag sätter på ett Macadam (eller Pilot Road eftersom det ska vara efterföljaren till Macadam vad jag har förstått).

Tack för er hjälp!
 
Last edited:

Tobias

xXxXxXxXxXxXxXx
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Linköping
Hoj
Svart GSXR750 -98 *SÅLD*, XR600 *SÅLD*, KTM 625 SXC *SÅLD*, KTM 525 -05
Macadam har jag kört på tidigare och tyckt att det varit lite väl "halt", bytte då till Pilot Road och var kanon nöjd.

Kolla dina P.M !


mankan skrev:
Pilsner:

Stort tack för ditt svar, det avgör saken ang. dimension!
Jag går ned till 170/60 när jag byter bakdäck.

En annan fråga följer då på detta:

Eftersom framdäcket är nytt sedan maj 2003 så behöver jag inte byta det, men vilken däckmodell kan jag kränga på bak som passar med framdäcket?

Det är ett Michelin Macadam fram och jag funderar då på att antingen sätta på ett Macadam, alternativt Pilot Road bak, men spelar det egentligen någon roll vilket fabrikat man blandar med?

Jag vill hellre ha längre livslängd än "superfäste", men utan att det för den sakens skull släpper i minsta lilla kurva.

Edit: Såg att fler hade svarat medan jag skrev svar till pilsner. Återkommer ev. när jag har läst allt.
 
Last edited:

BugEyes

Ny medlem
Gick med
13 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Yamaha MT-07
Mac 100 framdäcket går bra ihop med Pilot road bakdäcket dock är Pilot road däcket fram bättre.
Du kan välja fritt mellan Mac och Pilot raod bak men är det stor prisskillnad så skulle jag nöja mig med Mac 100 eftersom du ändå har sånt fram.
 

OLJEKYLD GSXR

FÖRBJUD STARSTRIKER
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Hojuppehåll
Du kan gott köra Macadam även bak, skiljer några hundralappar mot ett Road. Har själv gjort slut på några Macadam och Pilot Road med gammelgixxern och kommer byta till Pilot Road på den nya när däcken tar slut. Macadam håller lite längre än Pilot Road, vet inte exakt hur mycket det skiljer men inte enormt, kör själv runt 1500 mil på en uppsättning Pilot Road fram och Macadam 100 bak med 145 bakhjulshästar. Och gå som sagt ner till 170 i bak, har provat 180, 170 och 160 på min gixxer (160 är original) och det är skillnad på ett 170 och 160 till 170s nackdel. Du kommer få en mer kvickstyrd hoj efter bytet.
 

mankan

Godis är gott!
Gick med
28 Aug 2003
Ort
Det burgna Täby, stan på landet!
Hoj
Suzuki DR 650 SE 1999
OLJEKYLD GSXR skrev:
Du kan gott köra Macadam även bak, skiljer några hundralappar mot ett Road. Har själv gjort slut på några Macadam och Pilot Road med gammelgixxern och kommer byta till Pilot Road på den nya när däcken tar slut. Macadam håller lite längre än Pilot Road, vet inte exakt hur mycket det skiljer men inte enormt, kör själv runt 1500 mil på en uppsättning Pilot Road fram och Macadam 100 bak med 145 bakhjulshästar. Och gå som sagt ner till 170 i bak, har provat 180, 170 och 160 på min gixxer (160 är original) och det är skillnad på ett 170 och 160 till 170s nackdel. Du kommer få en mer kvickstyrd hoj efter bytet.

Tack för det svaret, precis vad jag behövde veta!

Det blir ett Road 170/60 eftersom Macadam tydligen inte går att få tag på i den dimensionen längre enligt vurpan.

Jag gillar verkligen detta forum, man får alltid svar på sina frågor :)
 

mankan

Godis är gott!
Gick med
28 Aug 2003
Ort
Det burgna Täby, stan på landet!
Hoj
Suzuki DR 650 SE 1999
Skit och elände!
Jag kollade på framdäcket och det visar sig vara ett Macadam 50E. Vad jag har förstått av hastighetskodningen på det så är det enligt en tabell jag kollade i "bara" godkänt för max 210 km/h. Inte för att jag kommer att ligga där och pressa hela tiden, men hojen toppar ju iaf. 265 km/h så risken finns ju att man någon gång kommer att hamna över 210 (men inte på allmän väg då förstås, vill ju vara laglydig :D )

Frågan är då vad som händer när jag passerar 210, exploderar däcket då eller? Kan tänka mig att det gäller för längre sträckor över 210 men jag måste kolla om det är någon som vet mer exakt.

Annars verkar det inte bättre än att jag får byta framdäcket med till ett Pilot Road som jag planerar att sätta på bak. Tycker bara att det verkar onödigt när framdäcket byttes i maj förra året.

Någon som vet vad som gäller angående hastighetsbegräsningar?
 

bippen

Ny medlem
Gick med
16 Mar 2003
Ort
Österhaninge/Stockholm
Hoj
GSX 1100 -82, 1290 cc, R-hjul o gaffel, en GSX 1100 -82 samt en T250 -72
Är det inte så med hastighetsklassning att det ska hålla för körning i timme efter timme, men det är ingen fara att överskrida farten tillfälligt?
 

URRninja

Centrum för byggnadsvård
Gick med
11 Jul 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Gpz900r och XTZ 750
bippen skrev:
Är det inte så med hastighetsklassning att det ska hålla för körning i timme efter timme, men det är ingen fara att överskrida farten tillfälligt?

Jo, så är det. Tror däcket ska klara 24 timmar i den hastigheten så det är nog ingen fara om man gör över lite snabbt. Sen att man måste ha rätt hastighetsklassning på däcket enligt lag (klassas över hojens maxfart) är ju en annan sak.
 

mankan

Godis är gott!
Gick med
28 Aug 2003
Ort
Det burgna Täby, stan på landet!
Hoj
Suzuki DR 650 SE 1999
URRninja skrev:
Jo, så är det. Tror däcket ska klara 24 timmar i den hastigheten så det är nog ingen fara om man gör över lite snabbt. Sen att man måste ha rätt hastighetsklassning på däcket enligt lag (klassas över hojens maxfart) är ju en annan sak.

Aha! Så det finns alltså en lag som reglerar vilken hstighetsklass man ska ha på däcken? Mao. så "måste" jag då skaffa ett nytta framdäck iaf. eftersom min toppar 265?
 

URRninja

Centrum för byggnadsvård
Gick med
11 Jul 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Gpz900r och XTZ 750
mankan skrev:
Aha! Så det finns alltså en lag som reglerar vilken hstighetsklass man ska ha på däcken? Mao. så "måste" jag då skaffa ett nytta framdäck iaf. eftersom min toppar 265?

Du, jag kollade lite på 50E-däcket, det finns både som H-däck (210 km/h) och V-däck (240 km/h). Men du borde nog ha ett W-däck (270 km/h).

Och ja, såvitt jag vet så måste man ha däck som är klassade hojens toppfart.
 

OLJEKYLD GSXR

FÖRBJUD STARSTRIKER
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Hojuppehåll
Trodde inte ens att MAC50 fanns i 17" :va Att däcket ska pulveriseras i beståndsdelar om du överskrider max tillåtna hastighet är ingen risk, ska du ligga och pressa fullt länge däremot så kan det gå sönder.
 

Felix

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
somewhere
Hoj
XR650R
Eller om man vill snåla och ha bra grepp, köpa begande rejsdäck som gått någon timme på träning...
 

Vegas

Racing, plåster för själen...
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Falun
Hoj
BMW S1000XR -18 + Sv 650 (R) K2 + SV 650 K3 + Gixxer dragbike K2 + Gixxer 1000 K1 + Gixxer 1000 K3 + Honda CB125T
har provat RF 900 med macadam, det är ingen kul upplevelse!!!!
RF:en fungerar skit bra med pirelli dragon120/70 fram & 180/60 bak.
då går det till och med att svänga utan att sladda!!! :tungan
 
Nyheter
Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Top